26 procent van het 'legale' geimporteerde vuurwerk afgekeurd

Ik denk dat het komt, omdat Chinezen nou eenmaal moeilijk certificeringen kunnen handlen.
(om)kopen is het handigst, snelst en goedkoopst. De testen van VROM geven duidelijk weer dat de Chinese CE-testen geen zak voorstellen.
Goed dat ze hier de testen nog een keer overdoen eigenlijk.

Ik denk dat het komt, omdat Chinezen nou eenmaal moeilijk certificeringen kunnen handlen.
(om)kopen is het handigst, snelst en goedkoopst. De testen van VROM geven duidelijk weer dat de Chinese CE-testen geen zak voorstellen.
Goed dat ze hier de testen nog een keer overdoen eigenlijk.

Naar mijn weten zijn er niet veel chinese nobo's/cebo's als deze er überhaupt wel zijn.

Veelal zij het bedrijven uit de EU die gecertificeerd zijn door Vrom.

De tendens onder importeurs die hier gesuggereerd wordt is veelzeggend.....meer en meer door buitenlandse nobo's gecertificeerd...mogelijk door strengere eisen hier dan elders...in dat geval begrijp ik de aandacht vsn het ilt wel.

Bron: RTL Nieuws

Hoewel de kop én de eerste alinea anders doen vermoeden, slaat die 26% dus enkel op het vuurwerk dat door de ILT is getest en niet het op het landelijk gemiddelde.
Scherp. Er staat niet hoeveel er getest is, wat voor percentage. Men heeft zich gericht op artikelen waar bij afwijkingen extra risico is (dat zal wel pijlen, stijgende tollen en knallers inhouden). Dus het kan best zijn dat er maar 5 of 10% van al het binnengaande vuurwerk getest is, en dáárvan is weer 26% afgekeurd.

Dank voor je opmerkzaamheid, Anaconda, en wederom zoals zovaak schuld en schaamte aan de media! :angry:

Het bijzondere aan het verhaal van afkeur is dat alle importeurs de batchtesten hebben uitgevoerd door een door europa erkende NoBo.
Een NoBo doet de batchtest voor de importeur,want batchtesten mag en kun jezelf niet(wel als je module E gebruikt)maar dan val je nog steeds onder de NoBo.
Voor je de labels laat printen moet de NoBo al bekend zijn wie de batchtest uitvoert.

Uiteindelijk is de NoBo aansprakelijke voor de batchtesten die geven een rapport af dat het vuurwerkartikel is goedgekeurd en verscheept kan worden.

Wat er nu gebeurd in NL is mosterd naar de maaltijd,alle testen zijn goed dus verschepen,Dan komt het in NL aan en dan is het ineens niet goed.......wie test er niet goed de NoBo of de NL overheid?

Indien de NoBo het niet goed doet dan moet NL of europa de certificaat van de NoBo intrekken,de importeur heeft aan alle eisen voldaan.

En waarom zou een NoBo zijn certificaat op het spel zetten om vuurwerk goed te keuren wat niet goed is.

10 Januari 2014 is er een overleg met IL&T/VROM,met alle importeurs.

Iets met mosterd na de maaltijd?
Los van het feit dat het goed is dat er gesproken wordt met elkaar, vind ik dat wel een beetje laat.
Nu kan geen importeur meer wat doen tegen een afkeuring.
greetzz

Tja, als ze niks afkeuren kunnen ze net zo goed het ILT op gaan heffen.
De ambtenaren houden gewoon hun eigen werk in stand, altijd al zo geweest.
Ik geloof er geen ene reet van dat het vuurwerk "onveilig" is.

Ik mag hopen dat in 2017 deze ongein in ieder geval over is en een keuring van een europees erkende NoBo voldoet.

Ik hoop dat alle importeurs er zullen zijn. Hier valt namelijk echt wat te halen. Afgekeurde producten kosten gewoon dik geld namelijk.

Inderdaad, hopelijk staan alle importeurs nu met zijn allen op.
Ben zeer benieuwd wat hier uit gaat komen.
Veel succes alvast.

Back
Bovenaan