Afschietperiode vuurwerk in Suriname van 27 december tot 2 januari

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De jaarwisseling nadert en dat betekent dat er weer flink wat vuurwerk afgeschoten zal worden in Suriname. Dit mag vanaf vrijdag. De Surinaamse overheid heeft de afschietperiode van vuurwerk namelijk vastgesteld van 27 december 2019 tot en met 2 januari 2020.

Uit cijfers aan het begin van deze maand bleek dat er genoeg vuurwerk in Suriname is; de import van vuurwerk in Suriname is dit jaar namelijk enorm toegenomen. Aan het begin van de maand december waren er reeds 57 containers ingeklaard. Vorig jaar bedroeg het aantal aan het eind van de vuurwerkperiode slechts 36.

De verkoop op het niveau van de groothandel was op 1 december jl. gestart. Samen met de afschietperiode vrijdag 27 december begint ook de verkoop aan consumenten.

https://www.waterkant.net/suriname/...-van-27-december-tot-2-januari/?cn-reloaded=1

Ik meen ooit eens een video te hebben gezien van daar. Lekker met guldens voor weinig redelijk grote blokken kopen direct vanuit een kraampje voor een zeecontainer. Heerlijk.

Wow, al die dagen legaal stoken. Wat een luxe zeg :)
En daar verkopen ze ook nog de vette Chinese rollen als ik mij niet vergis.

Damnn ik hier moet ik zijn zie ik al. Daar met 3k naar toe en 4 dagen stoken wat een feest

Ik heb zelf 2 jaar in Suriname gewoond en oud en nieuw is daar dan ook prachtig. Je betaald er niet met guldens maar met SRD. Destijds was 4 SRD ongeveer 1 euro. Een pagara (soort chinese rol) van 10 meter koste omgerekend zo’n 35 euro. 100 schots blokken 1.2” zijn al beschikbaar vanaf 40 euro. 2” shell kitjes kun je er ook vinden.

Je moet wel goed oppassen want get kleinere vuurwerk is lang niet zo veilig als hier. Instabiele potjes bijvoorbeeld. Daardoor een keer een bombette door mn raam heen geschoten. Hele kamer vol rook :p

De extra afsteektijd is ook geweldig!

Ik zou er graag weer eens naar toe willen met oud en nieuw. Het is sws een prachtig land ook buiten o&n om met hele vriendelijke mensen.

Ik heb zelf 2 jaar in Suriname gewoond en oud en nieuw is daar dan ook prachtig. Je betaald er niet met guldens maar met SRD. Destijds was 4 SRD ongeveer 1 euro. Een pagara (soort chinese rol) van 10 meter koste omgerekend zo’n 35 euro. 100 schots blokken 1.2” zijn al beschikbaar vanaf 40 euro. 2” shell kitjes kun je er ook vinden.

Je moet wel goed oppassen want get kleinere vuurwerk is lang niet zo veilig als hier. Instabiele potjes bijvoorbeeld. Daardoor een keer een bombette door mn raam heen geschoten. Hele kamer vol rook :p

De extra afsteektijd is ook geweldig!

Ik zou er graag weer eens naar toe willen met oud en nieuw. Het is sws een prachtig land ook buiten o&n om met hele vriendelijke mensen.

Bedankt voor je informatie, met name over het prijsniveau en de veiligheid van diverse producten. Een van de scenario's die ik nu aan het maken ben voor het geval dat vuurwerk verboden wordt in Nederland, is het nadenken over een vakantie in Suriname rond de jaarwisseling. Dat zal geen jaarlijkse gebeurtenis worden natuurlijk, maar een bijzonder alternatief voor Duitsland is het zeker.

Bedankt voor je informatie, met name over het prijsniveau en de veiligheid van diverse producten. Een van de scenario's die ik nu aan het maken ben voor het geval dat vuurwerk verboden wordt in Nederland, is het nadenken over een vakantie in Suriname rond de jaarwisseling. Dat zal geen jaarlijkse gebeurtenis worden natuurlijk, maar een bijzonder alternatief voor Duitsland is het zeker.
Heel tof. Zeker een aanrader. Houd er wel rekening mee dat vluchten rond de kerst periode erg duur zijn.

En dan dat commentaar onder dat artikel...

• HongKongFree 26 december 2019 At 01:03
    Een week vol oorverdovend terroristisch geweld. A omu disi no lobi a k@ bombel. Vooral niet vlak voor je huis die rot luide bombels. Je huisdieren raken gestresst en in de avond of als je een middag dutje wilt doen die rommel. Ik hoop dat het de hele week heel hard regent en die kwajongens uitglijden over die bombel rommels van ze. Gedonder.
  • Boeboe bit sjorie 26 december 2019 At 03:37
    Gezien de ziekenhuizen hebben gewaarschuwd dat zij een beperkt aantal mensen helpen en tot een bepaald uur open zijn zal dit een ramp worden. Ogen en vingers, handen verliezen, soms met de dood tot gevolg zal het een mooie afsluiting zijn dit jaar. Voor zo’n kleine bevolking, waarom zoveel vuurwerk??? Mensen pinaren en leven van voedselpakketten er is meer vuurwerk dan vreten. Wat een hersenloze actie. Het blijkt dus voor de zoveelste keer dat er duivelse krachten zijn zijn die land en volk ruineren. Onze Gezondheidszorg ligt al jaren op zijn gat. Medische zorg is hier overal zero en nog leren ze het niet. Is ons volk nou zo oerdom???
    Je geld verknallen en de rest van het jaar overal lopen bedelen, roven en moorden??
    Daar gaat men voor, Bewustwording is zoek. Zoveel dagen achter elkaar vuurwerk afschieten is de Goden verzoeken. Er is teveel onheil in ons land, mensen doe de oog kleppen nou af.
    Sarie Torie

• :p

Curacao en Aruba al geweest met kerst en oud en nieuw, wat FANTASTISCH was en Suriname staat nog altijd op de bucket list. Heerlijk die Caribische sfeer! Zo hoort het!

Ik ben nu op Aruba dus nog 1 dag voordat ik op vuurwerk jacht mag en gelijk mag stoken, het blijkt dat bijna ieder verkooppunt ( gewoon een container met luiken in de warme zon :devil:) wel wat ander vuurwerk te koop heeft.

Ondanks dat er hier veel zwaarder vuurwerk te koop is word er hier amper van tevoren afgestoken en al zeker niks gesloopt!

Alleen met kerst enkele harde salutes gehoord ( 50mm shell kitjes)

Er zijn hier ook wel wat tegenstanders maar vooral omdat er 7 dagen geknalt mag worden met aardig goede knallers.

27 December en misschien 30 Dec is er een vuurwerk show en 31 Dec steken ze overal op het eiland "pagaras" ( lange ratelbanden) met als hoogte punt een 6 millioen (!!) klapper op de Boulevard.

Het enige nadeel is dat er geen vuurwerk folders zijn en geen websites dus het het is gewoon de verkooppunten af en kijken wat er is, tevens is er hier gewoon geen "illigaal" vuurwerk te koop en geen beperkingen qua gewicht dus je kan heerlijk relaxed de jaarwisseling vieren als liefhebber zonder je ook maar ergens zorgen over te maken.

Laatst bewerkt:
Denk wel dat dit iets is voor mij in de toekomst. Hier in dit zeikland mag steeds minder dus dan maar ergens anders heen.

Back
Bovenaan