GoPro Hero 4.
Kan externe microfoon in, super wijde lens en gewoon goed beeld. Ook kan hij tegen een stootje, vuiligheid of zelfs regen (ook al hopen we daar niet op)
Verder kan een SLR ook, deze hebben nog beter beeld, alleen een wijde lens kost veel, alhoewel de standaard 18-55 ook vrij redelijk is (gebruik ik ook). Tegenover de voordelen, goed beeld, ook goede foto's komen ook nadelen. Zoals het focussen (geen auto focus), vasthouden, de goedkopere modellen filmen niet in 50 of 60 (althans niet in 1080p)
Wellicht kan je nog een systeem camera vinden? Dat zijn SLR's in een klein jasje zonder de spiegel. Kosten flink wat, hebben ook verwisselbare lenzen en vaak ook een microfoon ingang.
Verder zijn er ook nog compact camera's.
Zo heb je de Canon Powershot G16, een vrij lelijk ding (vind ik) wel met externe microfoon aansluiting.
Daarnaast heb je de Sony RX100 (3 versies, mark I,II en III) Alleen de mark III heeft een microfoon aansluiting, echter kost die 800 euro. De Mark II is bekend als een van de beste compact camera's ooit, helaas is de lens niet zo wijd en kan er geen externe microfoon op, het beeld en geluid is echter wel hele goede kwaliteit.
Over camcorders weet ik niet zoveel. Misschien even naar de Mediamarkt, diegene met microfoon aansluiting proberen?