Antwerpen: Antwerpen verbiedt vuurwerk tijdens eindejaarsperiode.

densta

VWC lid
In Antwerpen is het de komende drie maanden verboden om vuurwerk te bezitten of af te steken in openbare ruimtes. Dat heeft het stadsbestuur van de Scheldestad beslist, zo schrijft Gazet van Antwerpen.
Vuurwerk afschieten, voetzoekers gooien, vuur maken of lampionnen oplaten, is altijd verboden in de openbare ruimte, maar de regel wordt nu tijdelijk uitgebreid. In een mededeling van het stadsbestuur klinkt het als volgt: "In de periode van 1 november tot 31 januari is het zichtbaar bezit, het tonen, uitstallen en elke voorbereidende handeling voor het ontsteken of doen knallen van vuurwerk van welke aard ook verboden in de openbare ruimte."

Aanleiding zijn de talloze klachten tijdens vorige eindejaarsperiodes en de intentie van de stad om de veiligheid tijdens de feestperiode te verhogen.

Ook op ouderjaarsavond is het niet toegestaan om voetzoekers te gooien of zelf vuurwerk af te steken. Het nieuwjaarsvuurwerk op 31 december boven de Schelde gaat wel gewoon door. Wie toch zelf vuurwerk wil afsteken, moet zes weken op voorhand via de website van de stad goedkeuring vragen aan de burgemeester.

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...iedt-vuurwerk-tijdens-eindejaarsperiode.dhtml

Ik ben vooral benieuwd hoe het nou voor mij als nederlander geldt. Als ik over de ring van Antwerpen rijdt met vuurwerk ben ik dan in overtreding, want ik zit wel op de openbare weg zelfde geld voor belgen die hun vuurwerk in antwerpen in hun huis hebben liggen om met oud en nieuw ergens anders te ontsteken. Vind dit maar een rare wet, waarom doen ze niet alleen het vuurwerk afsteken verbieden als het dan zo'n probleem is. Hoop trouwens ook niet dat Nederland gaat kijken naar dit soort regels in België.

Ik ben vooral benieuwd hoe het nou voor mij als nederlander geldt. Als ik over de ring van Antwerpen rijdt met vuurwerk ben ik dan in overtreding, want ik zit wel op de openbare weg zelfde geld voor belgen die hun vuurwerk in antwerpen in hun huis hebben liggen om met oud en nieuw ergens anders te ontsteken. Vind dit maar een rare wet, waarom doen ze niet alleen het vuurwerk afsteken verbieden als het dan zo'n probleem is. Hoop trouwens ook niet dat Nederland gaat kijken naar dit soort regels in België.

Ik denk dat voor jou dit gedeelte belangrijk is: "het zichtbaar bezit". Dekentje erover en voor niemand is het zichtbaar. Verder zal er nog genoeg vuurwerk worden afgestoken in en om Antwerpen want het aanvragen van die vergunning schijnt een lachertje te zijn en wordt al jaren door ook de kleinere gemeenten toegepast. Vaak hoef je alleen maar een formuliertje down te loaden, deze in te vullen en in te leveren op het Gemeentehuis waarbij je voor ca. EUR 5,00 een ontbrandingstoestemming mee krijgt. Zo heb ik mij laten vertellen... Dus het klinkt allemaal redelijk heftig maar in de praktijk schijnt het wel mee te vallen.

Kijk, dat wist ik dan weer niet. Haha, ja dat wordt voor een hele dag dan inderdaad een kostbare dag. Of met een groep van 20 man en dan elk een vergunning aanvragen, kom je alweer een heel eind... :p

Er wordt telkens gezegd openbare ruimte. Maar als ik uit mijn eigen tuin schiet kan niemand mij wat maken want dat is Prive terrein. Hooguit als ik het na 22.00 doe dan verstoor ik de avond rust maar als je dus bij een boer op het land gaat staan sta je in je recht als je toestemming hebt van de boer uiteraard. Zo lees ik het

Er wordt telkens gezegd openbare ruimte. Maar als ik uit mijn eigen tuin schiet kan niemand mij wat maken want dat is Prive terrein. Hooguit als ik het na 22.00 doe dan verstoor ik de avond rust maar als je dus bij een boer op het land gaat staan sta je in je recht als je toestemming hebt van de boer uiteraard. Zo lees ik het

Dat betwijfel ik toch een beetje met eigengrond.... Ik vraag me af in hoeverre de lucht ook Prive terrein is ?

Dat betwijfel ik toch een beetje met eigengrond.... Ik vraag me af in hoeverre de lucht ook Prive terrein is ?

Als we zo door gaan moeten we over een aantal jaren op een boot vanaf zee schieten, buiten de Territoriale wateren oftewel vrij schieten op 12 mijl uit de kust :D

Als we zo door gaan moeten we over een aantal jaren op een boot vanaf zee schieten, buiten de Territoriale wateren oftewel vrij schieten op 12 mijl uit de kust :D

Goos ik ben serieus :bonk: , Dat verhaal dat men op eigen grond mag schieten is volgens mij gewoon bull*hit. want dan zou dus iedereen volgens jullie met een koophuis in de achtertuin een show mogen weg knallen ?

Goos ik ben serieus :bonk: , Dat verhaal dat men op eigen grond mag schieten is volgens mij gewoon bull*hit. want dan zou dus iedereen volgens jullie met een koophuis in de achtertuin een show mogen weg knallen ?

Waarom dan in het nieuws bericht 3x aanhalen dat het op "Openbare ruimte" niet mag. Dan mag het toch gewoon niet?

Dit is niks nieuws.....in Antwerpen is al jaren een verbod om in het centrum van Antwerpen vuurwerk af te steken met oud en nieuw als particulier. En dit geld óók in je eigen tuin.. als je dat zou willen doen, zul je een vergunning aan moeten vragen op het gemeentehuis. Zoals dat altijd al moet.. echter zul je deze dus nu niet krijgen.

Back
Bovenaan