Het is het eerste weekend van december 2007. Groep 8 is alweer zo’n drie-en-een-halve maand bezig en hoewel de bijbehorende muziek nog niet op de radio te horen is zit het er wel weer aan te komen: de kerstvakantie! Met uiteraard vrij van school, gezellige kerstdiners en als hoogtepunt, Oud & Nieuw. Ik bezorg dit jaar alweer voor het 3e jaar op rij folders en dat heeft een groot voordeel voor mij, ik ben de eerste in de hele buurt die de vuurwerkfolders te zien krijgt! Hoewel ik de voorgaande jaren de vuurwerkfolders ook wel voorbij heb zien komen deed het me toen om een of andere reden nog vrij weinig. Wellicht had dat ook te maken met het feit dat ik zelf geen geld uit mocht geven aan vuurwerk. Dat maakt het toch wat minder spannend om de vuurwerkfoldertjes door te bladeren. Mijn ouders vonden dat ik moest sparen (waarvoor weet ik niet), en eigenlijk vonden ze het ook maar zonde als ik mijn geld zou gebruiken om vuurwerk te kopen. Maar omdat ik goed verdien met mijn folderwijk mag ik dit jaar van mijn ouders zelf €15 bijdragen. Dat betekent dat we, naast het Family Pakket dat we de afgelopen jaren steeds in huis haalden, en wat mijn ouders dit jaar wederom zullen halen, nog wat extra vuurwerk zullen hebben. En aangezien het mijn geld is, mag ik het uitzoeken! Dat is allemaal heel leuk, maar het brengt natuurlijk ook een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Waar m’n vader en moeder mij de afgelopen jaren van prachtig vuurwerk hebben voorzien is het nu mijn taak om het beste van het beste voor hen uit te zoeken. Daarom zit ik op deze wat regenachtige zaterdag met smart te wachten tot het gammele busje van de folderverspreider voor komt rijden. Niet dat ik al weet dat er vuurwerk folders bij zullen zitten, maar ik ben wel heel benieuwd! Normaal gesproken worden de folders al op vrijdag gebracht en staan ze voor de deur als ik uit school kom, maar net als ik juist enorm uitkijk naar de folders, komen ze natuurlijk een dag later…
Ja, eindelijk! Om 11:30 kondigt het geluid van een ongezond ronkende diesel aan dat het busje bijna voor de deur staat. Een paar tellen later verschijnt de neus van het rijdende gevaar voor het voorraam. Nog bijna voordat het busje volledig tot stilstand is gekomen stapt de chauffeur al uit om de deur van de laadruimte open te schuiven. Ik kom meteen naar buiten gelopen om de beste man te helpen met het sjouwen van de pakketten folders. Zoals elk jaar zijn het er veel in december. In de feestmaand met Sinterklaas en kerst, waarvoor over het algemeen veel aan- en inkopen worden gedaan, proberen de winkeliers mogelijke klanten te overtuigen die aan- en inkopen bij hun te komen doen. Dat betekent niet alleen extra dikke folders, maar ook extra veel verschillende. Nu moet ik eerst even wat uitleggen over de folders bezorgen. Je kunt folders krijgen die in plastic verpakt zitten en die dus alleen nog maar bezorgd hoeven te worden, of folders die per winkelier verpakt zijn en die dus van de vele verschillende pakketten nog door de bezorger samengevoegd moeten worden tot 1 pakket. En die laatste soort heb ik, wat dus inhoudt dat ik meteen aan de pakketten al kan zien of er vuurwerkfolders bij zitten. Als alles uitgeladen is kom ik dus al tot de conclusie dat dat deze week nog niet het geval is… Ach, het was ook te verwachten eigenlijk, de vuurwerkfolders kwamen de voorgaande jaren ook pas halverwege december.
De week erna wordt ik wederom teleurgesteld door het ontbreken van de door mij zo verlangde foldertjes maar de week erop is het raak, maar liefst 4 verschillende vuurwerkfolders bevinden zich tussen de pakketten! Snel vis ik een aantal foldertjes uit elk pakket en breng die alvast in veiligheid op mijn slaapkamer, die ga ik vanavond op mijn gemak eens bekijken. Er zijn toch altijd wat te veel folders van elke soort dus die paar kan ik wel missen. Het begint in deze tijd van het jaar al vroeg te schemeren dus als ik na het avondeten de twee trappen op loop naar mijn kamer is het reeds volledig donker. Voor het eerst heb ik dat jaar een klein kerstdorpje op mijn kamer staan. Het stelt niet veel voor, 5 simpele huisjes en wat poppetjes, maar het geeft toch enorm veel sfeer. Onder het genot van dat klein maar fijne kerstdorpje en de muziek van de radio neem ik de folders tot mij. Wel constant luisterend of mijn ouders niet de trap op komen lopen. Waarom? Omdat ik Slam FM aan heb staan. Herrie, vinden mijn ouders, en ze hebben dus altijd commentaar als ik er naar luister. Niet dat het niet mag, maar toch voorkom ik dat commentaar liever. Terug naar de folders, 4 zoals gezegd. Eentje van de Halfords, eentje van een plaatselijke fietsenwinkel, de derde van Fems vuurwerk, de laatste van de Intratuin. En die laatste is het interessantste! Niet alleen omdat we daar vuurwerk gaan bestellen, maar zeer zeker ook omdat die er van alle folders het prachtigste uit ziet! Met op de voorkant om te beginnen de Professional Collection. Dan een pagina met ‘junior vuurwerk’ van Dynamite Dave en een pagina met knalaanbiedingen. Vervolgens een pagina met wat knalvuurwerk (de welbekende Astronauten en verschillende varianten daarvan zoals Astro Xtreme Crackers en matten van verschillende lengtes), Toverfonteinen en Twister Bang vergezeld door een pagina met diverse meter-, familie, en jackpot assortimenten. De volgende twee bladzijdes behandelen de Skyline collectie en de Magnificent Fireworks collectie gevolgd door 2 pagina’s met de prachtige foto’s van de Diamond Collection. Gelukkig is het daarna nog niet over want er volgen nog twee pagina’s met de Professional Serie en een pagina met de mooiste pakketten en assortimenten. De laatste twee pagina’s behandelen de vuurpijlen en het gratis vuurwerk. En als afsluiter natuurlijk de bestellijst waarop de keuze aangevinkt kan worden.
Urenlang zit ik de volgende twee weken ’s avonds te bladeren door vooral de mooie Intratuin folder. En tegelijkertijd maak ik lijstjes, want dat is uiteindelijk het doel van het geblader. De eerste week twijfel ik flink tussen het aanschaffen van een pot of toch meerdere kleine dingen. De Multicolor Diamond ziet er wel prachtig uit, maar als ik die neem dan kan er nog maar 1 dingetje bij en dan heb ik toch wel een beperkt aantal lontjes om aan te steken. Ja, meerdere kleine dingen, dat wordt hem! Nu dat besloten is boek ik al snel wat voortgang. Naast het Family Pakket is één artikel al meteen duidelijk, deels omdat het effect me echt geweldig lijkt, deels omdat het doosje gewoon een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft. De Flashing Diamond komt er sowieso bij! En ja, wat dan verder nog? Romeinse kaarsen! 12 voor maar 99 cent, dat kan ik niet aan me voorbij laten gaan. Lekker lang plezier voor mijn geld, dat moet helemaal goedkomen! Hoe zitten we dan met het budget? Ow, nog zat geld over. Een mooie fontein, die kan niet ontbreken. Gelukkig staat er voor 5 euro een fontein in de folder die ook nog lichtkogels uitspuwt. Perfect, toch een soort multishot pot, de Starlight Fountain komt er bij in de collectie. Een paar vuurpijltjes? Oef, dat is wel duur… Of toch niet? Die Flittering Whistle Rockets zijn best te betalen, 10 pijltjes voor €1,99, bij dezen toegevoegd aan de collectie! Nog een paar euro te besteden, het wordt nu toch wel wat lastiger, genoeg te puzzelen nog de komende tijd…