31 december open?

bakero1973

VWC lid
Vraag aan een ieder die het weten kan,

Zijn de winkels in tegenstelling tot nederland in het buitenland wel open op 31 December

Eigenlijk ook ver achterhaald. Zo'n beetje elke winkel in Nederland is geopend op zondag, maar vuurwerkwinkels mogen weer eens niet..

Nou ja, dat ligt er maar net aan waar je woont. Bijvoorbeeld hier op de veluwe zijn er echt nog heel veel (kleinere) dorpen waar gewoon alle winkels gesloten zijn op zondag. Het hele jaar.

Nou ja, dat ligt er maar net aan waar je woont. Bijvoorbeeld hier op de veluwe zijn er echt nog heel veel (kleinere) dorpen waar gewoon alle winkels gesloten zijn op zondag. Het hele jaar.

Dat klopt helemaal. In de Randstad is het inmiddels gebruikelijk dat veel winkels open zijn op zondag maar ook daar zie je nog steeds dat de wat kleinere zelfstandige ook niet elke zondag open is. Buiten de Randstad wordt het in de grote steden steeds gebruikelijker om een aantal uren (van 12.00/13.00 - 17.00u) open te zijn. Veel kleinere steden en vooral dorpen kennen echter nog steeds geen wekelijkse opening op zondag. Sterker nog, er zijn nog plaatsen waar geen enkele zondag er ook maar 1 winkel open is. Zelfs de lokale supermarkt blijft dicht. Ook in Duitsland is dat het geval want uiteindelijk gaat dit topic daar over.

Even terug naar de plekken waar ze in NL wel open zijn: gemiddeld gezien kun je zeggen dat áls ze op zondag open zijn het alleen de middag is. Daar heeft een vuurwerkwinkel helemaal niets aan, we hebben die 3 volle dagen echt wel nodig. Misschien ouderwets maar ik vind het prima zo van 28 t/m 30-12. En ook hiervan denk ik dat de Duitse collega's er net zo over denken.

Sterker nog, er zijn nog plaatsen waar geen enkele zondag er ook maar 1 winkel open is. Zelfs de lokale supermarkt blijft dicht.

Precies, dat is in heel veel dorpen op de veluwe het geval waar echt alle winkels alle zondagen dicht zitten, zo ook mijn eigen dorp. Zelfs in de stad Kampen zijn de winkels nooit open op zondag.

Back
Bovenaan