Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Oorspronkelijk geplaatst door frelst68
Gaat om de nota van toelichting. Heb er een relevant stukje gekopieerd.
Uit een op 29 juni 2009 uitgebracht rapport van het RIVM blijkt dat de verhoging naar 25 kg in theorie kan leiden tot een groter risico voor de consument in de eigen woning. Die verhoging leidt echter niet tot een groter risico voor belendende objecten van derden. Het verhogen van de hoeveelheid zal daarnaast leiden tot een zeer geringe toename van het risico voor het vervoer door de consument. In de meeste gevallen zal dat risico niet verder reiken dan de weg of het trottoir. Bij de berekeningen van het RIVM is overigens uitgegaan van 10 kg en 25 kg netto explosieve massa. In het Vuurwerkbesluit zijn de maximaal toegestane hoeveelheden echter uitgedrukt in bruto vuurwerkmassa. De netto explosieve massa is ongeveer een derde van de bruto vuurwerkmassa.
25 KILO
Deze regeling stamp echt uit de prehistorie tijd. Wij leven in 2021. Als je het veilig en mooi vuurwerk koopt zit al heel snel aan de 25 kilo. Daarnaast hebben wij het meestal maar 3 dagen thuis. Ik denk dat BPN samen met de overheid onderzoek aan moet doen wat wij als liefhebbers mogen vervoeren en opslaan. In Duitsland mag je 300 kilo hebben of vervoeren toch.
Nou het meest rare is nog wel dat een normale compound al snel richting de 25 kilo gaat. Je kan ook dubbele compounds of groter kopen welke makkelijk de 50 kilo overschrijden.
Denk dat jullie niet snappen wat er met dat stukje tekst wordt geprobeerd aan te duiden:
"Bij de berekeningen van het RIVM is overigens uitgegaan van 10 kg en 25 kg netto explosieve massa."
Er staat NETTO terwijl er nu altijd wordt uitgegaan van bruto gewicht...
Denk dat jullie niet snappen wat er met dat stukje tekst wordt geprobeerd aan te duiden:
"Bij de berekeningen van het RIVM is overigens uitgegaan van 10 kg en 25 kg netto explosieve massa."
Sterker nog, er zijn vuurwerk winkels waar je bij het bruto gewicht van bijv 70 kg in 3 je bestelling moet ophalen. Hoe zit het daarmee dan? Begrijpt iedereen het verkeerd of zegt de wet dat het om netto 25kg gaat?
Ik begrijp het exact, vandaar dat ik nogmaals aanhaal hoe krom de regels zijn.
Dat is juist wat Sirens bedoeld. In het Vuurwerbesluit (de wet) gaat de Overheid uit van 25KG bruto terwijl er die tekst en in het RIVM-rapport 25KG netto explosieve massa staat. Uitgaande van de wetgeving mag je maximaal 25KG bruto per persoon bij een winkel meenemen, mag er in totaal max. 25KG bruto in een auto zitten (alleen de laatste 3 dagen van het jaar) en mag je het hele jaar door in totaal max. 25KG bruto in huis hebben. Telkens bruto en dus niet netto zoals in de tekst en het RIVM-rapport staat.
Hij brengt daarom nogmaals onder de aandacht dat het echt tijd wordt dat dit aangepast wordt van bruto naar netto.
Ik heb een verzoek tot opvraag van dit rapport gedaan bij het RIVM. Krijg binnen 14 dagen reactie. Mocht ik wat weten laat ik het weten!
Ik heb reactie van het RIVM, dit betreft onderstaande reactie. Daarnaast heb ik ook drie documenten met alle informatie, de onderzoeken en alle resultaten en de adviezen. Degene die hier geïnteresseerd in zijn om dit uit te pluizen mogen mij een PM sturen.
Het betreffende rapport is als bijlage bijgesloten bij deze mail.
Het maximaal gewicht aan vuurwerk dat door een consument mag worden aangeschaft is altijd een bruto gewicht geweest en is naar aanleiding van dit onderzoek verhoogd van 10 kg brutogewicht naar 25 kg brutogewicht. Voor de berekening van de effecten heeft RIVM echter destijds gerekend met netto massa. De reden daarvoor is dat de verhouding tussen het verpakte en onverpakte vuurwerk in de thuissituatie niet eenduidig is vast te stellen.
Het onderzoek betreft het rapport waarnaar wordt gerefereerd en is als bijlage toegevoegd.
PS: Per abuis wordt er in het geciteerde beleidsstuk gerefereerd aan een conceptversie van dit document zoals bijgesloten bij deze mail. Het definitieve document is gedateerd op 2 juli 2009 en is voor de volledigheid ook bijgesloten bij deze mail.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Centrum Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Bedankt voor de genomen moeite. Maar het lijkt ons verstandig om dit opnieuw door RIVM te laten onderzoeken, omdat het toen ging over veel losse cakes. Compound boxen waren er niet veel. Nu is bijna alles compound en het bruto gewicht is soms al 25 kilo
Dat ligt een stuk gecompliceerder, je kunt ze niet even bellen met de vraag dit op te pakken. Het RIVM krijgt haar opdrachten vanuit overheden, zowel nationaal (bijv. Ministerie, Provincie, Gemeente, Waterschap, enz.) als internationaal (bijv. EU, VN, WHO, enz.). Of zoals zij dat zelf verwoorden:
"Verzoeken om advies of onderzoek aan het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, als rijksinstituut, kunnen gedaan worden door of via (regionale) overheden. Niet (rechtstreeks) door professionals, bedrijven of burgers."