Torrr
VWC lid
Ehhh, slapende honden...misschien hier eens niet zo lang over doorneuzelen?![]()
Je hebt wel een punt Richard, maar ik wijt dat dan puur aan de nonchalance van de winkel als het er niet op staat. Dan klopt hun systeem gewoon niet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Ehhh, slapende honden...misschien hier eens niet zo lang over doorneuzelen?![]()
Voorhanden hebben is een term die al eens in behandeld door de hote Raad.
Het komt neer op 3 eisen:
1: Aanwezigheid in de buurt van de verdachte, hoeft niet persee in de directe omgeving te zijn.
2:bewustheid van de aanwezigheid van het voorwerp.
3: feitelijke macht over datgeen.
Dus wil je meer dan 25kg dan moet je er voor zorgen dat deze 3 zaken niet toepasbaar zijn.
Je zou het 3de punt kunnen ontmantelen door een het vuurwerk achter een tijdslot te zetten zodat je op een moment van controle/huiszoeking kan claimen dat je geen toegang hebt (feitelijke macht) over het vuurwerk. Pas als de timer op de tijdslot af is gelopen heb je immers pas toegang.
Moet je wel kunnen bewijzen dat jij het tijdslot niet kan resetten of nog een sleuteltje hebt.
Wat betreft het opslaan van meer dan 25kg verdeeld over een woning en een voertuig is het inderdaad niet helemaal duidelijk. In principe mag vuurwerk niet op de openbare weg worden opgeslagen, te zij het voor direct gebruik is, maar dan mag een persoon maximaal 25kg voorhanden hebben. Een voertuig staat vaak op de openbare weg, dus echt opslaan zou je daar niet mogen in principe. In een woning ((vrijstaande) schuur telt mee bij de woning), mag maximaal 25kg aanwezig zijn, ook al woon je daar met meerdere personen. Ik acht de kans echter klein dat als jij een paar kilo in jouw auto hebt liggen (dat niet van buitenaf zichtbaar is) en niet direct naast de woning staat en je hebt dan max 25kg in huis, dat er geen problemen van komen.
Juist.
Dus, 25kg maximaal - daar kan je allemaal niet omheen en er zijn ook geen werkbare creatieve oplossingen.
25kg voorhanden hebben
Als je het niet voorhanden hebt mag je meer dan 25kg bezitten.
Als jij vuurwerk koopt en het bij familie stalt kan je prima maar 25kg in je huis hebben en 25kg in iemand anders zijn woning. Gezien het iemand anders zijn woning is ziet de wet dit niet als dat jij het voorhanden hebt(ook al kan die ander aan jou een huisleutel geven)
Wat Richardus zegt. Er zijn de afgelopen jaren talloze topics aan gewijd, maar 25kg blijft 25kg en uiteindelijk zul je een risico inschatting voor jezelf moeten maken.
Maar nu een andere vraag (als het van pyroboy26 mag)
Afgelopen week zat ik toevallig op internet wat rond te lezen over dit onderwerp en kwam ik tegen dat 10kg cat 1 ook als 1 kg F2 meetelt. Ik wist dit niet en dacht altijd dat cat 1 niet meetelde. Zijn jullie bekend met deze regeling? Voor de zekerheid heb ik mijn collectie ratellinten maar even bij mijn schoonmoeder gestalt..
https://www.odachterhoek.nl/kennisbank/vuurwerk-voor-particulieren/
Ik ben alleen dan wel benieuwd of de politie daar ook zo over denkt.Die 200kg geldt alleen voor 'diegene die een inrichting drijft'. Ergo, iemand die bedrijfsmatig vuurwerk opslaat - jij als consument mag zoveel F1 hebben volgens het vuurwerkbesluit als je wil.
Ik ben alleen dan wel benieuwd of de politie daar ook zo over denkt.
Stel dat je huis vol ligtmet 199kg f1 en je hebt een boze buurman die denkt ' onee, enschede!'
Officieel voldoe je aan alle regels. Zou de sgent dit weten? Zou ie deze strijd winnen?
Artikel 1.2.4 zei:[FONT="]Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:
[/FONT][...]
[FONT="]Het eerste lid is niet van toepassing:[/FONT]
- a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;
- b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;
Artikel 2.3.7 zei:
Meerdere controles bij Emmerich momenteel, wees voorzichtig als je daar langs komt![]()
Ik ben alleen dan wel benieuwd of de politie daar ook zo over denkt.
Stel dat je huis vol ligtmet 199kg f1 en je hebt een boze buurman die denkt ' onee, enschede!'
Officieel voldoe je aan alle regels. Zou de sgent dit weten? Zou ie deze strijd winnen?
Zie, daar gaje al. Nu vraag ik me af waarom je zoveel in bezit zou hebben, maar goed dat zijn keuzes.De politie blijkt hier inderdaad anders over te denken.
Iemand opgepakt met 1000kg cat 1 in z’n kelder..
https://regio15.nl/nieuws/politieonderzoeken/36688/1000-kilo-vuurwerk-in-kelderbox-gevonden/
Ik denk eerder ivm heling.
dat is ook 800 kilo te veel.De politie blijkt hier inderdaad anders over te denken.
Iemand opgepakt met 1000kg cat 1 in z’n kelder..
https://regio15.nl/nieuws/politieonderzoeken/36688/1000-kilo-vuurwerk-in-kelderbox-gevonden/