Bijna kwart van risicovol vuurwerk voldoet niet aan veiligheidseisen

Babiloot

VWC lid
Bijna een kwart (22 procent) van het geteste geïmporteerde legale vuurwerk voldoet niet aan de veiligheidseisen.

Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

De ILT, dat onderdeel is van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderzocht in totaal 302 artikelen die door Nederlandse importeurs uit China zijn gehaald. Het gaat om vuurwerk dat wel verkocht mag worden, maar waarvan de ILT al vermoedde dat het voor de consument risicovoller was. De conclusie geldt dus niet voor al het consumentenvuurwerk op de markt, aldus de inspectie.

Bij meer dan een op de vijf artikelen werden tekortkomingen geconstateerd. Het risico van omvallen was volgens de ILT in de helft van de gevallen de reden om het als ondeugdelijk te bestempelen. Een ander veelvoorkomend mankement was het naar beneden dwarrelen van brandbare delen van het vuurwek.

De uitslag van de test ligt in lijn met die in eerdere jaren. Meestal schommelt het aantal ondeugdelijke onderzochte artikelen in deze test tussen 20 en 25 procent.

Bron: nu.nl

Lees dit goed, niet een kwart van alle producten is afgekeurd, slechts 22 procent van de 302 geteste producten, waarvan al gedacht was dat het afgekeurd kon worden, is afgekeurd.

Althans, dat zijn waarschijnlijk producten waarvan ze konden maken dat ze makkelijk afgekeurd konden worden....

Zou om 66 producten gaan :(

en wij kennen er tot op heden 3...

al zouden er in theorie meerdere afkeur in het HH assortiment kunnen zitten.

Er is hier op het forum nogal al wat haat tegenover het ILT maar als zoals het bericht aangeeft dat de helft van de afgekeurde artikelen als reden het omvallen heeft dan vind ik dat een goede zaak. Omvallend potten is echt gevaarlijk.

Brandbare delen die op de grond vallen is net zo onwenselijk maar niet zo belangrijk als je op een veldje afsteekt.

Er is hier op het forum nogal al wat haat tegenover het ILT maar als zoals het bericht aangeeft dat de helft van de afgekeurde artikelen als reden het omvallen heeft dan vind ik dat een goede zaak. Omvallend potten is echt gevaarlijk.

Brandbare delen die op de grond vallen is net zo onwenselijk maar niet zo belangrijk als je op een veldje afsteekt.

logisch dat het ompleurt, want ze doen als test ook potjes op een aantal % schuine helling zetten.
en brandbare delen kan ook te maken hebben dat het te laag klapt doordat het 'zeiknat' bij aankomst getest wordt.

En de te verwachten risicovolle producten halen ze hier van de site af ? De freak items ? Zal me niks verbazen .........

logisch dat het ompleurt, want ze doen als test ook potjes op een aantal % schuine helling zetten.
en brandbare delen kan ook te maken hebben dat het te laag klapt doordat het 'zeiknat' bij aankomst getest wordt.

Deze natte producten komen ook bij de consument in huis, en ook dan wil je geen brandbare delen om je oren als buurman.

En het schuin zetten van cakes is in mijn ogen een prima test, niet elke straat is netjes vlak...

Ik heb het al eens gezegd pleur de meeste meter pakketten dan ook maar weg met hun omwaai potjes.

En jouw straat is perfect recht? Of., zoals hierboven aangegeven, het wordt afgestoken op een veldje. Die zijn ook niet recht helaas. Dus een schuine helling is goed te verdedigen denk ik.
Als je de testmethoden van IL&T weet, zou je als importeur daar toch in zekere zin op in kunnen spelen? Zorg op zijn minst dat je vuurwerk niet zomaar omvalt, ook op een kleine helling. Kwestie van product zwaar(der) maken aan de onderkant en/of zorgen dat het breder is dan dat het hoog is.

En jouw straat is perfect recht? Of., zoals hierboven aangegeven, het wordt afgestoken op een veldje. Die zijn ook niet recht helaas. Dus een schuine helling is goed te verdedigen denk ik.
Als je de testmethoden van IL&T weet, zou je als importeur daar toch in zekere zin op in kunnen spelen? Zorg op zijn minst dat je vuurwerk niet zomaar omvalt, ook op een kleine helling. Kwestie van product zwaar(der) maken aan de onderkant en/of zorgen dat het breder is dan dat het hoog is.
Wat jij zegt, doorgaans is het hoogste afkeur % omvallende producten, hoe kan je dan als zelf respecterend importeur dit probleem nog steeds niet dicht getimmerd hebben:frusty:

Wat jij zegt, doorgaans is het hoogste afkeur % omvallende producten, hoe kan je dan als zelf respecterend importeur dit probleem nog steeds niet dicht getimmerd hebben:frusty:

Ik gok zomaar dat het met geld te maken heeft. Afkeur (riskeren) is misschien wel goedkoper dan goed (beter) productontwerp?

Potjes kunnen nou eenmaal omvallen als ze klein zijn, daarom zijn er ook vuurwerkklemmen. Als ze zulke dingen eens gingen verplichten of er duidelijke info over geven HOE vuurwerk af te steken had al een hoop gescheeld.

Pijlen steek je af vanuit een degelijke lanceerbuis en GEEN fles (of in de grond stoppen) en daar hoort ook bij dat je kleine cakes moet klemmen, al is het maar tussen stenen.

los van alle discussies of iets nu wel of niet afgekeurd moet worden omdat het ompleurt... Mij gebeurt dat niet. Want ik zet alles netjes vast, dusdanig dat het redelijk wat testjes kan doorstaan.
Ik werk in een vuurwerkzaak en ik vertel aan elke klant die ik spreek: Zet je vuurwerk vast, koop een klem, of gebruik een aantal stenen. Zelf timmer ik een plank overdwars de grond in aan piketpaaltjes. Daarachter zet ik mijn vuurwerk vast in de grond(graskant van de weg) veiligheid boven alles.

greetzzz

Die titel is al jaren hetzelfde. En ja, ook 2018 komt deze titel erboven...

Hoe dan ook, afkeur is afkeur, gelukkig hebben zij volgens mij ook gradaties. Is het op te lossen met een voetje, krijg je de kans om die eronder te plakken en opnieuw te keuren. Maar te laag brandende delen zijn ze streng op, dan ben je klaar. Maandagmorgen potje en je gaat nat.

Uiteraard is afkeur riskeren niet goedkoper dan de productie van extra versteviging te voorzien. Geloof niet dat dat een uitgangspunt is.

En ja, ze kijken op het forum wat ze mee moeten nemen, wel handig ook voor ze met reacties en films haha. Weet nog goed; Thunderstruck van Hardix destijds, zeker de hardste knalcake zonder sterren in het boeket. Hype op VWC, 2 dagen later kwamen ze puur die cake ter keuring ophalen.
Kwam er op dat moment doorheen, jaar erop weer getest en toen niet. Maar dat doen ze dus zeker.
Tevens schreef vorig jaar bij een show iemand van de provincie op welke cake er op de grond kwam en klapte, die zal dat ook vast doorgeven.

Back
Bovenaan