Belgie naar 500 gram 2011

2017..... Vertel ons is meer cigarman? Als ik een gokje mag wagen denk ik dat flash knallers verboden worden:frusty:

Ik heb het volgende gehoord, want ik heb niet alles gehoord, want ik wat aan het kikken/trippen op iets anders....:wink:

Flash knallers mogen dan niet meer. (Buskruit weet ik niet)
Hoe dat zit met rollen en matten weet ik niet.
Per cake mag er maar 5% flash kruit gebruikt worden in een cake.
En aantal grammen in vuurpijlen wordt teruggebracht. (Dacht 40 gram)

Klinkt erg triest! Neem aan dat niemand dan meer naar belgie gaat.. waardoor belgie geen vuurwerk meer gaat verkopen? Of althans, niet veel meer. Het waren voornamelijk de nederlanders die daar hun vuurwerk gingen halen.

5% flash per cake? Wat is dat voor rarigheid.. dan kom je echt op nihil uit. Bij het uiterlijke van het uiterlijke ( 500 gram ) heb je dan maximaal 25 gram flash?

Zonde dit.. ook al is het pas over een aantal jaartjes.

Ik wist dit nieuws al wat langer, maar vond het echt super om aan te horen. 500 gram in Belgie, daar gaan ze een stap in de goede richting. Ik heb hier al wat over gehoord bij de mannen van Original Fireworks. Ze zijn aan het werk voor nieuwe cakes, en willen de prijs zo laag mogelijk houden zodat Belgie nog veel intresanter word.

Dat wordt dan in 2016 flink inladen. Een stuk of 40 vuurpijlen pakketten (voor ieder jaar dat ik misschien nog leef haha) en nog een dikke karton flash knallers, al is het maar om over 20 jaar nog oude momenten terug te halen.

Ik zie graag een 25 mm tube met 10 gram meer, wat maakt een 30 mm pijp dan extra uit :).

Volgens mij heb je mij verkeerd begrepen. Of ik jou nu.

Ik reageerde op de opmerking dat Belgie weer een stap vooraan staat qua mogelijkheden, en ik lichte toe dat dat niet betrekking heeft op de grote van de tube maar enkel op de hoeveelheid gram per schot, maar.. die 10grammetjes wel van toegevoegde waarde kan zijn ten opzichte van.

De Belgische importeurs zijn er gezamelijk mee bezig om die wetgeving niet door te laten gaan in 2017,hopelijk komt daar iets goed uit!.

Laatst bewerkt:
De Belgische importeurs zijn er gezamelijk mee bezig om die wetgeving niet door te laten gaan in 2017,hopelijk komt daar iets goed uit!.

Dat is zeker hopen.
En ik vermoed zelfs dat de Nederlandse overheid Belgie heeft gedwongen om deze regels door te voeren.
Bovenstaande opmerking heb ik zelf bedacht, om vaagheden te voorkomen.

Volgens mij heb je mij verkeerd begrepen. Of ik jou nu.

Ik reageerde op de opmerking dat Belgie weer een stap vooraan staat qua mogelijkheden, en ik lichte toe dat dat niet betrekking heeft op de grote van de tube maar enkel op de hoeveelheid gram per schot, maar.. die 10grammetjes wel van toegevoegde waarde kan zijn ten opzichte van.

:) okay, dan zitten we toch op een lijn , want zo bedoel ik het namelijk ook.

Als de Nederlandse overheid nou is echt slim zou zijn, hadden ze in 2017 gewoon Belgie opgevolgd en flashmatten en 75 grams pijlen gewoon toegestaan. Wedden dat ze er meer als de helft van de illegale handel mee zouden stoppen(als de straffen op illegaal vuurwerk ook maar steeds hoger worden).

Maar goede ontwikkelingen in Belgie:) Nu maar hopen dat 2017 niet het einde is van Belgie....

Je praat over iets in 2017 en het is al gebeurd ? :), ik neem aan dat je 2007 bedoelde ..

Hij heeft het over de Nederlandse wetten. Het lijkt er nu op dat in 2017 de Belgische wetten meer op die van Nederland gaan lijken. Als de wetten in Nederland zich nou aanpassen aan die van België in 2017, krijgen wij ook matten met flash en pijlen met 75 gram kruit.

Lijkt me sterk dat die regel er doorkomt in belgie. Al zou die regel wel ingaan. Gaan er denk ik veel vuurwerkwinkels weg, en krimt de vuurwerk verkoop heel erg. En in nederland krijg je dan een ''explosieve'' groei in de illegale handel. Beter dat het zo blijft in belgie als een gedoogbeleid voor nederland.

Laatst bewerkt:
Lijkt me eerlijk gezegd ook sterk dat die regel er komt, ik heb eerder wat anders gehoord, nl flashknallers tot 2,5 gram (of was dat 5 gram?)ofzo en vuurpijlen met een max. van 10gram flash tegen die tijd. En cakeboxen tot maximaal 2000gram PTS.
Let wel dat is het maximum wat is toegestaan in heel Europa voor de "consument" en dan hebben we het niet over professioneel vuurwerk. Dat betekent dat er ook dan nog steeds illegale handel zal zijn in vuurwerk wat al dan niet geschikt is voor de consument volgens de Europeze regelgeving.
Dat hoeft niet te betekenen dat er in België en Nederland dan ook dergelijk grote cakeboxen en knallers voor de consument te koop zijn. Het kan wel, maar je hebt ook best kans dat het zo blijft als het nu blijft, dus geen flashknallers in Nederland, omdat ieder land binnen de EU naar beneden mag afwijken, dwz. als het 500gram blijft in Nederland dan blijft het 500gram in Nederland, terwijl het in Spanje bijv. 1000gram wordt, bij wijze van.

Maar eerlijk gezegd ben ik gisteren wel geschrokken op dit forum van dat bericht dat flashknallers eruit zouden gaan. Ik kon er niet van slapen en dan wordt je met zo'n K-gevoel in je kop wakker.
Maar het lijkt me inderdaad sterk dat dat gebeurt en als dat toch onverhoopt zal gebeuren, dat betekent echt niet dat dan de flashknallers zullen uitsterven, integendeel, want dan neemt de illegale handel alleen maar toe. Bovendien krijg je dan ook dat veel mensen zelf vuurwerk(bommen) gaan maken met stalen buizen e.d. dit met alle verwoestende gevolgen vandien!

Maar ach, het duurt nog 7 jaar voor het zover is, dus het is nu nog wat koffiedik kijken er kan nog zoveel gebeuren.

Ik ben ook al een tijdje op de hoogte van dit heugelijke nieuws :D

jaaa jaaa.. dat klinkt heel mooi allemaal.. Dit betekend dus weer een wederopleving van de handel in België.. Wat dus ook weer voor een geduchte concurrentie wederom gaat zorgen voor Nederland. zowel op prijs, als op effect. Want in België mag er immers meer kruit in de tubes.

ik kijk erg uit naar de 1e producten die meer 250 gram bevatten!

Eindelijk cakes waar ècht 500 gram in zit. In Nederland mag daar namelijk over gelogen worden, in België niet. :) En meer gram per tube is natuurlijk fantastisch, dat wordt weer siervuurwerk halen in België volgend jaar! En niemand kan zeggen dat het gevaarlijk is, want het is allemaal goedgekeurd vuurwerk, weliswaar niet in Nederland maar wel in België wat gewoon een typisch EU-land is. Dat heb ik toch veel liever dan die illegale handel. Al die rare lui die je daarin tegenkomt, grote hoeveelheden kopen, geen gebruiksaanwijzingen, onbekende herkomst, afspraken maken op parkeerplaatsen... nee dan heb ik toch liever een winkel.

De regels in 2017 waarover gesproken wordt daar maak ik me nu nog niet zo'n zorgen om. Er is nog veel tijd voor de vuurwerkverkopers en gebruikers om daar iets tegen te doen. Mochten er irritante regels doorgevoerd gaan worden, dan denk ik dat de illegale handel wel met goede alternatieven zal komen. Liever niet, maar illegale handel heeft ook zijn voordelen natuurlijk, namelijk dat er daar überhaupt geen regels gelden. 2 gram, 5 gram, 50 gram in een knaller, ge zeg 't mer!

Dit is allemaal zeer recentelijk afgesproken, zal binnenkort allemaal openlijk gebracht worden. Geduld is van schone zaak. 500 gram in Belgie is vast, ik heb dit al eerder van Original vernomen, die zijn erbij geweest wanneer dit ter sprake is gekomen.

Back
Bovenaan