25KG regeling

Nee het heeft niets te maken met winkeliers of vergunningen. Het is bij wet vastgelegd dat een particulier niet meer dan 25KG consumentenvuurwerk voorhanden mag hebben, daar is geen vrijstelling voor. Enkel als bedrijf met de juiste papieren en de daarbij behorende juiste opslag mag je meer dan 25KG hebben, maar dan ben je een winkel of een schietbedrijf.

Eens. wel grappig dat je met dit bericht je bericht van 11:41 tegenspreekt

Je mag als persoon meer dan 25KG voorhanden hebben, enkel mag het niet op 1 adres liggen. Let wel op, adres. Dus niet in de woning en alsnog ook 25KG in de schuur. Je mag met toestemming natuurlijk wel bij de buren 25KG opslaan als dit ook van jou is. Zo heb ik dat enkele jaren gedaan toen ik nog eigen shows schoot op de 31e. *Kuch*.

Dit is net zon discussie, als wel of geen wintertijd. Die ieder jaar rond deze tijd weer oplaait.

In elk geval is het nooit duidelijk, en vooral is niemand het (terecht) met deze onzin eens.

Ik ben persoonlijk van mening dat dit soort regels (ook verbod op pijlen en rotjes) alléén worden gehandhaafd bij excessen. Oom agent zal echt niet op de hoek gaan staan om te kijken of je met een derde box naar buiten komt lopen, maar kan je wel pakken op deze overtreding als je half december al overlast veroorzaakt. Als je in de straat pijlen afsteekt, netjes omhoog, krijg je echt geen boete. Maar schiet je er eentje op een hulpverlener af, ben je de lul.

Het mooiste voorbeeld van dit soort halfbakken handhaving zag je dit weekend nog in Hilversum; 300 man op een illegaal feest in de bossen. Aantal boetes: 0. Aantal overtredingen: ca. 900: 300x alcohol na 20:00 uur, 300x geen anderhalve meter en 300x samenscholing van meer dan 4 personen. En dan houden we de harddrugs nog buiten beschouwing.

In elk geval is het nooit duidelijk, en vooral is niemand het (terecht) met deze onzin eens.

Ik ben persoonlijk van mening dat dit soort regels (ook verbod op pijlen en rotjes) alléén worden gehandhaafd bij excessen. Oom agent zal echt niet op de hoek gaan staan om te kijken of je met een derde box naar buiten komt lopen, maar kan je wel pakken op deze overtreding als je half december al overlast veroorzaakt. Als je in de straat pijlen afsteekt, netjes omhoog, krijg je echt geen boete. Maar schiet je er eentje op een hulpverlener af, ben je de lul.

Het mooiste voorbeeld van dit soort halfbakken handhaving zag je dit weekend nog in Hilversum; 300 man op een illegaal feest in de bossen. Aantal boetes: 0. Aantal overtredingen: ca. 900: 300x alcohol na 20:00 uur, 300x geen anderhalve meter en 300x samenscholing van meer dan 4 personen. En dan houden we de harddrugs nog buiten beschouwing.

Helemaal met je eens.
Het mooie is, is dat de diender zelf de regels ook niet kent..

Nee het heeft niets te maken met winkeliers of vergunningen. Het is bij wet vastgelegd dat een particulier niet meer dan 25KG consumentenvuurwerk voorhanden mag hebben, daar is geen vrijstelling voor. Enkel als bedrijf met de juiste papieren en de daarbij behorende juiste opslag mag je meer dan 25KG hebben, maar dan ben je een winkel of een schietbedrijf.
Dat begrijp ik, maar de onderbouwing mis ik helemaal.
Ik kan ook zonder opgaaf van reden per decreet vastleggen dat je alleen nog maar met je rechtervinger in je neus mag peuteren.
En waarom doet er niet toe , omdat het per wet is vastgelegd ?

Dus nogmaals, waarom mag ik als eindgebruiker niet meer als 25 kg in bezit hebben?
Wat is de reden / onderbouwing?
Dat het per wet is vastgelegd is een besluit, maar waarop is dat besluit gebaseerd?

Wat is de reden!

Dat begrijp ik, maar de onderbouwing mis ik helemaal.
Ik kan ook zonder opgaaf van reden per decreet vastleggen dat je alleen nog maar met je rechtervinger in je neus mag peuteren.
En waarom doet er niet toe , omdat het per wet is vastgelegd ?

Dus nogmaals, waarom mag ik als eindgebruiker niet meer als 25 kg in bezit hebben?
Wat is de reden / onderbouwing?
Dat het per wet is vastgelegd is een besluit, maar waarop is dat besluit gebaseerd?

Wat is de reden!

Ik raad je aan om dit stukje proza even door te akkeren.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-127.html

Ik zit daar eens even in te kijken, maar we hebben hier iets te pakken.
Paragraaf 2.2. Het aantal kg wat je mag hebben werd van 10 kg verhoogd naar 25 kg, omdat sommige artikelen toen meer dan 10 kg per stuk wogen. Gezien we nu grote compounds hebben, jullie snappen het.

Doorgeakkerd.
Het ter geschikking stellen van niet meer dan 25 kg komt ter sprake, maar er zijn geen onderliggende bepalingen of wets artikelen die ergens naar verwijzen waar je verder een onderbouwing uit kan halen die mij als consument vertellen : Dit is waarom er een restrictie is van 25 kg.
Ik denk ook niet dat je dit uit een wetsbesluit kan halen.

Ik zit daar eens even in te kijken, maar we hebben hier iets te pakken.
Paragraaf 2.2. Het aantal kg wat je mag hebben werd van 10 kg verhoogd naar 25 kg, omdat sommige artikelen toen meer dan 10 kg per stuk wogen. Gezien we nu grote compounds hebben, jullie snappen het.

Mischien ook eens uitzoeken hoe men toen aan 10 kg kwam? Wat was daar toen de reden voor?

En compounds worden als 1 product verkocht, maar de losse delen in compounds worden als aparte componenten gezien voor de wet . Dus zou je ze in delen over diverse huishoudens moeten verspreiden. Zolang die 25 kg niet overschreden word. (totale waanzin natuurlijk)

Mischien ook eens uitzoeken hoe men toen aan 10 kg kwam? Wat was daar toen de reden voor?

En compounds worden als 1 product verkocht, maar de losse delen in compounds worden als aparte componenten gezien voor de wet . Dus zou je ze in delen over diverse huishoudens moeten verspreiden. Zolang die 25 kg niet overschreden word. (totale waanzin natuurlijk)

Ook ik heb het stuk even doorgeakkerd en met name de Nota van Toelichting. Dit onderstaande staat er vermeld:

De keuze voor de nieuwe grens van 25 kg is ingegeven door de wens om de omvang van de gemiddelde verkoophandeling per consument te accommoderen, zonder de detaillist in de knel te laten komen met de regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden. Hierbij is randvoorwaarde geweest dat deze nieuwe grens niet mag leiden tot uit het oogpunt van veiligheid onaanvaardbare situaties in de woning van de consument.

Uit een op 29 juni 2009 uitgebracht rapport van het RIVM blijkt dat de verhoging naar 25 kg in theorie kan leiden tot een groter risico voor de consument in de eigen woning. Die verhoging leidt echter niet tot een groter risico voor belendende objecten van derden. Het verhogen van de hoeveelheid zal daarnaast leiden tot een zeer geringe toename van het risico voor het vervoer door de consument. In de meeste gevallen zal dat risico niet verder reiken dan de weg of het trottoir. Bij de berekeningen van het RIVM is overigens uitgegaan van 10 kg en 25 kg netto explosieve massa. In het Vuurwerkbesluit zijn de maximaal toegestane hoeveelheden echter uitgedrukt in bruto vuurwerkmassa. De netto explosieve massa is ongeveer een derde van de bruto vuurwerkmassa.

Het iets grotere risico voor de consument in de eigen woning wordt gezien als de eigen verantwoordelijkheid van de consument. In de praktijk zal de verhoging naar verwachting niet daadwerkelijk leiden tot het kopen van veel grotere hoeveelheden en dus ook niet tot meer opslag in de eigen woning dan nu gebruikelijk is omdat voor de consument de omvang van het financiële budget maatgevend is. Twee keer of vaker een hoeveelheid van 10 kg kopen, was reeds mogelijk op grond van het Vuurwerkbesluit.

Met andere woorden.. door een richtlijn van het arbo besluit om maximaal 23 kg te tillen in de winkel is de 25 kg regeling tot stand gekomen. Denk ik..

Het wordt tijd dat ze overgaan naar 25 kg kruit. Dat is een gewicht waarmee we allemaal kunnen leven denk ik. Want het RIVM heeft op basis van kruitgewicht gerekend, en daarbij geoordeeld dat 25 kg kruit veilig is.

Ten eerste : respect! Deze had ik niet gevonden! Dit is voor het eerst dat ik iets meer achtergrond zie.
Leuk dat ze netto en bruto door elkaar gebruiken.:D

Het rivm praat over een theoretisch risico vanuit een door hun uitgebracht rapport, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.....

En het hangt ook aan elkaar van aannames lijkt het.

Leuk dat je dit te voorschijn weet te halen!

Ik kom er nu pas ook achter, maar CTRL + F en 25 intypen bracht me naar dat stukje.
Zelf wist ik wel vaag dat het kilolimiet eens is opgehoogd, maar nu heb ik er meer over gelezen.

Back
Bovenaan