Alles wat betreft Darten

Ziet er keurig uit hoor.

Je zegt je bent: 'aan 't klooien met mijn eigen set-up qua pijlen'.

Bedoel je dan alleen shafts en flights, etc. Of ook echt andere pijlen?
Want dat is iets waar ik vroeger tegen aanliep, je kon niet meerdere soorten pijlen proberen.

Ja je kon naar een dartsshop, maar ff een paar uur uitproberen zit er niet in.

Dus je pakte maar wat je had en maakte het beste ervan.

Ik heb hier nu iets van 5/6 setjes.
Verschillende shapes en gewichten.

Als je wil, geheel vrijblijvend, wil ik ze opsturen (kaal, alleen de pijlen) en dan kun je ze een weekje of twee proberen.
Alleen verzendkosten vergoeden is prima.

Ik doe er momenteel toch niks mee.

Alleen met de shafts en flights momenteel. Wil binnenkort bij DIBO eens kijken naar een pijl met wat meer grip, omdat ik merk dat ze vaak uit mn vingers glijden bij de worp. Dank voor je aanbod!

Eigenlijk sinds gisteren pas weer begonnen met gooien(heb zaterdag een lokaal toernooitje)Elk jaar als dat toernooi er is denk ik oja even weekje oefenen.Vandaag eindelijk weer eens 180 gegooid,doe meestal best of 5 sets tegen de bot met 41-46 gemiddeld.Gisteren en vanochtend 2x verloren en net eindelijk gewonnen met best of 9(5-2) met 46 gemiddeld.

Zijn er nog mensen die gooien met Dartcounter + camera? Misschien eens leuk om onderling eens op dartcounter een toernooi te doen!

Mooie set @Djaimy, heb exact hetzelfde hangen. Twijfelde afgelopen jaar nog om de Target Omni ring aan te schaffen (die kan je dus ook nog integreren met Dartcounter dan worden je gegooide worpen direct geregistreerd en ingevoerd.

Zijn er nog mensen die gooien met Dartcounter + camera? Misschien eens leuk om onderling eens op dartcounter een toernooi te doen!

Mooie set @Djaimy, heb exact hetzelfde hangen. Twijfelde afgelopen jaar nog om de Target Omni ring aan te schaffen (die kan je dus ook nog integreren met Dartcounter dan worden je gegooide worpen direct geregistreerd en ingevoerd.
Nog nooit gedaan maar wel eens naar gekeken. Mijn camera is alleen helemaal in de war door de belichting op t dartbord waardoor de kwaliteit van de camera poep is 🤣

Zit sws na te denken om Dartcounter pro ofzo te nemen.

Bekijk Mark's profiel op DartCounter https://dartcounter.app/profile/15603986

Voor degene die willen toevoegen en af en toe eens een potje willen gooien.

Ik volg het WK altijd en in het verleden ook wel andere grote toernooien. Heb de smaak nu echt te pakken en ook redelijk Q-school gevolgd. Ook twijfel ik om eens een dartbord en pijlen aan te schaffen. Hebben jullie tips wat voor bord en/of pijlen voor beginners prima genoeg zijn om te starten?

Ik volg het WK altijd en in het verleden ook wel andere grote toernooien. Heb de smaak nu echt te pakken en ook redelijk Q-school gevolgd. Ook twijfel ik om eens een dartbord en pijlen aan te schaffen. Hebben jullie tips wat voor bord en/of pijlen voor beginners prima genoeg zijn om te starten?

Screenshot_20260112_194708_Chrome.jpg

Prima starter setje. Gewicht is aan te raden om met 23 of 24 g te beginnen.

8041.jpg
Van m'n 16e tot m'n 35e 5 a 6 dagen per week met darten bezig in competities en toernooien. Jaren lang Dutch Open meegedaan maar dat was meer een zuipfestijn omdat we altijd met 20 man of neer gingen. 3x WK wezen kijken BDO op Frimley Green. Toen 17 jaar niet gegooid ivm carrière maken. Nu de garages omgebouwd tot mancave en sinds 1,5 jaar weer aan het gooien. Nu alleen nog voor de gezelligheid en af en toe een lokaal toernooitje. Hou nou eenmaal van het spelletje.

Pfoe dat is echt moeilijk hoor!

Winmau Blade series zit je meestal wel goed, maar daar is de prijs dan ook naar.

Heb zelf een Blade 4 al 10 + jaar hangen en functioneert nog prima, ja de 20 is wat kaal (ik lieg, 1 natuurlijk 🤣) maar nog een prima bord.

Zelf roteer ik het bord regelmatig tov de cijferrand (zoals je kan zien op de foto van @Opa ), dan gaan ze veel langer mee en wie boeit het dat winmau boven moet staan?

Pijlen is helaas geen advies in te geven want je hebt zo ontiegelijk veel variabelen.
Ikzelf ben fan van Target.

Maar over het algemeen: 21-24 gram range, de meeste verkiezen een 'slanke' pijl met een 'korte/medium' punt.
De grip bestaat vaak uit rondom graveren zonder extra's zoals diamant poeder.

De meeste flights zijn 4 'kantig' en meestal van geplastificeerd spul, wat redelijk hard is.
Je hebt bijvoorbeeld katoenen flights en die gooien heel anders.

Shaft lengte is ook meestal medium en van plastic.

Dat is dus allemaal het gemiddelde, maar zoals gezegd heb je zoveel varianten.

Als je het fijn vind om wat harder te gooien zou ik zeker eens 'bommetjes' overwegen, a la Taylor.

Bij een boogworp, of zachte worp, loont een langere pijl, punt en shaft.

Staan je pijlen omhoog, recht of naar beneden afgebogen?

Het is gewoon eigenlijk niet te zeggen vanaf een scherm haha.

Dit heb ik @Djaimy aangeboden:

Als je wil, geheel vrijblijvend, wil ik ze opsturen (kaal, alleen de pijlen) en dan kun je ze een weekje of twee proberen.

Dit aanbod herhaal ik voor jou @Willymeuf

Tip qua bord: Winmau, gewoon het beste wat er is. Blade 5 zijn.prima borden. Blade 6 triple core als je de nieuwste wil hebben met een strakker design.

Dit heb ik @Djaimy aangeboden:

Dit aanbod herhaal ik voor jou @Willymeuf
Heb je ook een foto van die pijlen?Ik heb al 6 jaar dezelfde en wil eigenlijk een x na Deventer nieuwe halen.Alleen het punt is dat je vaak te snel denkt dat je geen grip hebt en dat alles aan de pijlen ligt.Ben nu sinds 4 dagen weer begonnen en gooi nu rond de 46 gemiddeld en 1ste 9 pijlen geeft die 55 gemiddeld aan.Maar soms als ik op de 19 mik pleur ik hem in de 16,dan mis ik de grip(in mijn ogen)maar kan natuurlijk ook gewoon onkunde zijn en een teken dat ik moet blijven trainen

Heb je ook een foto van die pijlen?Ik heb al 6 jaar dezelfde en wil eigenlijk een x na Deventer nieuwe halen.Alleen het punt is dat je vaak te snel denkt dat je geen grip hebt en dat alles aan de pijlen ligt.Ben nu sinds 4 dagen weer begonnen en gooi nu rond de 46 gemiddeld en 1ste 9 pijlen geeft die 55 gemiddeld aan.Maar soms als ik op de 19 mik pleur ik hem in de 16,dan mis ik de grip(in mijn ogen)maar kan natuurlijk ook gewoon onkunde zijn en een teken dat ik moet blijven trainen

Zal morgen proberen even een foto maken, als ik het vergeet geef me dan op me kop dan doe ik het alsnog. 😅

Mijn ervaring is dat proberen in een dartshop niet werkt.

Ik ging ook ooit eens en koos een setje, eerste 3 pijlen direct 140, serieus geen grap.
Volgende 3 pijlen ook een triple, etc, etc.

Direct gekocht voor € 100,-, want dit was het hè.

Eenmaal thuis? Geen ene pepernoot meer met dezelfde set.

Je moet gewoon meerdere momenten proberen, en verschillende shafts + fligths, en dat gaat niet als zo'n eigenaar in je nek hijgt om wat te verkopen.

Wat betreft mikken op 19 en gooien in 16 is dit vaak juist te weinig grip, mits je rechtshandig bent en de potlood grip hanteert.

Dan 'trekt' je duim dus meer aan je pijl dan je wijsvinger, je wijst immers als je gooit = minder raakvlak.
Gevolg is meer grip links van je pijl en dus afwijking.

Dit kan opgelost worden door: 1. een andere manier van vasthouden, dikke(re) pijlen of 3. een alternatief 'los laat' moment, 1 & 3 is trainen.

Mocht Willymeuf een interesse hebben dan geldt mijn aanbod ook voor jou. :thumbsup:

Ik hou ze wel iets anders vast maar idd wel met mn duim,wijsvinger,middelvinger.Puur pijlen keilen door het midden gaat wel als je die swing eenmaal hebt,ging vanmiddag even tellen en gooide 11 pijlen achter mekaar in de 20.Als ik onder de 100 zit ga ik kutten want mis weleens een groot vlak haha(jaja trainen ik weet het)Maar zoals ik eerder aangaf het lijkt soms ook een grip kwestie

Ik hou ze wel iets anders vast maar idd wel met mn duim,wijsvinger,middelvinger.Puur pijlen keilen door het midden gaat wel als je die swing eenmaal hebt,ging vanmiddag even tellen en gooide 11 pijlen achter mekaar in de 20.Als ik onder de 100 zit ga ik kutten want mis weleens een groot vlak haha(jaja trainen ik weet het)Maar zoals ik eerder aangaf het lijkt soms ook een grip kwestie

Raak je je punt wel of niet?

Want wellicht is het kleine stukje grip dat je misschien mist te bereiken voor een langere/grove/grip punt te hanteren!

En dat stukje pijlen keilen is altijd een heerlijk gevoel, dat is gewoon muscle memory.
Als je die flow eenmaal voelt is dat echt een rush! Dat zie je soms ook op tv en dat is heerlijk als iemand die flow heeft.

Raak je je punt wel of niet?

Want wellicht is het kleine stukje grip dat je misschien mist te bereiken voor een langere/grove/grip punt te hanteren!

En dat stukje pijlen keilen is altijd een heerlijk gevoel, dat is gewoon muscle memory.
Als je die flow eenmaal voelt is dat echt een rush! Dat zie je soms ook op tv en dat is heerlijk als iemand die flow heeft.
De punt raak ik volgens mij niet met mn vingers nee.Maar verder let ik ook nooit echt op mn materiaal omdat ik zelden gooi.Nu zaterdag een lokaal toernooitje waar de helft op darten zit dus dacht laat ik eens wat oefenen. Darte vroeger wel iets vaker dan nu maar ooit gewoon setje pijlen gekocht, achterkantjes medium en nooit getest met kort of lang of weet ik het allemaal..Daarom wou ik weleens na Deventer zodat ze me misschien wat beter kunnen adviseren.

De punt raak ik volgens mij niet met mn vingers nee.Maar verder let ik ook nooit echt op mn materiaal omdat ik zelden gooi.Nu zaterdag een lokaal toernooitje waar de helft op darten zit dus dacht laat ik eens wat oefenen. Darte vroeger wel iets vaker dan nu maar ooit gewoon setje pijlen gekocht, achterkantjes medium en nooit getest met kort of lang of weet ik het allemaal..Daarom wou ik weleens na Deventer zodat ze me misschien wat beter kunnen adviseren.

Als je je punt niet raakt zou ik me alleen druk maken om de lengte, medium is meestal prima!

Ik ken Deventer niet, dus ik wil niemand veroordelen bij voorbaat.
Maar mijn ervaring is dat ze geld aan je willen verdienen, wat natuurlijk logisch is.

Mijn 20 euro setje die gejat is gooide ik beter mee als mijn Phil Taylor 100 euro set...

Maar het is gewoon zo erg persoonlijk dat het heel moeilijk is, en ja zelfs grip op een punt kan al een verschil van 10+ gemiddeld opleveren.

Wel is zo toernooi, mits de deelnemers er oké mee zijn, wel een uitgelezen kans om verschillende setjes te proberen.

En shafts lengte is 80 % bepalend voor de stand van je pijl, dus is minstens net zo belangrijk!!

Back
Bovenaan