Tips voor het fotograferen/Filmen/aankoop

Ik kan ook de D. Zoom aan of uit zetten, heeft dit nog enige toevoeging, of kan deze gewoon uit staan?

En de Beeld Stab, die kan ik op automatisch, dynamisch of uit zetten. Wat is de beste keuze?

D.Zoom is je digitale zoom. Die wil je eigenlijk uit laten staan!
Daarmee kun je vaak wel 100x digitaal inzoomen, maar daar wordt de kwaliteit dramatisch van.
Met optische zoom gebruik je daadwerkelijk het glas en de hardware van de camera, die is waarschijnlijk beperkt tot 8, 15, of zelfs 25x inzoomen. Ga hier rustig mee om: van snel in- en uitzoomen worden je beelden onrustig en worden sommige mensen duizelig!
Mocht je de optische zoom tot zijn max pushen, gebruik dan voor het beste resultaat een fatsoenlijk (soepel draaiend) statief.

Hoe de beeldstabilisatie zich verhoudt verschilt per camera en is een kwestie van proberen. Ik zou hem in ieder geval wel op auto zetten als startpunt, al helemaal als je licht -vanuit de 'losse pols'- gaat zoomen ;)

Oke daar kan ik dus afblijven, bedankt :)

Volgens het boekje kan ik voor vuurwerk het beste de focus op oneindig zetten..

Dat klopt, maar houdt er rekening mee dat je bijvoorbeeld met Oud&Nieuw vele malen dichter op het vuurwerk staat dat bij een demo / show. Hier kan je betere resultaten behalen door handmatig scherp te stellen op bijvoorbeeld 25m.
Afhankelijk van je camera kan je ook een scherpstelpunt/frame kiezen. Zo gooit bijvoorbeeld een lantaarnpaal minder roet in het eten (tegenlicht kan de automatische witbalans nogal in de war brengen).
Vooral een hoop testen, falen, bijstellen en opnieuw proberen. En beleef er ook plezier aan ;)

Op een demo waar het vuurwerk op bijv. 40 meter staat zal oneindig wel voldoen dus (tenzij er ander tegenlicht is)?
Mijn vraag uit een ander topic:

'Als je met de cursor helemaal naar recht gaat veranderd hij in oneindig. Ik zet hem altijd op oneindig en dan één tikje terug, zodat hij wel manual focused is. Als ik verder naar links ga wordt het alleen maar minder scherp. Wat voegt de manuele focus dan toe, is toch raar dat ik altijd even ver moet drukken met de cursor voor het scherpste beeld met de manual focus? (Of de afstand van het vuurwerk nu 30m of 90m is)'

Op shows is veelal een oneindige focus goed. Daar heeft het tegenlicht minder mee te maken. Die heeft vooral impact op de witbalans...

Als je de scherpstelmodus op oneindig zet, is dat nog steeds een manuele instelling;)
Bij automatisch hoef je namelijk helemaal niets te doen.

Dat je bij shows een vager beeld krijgt doordat die op bijv. 30meter staat, komt doordat het erg donker is, terwijl het vuurwerk fel oplicht en snel beweegt. Een combinatie die ook killing is voor de automatische focus.

Ik denk dat je camera onscherper wordt, doordat die bij een instelling van bijv 30m. ook automatisch de lichtgevoeligheid aanpast. Als deze dus minder gevoelig is (bij 30m is het licht immers feller dan 60m) kan hij niet goed scherpstellen door de snelle bewegingen.

Je hebt kans dat je met een verder teruggestelde focus in je straat wel de juiste resultaten behaald.
Als je de witbalans verandert zul je ook zien dat goud bijvoorbeeld een realistisere kleur krijgt. Goud ziet er dan niet meer zilverkleurig uit. En de blauwe tips zijn ook goed zichtbaar.
Soms moet je dit dus tijdens een show bijstellen...

40 pagina's doorzoeken is voor een show die er morgenavond is te veel werk. Dus ik vraag het gewoon.

Morgenavond een vuurwerkshow in Waddinxveen. En ik zat te denken: Wel of niet me statief meenemen/gebruiken?

Camcorder: Panasonic SD90 / Statief: Velbon CX460 (kan tot ooghoogte komen en kan er mee draaien, voor/achter/rechts/links/diagonaal etc.).

Uit ervaring van de vorige shows die ik heb meegemaakt, elk jaar maar een. Was er zeer weinig ruimte voor een statief. Maar, ik merkte wel dat, men toch wel soms de beweging in me beelden zag (niet echt een stabiele hand, ok gebruikte toen wel een compleet andere camera, geen camcorder).

Wordt toch gebracht met de auto, maar het instellen duurt altijd wel ff, en de goede spot vinden ook.

Zusje krijgt mijn EOS1000D om foto's te maken, wilt ze graag xD

En zal ik bij de show zoomen, of gewoon full screen doen? (Ik weet nog niet hoe me camcorder reageert op 100% geen licht behalve t vuurwerk. Weet wel dat ik m gewoon auto kan filmen in donkere situaties, met alleen t licht van een zwaailicht).

Excuses voor t domme posten.

als je maar 1 statief hebt zou ik lekker vanuit de hand filmen en t statief gebruiken voor je foto camera. zonder is foto's geen doen.

zoomen ja of nee kan niemand voor je beslissen :) heeft met een aantal factoren te maken; welke producten er worden geschoten, afstand tussen jou en het vuurwerk, vanaf hoeveel posten word er geschoten, wil je alles op beeld of 1 post en natuurlijk je eigen smaak. (de 1 houd van ingezoomd en het hele beeld vol terwijl de ander graag het hele effect in beeld wil hebben zonder te zoomen)

Morgenavond een vuurwerkshow in Waddinxveen. En ik zat te denken: Wel of niet me statief meenemen/gebruiken?

Camcorder: Panasonic SD90 / Statief: Velbon CX460 (kan tot ooghoogte komen en kan er mee draaien, voor/achter/rechts/links/diagonaal etc.).

Hallo Herdervriend,

Als het aan mij zou liggen zou ik zonder statief filmen. Je zal ongetwijfeld tussen vele mensen in staan, en een camera op statief kan je niet zo even flexibel tillen.

Omdat jouw Panasonic SD-90 (mooie camera trouwens!) geen zoeker heeft, raad ik je aan de camera stabiel in de handen te houden door met je linkerhand het uitgeklapte scherm vast te houden met de duim en wijsvinger. Indien nodig kan je ook over iemand heen filmen (mocht iemand voor je komen te staan of erdoorheen willen lopen.

De show zelf zou ik door de groothoek van 28 millimeter laten opnemen. Ik denk dat op een Full HD TV genoeg te zien zal zijn, en anders kan je het opgenomen beeld indien nodig, croppen naar 720p. Als je de optische beeldstabilisatie aan laat staan, zal je in het donker filmende op groothoek weinig beweging in je beelden terugzien. Tenminste, dit ervaar ik zo met mijn NV-GS320 (oud rammelbakje).

Gisteren de demo van rowyvuurwerk @ Almere gefilmd, alleen viel het mij op dat de kleuren op mijn beeld niet goed tot hun recht kwamen. Heeft iemand wat tips wat betreft de instellingen voor het filmen van vuurwerk?

Mijn instellingen gisteren waren:
Sluiter: 1/30
Diafragma: 22
ISO: 400

Vast bedankt (Ik film trouwens met een Canon 550D)

Zelf heb ik geen ervaring m.b.t het filmen met een canon ( foto camera )
Maar ik denk zoiezo dat je diafragma naar beneden moet, en welke kleurinstellingen heb je gebruikt ? Zonlicht/Bewolkt enz enz ?

Gr stefan

Wat is de beste sluitertijd bij vuurwerk? Zeg maar als je shows aan het fotograferen bent?

Of verschilt dat, bijvoorbeeld bij grotere effecten langere sluitertijd?

Tristen.

Dank allen nog voor de tips betreft hoe te filmen bij de vuurwerkshow. Resultaten al laten zien en daarin is te zien dat zeker in het begin, de beeld soms heel wazig wordt, maar binnen no time weer scherp. Dit was bij de begin van de demo, dus zitten wat pauzes tussen licht en donker, gewoon gefilmd in AUTO, want ik snapte echt niks van het manual system.

De vraag is nu eerder. Mijn camera is zo vaag. Weigert filmpjes langer dan 35 minuten te maken. Dus laatste keer was de finale in 2-en geknipt. Ik heb dit veranderd naar normale show en finale apart. Maar ik vroeg me af, hoe kan ik dit voorkomen? (Panasonic SD90)

Gisteren de demo van rowyvuurwerk @ Almere gefilmd, alleen viel het mij op dat de kleuren op mijn beeld niet goed tot hun recht kwamen. Heeft iemand wat tips wat betreft de instellingen voor het filmen van vuurwerk?

Mijn instellingen gisteren waren:
Sluiter: 1/30
Diafragma: 22
ISO: 400

Vast bedankt (Ik film trouwens met een Canon 550D)

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik wilde zelf vanavond ook gaan filmen met de canon 600d en had de volgende instellingen in gedachten:

Diafragma: F8
Sluiter: 1/120
Iso: 100
Witbalans: auto

Zit ik hiermee in de goede richting en zo niet welke aanpassingen adviseren jullie?

Zelf heb ik geen ervaring m.b.t het filmen met een canon ( foto camera )
Maar ik denk zoiezo dat je diafragma naar beneden moet, en welke kleurinstellingen heb je gebruikt ? Zonlicht/Bewolkt enz enz ?

Gr stefan

Diafragma rond de 10 ?
Kleurinstellingen heb ik de volgende geprobeerd:
Bewolkt, schaduw, zonlicht en natuurlijk

zelf heb ik het altijd bewolkt staan
Over de diavragma, die staat op me fotocamera altijd op 2.8 meestal.
Maar voor filmen durf ik het je niet te vertellen.

Wat is de beste sluitertijd bij vuurwerk? Zeg maar als je shows aan het fotograferen bent?

Of verschilt dat, bijvoorbeeld bij grotere effecten langere sluitertijd?

Tristen.

Het verschilt zeker.
Zo hou er ervan om echt alles tezien wat er gebeurt, dus van het opsteigen van de shell tot aan de burst, En de andere wilt enkel alleen de burst.
Zelf gebruik ik meestal 4/5 seconden max, maar ik lees soms ook verhalen van 20seconden, dat is iets wat ik zelf nog nooit heb geprobeerd.

Voor foto's zijn mijn instellingen vaak rond deze instellingen:
ISO: Altijd op 100
Diafragma: 10 tot 16
Sluiter: 2 tot 5 sec

Ik heb overigens ook wel eens voor de gein een keer een sluitertijd gebruikt van 10 minuten haha toen stond de hele finale zeg maar op 1 foto, dan moet je er wel op letten dat je je ISO op 100 hebt staan en je diafragma rond de 20 a 30. Zelfs toen was de foto nog overbelicht :p

EDIT:
Stefan foto's maken met een diafragma van 2,8? Dat worden volgens mij niet al te scherpe foto's aangezien je dan wel heel goed moet focussen

hee ik had een vraagje en dit is denk ik het juiste topic om hem te stellen.
ik wou ook een (video)camera aanschaffen om filmpjes en foto's te maken van goeie kwaliteit. Alleen mijn budget is aardig laag helaas. na een beetje googlen heb ik de volgende 2gevonden:
samsung hmx-e10 zwart (50euro) ik zie dat deze full HD filmpt een goeie kwaliteit foto's maakt.
canon powershot a2200 (70euro) ik zie dat deze ook HD filmpt en 14mp heeft en dus uitstekend goeie foto's.
nu is mijn vraag: Welke kunnen jullie me aanraden welke het beste is voor goeie foto's en waar het vuurwerk mooi op komt te staan (zowel op film als op foto) en dus ook goed de effecten kan zien.
( ik weet het zijn goedkope camera's maar het budget laat helaas niets anders toe (maximaal 80eu)
:bye:

Voor foto's zijn mijn instellingen vaak rond deze instellingen:
ISO: Altijd op 100
Diafragma: 10 tot 16
Sluiter: 2 tot 5 sec

Ik heb overigens ook wel eens voor de gein een keer een sluitertijd gebruikt van 10 minuten haha toen stond de hele finale zeg maar op 1 foto, dan moet je er wel op letten dat je je ISO op 100 hebt staan en je diafragma rond de 20 a 30. Zelfs toen was de foto nog overbelicht :p

EDIT:
Stefan foto's maken met een diafragma van 2,8? Dat worden volgens mij niet al te scherpe foto's aangezien je dan wel heel goed moet focussen

Met een finale zo'n lange sluitertijd lijkt me een bijna onmogelijke opgave.
Sluitertijden van 20-30seconden tijdens een show zijn wel mogelijk. Vaak wordt er wel gebruik gemaakt van bijvoorbeeld een zwart karton om zo -tijdens de pauzes- geen overbelichting te krijgen.

Een diafragma van 2,8 lijkt me erg lastig inderdaad?

Ik weet niet of de volgende websites al langs zijn gekomen, maar die staan al lange tijd in mijn favorieten opgeslagen:
photofocus
shotaddict
online fireworks

Back
Bovenaan