25 jarige Groninger overleden door vuurwerk

Triest verhaal weer. Denk dat er de komende jaren meer van dit soort berichten gaan komen. Zwaar spul is geen speelgoed en ben bang dat het zware spul alleen maar gaat toenemen wanneer het verbod er is.

Dat is geen leeftijd om te gaan.. Sterkte voor alle nabestaanden.

(Hoe raar het als pyro ook klinkt.. Ik ben echt blij dat mijn zoon het virus niet overgenomen heeft van mij. Er is zoveel troep op de markt en dat wordt alleen maar meer inderdaad de komende jaren)

Triest verhaal weer. Denk dat er de komende jaren meer van dit soort berichten gaan komen. Zwaar spul is geen speelgoed en ben bang dat het zware spul alleen maar gaat toenemen wanneer het verbod er is.
Dat vrees ik ook.
In mijn buurt is afgelopen jaarwisseling iemand omgekomen omdat hij in de buis ging kijken naar een shell die niet is afgegaan en om de details te besparen, hij kan het niet meer navertellen.
Maar het is het gewoon wachten met het aanstaande verbod dat dit meer gaat gebeuren.

Vervelend.
Er zullen de komende jaren wel meer van zulke berichten verschijnen als de overheid de reguliere burger de zwarte markt op heeft geduwt na hun vuurwerkverbod.

Hoe droevig dit verhaal ook is, ik hoop dat er nog iets van geleerd wordt, al is het maar bewustwording.

Nou was deze man al een paar jaar volwassen (waarvan je dan hoopt dat iemand de capaciteit tot nadenken heeft).

Ik maak me vooral zorgen over de jonge jeugd (zelfs basisscholieren) die die vaardigheid per definitie nog niet heeft. Het schijnt -letterlijk- kinderlijk eenvoudig te zijn om aan foute spullen te komen. Of dat nou drank, drugs, vapes, wapens of vuurwerk is. Een telefoon is genoeg.

En het geweten van de leveranciers gaat niet verder dan hun portemonnee.

Vervelend.
Er zullen de komende jaren wel meer van zulke berichten verschijnen als de overheid de reguliere burger de zwarte markt op heeft geduwt na hun vuurwerkverbod.
Precies. Hoe tragisch het ook is, amateurpyro's lezen de gebruiksaanwijzing van consumentenvuurwerk al niet, denken het wel te weten (erboven hangen zonder brilletje enzo), en met dit soort zware spul ook niet. Straks gaat papa bij de betonvlechter op de hoek van die balletjes halen, en die zet je toch rechtop op de grond dan gaat ie omhoog zo'n vuurpijl en gewoon bij grijze lontje aansteken enz etc.... Die handelaar gaat voor 't geld als altijd, gaat van eigen verstand gebruiker uit en online kun je de buizen niet meer krijgen. Feest! Zo zonder veilig vuurwerk! Feest!

Kutzooi dit. Arm jong. Dacht eraan hoe hij daar een tijdje kapot gelegen moet hebben, wat zal hij zich kut gevoeld hebben. En nog geen nieuwe kans ook nog. En dan de naasten om hem heen.... Denk daaraan als je met dit spul speelt, mensen, je kan de volgende zijn, hoe ervaren en voorzichtig je ook bent.

Het zal wel wat meer dan een c6 zijn geweest of hij moet die in z'n oor gestoken hebben. Grote kans op aloude shellopdegrondmetschietlont-verhaal.

Ja of het bekende hoofd boven de buis verhaal. Ik vind het dieptriest dat het gebeurt is maar anderzijds maak ik mij ook zorgen. Als liefhebber weten de meeste wel hoe vuurwerk werkt en hoe er mee om te gaan of er verstandig van weg te blijven..(f4).

Het geen waar ik mij zorgen om maak zijn de omstanders of ons liefhebbers die buitenstaan en geraakt kunnen worden door zo’n onwetende.

Triest, maar zoals zovaal hier gezegd.. hier gaat een siervuurwerkverbod (want dat is het praktisch gezien) totaal niets aan helpen.
Vroeger, en dan bedoel ik de tijd ‘90/‘00 dat je bog wat rotjes en strijkers en nitraten in NL en belgie kon kopen, gebeurde toch veel minder zware ongelukken? Sinds er dingen verboden zijn geworden, is het illegale spul meer en zwaarder op de markt gekomen

Triest, maar zoals zovaal hier gezegd.. hier gaat een siervuurwerkverbod (want dat is het praktisch gezien) totaal niets aan helpen.
Vroeger, en dan bedoel ik de tijd ‘90/‘00 dat je bog wat rotjes en strijkers en nitraten in NL en belgie kon kopen, gebeurde toch veel minder zware ongelukken? Sinds er dingen verboden zijn geworden, is het illegale spul meer en zwaarder op de markt gekomen
Ik heb het idee dat er in '90/'00 veel meer zelfmaak shit was. Je weet wel. 80 strijkers in een ijzeren pijp, maar dat moet je wel even dichtlassen.
Dat leverde veel meer afgeknalde vingers, handen, oogledsel, enz. op.
Toen heb je heel even de tijd gehad dat een aantal van die hersenlozen zelf pijpbommen gingen maken.
En toen kregen we de Cobra's.

Dat is geen leeftijd om te gaan.. Sterkte voor alle nabestaanden.

(Hoe raar het als pyro ook klinkt.. Ik ben echt blij dat mijn zoon het virus niet overgenomen heeft van mij. Er is zoveel troep op de markt en dat wordt alleen maar meer inderdaad de komende jaren)
Vreselijk bericht om te lezen, wat een ellende.

Snap helemaal wat je bedoelt. Mijn zoon is 14 en vind het prachtig, maar had het totaal niet erg gevonden als dat niet zo was geweest. Hoevaak ik hem ook waarschuw enzo, het blijven pubers.

Vreselijk bericht om te lezen, wat een ellende.

Snap helemaal wat je bedoelt. Mijn zoon is 14 en vind het prachtig, maar had het totaal niet erg gevonden als dat niet zo was geweest. Hoevaak ik hem ook waarschuw enzo, het blijven pubers.
Ja.. Die van mij ook 14, hij vindt het leuk met oud en nieuw zelf maar is er verder niet mee bezig. Ik weet iig zeker dat hij niet met cobra's rondloopt, heeft hij ook de vrienden niet voor.

Ik zie zoveel voorbeelden om me heen, losse mortieren op straat, bowlen met bollekes, bollekes zonder visco, shells herladen in net gebruikte buizen (waar je mensen dan net op tijd voor kan waarschuwen) etc. Zoveel mensen die geen verstand hebben van vuurwerk en deze spullen super eenvoudig in de handen geschoven krijgen. En dan word je als liefhebber die niks met F4 doet, en wil doen, keer op keer weer geconfronteerd met dit spul en je moet constant ingrijpen en uitleggen. Ik word er best moe van zo af en toe.

Wat moet je ervan zeggen, behalve dat het in en in triest is.

Kom op YT genoeg filmpjes tegen van jonge "vuurwerkliefhebbers" die roekeloos met vuurwerk omgaan, door die klojo's krijgen we straks een vuurwerkverbod.
Die "vuurwerkliefhebbers" vinden het bijvoorbeeld leuk om op elkaar te schieten met vuurwerk of om een stuk vuurwerk aan te steken en om te schoppen, de sukkels.

Back
Bovenaan