Onderzoeksraad: risico's tijdens de jaarwisseling zijn te groot

Als ik overigens terugkijk hoe makkelijk die 18.00 uur regel er door kwam en ingevoerd werd, vrees ik dat de genadeklap richting consumentenvuurwerk nu snel gaat komen.

Jammer maar helaas! Ben geen depri figuur ofzo, maar ik ben er echt bang voor! :angry:

Ik hoop maar dat ik het mis heb!

Zo hard zal het niet lopen hoor dit is wel even een complexer probleem dan de afsteektijden veranderen.

Kabinet moet opheldering geven over risico's jaarwisseling

Er komt een debat in de Tweede Kamer over de risico's van de jaarwisseling. Dit naar aanleiding van een conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat in handen is van RTL Nieuws. In het rapport staat dat de risico's tijdens oud en nieuw te groot zijn.

De raad noemt de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar. Vooral vuurwerk is een probleem. De controle op illegaal en legaal vuurwerk faalt.

Opheldering
De Tweede Kamer wil nu een debat met de minister van Justitie en Veiligheid waarin over de risico's wordt gesproken. Wanneer het debat wordt gehouden, is nog onduidelijk. Wel moet het voor oud en nieuw nog gaan gebeuren. Kamerleden willen dat het kabinet opheldering geeft over wat er nu moet gebeuren.

Een meerderheid van de Tweede Kamer is nu nog tegen een algeheel vuurwerkverbod. "Maar mocht de raad daar met zijn aanbevelingen toch naar neigen, dan kan daar zomaar verandering in komen", zegt politiek commentator Frits Wester.

Gaat veel mis
De raad heeft de jaarwisseling onderzocht omdat er elk jaar veel misgaat. Zo zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. "De omstandigheden, veel mensen op straat en donker, in combinatie met risicovol gedrag van de afstekers, zijn een gevaarlijke cocktail tijdens iedere oud en nieuw", concludeert de raad.

In 40 procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat. De kritiek op de controle van vuurwerk is groot. Zo is er van alles mis met het kwaliteitskeurmerk voor legaal consumentenvuurwerk en deugt het toezicht erop niet. Ook het illegale vuurwerk veroorzaakt problemen. De aanpak van illegaal vuurwerk en van illegale vuurwerkhandelaars levert weinig op.

http://www.nederland.easybranches.c...ering-geven-over-risico-s-jaarwisseling-87331

Ach je wipt zo over over de grens mochten ze zo gek zijn.

Dat klopt, al sta je dan wel met oud en nieuw continu met stress gierend door je lijf te stoken of er geen politie komt. Alhoewel ik bij een totaalverbod gewoon heel het jaar door een klein beetje ga stoken, dan maakt het me ook geen zak meer uit.

"Dan kan daar zomaar verandering in komen" Krijg de kriebels van zo'n uitspraak. Alles maar vebieden dan?
En dan lekker achter de geraniums gaan zitten? Je moet er toch niet aan denken:bonk:

Dat klopt, al sta je dan wel met oud en nieuw continu met stress gierend door je lijf te stoken of er geen politie komt. Alhoewel ik bij een totaalverbod gewoon heel het jaar door een klein beetje ga stoken, dan maakt het me ook geen zak meer uit.

Zou persoonlijk 1 dikke box kopen en op het veldje hier voor stoken, eer onze vrienden er zijn is het al voorbij...

Maar voor nu is het afwachten hoe of wat,
Ik vermoed dat het in een klap afschaffen wel mee zal vallen...

Op korte termijn lijkt me onmogelijk.Zeker als je kijkt dat er 1300 verkooppunten zijn waar vele zelfs afhankelijk zijn van de vuurwerkverkoop aan het einde van het jaar.Dan heb je de importeurs zelf nog hoe wil de overheid dat gaan regelen dat wordt een fikse kostenpost.

Zou persoonlijk 1 dikke box kopen en op het veldje hier voor stoken, eer onze vrienden er zijn is het al voorbij...

Maar voor nu is het afwachten hoe of wat,
Ik vermoed dat het in een klap afschaffen wel mee zal vallen...

dan kan je inderdaad net zo goed 2 600 shots triplex blokken kopen en tegelijk afsteken... de politie is toch nooit optijd.

Dit is gewoon een olievlek op een plas water. Het breidt zich alleen maar verder uit.
De OVV haalt er statistieken bij van de afgelopen jaren en trekt daar een conclusie uit. Daarnaast las ik ook dat het keurmerk van consumentenvuurwerk niet juist is. Laten we wel voorop stellen dat Nederland toch één van de strengste wetgeving heeft qua vuurwerk.
Wat ik de afgelopen jaren geconstateerd heb is dat er een licht positief stijgende lijn zichtbaar is wat betreft de incidenten tijdens de jaarwisseling. En de OVV komt met een tegenargument dat het juist slechter gaat.

Daarnaast is ook grotendeels de sociale media de schuld van deze hetze tegen vuurwerk, en tevens de zwarte pieten discussie. Want 10 jaar geleden hoorde je er niemand over, en nu Facebook er is hoor je steeds vaker dit soort dingen. Mensen die nooit tegen vuurwerk waren of zelfs leuk vonden zijn er nu ineens fel op tegen. Allemaal dankzij sociale media.
Erg jammer dit, dat anderen elkaar niet eens wat gunnen. Ze moeten eens gaan kijken naar de consumptie van alcohol in het weekend of tijdens carnaval. Dat is pas iets om je zorgen over te maken. En niet die 8 uurtjes knallen. We hebben namelijk al 8 uurtjes moeten inleveren. Waar gaat dit eindigen???

Ik knal er dit jaar gewoon weer lekker op los, laat ze maar lekker zeiken.

zomaar een afschaf van het vuurwerk lijk me niet gebeuren , waarom zou wolff anders nog zoveel investeren in nieuwe bunkers . gewoon elk jaar flink genieten van het vuurwerk

zomaar een afschaf van het vuurwerk lijk me niet gebeuren , waarom zou wolff anders nog zoveel investeren in nieuwe bunkers . gewoon elk jaar flink genieten van het vuurwerk

Daar heeft het kabinet maling aan, als zij vinden dat het tijd is voor een verbod dan komt dat er ook, en dan houden ze echt geen rekening mee dat wolff bunkers er bij bouwt.

Ze blijven prikken en kijken de tegenstand aan ....principe weegschaal. ...totdat het sentiment weerstand etc in hun voordeel uitpakt dan zal het verbod voorstel hun kant opvallen.dat doen ze in bokswedstrijden dus de bontes oogarts en flapoor blijven zeiken en zaniken tot het in hun voordeel uitpakt en de vuurwerk wereld/liefhebbers moe zijn gestreden.

Het oorspronkelijke artikel verwijst wel naar de overlast in de randstad. En dat is 25,30% van onze land-oppervlakte ?
Dus alle andere gemeenten daarbuiten-dus aangenomen rond de 70%- moeten dan maar lijden door al dat gedoe in de grote steden? Daarbuiten worden volgens mij geen auto's in de brand gestoken en oudjaarsvuren ontstoken hoor.
Mocht het beleid dus negatief uitpakken voor heel NL noem het dan maar alles over één kam scheren wat ze in den Haag dan doen.

Het oorspronkelijke artikel verwijst wel naar de overlast in de randstad. En dat is 25,30% van onze land-oppervlakte ?
Dus alle andere gemeenten daarbuiten-dus aangenomen rond de 70%- moeten dan maar lijden door al dat gedoe in de grote steden? Daarbuiten worden volgens mij geen auto's in de brand gestoken en oudjaarsvuren ontstoken hoor.
Mocht het beleid dus negatief uitpakken voor heel NL noem het dan maar alles over één kam scheren wat ze in den Haag dan doen.

Welkom in Nederland. Dat is wat er al jaren aan de gang is. Beleidmakers maken voornamelijk beleid aan hand van zaken die ze in hun directe omgeving zien, en laten de rest van het land wat gemakkelijker buiten beschouwing. Denk bijvoorbeeld aan de pieten discussie, de vuurwerktraditie, genderneutraliteit, dat zijn allemaal zaken die buiten de randstad nauwelijks leven. Zelfs het asielbeleid wordt goeddeels in stand gehouden omdat de dames en heren politici geen dysfunctionele, overlast gevende AZCs in hun eigen omgeving hebben, en omdat een negatieve opvatting over migranten niet kan in het proggresieve inclusieviteits paradijs wat de Randstad heet. Wen er maar aan.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan