Waarmee fotografeer/film jij?

Ik vroeg mij af of je voor het filmen van vuurwerk het beste een shotgun stijl rode video mic pro,
Of een stereo stijl rode sterio mic kunt nemen, heb gelezen dat de shotgun stijl vooral hetgene opneemt waar je recht naar toe filmt en de stereo stijl juist de omgeving meer
Het gaat mij er vooral om dat je de knallen van het vuurwerk goed hoort en je geen geluidsonderdrukking hebt/de mic dicht slaat

Zeker weten de Stereo Microfoon! Gelukkig is vuurwerk luid genoeg dat je geen shotgun nodig hebt ;). Heb dezelfde als Nitraat gehad, maar deze voegt niet zeer veel toe voor vuurwerk. Het geluid is een beetje voller, alleen de internals zijn erg verouderd en kunnen juist ruis toevoegen!
Een Rode Stereo Videomic pro is eigenlijk DE manier om te gaan. Geeft echt prachtig geluid, met een echo en surround sound bovenop het volle en lekker diepe geluid. Prachtig staaltje aan microfoon.
De shotgun microfoons zijn eigenlijk meer voor scene en interviews waarbij je zo dicht mogelijk bij je onderwerp komt en richting een mond filmt.

Kan in elke camera een externe microfoon geplaatst worden? Ik ben een totale leek op dit gebied...:)

Nee, in feiten niet. Zoek bij de specificaties naar 'microfoon input' of '3.5mm jack input', 'externe microfoon'.
Alleen camera's met een hotshoe of coldshoe bovenop (een schoen) kunnen een microfoon vasthouden. Dat is dus het schoentje waar ook een externe flitser o.i.d. in kan.
Ook als het schoentje aanwezig is betekent dit NIET dat er ook een 3.5mm microphone jack aanwezig is. Controleer dit dus eerst.

Een manier om hier omheen te werken en bijvoorbeeld zelfs met een iPhone een externe microfoon te gebruiken is door een externe recorder te gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld een Zoom H1 kopen en hiermee audio opnemen en later onder video plakken. Nog een stapje verder is de Zoom H1 waar een Rode Stereo Videomic pro in kan!

Hopelijk snap je het een beetje.

Zeker weten de Stereo Microfoon! Gelukkig is vuurwerk luid genoeg dat je geen shotgun nodig hebt ;). Heb dezelfde als Nitraat gehad, maar deze voegt niet zeer veel toe voor vuurwerk. Het geluid is een beetje voller, alleen de internals zijn erg verouderd en kunnen juist ruis toevoegen!
Een Rode Stereo Videomic pro is eigenlijk DE manier om te gaan. Geeft echt prachtig geluid, met een echo en surround sound bovenop het volle en lekker diepe geluid. Prachtig staaltje aan microfoon.
De shotgun microfoons zijn eigenlijk meer voor scene en interviews waarbij je zo dicht mogelijk bij je onderwerp komt en richting een mond filmt.

Nee, in feiten niet. Zoek bij de specificaties naar 'microfoon input' of '3.5mm jack input', 'externe microfoon'.
Alleen camera's met een hotshoe of coldshoe bovenop (een schoen) kunnen een microfoon vasthouden. Dat is dus het schoentje waar ook een externe flitser o.i.d. in kan.
Ook als het schoentje aanwezig is betekent dit NIET dat er ook een 3.5mm microphone jack aanwezig is. Controleer dit dus eerst.

Een manier om hier omheen te werken en bijvoorbeeld zelfs met een iPhone een externe microfoon te gebruiken is door een externe recorder te gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld een Zoom H1 kopen en hiermee audio opnemen en later onder video plakken. Nog een stapje verder is de Zoom H1 waar een Rode Stereo Videomic pro in kan!

Hopelijk snap je het een beetje.

Ik snap het zo redelijk!

Is deze camera wat aan te raden:
SONY HDR-CX450
ik zou hem niet zozeer om het vuurwerk kopen maar het zou wel een leuke bijkomstigheid zijn.

Met welke camera film jijzelf, ik weet namelijk dat je filmpjes van erg goeie kwaliteit zijn!

Ik snap het zo redelijk!

Is deze camera wat aan te raden:
SONY HDR-CX450
ik zou hem niet zozeer om het vuurwerk kopen maar het zou wel een leuke bijkomstigheid zijn.

Met welke camera film jijzelf, ik weet namelijk dat je filmpjes van erg goeie kwaliteit zijn!

Mooizo :).

Ik weet niet zoveel van alle camcorders. Over het algemeen is het vrij hetzelfde, een kleine sensor met veel zoom die tot 1080 filmen in 50fps.
Ik zie wel dat hij een microfoon input heeft, dus dat is mooi. Maar ik zie geen cold of hotshoe?? In ieder geval film ik met de Panasonic Lumix G7 + 12-60mm lens en Rode Stereo Videomic Pro. Hiermee zijn slechts een 4 of 5 tal video's op mijn kanaal gemaakt, meerendeel is met de Canon 600 en 700D gemaakt.

Betreffende die camcorder is het een beetje zoeken op YouTube naar testvideo's ermee en kijken of het bevalt, het beste is zelfs om naar een winkel te gaan (zoals mediamarkt) en hem daar zelf te testen/voelen e.d.

Een goede optie naar mijn mening is het broertje van mijn G7, de G6. Schiet echt prachtige video in 1080, maar maakt ook erg mooie foto's.

Tegenover een camcorder heeft hij een grotere sensor en meer instelmogelijkheden. Een camcorder heeft als voordeel voor veel mensen dat deze makkelijker vast is te houden (ik vind een SLR stijl fijner). Tevens heeft de camcorder meer zoom.
Dit was bijvoorbeeld een test video op de Panasonic G6 die ik voor enkele dagen had:

Ik heb een JVC Everio GZ-R315, nu heeft deze met vuurwerk soms wat moeite met scherpstellen, waardoor ik dus soms wazig beeld krijg, maar als hij scherp is filmt hij goed. Heeft iemand tips voor de instellingen om t beeld beter en scherper te krijgen :)

Ik heb een JVC Everio GZ-R315, nu heeft deze met vuurwerk soms wat moeite met scherpstellen, waardoor ik dus soms wazig beeld krijg, maar als hij scherp is filmt hij goed. Heeft iemand tips voor de instellingen om t beeld beter en scherper te krijgen :)

Je moet zorgen dat de autofocus uit staat. En dan moet je gaan focussen op een lichtpunt wat ongeveer dezelfde afstand heeft tot het vuurwerk. En dan gaat hij zelf niet meer focussen en heb je altijd scherp beeld ;)

Je moet zorgen dat de autofocus uit staat. En dan moet je gaan focussen op een lichtpunt wat ongeveer dezelfde afstand heeft tot het vuurwerk. En dan gaat hij zelf niet meer focussen en heb je altijd scherp beeld ;)

Ga ik proberen, dan kan ik binnenkort eens testen met cat 1 vuurwerk. Dank je :)

Iemand ervaring hoe een Sony a58 spiegel reflex het doet met vuurwerk. Hebben er een Tamaron 55/180 lens op zitten dacht ik.

Iemand ervaring hoe een Sony a58 spiegel reflex het doet met vuurwerk. Hebben er een Tamaron 55/180 lens op zitten dacht ik.

Met een 55mm lens kom je niet echt ver. Veel te ver ingezoomd. Zeker op een crop body waarbij deze dus fungeert als 85mm lens. Ontzettend ver ingezoomd en dus lastig voor vuurwerk.
Ben verder niet mee bekend als camera voor vuurwerk.

Ma die 180 MM wel lijkt mij ?

De MM geeft aan wat de 'focal length' is. Dit betekent dus de invalshoek van het licht. Hoe lager het aantal mm, hoe wijder de lens. Een 8mm lens is ontzettend wijd, dit is vrijwel 180 graden dus kan je je voeten in beeld zien. 24mm wordt nog beschouwd als wide angle, 50mm is ongeveer wat het oog ziet en richting de 70/100 is medium telephoto, daarboven wordt het telephoto.
Jouw lens is een 55-180mm, deze zet je nog eens op een camera met een kleinere sensor --> Hierdoor wordt er maar een kleiner deel van de focal range gebruikt, en vermenigvuldig je het mm met 1,5 of 1,6. Dus 180mm x 1,5 is 270mm.
op zijn wijdst is je lens zo'n 85mm en dat is veel te ver ingezoomd voor vuurwerk (tenzij je macro's maakt van rotjes of een fontein).

Heb niet super veel verstand van camera`s maar wil graag mijn eigen show en showtjes die komen richting oud en nieuw gaan filmen.. Het hoeft geen pro camera + mic te zijn maar het moet natuurlijk wel mooi zijn.. Ik zat te denken aan deze set:

http://www.videocamerashop.nl/produ...49&label=16354-AGI-18602460024-ASI-1741195133

http://www.videocamerashop.nl/produ...0aknDKg6mtQPzVfkCzMzgTcOaVgHrhnaUdRoCOmzw_wcB

Wat denken jullie? Alvast bedankt voor de feedback.

Romano

Zelf gebruik ik de hc-v750 iets oudere broertje van de 770. Het is een prima camera die met de juiste instellingen mooie opnames kan maken van vuurwerk. Qua microfoon zou ik eerder voor een stereo mic gaan ipv een shotgun mic. Het geluid van de camera zelf is echt niet slecht dus zou dan eerder door sparen voor een stereo mic of evt een goede 2e hands via marktplaats. Zelf gebruik ik sinds kort de rode stereo video mic pro, deze heb ik nieuw kunnen kopen op marktplaats voor 90 euro.

Dit zijn 2 voorbeelden zonder externe mic:

En volgens mij kan je de rode die jij uitgezocht had niet gebruiken op deze camera omdat hij geen eigen voeding heeft. Dit weet ik echter niet 100% zeker

Onderstaande video is gefilmd met een Samsung Galaxy S4.
Heb inmiddels een Galaxy S7, en daar ga ik dit jaar mee filmen.

Onderstaande video is gefilmd met een Samsung Galaxy S4.
Heb inmiddels een Galaxy S7, en daar ga ik dit jaar mee filmen.

Een tip voor de S7:
Zet de camera mode (rechtsonder) op Pro
Vervolgens ISO op 100
Witbalans 0 Of -1
En dan in 4K, prachtige nacht beelden krijg je dan!

Laatst bewerkt:
De MM geeft aan wat de 'focal length' is. Dit betekent dus de invalshoek van het licht. Hoe lager het aantal mm, hoe wijder de lens. Een 8mm lens is ontzettend wijd, dit is vrijwel 180 graden dus kan je je voeten in beeld zien. 24mm wordt nog beschouwd als wide angle, 50mm is ongeveer wat het oog ziet en richting de 70/100 is medium telephoto, daarboven wordt het telephoto.
Jouw lens is een 55-180mm, deze zet je nog eens op een camera met een kleinere sensor --> Hierdoor wordt er maar een kleiner deel van de focal range gebruikt, en vermenigvuldig je het mm met 1,5 of 1,6. Dus 180mm x 1,5 is 270mm.
op zijn wijdst is je lens zo'n 85mm en dat is veel te ver ingezoomd voor vuurwerk (tenzij je macro's maakt van rotjes of een fontein).

Nee dat is zover ik weet dat in en uit schuiven is 18-200 zie ik nu,

http://www.kamera-express.nl/produc...OCjMengdwdAfKtuRnIoaAhIe8P8HAQ#DescTabsAnchor Deze is het. De vraag is meer schiet ik er mee op om met dit te filmen of beter met mijn Samsung s7 edge. Als je al kijkt wat de oudere S top modelen met goede instellingen filmen :)

Ik heb sinds vandaag de Canon Powershot G16, en dit is echt een super gelikt dingetje. Ik heb de basisinstellingen nu wel door, iemand die verder nog suggesties heeft voor dit apparaat?

Een tip voor de S7:
Zet de camera mode (rechtsonder) op Pro
Vervolgens ISO op 100
Witbalans 0 Of -1
En dan in 4K, prachtige nacht beelden krijg je dan!

Gr Renzo

Ik heb ook een S7. Deze tips zijn voor mij erg bruikbaar, thanks! Hoe zit het qua opslag? Want 4k zal aardig wat ruimte in beslag nemen? Hoe lang zou je kunnen filmen op ongeveer 20GB?

Back
Bovenaan