Agenten weigeren nog te werken tijdens oud en nieuw door falend vuurwerkbeleid

Guusje

VWC lid

Agenten weigeren nog te werken tijdens oud en nieuw door falend vuurwerkbeleid: ’Cobra in je kraag en het is afgelopen’​

GERDA FRANKENHUIS

Aangepast: 5 min geleden1 uur geleden in BINNENLAND

AMSTERDAM - Bijna vier op de tien politiemedewerkers weigeren nog langer tijdens oud en nieuw te werken. De oorzaak: explosief stijgende gezondheidsrisico’s, gebrek aan bescherming en een falend vuurwerkbeleid. Dit blijkt uit een uitgebreide enquête van de Nederlandse Politiebond onder 3400 leden.

Volgens NPB-voorzitter Nine Kooiman wordt de situatie tijdens Oud en Nieuw voor agenten elk jaar grimmiger. „Agenten voelen zich alsof ze in een oorlogsgebied werken.

© ANP/HH, WIKIPEDIA CC

Volgens NPB-voorzitter Nine Kooiman wordt de situatie tijdens Oud en Nieuw voor agenten elk jaar grimmiger. „Agenten voelen zich alsof ze in een oorlogsgebied werken”

„Politiemensen zijn geen kanonnenvoer”, zegt een van de politiemedewerkers. Zelfs een op de vijf agenten laat zijn inzetbaarheid afhangen van de besluiten die de politiek neemt, waaronder het dringend gevraagde vuurwerkverbod.

De bond eist actie van de politiek. „Agenten trekken een grens. Het vertrouwen in de politiek is angstvallig laag en dat is logisch omdat de nodige rugdekking voor politiemedewerkers vooralsnog ontbreekt”, zegt voorzitter Nine Kooiman.

„Een vuurwerkverbod en voldoende beschermingsmiddelen, het is er nog steeds niet. Deze week is er een debat in de Tweede Kamer en is er een kans om te staan voor onze hulpverleners en hen de bescherming te bieden die nodig is.„Agenten slaan alarm: de jaarwisseling is niet langer een feest, maar een levensgevaarlijke missie in wat zij omschrijven als een ’oorlogsgebied’. Ze worden bekogeld met zwaar vuurwerk, uitgescholden en soms zelfs in hinderlagen gelokt.

BEKIJK OOK:

Politie zucht onder recordaantal meldingen van verward gedrag: ‘Het gaat om zeer ernstige incidenten’

De Nederlandse Politiebond (NPB) hield een enquête onder 3400 agenten van zijn 33.000 leden, waaruit een onthutsend beeld naar voren komt. Bijna de helft van de respondenten (44 procent) stelt dat de politie onder de huidige omstandigheden niet in staat is om burgers tijdens de jaarwisseling voldoende te beschermen.

De combinatie van zwaar vuurwerk, geweld tegen hulpverleners, de niet te handhaven lokale vuurwerkverboden en een structureel tekort aan politiepersoneel maakt het agenten onmogelijk om adequaat op te treden. „We gaan zelfs aanhoudingen uit de weg, omdat er anders geen personeel meer op straat is”, verklaart een agent in de enquête.

Meer dan zestig procent vindt dat agenten in gevaarlijke situaties een stap terug moeten doen om hun veiligheid te waarborgen. Een politiemedewerker zegt: „Tegen sommige vormen van geweld zijn wij in de basispolitiezorg niet opgewassen. Dat geldt bijvoorbeeld voor bekogeld worden met zwaar vuurwerk. Wanneer bij jou een Cobra in je kraag belandt, dan is gewoon afgelopen.”

Volgens NPB-voorzitter Nine Kooiman wordt de situatie voor agenten elk jaar grimmiger. „Agenten voelen zich alsof ze in een oorlogsgebied werken. Ze worden bekogeld met projectielen die blijvend letsel kunnen veroorzaken. Dat de minister en werkgever accepteren dat politiemensen in dit soort extreme situatie worden ingezet, vind ik onbegrijpelijk.”

De frustratie onder agenten is groot. Driekwart van de respondenten voelt zich niet gesteund door de politiek. Een politiemedewerker merkt op: „Elk jaar is het weer hetzelfde liedje, en ik loop al veertig jaar mee in deze organisatie. Elk jaar weer raken er collega’s gewond tijdens oud en nieuw. Elk jaar weer is het kabinet geschokt en roept dat het zo niet langer kan. Maar er gebeurt niets.

De NPB pleit daarom voor stevige maatregelen, waaronder een algeheel vuurwerkverbod. In februari bespreekt de Tweede Kamer een wetsvoorstel hierover. Kooiman hamert op het belang van deze maatregel: „De oplossing ligt op tafel. Politici moeten nu eindelijk verantwoordelijkheid nemen, anders loopt de politieorganisatie leeg.”

BEKIJK OOK:

Zo veranderde de haven van Rotterdam in een ondoordringbaar fort tegen cokesmokkel: criminelen driftig op zoek naar nieuwe methoden

Agenten uiten ook kritiek op de korpsleiding. Beslissingen worden volgens hen genomen zonder inzicht in de situatie op straat, communicatiemiddelen als C2000 falen nog steeds, en gewonde agenten stuiten op bureaucratische obstakels. „Helemaal schrijnend is dat gewond geraakte collega’s hele lange procedures met hun eigen werkgever/opdrachtgever moeten aangaan om schadevergoeding te krijgen”, zegt een van de agenten.

Een ander zorgpunt is het gebrek aan training. Slechts de helft van de respondenten voelt zich voldoende voorbereid op hun inzet tijdens oud en nieuw. „In de huidige verkorte opleiding wordt veel minder aandacht besteed aan het optreden in deze massale situaties. Het beschermen van politiemedewerkers tegen excessief geweld vraagt om intensieve training”, aldus Kooiman.

BEKIJK OOK:

Zoon topambtenaar Rotterdam voor de rechter: explosies bij woning vader gelinkt aan criminele activiteiten

De boodschap van de agenten is glashelder: zonder maatregelen trekken steeds meer agenten zich terug uit de dienst tijdens de jaarwisseling. „We willen burgers beschermen, maar ten koste van ons eigen leven”, aldus een respondent.

Kooiman sluit af met een dringende oproep: „Hoeveel signalen heeft de politiek nog nodig om nu verandering door te zetten?”

Laatst bewerkt:
Ik zie het zo gauw niet, maar; zijn de resultaten wel afgezet tegen regio? Dus spreiding van de stemmen, kijken waar er meer agenten niet meer de straat op durven (dacht dat ze getraind waren) want ik weet vrijwel zeker dat je daarin een bepaalde trend ziet in lijn met het aantal ongeregeldheden.

Ach onze nine moet ook nog even een sp plasje erover doen.

Ff stomme vraag. Maar hoe komt deze groene doos aan deze functie?

Overigens vraag ik me sterk af hoe de vraag gesteld word. Ik bedoel, ik werk in ploegendienst en vraag ook om niet ingeroosterd te worden op de 31e, dan wil ik bij familie zijn en vuurwerk afsteken. Ik kan me goed voorstellen dat agenten ook liever oud en nieuw vieren met familie. Dus worden die dan ook meegeteld, of werkelijk alleen agenten die niet willen werken vanwege "gevaar voor hun eigen leven"?

Ik heb wel eens een stukje gezien van een politie vlugger op oudejaarsavond. Die hadden helemaal geen vuurwerk gerelateerde incidenten, alleen alcohol gerelateerde. Ze hadden het zo rustig dat ze om 12 uur met zijn allen op het bureau stonden te kijken naar vuurwerk en een oliebol aten. 🤷

Ben ook wel benieuwd op welke manier deze enquête is uitgevoerd.
Wat de vragen zijn en hoe de vraagstelling is.

Ik ben trouwens best bang dat dit nog wel eens een "onderzoek" kan zijn wat een aantal politici over de streep kan trekken, hoe onzinnig ook.

dan is het verboden en dan staan ze nog allemaal dom te kijken en alles wanneer er weer een cobra in hun kraag gegooid word.......
maar wel weer heeeeeel toevallig dit.. net voor het debat

Ik ben heeeeeel benieuwd hoe deze conclusie getrokken is. Want deze vragenlijsten kennen we inmiddels: "als u mocht kiezen, werkt u dan liever wel of liever niet op oudjaarsnacht?"
Weldenkende agent: "Ik ben liever thuis om vuurwerk af te steken met mijn gezin."
Conclusie Politiebond - "40% van alle agenten haat vuurwerk"

Ik ben heeeeeel benieuwd hoe deze conclusie getrokken is. Want deze vragenlijsten kennen we inmiddels: "als u mocht kiezen, werkt u dan liever wel of liever niet op oudjaarsnacht?"
Weldenkende agent: "Ik ben liever thuis om vuurwerk af te steken met mijn gezin."
Conclusie Politiebond - "40% van alle agenten haat vuurwerk"
Precies wat ik zei idd. De vraagstelling is bij een dergelijke poll echt heel belangrijk, en mijn gevoel zegt dat daar vaker wel dan niet mee gesjoemeld word.

Back
Bovenaan