Baarle wil af van vuurwerk

Jazeker, zie de Oldskoolkanonslagen van Funke, dit jaar legaal te koop in Duitsland (Categorie 2): https://www.youtube.com/watch?v=hkxdLFzTL7k :)
Dus vanaf juli 2017 (of zelfs nu al mogelijk) ook in België.

Klopt helemaal, wat ook een grote rol speelt is hoe word de knaller gemaakt in het geval van een snipper knaller knalt het vaak toch een stuk lekkerder en kan je met 6 gram nem een leuke knaller maken . Je kan met 6 gram ook een flut knaller maken

Klopt helemaal, wat ook een grote rol speelt is hoe word de knaller gemaakt in het geval van een snipper knaller knalt het vaak toch een stuk lekkerder en kan je met 6 gram nem een leuke knaller maken . Je kan met 6 gram ook een flut knaller maken

Deze knallers zijn er gelukkig dus ook mogelijk met Categorie 2 buskruitknallers: https://www.youtube.com/watch?v=f6TE4UxlIUU
Naast de nieuwe Oldskool (buskruit)kanonslagen van Funke en de Roter Korsar en Silver Pirats van Fireevent.
In Duitsland/Oostenrijk/Luxemburg maar ook in Frankrijk (naast Categorie 3 buskruitknallers en flashknallers / matten daar) volop te koop en binnenkort dus ook in België.
Jammer dat zoiets niet in Nederland mag; zelfs de meeste Categorie 2 buskruitknallers zijn bij ons illegaal. En het maar gek vinden als autoriteiten en importeurs dat er nog steeds zo'n grote run is op buitenlands knalvuurwerk...

Zoals vaker is gezegd zouden ze de regels door moeten trekken door heel Europa dan zou het al een stuk overzichtelijker zijn. Maar dat loopt een beetje ver weg van deze discussie over de verkoop in Baarle- Hertog.

Zelf ben ik er ook jaren lang naar toe gereden om vuurwerk te kopen. Dat is ondertussen wel een aantal jaar gelelden dus ik weet niet of het nog steeds geldt maar destijds was er een grote vraag naar Belgisch vuurwerk waardoor er de hele dag door Nederlandse auto's voor de winkels stonden die werden afgeladen met vuurwerk. Dat een burgermeester daar niet van gezind is snap ik enigszins wel gezien de gevaren van vuurwerk en de opslag die daarbij komt kijken midden in het stadscentrum van Baarle. Maar aan de andere kan is het ook een grote trekpleister voor Nederlanders. Niet alleen de vuurwerkwinkels profiteren er van ook de kerstmarkt, frietkraam (wie is er niet geweest) en ga zo maar door.

Zoals vaker is gezegd zouden ze de regels door moeten trekken door heel Europa dan zou het al een stuk overzichtelijker zijn. Maar dat loopt een beetje ver weg van deze discussie over de verkoop in Baarle- Hertog.

Zelf ben ik er ook jaren lang naar toe gereden om vuurwerk te kopen. Dat is ondertussen wel een aantal jaar gelelden dus ik weet niet of het nog steeds geldt maar destijds was er een grote vraag naar Belgisch vuurwerk waardoor er de hele dag door Nederlandse auto's voor de winkels stonden die werden afgeladen met vuurwerk. Dat een burgermeester daar niet van gezind is snap ik enigszins wel gezien de gevaren van vuurwerk en de opslag die daarbij komt kijken midden in het stadscentrum van Baarle. Maar aan de andere kan is het ook een grote trekpleister voor Nederlanders. Niet alleen de vuurwerkwinkels profiteren er van ook de kerstmarkt, frietkraam (wie is er niet geweest) en ga zo maar door.

Daarom zal het lonend zijn als de eisen ten aanzien van knalvuurwerk in Nederland gelijk worden getrokken met deze van België zoals deze halverwege 2017 gaan gelden.
De Belgische ondernemers zouden zich dan meer kunnen toeleggen op de export naar Categorie 3-landen. Daarmee dam je een deel van het vuurwerktoerisme in Baarle in.

Jazeker, zie de Oldskoolkanonslagen van Funke, dit jaar legaal te koop in Duitsland (Categorie 2): https://www.youtube.com/watch?v=hkxdLFzTL7k :)
Dus vanaf juli 2017 (of zelfs nu al mogelijk) ook in België.

Niet helemaal waar. Buskruit heeft in verhouding tot flashkruit een veel tragere reactie snelheid. De aangegeven knaller in de video komt absoluut niet in de buurt van een knaller met twee gram flashkruit. Met 0,5 gram flash kun je zelfs aardige knallers maken. Ook behoud je daarmee het leuke flits effect.

Terug naar het onderwerp. Volgens mij wil de politici niet inzien dat allerlei dingen verbieden averechts werkt. Nederland zeikt dankzij Groenlinks. Nu begint België er ook mee door regeltjes te hanteren die legale handel bijna onmogelijk maakt. Ook willen ze het maximale kruitgewicht van een knaller die flash bevat, terugdringen naar 0,5gram en de chinese rollen gaan verbieden.

Wat denken ze hiermee te kunnen oplossen? Geluidsoverlast? Veiligheid? Illegale handel? Sorry, maar de jeugd zal dus alle mogelijke manieren inzetten om toch aan knallers te komen die meer als 0,5 gram flash bevatten. Denk bijvoorbeeld aan online shoppen uit Polen, Tsjechië etc. Dit zal slechts toenemen. We behoren eenmaal tot de Europese unie en als de EU een besluit neemt dat een bepaalde knaller veilig en toelaatbaar is, dan dient een ander EU lidstaat er niet over te gaan janken en moet die het gewoon accepteren.

De 6 gram buskruit knaller komt meer overeen met de oude DJF thunder en de golden Dragon.
Nou dat zijn prima knallers

Back
Bovenaan