Amsterdam verbiedt consumentenvuurwerk en komt met professionele vuurwerkshows

Serpico

VWC lid
Het is vanaf aankomende jaarwisseling verboden om zelf vuurwerk af te steken in Amsterdam. De gemeente laat vrijdag weten in plaats daarvan met een nieuwjaarsviering op het Museumplein en meerdere professionele vuurwerkshows te komen.

De gemeente Amsterdam laat weten het vuurwerkverbod in te stellen omdat "Oud en Nieuw in Amsterdam een feest moet worden waarop de stad samen het begin van een nieuw jaar viert, zonder de overlast en incidenten die worden veroorzaakt door vuurwerk".

In plaats daarvan wordt het Museumplein middelpunt van de jaarwisseling, waar naast een vuurwerkshow ook optredens zijn. Daarnaast wil de gemeente dit jaar in ieder stadsdeel een professionele vuurwerkshow organiseren. In welke vorm de evenementen dit jaar door kunnen gaan, blijft wel afhankelijk van de coronamaatregelen, benadrukt de gemeente.

Het blijft nog wel mogelijk om consumentenvuurwerk te kopen in de stad, maar dat mag dus niet meer worden afgestoken. De gemeente zegt de inwoners van de stad hier de komende tijd op te wijzen met een informatiecampagne.

Ook in Rotterdam en Nijmegen geldt een volledig afsteekverbod, bleek vrijdag uit een rondgang van NU.nl. Andere grote steden lijken in te zetten op een toekomstig vuurwerkverbod, terwijl het in Rotterdam en Nijmegen nog wel toegestaan is zelf vuurwerk af te steken.

Bron: Nu.nl

Wat een leugens weer. De gemeente verbied vuurwerk omdat het een linkse gemeente is en die groep mensen is van oudsher niet blij met vuurwerk. Als het ze echt om de volksgezondheid en overlast ging dan zouden ze wel wat doen aan de drugsoverlast en criminaliteit rondom prostitutie maar beiden zijn legaal en kraait geen haan naar.

Succes trouwens met een show organiseren in ieder stadsdeel, met 10 man voor een respectabele show heb je dan al 70 GV gecertificeerde pyrotechnici nodig, dat is dus al bijna de helft van het aantal van heel Nederland. Die allemaal dan moeten werken op de dag die ook zij graag met familie doorbrengen.

Ik zie alweer waar dit naartoe gaat, die shows gaan dan niet door of het worden hele minimale showtjes waar niemand op af komt omdat het openbaar vervoer dan plat ligt.

Plus zolang je de verkoop wel toestaat ben je toch jezelf voor de gek aan het houden :rolleyes: De enige mensen die je met deze regelgeving naait zijn de vaders die met hun kids wat blokken af willen steken om 00:00 uur. Het straattuig wat overlast veroorzaakt met F4 knallers in woonwijken gaat gewoon door met wat ze al jaren doen en de politie laat het gebeuren onder het mom van een "de-escalatiebeleid"

Of je nu van vuurwerk houd of niet, met deze regelgeving word het er niet beter op, voor niemand niet. Maarja dat is ook wel precies de essentie van die hedendaagse symboolpolitiek dus echt verbaast ben ik al niet meer.

Hahaha die NOS. Sinds 2 januari geldt het normale Vuurwerkbesluit weer hoor. Dus er hoeft helemaal niks besloten te worden:bonk:

8E370D14-348C-4ED7-9057-E87E618FC85D.jpg

Zou me niets verbazen wanneer ze gewoon wat consumentenvuurwerk afnemen van de lokale dealers dan en daarmee een showtje houden per stadsdeel.

Want Hilversum (?) beweerde 2? jaar geleden in het centrum ook een "professionele vuurwerkshow" weg te zullen zetten en dat bleek uiteindelijk niet veel soeps. Een écht professionele show in elke zin van deze woorden, deed ze vast teveel zeer in de portemonnee. Er loopt in het nieuwsarchief volgens mij nog een topic over die show trouwens.

Uiteindelijk denk ik niet dat de gemeenten met zo'n verbod zoals deze, toe zullen willen geven aan het kostenplaatje dat er hangt aan een fatsoenlijke, professionele vuurwerkshow. Daarnaast is het waarschijnlijk dat er niet afdoende GV certificaathouders beschikbaar zullen zijn om alle gemeenten met een verbod te voorzien van afdoende professionele shows. Amsterdam wil 7 shows neerzetten + 1 hele grote op het Museumplein.

Je kon erop wachten met een links gemeentebestuur en een Groen Linkse Burgemeester, erg triest!

Kan alleen maar hopen dat er geen hond naar die vuurwerkshows gaat om zo een signaal af te geven maar vrees dat velen daar wel gewoon naar toe gaan.

En het is ook de vraag hoe lang men die vuurwerkshows gaat geven, op een gegeven moment zullen ze ook dat de nek omdraaien onder het mom van dat het teveel geld kost.

De leden van de gemeenteraad in Amsterdam die voor het verbod van consumentenvuurwerk zijn:
J.F.W. van Lammeren: Partij voor de Dieren
R.H. van Dantzig: D66
Z.D. Ernsting: GroenLinks
W. van Soest: Partij van de Ouderen
S. Mbarki: PvdA

Weer een traditie kapot gemaakt in Amsterdam door linkse landverraders!

groenlinks, pvdd, pvda en d66, tja was dan ook te verwachten inderdaad. Denk dat we op oud&nieuw dan maar met alarmpistolen moeten knallen, heeft de burgemeester ook ervaring mee :rolleyes:

Je kon erop wachten met een links gemeentebestuur en een Groen Linkse Burgemeester, erg triest!

Kan alleen maar hopen dat er geen hond naar die vuurwerkshows gaat om zo een signaal af te geven maar vrees dat velen daar wel gewoon naar toe gaan.

En het is ook de vraag hoe lang men die vuurwerkshows gaat geven, op een gegeven moment zullen ze ook dat de nek omdraaien onder het mom van dat het teveel geld kost.

Wie weet of er uberhaupt wel professionele vuurwerkshows komen dit jaar, het gaat in de papieren lopen. De winkeliers zullen hun omzetverlies willen zien worden vergoed en de gemeente moet haar inwoners ook nog eens informeren over dat afsteken verboden is maar verkoop toegestaan. TV spotjes bij de plaatselijke TV, advertenties op bushokjes enz, zijn allemaal niet kosteloos.

Zelfs al komen er shows dit jaar, dan zal zelfs dat al snel stoppen omdat te duur zoals jij zelf al aangeeft.

Tja het komt niet als verrassing. Maar gaat wel hard zo, Apeldoorn, Rotterdam, Haarlem, volgend jaar Utrecht, en vergeet Nijmegen niet en omstreken.

Het bij je dragen en kopen van vuurwerk is niet verboden. Maar oh wee als je het afsteek, complete symboolpolitiek dit. Loopt wel los allemaal en zou er toch wel afgestoken worden hoe dan ook door particulieren.

Maar vergeet ook vooral niet dat het papagaaitjespolitiek is ze zeggen stoer ja gaan we doen verbieden die handel en puntje bij paaltje huilen het is niet te handhaven.

Wens hvlv heel veel succes met deze gemeentes en hopelijk krijgen ze het voor elkaar bij een groot deel het verbod van tafel te krijgen.

Maar feitelijk de overheid had dit zelf in regie moeten houden en niet bij gemeentes neerleggen. Dat is een kwalijke zaak want een hoop gemeentes zijn nog wijs het niet te verbieden waardoor het probleem van gemeente 1 naar gemeente 2 gaat waardoor gemeente 2 weer een mogelijk verbod krijg.

Eigenlijk hebben ze het probleem met verbieden niet opgelost, maar eerder hun eigen problemen verplaatst op deze manier met dank aan de overheid die het bij gemeentes neerlegt.

Eigenlijk hebben ze het probleem met verbieden niet opgelost, maar eerder hun eigen problemen verplaatst op deze manier met dank aan de overheid die het bij gemeentes neerlegt.

Gemeentes zijn een beetje voorbarig vind ik met al dat verbieden. Het landelijke beleid heeft nu single shots, vuurpijlen en knalvuurwerk geschrapt. Eigenlijk blijven er nu alleen siercakes, compounds en fonteinen over. Volgens mij hadden ze beter dit beleid eerst eens kunnen volgen i.p.v. hun eigen lijn te trekken.

Ze houden ook weinig rekening met het weer. Stel het regent hard of het waait, dan wordt het nog afgeblazen ook :p

Gemeentes zijn een beetje voorbarig vind ik met al dat verbieden. Het landelijke beleid heeft nu single shots, vuurpijlen en knalvuurwerk geschrapt. Eigenlijk blijven er nu alleen siercakes, compounds en fonteinen over. Volgens mij hadden ze beter dit beleid eerst eens kunnen volgen i.p.v. hun eigen lijn te trekken.

Deels mee eens, deels ook niet. Voorbarig nee dat waren ze niet helaas. En helaas kwam het ook niet als een verrassing. Maar goed de verkoop is niet verboden en het vervoer ook niet dus een zeer kromme actie van ze.

Anderzijds is het wel voorbarig inderdaad knalvuurwerk eruit, vuurpijlen eruit had dit beleid even aangekeken als gemeente. Ik vindt het jammer wat Amsterdam doet maar particulieren laten zich niet kennen want kopen heus wel dat is niet verboden vervoer ook niet. En handhaving is hun grootste probleem helaas, we gaan het meemaken met die gemeentes of het stil was of niet. Zie het meer als proefballonnetje waar andere gemeentes weer van kunnen leren of het geholpen heeft dat verbod of niet.

Maar singleshots zijn er helaas niet uit ze zijn er nog alleen dan met een betere kwaliteit. Of je hebt alleen mines of je hebt een dikke mine met 3 knallen. Beter als de normale singleshots.

Ze houden ook weinig rekening met het weer. Stel het regent hard of het waait, dan wordt het nog afgeblazen ook :p

Niks aan toe te voegen, in mijn gemeente is het niet verboden gelukkig maar een show is er wel. In 2019 hebben ze hem zelf betaald show duurde iets langer dan 10 minuten konden ze weer naar huis. Echter voor dit jaar hebben ze 2 andere gemeentes gevraagd omdat het te duur is.

Verder inderdaad is het weer niet goed komt uit dat het niet doorgaat ik vraag me ook af of die gemeenteraadsleden over bepaalde dingen hebben nagedacht of niet over scenario's dan alleen utopiedenken

Nog een reden om vuurwerkshows af te schaffen.

"Ja met het weer weet je het nooit zeker en we moeten wel betalen voor het vuurwerk, de kosten voor het plaatsen, afsteken en personeel. Het is dan weggegooid geld.

Je kan beter iedereen even knuffelen om 00 uur en dan gaan slapen, dat is het groenst voor deze wereld. Niet teveel eten tijdens de jaarwisseling ook he, anders moeten we een methaantaks invoeren.".

Het gaat ze helemaal niet om de overlast, vernielingen, gewonden en het bekogelen van hulpverleners, het gaat ze om een totaalverbod omdat Groen links consumentenvuurwerk slecht voor het milieu en klimaat vind en Partij voor de Dieren het zielig voor de dieren vind, niet meer en niet minder.

Anders hadden ze dit jaar wel eerst aangekeken zonder dat knalvuurwerk, vuurpijlen en single shots.

Zo'n vuurwerkshow doen ze misschien voor 1 keer en dan stoppen ze daar ook mee en gaan ze over op een lichtshow.

Je weet wel, zo'n gênante show waar ze met LED-verlichting vuurwerk mee proberen na te bootsen.

Lijkt wel vegetarisch voer wat er uit ziet als vlees.

mensen die tegen vuurwerk zijn hebben altijd die argumenten van : ja diertjes bang en milieu....
maar staan wel hypocriet bij een vuurwerkshow te kijken dat snap ik dan niet :bonk:

Nou, ik woon er zelf niet, maar het vuurwerk afsteken wordt dus verboden. En dan wil de gemeente dat we evengoed 'samen' er een fijne jaarwisseling van maken??
Als ik me als liefhebber aan de regels "zou" houden, dan zie je mij de hele avond en nacht ook niet meer buiten hoor, zelfs om 00.00 uur niet. Dan maar op tijd het nest in en een flinke kater de volgende dag.
Vuurwerk zorgt, ehh zorgde juist vóór samenhorigheid en contact in de straat, en dat valt nu grotendeels weg !

Precies, elk jaar komen veel buren naar de groenstrook om elkaar de beste wensen te wensen. Maar vooral om te genieten van al het mooie vuurwerk. Wat overal de lucht in gaat. Zonder vuurwerk zal het om 00:00 er heel anders uitzien.. binnen met een live beelden op NPO1 zeker..

Nou, ik woon er zelf niet, maar het vuurwerk afsteken wordt dus verboden. En dan wil de gemeente dat we evengoed 'samen' er een fijne jaarwisseling van maken??
Als ik me als liefhebber aan de regels "zou" houden, dan zie je mij de hele avond en nacht ook niet meer buiten hoor, zelfs om 00.00 uur niet. Dan maar op tijd het nest in en een flinke kater de volgende dag.
Vuurwerk zorgt, ehh zorgde juist vóór samenhorigheid en contact in de straat, en dat valt nu grotendeels weg !

Het is de vraag wat die linkse lieden onder "samen" en "fijne jaarwisseling" verstaan.

Zal wel onder het genot van een biologisch sapje en een vegetarisch plakje worst kijkend naar de TV met daarop afgespeeld een DVD met vuurwerkfilmpjes zijn.

Als er straks grote vechtpartijen uitbreken tussen vele beschonken mensen die ook bij zo'n vuurwerkshow komen dan zullen ze ook die vuurwerkshows wel snel afschaffen.

Groen Links heeft immers een hekel aan vuurwerk omdat het slecht voor het milieu en klimaat is dus kan mij niet voorstellen dat die vuurwerkshows lang leven beschoren is.

Eerst is het nog een vuurwerkshow en een lichtshow en daarna blijft de lichtshow alleen nog over.

Net zoals met Zwarte Piet, langzaam wat veranderingen doorvoeren zodat de mensen dat pikken en aan het idee kunnen wennen en dan de nek omdraaien.

Back
Bovenaan