Het raakt wel een beetje ver offtopic zo, maar toch vind ik het op zijn plaats e.e.a. te verduidelijken om verwarring weg te nemen:
Ik lees wel vaker dat cat1 europees geregeld zou zijn.
Waarom zie je dan in de verschillende landen zoveel verschillen in de produkten?
Pas geleden bij de duitse penny een f1 pakketje gekocht met fontijntjes van 7 gram p.st. (weco) veel beter spul dan dat in NL wordt verkocht, en zelfs goedkoper ook nog. Het ligt dus denk ik echt aan de importeurs die de kwaliteit bepalen, en de hogere prijzen hier in NL.
De standaarden die gehanteerd worden zijn overal in de EU hetzelfde, maar niet elke markttoezichthouder in elke lidstaat is precies hetzelfde en heeft dezelfde prioriteiten. Idealiter zou dat natuurlijk wel zo zijn, maar in de praktijk zijn er nou eenmaal verschillen. Onze ILT doet tegenwoordig veel proeven op F1, waarvan de (niet al te verrassende) uitkomst is dat veel artikelen niet aan de essentiële veiligheidseisen voor de categorie waarin ze zijn ingedeeld voldoen. Dat zijn de producten die wij als fans het leukste vinden. Vanuit een veiligheidsoogpunt is het probleem juist dat andere landen blijkbaar niet voldoende toezicht houden, niet dat Nederland dat nu wel doet, hoe spijtig die conclusie voor ons ook is. Overigens mag Duits F1-vuurwerk hier ook gewoon verkocht worden, mits er een Nederlands labeltje op geplakt wordt. Dat is het idee van harmonisatie. Wel zou de ILT dan op dezelfde manier kunnen ingrijpen als die artikelen niet deugen. Zover ik weet is BAM in Duitsland naast markttoezichthouder ook een notified body (
0589) waarbij in eerste instantie al (t.b.v. de certificering) beproevingen worden uitgevoerd in opdracht van veel Duitse importeurs, dus in die zin heb je daar als importeur wellicht minder gezeur met volgens een NoBo conforme producten die na latere testen van een toezichthouder toch niet conform blijken en van de markt gehaald worden.
En waarom blijven de aloude f1 produkten in het buitenland beter dan hier?
Omdat hier de RACT zich er mee bemoeid heeft; ze keuren veel spul af en blijven maar vasthouden aan die kubieke meter aan effectgrootte. Ik heb zelfs vernomen dat ze daar 60 cm van willen gaan maken?
Ik hoorde het verschillende leden hier in het verleden nog zeggen;f1 heeft zijn europese regels, niet aan te tornen. Nouja, de ract hier maakt het f1 spul wel kapot nu. Weg met ract.
Dat is wel erg kort door de bocht. De Ract beperkt F1-artikelen op geen enkele manier. Bijlage II is een direct overgenomen opsomming van de limieten die EN 15947-5 aan F1 stelt, met daarnaast nog enkele F2-artikelen die ook fop-en schertsvuurwerk zijn en dus ook het hele jaar door toegestaan zijn (bengaalse fakkels en sterretjes). Als de Ract F1 wel inperkte, zou dat strijdig zijn met de Pyrorichtlijn. Dat is al een hele tijd zo. F2, F3, P1/2 en T1/2 mogen op grond van dingen als openbare orde en milieu daarentegen wél ingeperkt worden, en dat doet Nederland ook. In dat geval worden de genomen maatregelen gemeld op
TRIS (zoekterm 'vuurwerk'). Het gaat overigens om een straal van 1 meter en die veiligheidsafstand staat vast in de Pyrorichtlijn, dus kan zonder dat die op Europees niveau aangepast wordt niet veranderen.
In duitsland is P1 zelfs nog legaal, kan je zelfs online bestellen, zelfs 5 grams knallers nog.
Maar P1-artikelen zijn geen vuurwerk en ze gebruiken of marketen alszijnde vuurwerk 'ontdoet' ze in veel gevallen feitelijk automatisch van hun P1-status.
Zie dit document van de EC. Het is weliswaar niet direct juridisch bindend op lidstaten, maar in ieder geval Nederland hanteert dit soort richtlijnen al een hele tijd en ik kan me voorstellen dat het HvJ-EU wel zou meegaan in deze redenatie als het ooit zover kwam. Hoe dan ook zou ik P1 op dit moment niet beschouwen als een soort gouden maas in de wet in welk EU-land dan ook.
Europa? Haha echt niet dus.
De insteek van de Pyrorichtlijn was nooit om overal identieke regels in te voeren, maar om een meer open en uniforme interne markt met gemeenschappelijke normen te creëren. Landen mogen bepaalde dingen verbieden om bepaalde redenen omdat tradities en opvattingen per land verschillen, en andere dingen weer niet omdat ze relatief onschuldig horen te zijn (F1).
/ontopic over de Aldi
Ik ben op de eerste verkoopdag voor de eerste keer in jaren niet langs de Aldi geweest, maar ondanks de slechte kwaliteit ga ik komende week toch maar even langs om te kijken. Het is de afgelopen jaren een vast tripje geworden en ik merk dat ik toch de sfeer wel een beetje mis.