Aldi - Categorie 1 vuurwerk

Aan je reactie is al te merken dat je totaal geen idee hebt waarop en hoe producten getest worden. Deze eisen aan producten zijn al jaren hetzelfde. En grotendeels Europees bepaald. Maar fijne avond nog! Die negativiteit is in bijna al je berichten terug te lezen. Hoop dat je ondanks alles toch een beetje geniet van de komende weken :thumbsup:

passive aggressive much? :thumbsup: :p

Lijkt me wel dat t vanuit de overheid gezegd word daar s wat beter op te gaan zitten vanwege de klachten.

Waar komt dan volgens jou het beleid vandaan dat er getest moet worden dat alles binnen een meter moet blijven en dat dit dan landelijk geldt?
Uiteindelijk vloeit dat beleid voort uit de essentiële veiligheidseisen vastgesteld door de EU in de Pyrorichtlijn. Als EU-lidstaat heeft Nederland een plicht om EU-wetgeving te implementeren, na te leven en te handhaven. Net als elke andere EU-lidstaat. Denemarken heeft onlangs nog een batch sterretjes afgekeurd.

Ik kan me voorstellen dat het strenger controleren van F1-spul bij de ILT niet zo uit de lucht is komen vallen, maar het feit is dat dit soort proeven uitgevoerd moeten worden. Ik vind het zelf even jammer als iedereen dat de knetterlinten en fonteintjes tegenwoordig zo ruk zijn, maar het feit is dat het kindervuurwerk van de afgelopen jaren niet aan de wet- en regelgeving voldeed. Een onwetende vader die met zijn kleine kind braaf zoals op het doosje staat een meter naast een oude Knetterkegel of Knetter King zou gaan staan, zou een flinke schrik--en met een beetje pech, brandplekken op kleren of een piepend oor--te wachten staan. Wij weten hoe het moet, maar een leek moet van de verpakking op aan kunnen.

Persoonlijk zou ik een EU-brede versoepeling van de veiligheidsafstand van F1-vuurwerk naar 2 of 3 meter steunen. Maar als je de wetgeving van 28 (in 2013) landen probeert te harmoniseren en ze daarbij wil dwingen een bepaalde categorie vuurwerk legaal te maken, moeten er hier en daar compromissen gesloten worden. Sommige landen zoals Nederland gingen er met de nieuwe categorie F1 op vooruit omdat er ineens veel meer mocht, terwijl andere landen ineens restrictiever werden (bijv. Duitsland, waar tot dan toe dingen als Klasse I-singleshotjes verkocht werden).

Afijn, wat ik politici in bepaalde zin kwalijk neem is het inperken van F2 en F3 en het op gemeentelijk niveau instellen van afsteekverboden. Ik zou graag zien dat we het hele jaar door meer zouden mogen afsteken, dat F1 wat heftiger mocht en dat rotjes weer legaal werden.
Wat ik 'ze' niet kwalijk neem is de betere naleving van bestaande EU-wetgeving, hoe jammer ik die ontwikkeling puur voor mijzelf ook vind. Strenge naleving van veiligheidseisen is niet iets negatiefs. De vraag of die veiligheidseisen te streng zijn, is een kwestie van mening.

Aan je reactie is al te merken dat je totaal geen idee hebt waarop en hoe producten getest worden. Deze eisen aan producten zijn al jaren hetzelfde. En grotendeels Europees bepaald. Maar fijne avond nog! Die negativiteit is in bijna al je berichten terug te lezen. Hoop dat je ondanks alles toch een beetje geniet van de komende weken :thumbsup:

Er moet toch een balans zijn hier op het forum, dualiteit noemt men dat, ik hoef het niet met iedereen hier eens te zijn en iedereen niet met mij. Ik kom negatief over omdat er nog bar weinig positieve dingen zijn in het leven, kijk om je heen en steek je kop niet als een struisvogel in het zand. Ja, ik benoem de dingen die mij opvallen. Ja, ook ik was vroeger minder negatief, denk dat ik zo ben geworden. Hier op het forum constateer ik ook een soort van censuur op een mening hebben dat anders is dan de meeste hier. Wanneer ik het over prijzen heb en feiten benoem wordt ik gewoon voor een week gebanned, als reden geven ze dan op dat ik de sfeer verpest. Ja, de waarheid mag blijkbaar niet meer gezegd worden, waarom precies is mij niet duidelijk. Kan ik misschien wel wat proberen positiever te zijn, proberen misschien de sfeer hier niet te verpesten? Ja, dat zou ik eigenlijk wel moeten proberen want ik vind het zelf ook niet altijd fijn wat ik voel en dan ook benoem, zeker wanneer ik sommige van mijn berichten teruglees, dan denk ik ook wel eens dat het anders had gekund. Aan de andere kant vind ik dat er te weinig begrip wordt getoond aan andersdenkende, dus er is van beide kanten dan wel iets te zeggen, iedere keer te worden aangevallen om mijn mening is ook niet prettig. Dacht je anders dat jouw reactie op mijn post van enige waarde was? Was het inhoudelijk of was het gewoon om mij te doen geweest, gewoon weer eens even een steek geven? Anyway, ik zal proberen mij in te houden met het aantal reacties maar niet wat betreft de inhoud daarvan. Ik ben wie ik ben en verander voor niemand.

Ik lees wel vaker dat cat1 europees geregeld zou zijn.
Waarom zie je dan in de verschillende landen zoveel verschillen in de produkten?
Pas geleden bij de duitse penny een f1 pakketje gekocht met fontijntjes van 7 gram p.st. (weco) veel beter spul dan dat in NL wordt verkocht, en zelfs goedkoper ook nog. Het ligt dus denk ik echt aan de importeurs die de kwaliteit bepalen, en de hogere prijzen hier in NL.

En waarom blijven de aloude f1 produkten in het buitenland beter dan hier?
Omdat hier de RACT zich er mee bemoeid heeft; ze keuren veel spul af en blijven maar vasthouden aan die kubieke meter aan effectgrootte. Ik heb zelfs vernomen dat ze daar 60 cm van willen gaan maken?
Ik hoorde het verschillende leden hier in het verleden nog zeggen;f1 heeft zijn europese regels, niet aan te tornen. Nouja, de ract hier maakt het f1 spul wel kapot nu. Weg met ract.
In duitsland is P1 zelfs nog legaal, kan je zelfs online bestellen, zelfs 5 grams knallers nog. Europa? Haha echt niet dus.

Waar er vorig jaar nog net niet gevochten werd voor een pak ratellinten, ligt het nu gewoon nog volledig opgestapeld
Ook niet zo gek. Wat is dit slecht zeg. Je kunt nog beter een stuk visco aansteken. Dan heb je nagenoeg hetzelfde effect als de knetterlinten van dit jaar. Heb gelukkig nog genoeg oude doosjes knetterlinten uit voorgaande jaren die wel gewoon doen wat ze moeten doen. Knetteren!!!!!:wink:

Het raakt wel een beetje ver offtopic zo, maar toch vind ik het op zijn plaats e.e.a. te verduidelijken om verwarring weg te nemen:

Ik lees wel vaker dat cat1 europees geregeld zou zijn.
Waarom zie je dan in de verschillende landen zoveel verschillen in de produkten?
Pas geleden bij de duitse penny een f1 pakketje gekocht met fontijntjes van 7 gram p.st. (weco) veel beter spul dan dat in NL wordt verkocht, en zelfs goedkoper ook nog. Het ligt dus denk ik echt aan de importeurs die de kwaliteit bepalen, en de hogere prijzen hier in NL.
De standaarden die gehanteerd worden zijn overal in de EU hetzelfde, maar niet elke markttoezichthouder in elke lidstaat is precies hetzelfde en heeft dezelfde prioriteiten. Idealiter zou dat natuurlijk wel zo zijn, maar in de praktijk zijn er nou eenmaal verschillen. Onze ILT doet tegenwoordig veel proeven op F1, waarvan de (niet al te verrassende) uitkomst is dat veel artikelen niet aan de essentiële veiligheidseisen voor de categorie waarin ze zijn ingedeeld voldoen. Dat zijn de producten die wij als fans het leukste vinden. Vanuit een veiligheidsoogpunt is het probleem juist dat andere landen blijkbaar niet voldoende toezicht houden, niet dat Nederland dat nu wel doet, hoe spijtig die conclusie voor ons ook is. Overigens mag Duits F1-vuurwerk hier ook gewoon verkocht worden, mits er een Nederlands labeltje op geplakt wordt. Dat is het idee van harmonisatie. Wel zou de ILT dan op dezelfde manier kunnen ingrijpen als die artikelen niet deugen. Zover ik weet is BAM in Duitsland naast markttoezichthouder ook een notified body (0589) waarbij in eerste instantie al (t.b.v. de certificering) beproevingen worden uitgevoerd in opdracht van veel Duitse importeurs, dus in die zin heb je daar als importeur wellicht minder gezeur met volgens een NoBo conforme producten die na latere testen van een toezichthouder toch niet conform blijken en van de markt gehaald worden.

En waarom blijven de aloude f1 produkten in het buitenland beter dan hier?
Omdat hier de RACT zich er mee bemoeid heeft; ze keuren veel spul af en blijven maar vasthouden aan die kubieke meter aan effectgrootte. Ik heb zelfs vernomen dat ze daar 60 cm van willen gaan maken?
Ik hoorde het verschillende leden hier in het verleden nog zeggen;f1 heeft zijn europese regels, niet aan te tornen. Nouja, de ract hier maakt het f1 spul wel kapot nu. Weg met ract.

Dat is wel erg kort door de bocht. De Ract beperkt F1-artikelen op geen enkele manier. Bijlage II is een direct overgenomen opsomming van de limieten die EN 15947-5 aan F1 stelt, met daarnaast nog enkele F2-artikelen die ook fop-en schertsvuurwerk zijn en dus ook het hele jaar door toegestaan zijn (bengaalse fakkels en sterretjes). Als de Ract F1 wel inperkte, zou dat strijdig zijn met de Pyrorichtlijn. Dat is al een hele tijd zo. F2, F3, P1/2 en T1/2 mogen op grond van dingen als openbare orde en milieu daarentegen wél ingeperkt worden, en dat doet Nederland ook. In dat geval worden de genomen maatregelen gemeld op TRIS (zoekterm 'vuurwerk'). Het gaat overigens om een straal van 1 meter en die veiligheidsafstand staat vast in de Pyrorichtlijn, dus kan zonder dat die op Europees niveau aangepast wordt niet veranderen.

In duitsland is P1 zelfs nog legaal, kan je zelfs online bestellen, zelfs 5 grams knallers nog.
Maar P1-artikelen zijn geen vuurwerk en ze gebruiken of marketen alszijnde vuurwerk 'ontdoet' ze in veel gevallen feitelijk automatisch van hun P1-status. Zie dit document van de EC. Het is weliswaar niet direct juridisch bindend op lidstaten, maar in ieder geval Nederland hanteert dit soort richtlijnen al een hele tijd en ik kan me voorstellen dat het HvJ-EU wel zou meegaan in deze redenatie als het ooit zover kwam. Hoe dan ook zou ik P1 op dit moment niet beschouwen als een soort gouden maas in de wet in welk EU-land dan ook.

Europa? Haha echt niet dus.
De insteek van de Pyrorichtlijn was nooit om overal identieke regels in te voeren, maar om een meer open en uniforme interne markt met gemeenschappelijke normen te creëren. Landen mogen bepaalde dingen verbieden om bepaalde redenen omdat tradities en opvattingen per land verschillen, en andere dingen weer niet omdat ze relatief onschuldig horen te zijn (F1).

/ontopic over de Aldi

Ik ben op de eerste verkoopdag voor de eerste keer in jaren niet langs de Aldi geweest, maar ondanks de slechte kwaliteit ga ik komende week toch maar even langs om te kijken. Het is de afgelopen jaren een vast tripje geworden en ik merk dat ik toch de sfeer wel een beetje mis.

Toch vandaag een doosje Pyro fountain box en nitro's gekocht. Beide zijn wel het geld waard en dacht niet dit te zeggen nadat ik al eerdere filmpjes had gezien. Sowieso de nitro's was batch 2020 en de fonteinen van 2021 en ik moet zeggen deze gingen echt heel goed. Harde fluit, zeer mooie kleuren en sommige duurde best wel lang. Dus mensen, mijn tip is om de Pyro fountain box batch 2021 te kopen, die is echt gewoon goed, ik weet niet of 2022 goed is of dat er überhaupt overal 2021 te koop is. Heb geen filmpje gemaakt want ik had daar geen zin in, dat leid mij alleen maar af. Anyway, misschien dat jullie wel een filmpje kunnen en willen maken van batch 2021 en dit hier neerzetten en dan andere van 2022 zodat er gekeken kan worden naar de verschillen. Een ding is wel duidelijk het CAT1 vuurwerk wordt slechter en slechter met de jaren.

Lieve mensjes.
Waar maken jullie je druk om?
Over 12 dagen kunnen we heerlijk gaan stoken met alles wat we willen op het gebied van goedgekeurd vuurwerk.
Ik snap de onderbouwingen en de frustratie maar doe ff mak aan haha.
Jezelf verliezen op cat1 gebied een paar dagen voor de mooiste dag van het jaar is wat cliché.

Laatst bewerkt:
Elke wetgeving rond welk vuurwerk dan ook is relevant en interessant, en discuzeuren over de kwaliteit van vuurwerk...ja, dat is cliché, ja und?!

Lieve mensjes.
Waar maken jullie je druk oma?
Over 12 dagen kunnen we heerlijk gaan stoken met alles wat we willen op het gebied van goedgekeurd vuurwerk.
Jezelf verliezen op cat1 gebied een paar dagen voor de mooiste dag van het jaar is wat cliché.

Nou jezelf verliezen is wat overdreven, maar het is wel jammer dat er bar weinig betaalbaar spul overblijft waar de jeugd zich een beetje mee kan, en wil vermaken.
Wat is er nu mooier dan dat de kinderen zich overdag een beetje kunnen vermaken met wat goed cat1 spul, nu het knalvuurwerk allemaal verboden is ?

Lieve mensjes.
Waar maken jullie je druk oma?

Nou... sorry hoor van mijn miepen dan. Door problemen, financieel en qua gezondheid (dus veel zorgfacturen die niet vergoed worden) zit ik dit jaar voor het eerst te krap om f2 te bekostigen. Dat kan je natuurlijk niet weten, ik verwijt je natuurlijk niks.
Ik focus me dit jaar dus volledig op f1, spijtig genoeg.
Het zal wel moeten, wil ik nog een beetje een leuke jaarwisseling hebben.
Ik wilde al bijna de avond van het jaar aan me voorbij laten gaan, om 23 uur slapengaan dus.
Maar toch besloten met cat1 voor mezelf wat kleins, leuks neer te zetten.
Dan mag ik toch wel een beetje kieskeurig en kritisch zijn mbt wat ik koop, wil hebben en de regels vd overheid hieromtrent?
Mijn zoek/interessebereik is dit jaar nu eenmaal kleiner...
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, is het gezegde he, haha.
Niet verkeerd bedoeld he, we zijn allen liefdevolle pyro's hier ;-)

Laatst bewerkt:
Je hebt een punt.
Zo had ik hem nog niet beschouwd.
Viel me op dat we met zn allen teveel bezig zijn met deze kleine ongein van de Aldi vandaar mijn reactie.

@Chupinazo
Viel me enkel op dat we teveel bezig zijn met dit kleine spul terwijl we dit jaar weer mogen stoken.
Situaties zoals die van jou kan ik enkel respect voor opbrengen. Excuses daarvoor.

Ik ben altijd tevreden met de Knetter King's, ook weer een aantal van meegenomen.

Bij ons lagen knetterlinten batch 2021, waren die wel goed?

knetterlinten cat 1.jpg

Ik kom zojuist nog een doosje knetterlinten van de Aldi tegen (batch 2016)
Daar zat toen nog 168,0 gram in (60 linten)

Hoe zit het met de batches van 2021 / 2022 ?

Bekijk bijlage 69536

Ik kom zojuist nog een doosje knetterlinten van de Aldi tegen (batch 2016)
Daar zat toen nog 168,0 gram in (60 linten)

Hoe zit het met de batches van 2021 / 2022 ?
Batch 2021 zit ook 168gr in volgens de doos,heb ook batch 2022 maar dan van de lidl en die heeft ook 168gr volgens de doos...
Dus hoe het kan dat er zoveel verschil in de uitwerking zit??

Batch 2021 zit ook 168gr in volgens de doos,heb ook batch 2022 maar dan van de lidl en die heeft ook 168gr volgens de doos...

Zeker weer gerommeld met andere kwaliteit kruit of fabrikant, kunnen enorme verschillen in zitten.

Wanneer je alleen kruit gebruikt en geen knetterballetjes dan kan je toch op 168 gram uitkomen met vrijwel geen effect. Het is echt te triest voor woorden dat de importeurs op zo'n manier op safe wilt spelen dat er geen bal meer aan is. Deze dingen mogen best wel wat hardere knetteren, maar ze doen nog niet eens fatsoenlijk pruttelen. 1 meter regel? Volgens mij zijn ze al aan het anticiperen op 20cm. Tjonge jonge. :bonk:

Zitten in mijn pakketje van 10 euro, fluitfonteinen waar de inhoud als single shot wordt gelanceerd ����echt al paar keer gehad ��

Zitten in mijn pakketje van 10 euro, fluitfonteinen waar de inhoud als single shot wordt gelanceerd ����echt al paar keer gehad ��

Niet alleen in die van 10 euro, ik heb twee pakketjes van 7 euro gekocht, a 20 stuks. In elk van deze doosje zat één fontein dat alles ineens eruit schoot. Was best wel een leuk effec en eigenlijk niet echt gevaarlijk daar het binnen de 1 meter cirkel bleef, het ging echter wel hoger dan 1 meter maar dat zou verder niets uit mogen maken, je hangt er immers niet boven. Enfin, als dit wordt getest dan worden deze dadelijk ook gewoon afgekeurd.

Back
Bovenaan