[Stelling] Compound vuurwerk is een goede innovatie

Ik heb ze zelf nog niet gezien die compound blokken. Maar het lijkt mij niks, omdat ik begrijp dat ze vastgelijmd zitten, en je ze niet eens los mag halen.

Ik zie zelf veel meer zitten in standaard formaat blokken (liefst 500gr) met het Rubro systeem.
Je zou dan dozen kunnen verkopen waar je er 4 in kan zetten, en dan kan (bijna) iedereen zelf op een veilige manier zijn eigen boxen samenstellen.

En totdat zoiets er is doe ik het liever op m'n eigen manier.

Heb het even nagevraagd bij de polite via FB over de opslag en vervoer van boxen die zwaarder zijn dan 25 KG en dit was het antwoord; 'Ik ben persoonlijk niet zo in de vuurwerk. Dus ik kan je antwoord op dit moment niet beantwoorden.'

Ik vind het niks. De vertraging die er vaak bij zit, is gewoon gevaarlijk te noemen. Buiten dat verpest het de hele 'show'. Er is namelijk niks ergers dan dat er een vertraging tussen de opbouw van een cakebox zit, dat verpest echt heel de climax. Het maximale aantal kruit is ook minder, zo heb je dus maar maximaal 2000gram en omdat de keuring en productie duurder is, gaan ze het compenseren met kleinere kalibers en meer schoten. Als je ook een andere opbouw wilt, is dat weer niet mogelijk omdat de cakes vastgelijmd zitten en al doorgelont zijn. Dan moet je dus weer gaan zitten kloten..

Maar goed, ik las dus dat er mogelijk volgend jaar cakes tot 2000gram worden toegelaten? Dat is weer een goede ontwikkeling voor ons. Het enige positieve aan compound wat ik kan bedenken is voor de gewone consument dat ze niet hoeven door te lonten en gewoon kant en klaar een groot product hebben.

Compound is leuk en aardig, maar om dit goed te ontwikkelen, moet er wel wat gedaan worden aan die 25kg regel. Er zijn blokken blokken van 25 kilo, waarvan 21 kilo klei en papier.

Compound is leuk en aardig, maar om dit goed te ontwikkelen, moet er wel wat gedaan worden aan die 25kg regel. Er zijn blokken blokken van 25 kilo, waarvan 21 kilo klei en papier.

niet alleen papier en klei zijn er bij waar een houten plaat inzit waarop de cake's vast gelijmd zitten

Misschien al eens gevraagd en overheen gelezen, maargoed.
Mag je nu officeel en box van max 2kg kruit doorlonten, want zo creér je eigenlijk een compound situatie.

Even een vraag, heb nu een box waar de lonten elkaar kruizen in het midden. Hebben ze hier bij compound wel rekening mee gehouden? of moeten we hier zelf nog iets aan fabriceren? Is natuurlijk leuk en aardig allemaal maar hoef geen vonkoverslag. En zit toch strak tegen elkaar dus een schotje ertussen word ook nog lastig

Dat is wel heel vreemd dan ja. Zeker dat het compound is?

Ik ben iig al helemaal om. Wat ontzettend ideaal is dit zeg, helemaal niets meer doorlonten. Kooi eraf halen en klaar ben je, dit scheelt je heel wat tijd. De eventuele korte pauzes neem ik voor lief.

Bij mij hetzelfde geval.. Denk dat ik m maar half uit elkaar haal en m in de lengte zet ofzo, vonkoverslag zou zonde zijn. Heb t al een keer gehad. (Was eigenlijk wel gaaf maar wel beetje te snel voor dat geld). Voor de rest hartstikke mooi dat alles al verbonden is.

Ook ik begin toch wel aardig positief hier tegenover te staan. Kleine pauzes...... nemen we voor lief dan maar. Zijn de laatste jaren zoveel verschillende, mooie en goede boxen bij gekomen dat als ook die in de (nabije) toekomst compounds worden het een ontzettende bult "werk" scheelt om iets leuks in de straat neer te zetten voor ieder zijn smaak en tegelijk zal het een stukje veiliger/stabieler worden allemaal.

Ja als je conpounds toestaat, waarom dan geen 2kg of meer normale boxen, maakt toch geen klap uit. Het is alleen maar veiliger ivm stabiliteit!

Compound is gewoon een grap.

Zelden zo een amateuristische verbindingen gezien, de gemiddelde amateur hier doet dat beter.
De chinezen zullen er ook niet veel van begrijpen dat ze deze cakes moeten verbinden.
Sta gewoon grote 100 shots cakes toe zoals in prof vuurwerk.

Hier heb ik de Primal Instinct en dat is ook doorgelont met een stukje schilderstape. Ik had er echt wel wat meer van verwacht, veel betere kwaliteit. Ik weet niet hoe de vertraging nu ook gaat lopen, maar dat zie ik dan wel. Ik ga er verder niet aan zitten kloten en neem het maar gewoon voor lief. Die Jackhammer is natuurlijk helemaal een geval apart, als ik dat topic zo lees. Gelukkig die dit jaar laten liggen.

Zit er gewoon 1 tiewrapje om die lontjes te verbinden... doe er zelf minstens 2 omheen, vaker 3. Die tape stelt niks voor, hangt er los bij. En dan die plaat eronder...hebben andere doorlontboxen toch ook niet?! Telt op bij de 25kg en slecht voor winkelier en klant, om over de kooien nog maar te zwijgen (gevaarlijker dan 't vuurwerk zelf).

Bij bv Jackhammer is afstand tussen waaier en finalecake zo groot dat je pauze krijgt van meer dan 5sec, dat is gevaarlijk voor de consument; die gaat kijken wat er aan de hand is.

Heeeeeel slecht idee, dit compound, aangezien Chinezen niet produceren zoals Duitsers :wink: en het de kosten verhoogt, veiligheid juist vermíndert en werk-en prestatiedruk op alle fronten verslechtert met juist meer mogelijke gevaren en problemen tot gevolg.

Oplossing: gewoon EU cat.3 grote cakes tot 2kg toestaan. Met reservelont, of beter; connectors zodat je de stuntdrift van importeurs om nóg grotere bakken te verkopen veiliger maakt voor de consument. Geen onnodige platen d'r onder, zit al klei in de tubes, tenzij voor stabiliteit van bv lange zware boxen.

En kappen met die kooien/stalen banden, 't spul ontploft écht niet. Ramp voor winkelier en burger, vlijmscherp en vaak niet makkelijk hanteerbaar.

Allemaal idiote polderoplossingen die de plank juist misslaan.

Ik weet t niet helemaal, toen ik bij de exit van pronk ff spiekte zag ik dat compound in dat geval gewoon betekent dat het al voor me is doorgelont, op zeer professionele wijze, dus ik was blij!
Tot ik ook bij de massive blinkerz ff spiekte, die is vrij slecht gedaan, lontjes zitten gewoon een beetje bij elkaar gepropt met een tapeje er over...

Dus t hangt er een beetje vanaf of het wel of niet goed is doorgelont.

Lees net dat sommige mensen na controle van hun compound box erachter komen dat sommige niet goed doorgelont zijn, dus cakes die totaal niet met elkaar in verbinding staan.

Schrik hier eigenlijk wel van, want je zou toch mogen verwachten dat ze het gelijk goed doen in de fabriek. Zit nu twijfelen om al mijn compounds te controleren, gaat weer een lekkere rotklus worden.

Lijkt me ook niet echt veilig dit eerlijk gezegd

Back
Bovenaan