HVLV Statusupdates

De Politiebond is een fucking grap mensen. Als ex-smeris kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het allemaal politiek is. Ze zijn er zogenaamd voor de agenten maar de enquetes zijn alles behalve eerlijk. Ik heb tot ergens vorig jaar in dat uniform gelopen en ben nog nooit maar dan ook nooit bevraagd over een vuurwerkverbod. Sterker nog, ik ken geen enkele ex-collega die hier ooit naar is gevraagd of een enquête heeft ontvangen.

Ik weet inmiddels dat propaganda niet alleen in Rusland bestaat... het leven is nou eenmaal niet eerlijk.

Laatst bewerkt:
Niet alleen over de vuurwerk ramp.

Een x aantal jaar geleden toen talkshows op tv nog enigzins realiteitszin hadden begon je al te zien dan ter zake kundige mensen steeds meer uit discussies werden gelaten. Of direct werden gecorrigeerd als ze teveel van het doel van het programma die avond afweken.

Ruim 10 jaar geleden een dergelijke discussie gezien over de jaarwisseling. Toen zat er nog een echte agent met werkervaring om de tafel. Met zijn toen net nieuw ingestelde handlers erbij. Net als de zorg zat het politieapparaat toen in dezelfde overgang van ervaringsdeskundige mensen op leidinggevende posities naar verandermanagers die alleen orders op kunnen volgen.

Zodra de agent begon te vertellen hoe het werkelijk zat begon deze verandermanager er overheen te praten. Met hetdelfde realiteitszinloze geneuzel als dat we heden ten dagen zien.

Dan hebben de importeurs 10 tallen jaren geïnvesteerd om de consument te voorzien in mooie cakes en compounds, omdat er blijkbaar vraag naar is. En dan gaan we het verbieden.. We gaan terug in de tijd🙄

Precies dit. En bovenal; geïnvesteerd om de jaarwisseling veilig te maken.

Alle moeite die er sinds de jaren 80 in is gestopt is voor niks geweest.

En hierom moeten het legaal siervuurwerk eruit??

Wat is de ratio van geweld / mensen die wel normaal doen.. Zo oneerlijk.

Mevrouw zegt dat ze 3x beschoten is door legaal siervuurwerk? Ze verteld vervolgens niet wat er is gedaan de daders maar ze heeft wel kunnen zien dat legaal siervuurwerk was.. Om daarna het punt te maken dat legaal siervuurwerk wapens zijn!??

@HVLV pikken we dit? En dan doel ik op de hele branche, ik hoop dat er een krachtig tegenbericht komt. Het siervuurwerk wordt geframed als wapens, dus wij legale stokers worden weer weggezet als criminelen.. Bah!
Exact dit. Geweld van enkelen is het probleem, niet legaal siervuurwerk wat door de meeste mensen op een normale manier wordt gebruikt. Door dit weer zo te framen zet men het consumenten siervuurwerk in een kwaad daglicht. Het gezwets van deze tante, (ze laat Caroline niet eens uitspreken) motiveerd mij des te meer om dat verbod straks te gaan negeren.

De Politiebond is een fucking grap mensen. Als ex-smeris kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het allemaal politiek is. Ze zijn er zogenaamd voor de agenten maar de enquetes zijn alles behalve eerlijk. Ik heb tot ergens vorig jaar in dat uniform gelopen en ben nog nooit maar dan ook nooit bevraagd over een vuurwerkverbod. Sterker nog, ik ken geen enkele ex-collega die hier ooit naar is gevraagd of een enquête heeft ontvangen.

Ik weet inmiddels dat propaganda niet alleen in Rusland bestaat... het leven is nou eenmaal niet eerlijk.
Jepp!!

Tijdens mijn werk (watersector) spreek ik ook regelmatig politieagenten, omgevingsdiensten en veiligheidsregio's. Deze personen geven allemaal aan dat ze nooit een enquête hebben ingevuld en een verbod ook niet zien zitten.. omdat daar het probleem niet zit. niet iedereen is voorstander van vuurwerk die ik heb gesproken maar ze waren allemaal wel realistisch.

De desbetreffende ambtenaren geven allemaal aan dat het probleem 99,9% gedrag is, want geef nou eerlijk toe handhaven mag in Nederland niet.. want als een handhaver of agent geweld of sancties gebruikt word hij zelf aangeklacht...

En het feit dat er steeds meer geweld wordt gebruikt tegenover hulpverleners jaarlijks betekend dat de relschoppers niet bang zijn voor de consequenties.. Tja bij wie ligt het probleem in dit geval?
99 procent bij iemand zijn eigen gedrag, maar ook bij een stukje orde en gezag.

Ik vind dit persoonlijk wel een lastig discussiepunt.

Tijdens mijn werk (watersector) spreek ik ook regelmatig politieagenten, omgevingsdiensten en veiligheidsregio's. Deze personen geven allemaal aan dat ze nooit een enquête hebben ingevuld en een verbod ook niet zien zitten.. omdat daar het probleem niet zit. niet iedereen is voorstander van vuurwerk die ik heb gesproken maar ze waren allemaal wel realistisch.

De desbetreffende ambtenaren geven allemaal aan dat het probleem 99,9% gedrag is, want geef nou eerlijk toe handhaven mag in Nederland niet.. want als een handhaver of agent geweld of sancties gebruikt word hij zelf aangeklacht...

En het feit dat er steeds meer geweld wordt gebruikt tegenover hulpverleners jaarlijks betekend dat de relschoppers niet bang zijn voor de consequenties.. Tja bij wie ligt het probleem in dit geval?

En dat probleem met name degene aan de top.

Denk dat ordehandhavers op straat ondertussen staan te popelen om hun werk weer naar behoren uit te kunnen voeren.

Daarbij meerdere malen tijdens de jaarwisseling agenten op straat kunnen helpen met aanpakken van inbrekers tot geweldsplegers.
Die extra ogen, oren en mankracht gaan ze bij een verbod kwijtraken en krijgen er nog meer ellende voor terug. Want neem even aan dat mijn stookgroep niet de enige is geweest die agenten in nood heeft geholpen.

Dat klopt. De agenten die wij spreken geven allemaal aan geen voorstander te zijn van een verbod.

Had al weinig vertrouwen meer in de vvd. Maar nu ze in een minderheidskabinet met d66 en cda stappen vrees ik dat alle kansen definitief verkeken zijn.

Hetzelfde geldt voor de zorg. Daar roepen de vakbonden ook dat het personeel voor een verbod is. Verrassing: dat is niet zo ....

De traditie van het afsteken van consumentenvuurwerk voor de viering van het oud en nieuw is op 1 december 2015 opgenomen op de nationale inventaris van het cultureel en immaterieel erfgoed, en daarmee een officieel erkende traditie geworden.
AI-overzicht

Nee, je kunt de Nationale Inventaris van Immaterieel Cultureel Erfgoed niet zomaar 'verbieden', maar het is een verplichting vanuit het UNESCO-verdrag voor lidstaten om deze te maken, en het is bedoeld om tradities te borgen, niet om ze te stoppen; er zijn wel procedures om erfgoed uit te schrijven, maar dit is een formeel proces via de Toetsingscommissie
. Het is dus geen verbod op de inventaris zelf, maar een proces rondom de inhoud en het behoud van erfgoed.
Wat de Nationale Inventaris is:
  • Een lijst van immateriële tradities (zoals carbidschieten, fierljeppen, Koningsdag) die in Nederland worden beoefend en doorgegeven.
  • Verplichtgesteld door het UNESCO Verdrag voor Immaterieel Erfgoed, waartoe Nederland lid is.
Wat je niet zomaar kunt doen:
  • De inventaris stopzetten: Het is een nationale verplichting, dus het 'verbieden' ervan is niet aan de orde.
  • Zelf iets frommelen: Erfgoedgemeenschappen kunnen niet zelf bepalen wie erop komt of gaat; het is een formeel proces via het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
Wat wel mogelijk is (maar niet "zomaar"):
  • Uitschrijven van erfgoed: Erfgoed kan worden voorgedragen voor uitschrijving, maar dit gebeurt via een advies van de Toetsingscommissie aan de minister, gebaseerd op feedback en procedures.
  • Nominatie voor UNESCO-lijsten: Dit is een ander proces dan de nationale inventaris; het leidt tot internationale erkenning en vereist een gedetailleerd dossier.
Kortom, de inventaris is een instrument voor behoud, geen verbod. Het is een dynamisch systeem met procedures voor zowel toevoeging als verwijdering, altijd met betrokkenheid van experts en erfgoedgemeenschappen.

Back
Bovenaan