'Ik erger me mateloos aan al dat illegale spul'
WESTLAND -
Op de jaarlijkse vuurwerkshow bij Tuincentrum De Carlton in 's-Gravenzande kwamen gisteren, zoals gebruikelijk, weer duizenden mensen af. Eigenaar Marcel Koene liet daar onder muzikale begeleiding van dj Kees Toets de crème de la crème aan siervuurwerk zien en horen.
Vijf vragen aan de altijd even bevlogen vuurwerkkoning van Westland.
1 Wat heeft u dit jaar allemaal voor moois meegenomen uit China?
"Vooral grondpotten. Die zijn helemaal 'in' dit jaar. En veiliger dan vuurpijlen die toch onvoorspelbaar blijven. Sowieso wordt vuurwerk elk jaar mooier: de kleuren zijn echter en de knallen luider.''
2 U riep ditmaal extra aandacht te gaan besteden aan veiligheid. Hoe heeft u dat aangepakt?
"Je zult het niet geloven, maar sinds twee jaar is er ineens veel vraag naar veiligheidsbrillen. Verder zeg ik altijd weer: afstand houden en afsteeklonten gebruiken. Die krijg je bij ons gratis. Dat is beter dan een aansteker, waarmee je per ongeluk nog wel eens een lont halverwege aansteekt.''
3 Verdrijft uw handel niet zo langzamerhand uw tuincentrum?
"We zijn wel een beetje uit ons jasje gegroeid, maar ik heb dit jaar voor het eerst een aparte vuurwerkwinkel in het magazijn van het tuincentrum. Het bijt elkaar niet meer. Ik heb even moeten wachten op de vergunningen, maar ik heb nu een speciale ruimte van 500 vierkante meter. Hét vuurwerkwarenhuis van Westland.''
4 Waar komt die passie voor vuurwerk toch vandaan?
"Iedereen vindt vuurwerk toch leuk? Het is het kleine jongetje in mij dat naar boven komt. En voor mij is het ook de sport om het imago goed te houden. Ik erger me mateloos aan dat illegale spul.''
5 Wat zegt u tegen mensen die roepen dat we het 'verknalde geld' beter aan derdewereldlanden kunnen geven?
"Dat het nu eenmaal een traditie is die je niet kunt tegengaan. Iedereen leeft er altijd weer naar toe. Dat is toch héérlijk?''
http://www.ad.nl/denhaag/westland/2817476/Ik_erger_me_mateloos_aan_al_dat_illegale_spul.html