Alle lanceerstandaards vuurpijlen afgekeurd, verkoop aan consumenten in gevaar

Dit riekt aan alle kanten. Vuurpijlen waren al langer een issue, maar door eerst die standaards te verplichten en ze vervolgens een maand voor oudjaarsdag ALLEMAAL af te keuren is wel heel toevallig.

Hiermee zijn de vuurpijlen in een klap uitgebannen, weer een probleem opgelost, zal daardoor druk worden in Belgie en Duitsland denk ik...

Tja het verbaasd mij dat vele hier nog niet door hebben dat het in nederland een ongelijke strijd is voor de liefhebber.buiten dat laat de overheid hier mee zien dat ze ook een gemene vieze truck uithalen om hun doel te berijken.

Waar gaat dit over zeg? Vroeger had je alleen maar fonteinen en pijlen. Er werden dus waarschijnlijk meer pijlen de lucht in geschoten. Iedereen maakte gebruik van een fles en niemand die zich er druk over maakte. Nu maken we ons druk om een standaard.. Nederland op zijn kleinst! Nu is het alleen wachten op het twitter bericht van Jesse Klaver dat hij er volkkomen achter staat!

Stevige aluminium of van een ander soort metalen buis. Strak in de grond tikken geen problemen mee. Kun je je hele leven mee vooruit.

Bizar, in een nieuwe bulletin:

Groenlinks stopt met meldpunt omdat men nu voldoende aandacht heeft, vorig jaar kreeg deze site 60.000 meldingen.... niemand hoor je over de fake meldingen die men in scene heeft gezet. Kortom vies stink spel

Daarna het bericht vuurpijlen waarschijnlijk verboden ivm ondeugdelijk lanceerinstallatie??? ik dacht echt wat????? ben opgegroeid met de fles voor zowel mijn melk als mijn pijlen en nu plots is alles ruk en slecht. Stink stink stink lobby

m1oxjmeae76z_std640.jpg

Ik heb hier een slecht gevoel over... Het lijkt erop dat ze dit expres doorzetten om de vuurpijlen gewoon weg te krijgen. Dit kunnen ze gewoon niet maken voor de importeurs om hier eind november mee aan te komen. Stelletje dwaze idioten zijn het! :mad:

Ik heb hier een slecht gevoel over... Het lijkt erop dat ze dit expres doorzetten om de vuurpijlen gewoon weg te krijgen. Dit kunnen ze gewoon niet maken voor de importeurs om hier eind november mee aan te komen. Stelletje dwaze idioten zijn het! :mad:

Zelfde als een voetbalwedstrijd waarbij tijdens de rust de spelregels veranderd worden, die importeurs hebben de bunkers er me vol liggen, zijn februari naar china gereisd voor de bestellingen en producties te regelen. Bizar gewoon, kan toch niet.

Gaat dit nu over de losse 'lanceer' installaties? Of betreft dit ook de meegeleverde pvc buisjes die je bij.v bij Lesli in een pijlen pakket meekrijgt?

Wat ik mijzelf afvraag.
Heeft geen enkele importeur nagevraagd, aan welke eisen zo'n vuurpijl lanceer installatie aan moet voldoen?
Een stukje overleg had misschien dit gezeur bespaart kunnen blijven.

precies, denk ook echt welk dat de importeurs ook te laks zijn.

Wat ik mijzelf afvraag.
Heeft geen enkele importeur nagevraagd, aan welke eisen zo'n vuurpijl lanceer installatie aan moet voldoen?
Een stukje overleg had misschien dit gezeur bespaart kunnen blijven.

precies, denk ook echt welk dat de importeurs ook te laks zijn.

Ik kan jullie verzekeren dat dit niet het geval is. Het is al een half jaar duidelijk welke standaardjes er gebruikt zullen worden door de diverse importeurs. Dit zijn dezelfde die al jaren in omloop zijn en deze voldoen aan de summiere omschrijving die gegeven is bij het besluit ze verplicht te stellen. Er schijnt (maar dat kan ik niet 100% bevestigen) dat er gevraagd is deze te testen en dat bleek niet noodzakelijk. Dat ze dan in November, een week na de folder deadlines, met een algehele afkeur komen is op z'n minst opmerkelijk.

Ik vind er heel veel van en zou het graag delen met jullie, maar de importeurs hebben besloten om de uitingen via één kanaal te laten verlopen. En dat is de woordvoerder van de branche (BPN).

Verplichte lanceerstandaarden vuurpijlen afgekeurd, branche moet haast maken

Verplichte lanceerstandaarden vuurpijlen afgekeurd, branche moet haast maken

Nederlandse vuurwerkimporteurs moeten snel op zoek naar een veilige lanceerstandaard om vuurwerkpijlen af te schieten. Vuurwerkpijlen voor komend Oud en Nieuw mogen alleen nog met zo'n lanceerapparaat worden verkocht en afgevuurd, maar de branche heeft nog geen stabiele en veilige apparaten gevonden.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vijf lanceerstandaarden getest, die de vuurwerkimporteurs wilden gaan verkopen. Ze blijken allemaal instabiel.

Bij het afvuren van de vuurpijl kwam bij de ene standaard een pootje omhoog en viel het ding om, bij de andere scheurde het kunststof materiaal bij het in elkaar zetten. Op onverharde grond vielen de lanceerstandaarden gemakkelijk om, concludeert de ILT.

"Te vroeg voor verbod"

Staatssecretaris Van Veldhoven van Milieu roept de vuurwerkimporteurs op om "snel werk te maken" van lanceerapparaten die aan de eisen voldoen. Het is nog te vroeg om de verkoop van vuurwerkpijlen te verbieden, benadrukt een woordvoerder.

Ook de ILT denkt dat het nog mogelijk is om op tijd goede lanceerstandaarden te vinden. "Wij gaan er op voorhand niet van uit dat het niet lukt", stelt een woordvoerder. Als de importeurs nieuwe exemplaren hebben gevonden, kan de ILT de tests snel uitvoeren.

Het kabinet besloot in juni dat er geen landelijk vuurwerkverbod komt, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseerde. Gemeenten kunnen zelf beslissen over zo'n verbod. Wel zijn de veiligheidseisen aangescherpt, zoals het verplichte lanceerapparaat.

Dit houdt in dat winkeliers alleen vuurpijlen mogen verkopen als de consument er ook zo'n standaard bij koopt. Ook mag een vuurpijl niet worden afgestoken zonder zo'n veilig, goedgekeurd exemplaar.

Bron: https://nos.nl/artikel/2260350-verplichte-lanceerstandaarden-vuurpijlen-afgekeurd-branche-moet-haast-maken.html

Ook de NOS heeft er een artikel op hun website geplaatst. Helaas zijn de linkjes in hun artikel nog niet goed (amateurs :p ), daardoor kan je het rapport nog niet inlezen. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Hier konje bijna op wachten, een goedkoop plastic buisje ia natuurlijk makkelijk af te keuren en anders hadden ze wel iets anders verzonnen. Op zich wel interessant om te zien hoe oud en nieuw zonde pijlen gaat verlopen om dan te kijken of er ook minder slachtoffers zijn. Zo niet dat kan bpn dat advies over een pijlenverbod ook afschieten.

Hier konje bijna op wachten, een goedkoop plastic buisje ia natuurlijk makkelijk af te keuren

Dit gaat niet over het meegeleverde plastic buisje wat in een pijlenpakket zit maar over de 'pijlenstandaard' die vanaf dit jaar verplicht is bij aankoop van vuurpijlen zoals de welbekende driepoot en de nieuwe 'eco'pijlenstandaard...

gouda-vuurwerk-pijlenstandaard.png
2010_eco_pijlenstandaard.png

Back
Bovenaan