25KG regeling

1 van de belangrijkste punten vind ik, met 8-10 kleine cakes of 6 grotere zit je al aan de 25 kg. Alsof het 3dubbele gevaarlijker is. Ik zie het nu niet van deze kiloregeling. 25 kg aan flashmatten komen er niet niet dus misschien handig dat we een plan maken om dit aan de kaart te brengen. Graag ook de winkels en dealers.

1 van de belangrijkste punten vind ik, met 8-10 kleine cakes of 6 grotere zit je al aan de 25 kg. Alsof het 3dubbele gevaarlijker is. Ik zie het nu niet van deze kiloregeling. 25 kg aan flashmatten komen er niet niet dus misschien handig dat we een plan maken om dit aan de kaart te brengen. Graag ook de winkels en dealers.

Heel goede denkwijze inderdaad.

De branche, maar ook alle stichtingen die de belangen van vuurwerkliefhebbers behartigen moeten hier op in spelen. Het enige wat nu nog over is aan vuurwerk zijn de losse cakes en compounds/boxen, naast het kleine grt (vooral cat 1) waarmee je vrijwel nooit aan de 25kg zit als gewone consument.

Door de verpakking alleen al zit je mega snel aan het bruto gewicht. Gezien de meeste kopers geen idee hebben van die regeling en dus mogelijk al heel snel over dat gewicht zitten als ze 2 compounds kopen, zijn heel veel mensen zonder dat ze het doorhebben en dat doelbewust doen, in overtreding. Dus eigenlijk lokt de overheid met hun beleid overtredingen uit.

Hoeveel mensen hebben wel niet brandbare stoffen opgeslagen, vele malen gevaarlijker dan dat partij vuurwerk. Deze kg regeling moet weg, ik zal van het weekend eens wat goede argumenten brainstormen. Ben er niet de beste in, maar doe me best ;)

Het is denk ik belangrijk om te bekijken hoe het in omringende landen gaat. België is dan helaas weer geen goed voorbeeld, daar mag je namelijk maar 1KG NEM, maar hoe zit het bijvoorbeeld in DL. Er is in NL onderzoek gedaan naar de gevaren van 25KG NEM, wat nog ruim veilig genoeg bleek te zijn, maar om onduidelijke reden door de overheid op 25KG bruto is gezet.

Iets wat je in het betoog mee kan nemen is:
- Het legale siervuurwerk bevat geen stoffen die tot zelfontbranding kunnen komen.

- Het legale siervuurwerk kan dus alleen ontstoken worden door open vuur, welke ook nog eens de lont moet laten ontbranden, gezien het vuurwerk zelf dicht genoeg zit, dat vuur bij de verpakking het vuurwerk niet tot ontbranding laat komen. Dus als 1 stuk vuurwerk af gaat, is de kans niet heel groot dat het andere vuurwerk ook af gaat. Ook is de kans nihil dat daardoor een massa-explosie ontstaat.

- Het vuurwerk vanwege de veiligheid verzwaard moet zijn en groter gemaakt is, dus de verhouding verpakkingsgewicht en kruitgewicht ver uit elkaar ligt en men dus in feite met deze regeling de consument automatisch minder vuurwerk kan laten kopen/vervoeren/opslaan en/of het uitlokt dat men in overtreding is.

Aanvullingen zijn welkom.

Het is denk ik belangrijk om te bekijken hoe het in omringende landen gaat. België is dan helaas weer geen goed voorbeeld, daar mag je namelijk maar 1KG NEM, maar hoe zit het bijvoorbeeld in DL. Er is in NL onderzoek gedaan naar de gevaren van 25KG NEM, wat nog ruim veilig genoeg bleek te zijn, maar om onduidelijke reden door de overheid op 25KG bruto is gezet.

- Het legale siervuurwerk bevat geen stoffen die tot zelfontbranding kunnen komen.

- Het legale siervuurwerk kan dus alleen ontstoken worden door open vuur, welke ook nog eens de lont moet laten ontbranden, gezien het vuurwerk zelf dicht genoeg zit, dat vuur bij de verpakking het vuurwerk niet tot ontbranding laat komen. Dus als 1 stuk vuurwerk af gaat, is de kans niet heel groot dat het andere vuurwerk ook af gaat. Ook is de kans nihil dat daardoor een massa-explosie ontstaat.

- Het vuurwerk vanwege de veiligheid verzwaard moet zijn en groter gemaakt is, dus de verhouding verpakkingsgewicht en kruitgewicht ver uit elkaar ligt en men dus in feite met deze regeling de consument automatisch minder vuurwerk kan laten kopen/vervoeren/opslaan en/of het uitlokt dat men in overtreding is.

100% mee eens.

Elke lont heeft ook een lont beschermer, wat de kans op ontbranding bij 'vonken' ook al kleiner maakt, er is echt open vuur nodig.

Als er een wijziging toegekend wordt, is dat enkel zinvol als het om bezit van netto kruitgewicht gaat.

Er is extra bescherming dmv kooien bij een bepaald gehalte aan flashpoeder. Dit verhoogt ook het bruto gewicht aanzienlijk. De meeste consumenten krijgen de kooi niet mee, maar het bruto gewicht met kooi, staat wel op de omdoos (waar een controleur zijn rekensom mee uitvoert).

Werken met een bruto gewicht is op alle mogelijke wijzen onpraktisch en incorrect en zegt niets over een eventuele gevaar setting/niveau.

Als de gegevens van 25 kg netto bekend waren, is dat een goed uitgangspunt om op in te zetten.

Dit zou dan gaan om 50 500 grams cakes of bijvoorbeeld of 12-13 100 schots compounds van 2kg.

Voor de vorm, zou je nog kunnen zakken naar 20kg netto kruitgewicht. Maar lager dan dat zou ik niet op inzetten.

Geen idee of het zinvol kan zijn, maar desnoods dat de nieuwe regel van verkoopdag 1 t/m 1 januari 02:00 uur van toepassing gaat zijn. Nu is die 25kg regel voor het hele jaar hetzelfde, meen ik?

Jij stookt elk jaar alles op?

Wel het grootste deel inderdaad. Dat is logischerwijs voor iedereen anders. Ik denk gewoon niet dat je (te) veel moet willen. Ondanks meerdere goede argumenten in diverse berichten hiervoor, lijkt het mij geen goed idee om all-in te gaan betreffende de 25kg regel.

Oh ik ga er helemaal niet vanuit dat we ook maar IETS toegezegd gaan krijgen. Maar hulde dat men het wel probeert.

Alle besluiten rondom vuurwerk worden duidelijk niet met ratio genomen. Dus waarom zouden ze dat hier wel doen?

Als toevoeging zou je hier ook naar cijfers op zoek kunnen gaan. Als een tegenstander van het aanpassen van de wet leest dat "de kans op een massa explosie nihil is" denkt diegene waarschijnlijk "aha, er is dus een kans". Misschien is er een onderzoek bekend waarin staat hoe klein die kans is?

Oh ik ga er helemaal niet vanuit dat we ook maar IETS toegezegd gaan krijgen. Maar hulde dat men het wel probeert.

Dat is ook mijn gedachte inderdaad!

Alle besluiten rondom vuurwerk worden duidelijk niet met ratio genomen. Dus waarom zouden ze dat hier wel doen?

En daarom zou ik het juist ietwat realistisch houden. Vanuit het oogpunt van vuurwerkliefhebbers/freaks wil je het gewicht flink omhoog hebben, het liefst ook het hele jaar rond. Ondertussen wordt er goed werk geleverd door bijv. HVLV, voor de vuurwerktraditie tijdens Oud & Nieuw. En precies daar zit mijn idee dus een beetje in de richting. Dus iedereen die de vuurwerktraditie lief heeft. De grootverbruikers, de bovengemiddelde koper, maar ook de ouders en kinderen met enkel wat pakketten.
Een soort balans erin zoeken als het ware. En dat doe je niet door 'all or nothing' te gaan.

Als toevoeging zou je hier ook naar cijfers op zoek kunnen gaan. Als een tegenstander van het aanpassen van de wet leest dat "de kans op een massa explosie nihil is" denkt diegene waarschijnlijk "aha, er is dus een kans". Misschien is er een onderzoek bekend waarin staat hoe klein die kans is?

Deze kans is er i.d.d. ook weldegelijk. Afgelopen jaar nog meegemaakt. Na 1 cake knalde er een compound met een enorme dreun uit elkaar. Van de overige 3 cakes was er ook niets meer van over.

Deze kans is er i.d.d. ook weldegelijk. Afgelopen jaar nog meegemaakt. Na 1 cake knalde er een compound met een enorme dreun uit elkaar. Van de overige 3 cakes was er ook niets meer van over.

Als een 25 of 30mm tube knalt, zeker dat dat hard knalt en de andere cakes mogelijk vernietigt, maar die explosie laat geen complete verdiepingen van woningen "verdwijnen", laat staan de hele woning of zelfs een blok/woonwijk. Het gaat er dus om: hoe groot is het risico dat het vuurwerk af gaat, zonder dat daar open vuur bij in de buurt is geweest (geen risico, want open vuur is nodig voor ontbranding) en hoe groot de schade kan zijn, indien er toch open vuur bij komt en een stuk vuurwerk wél af gaat.

Jouw situatie is én geen massaexplosie, maar gewoon een krachtige explosie nadat het vuurwerk tot ontbranding werd gebracht én die explosie heeft het andere vuurwerk, zelfs niet het geen wat in de tubes van de andere cakes zaten, niet tot ontbranding gebracht. Het is dus bij 1 (flinke) knal gebleven.

Back
Bovenaan