Het weer op 31 december en 1 januari.

Allemaal leuk en aardig dat AI spul en weet ik veel allemaal wat. Maar die nemen ervaringen niet mee, die pakken zelfs straks nog gewoon dat gemiddelde mee ook kort ervoor en op de dag zelf. Handig voor globaal even een bericht, maar zonder enig verdere nuance

Nadelen:

• herkent niet wanneer een situatie net afwijkt van normaal
  • Lokale effecten (mist, intensiteit sneeuw, type onweersbui, zeewind, buienlijnen) worden vaak gemist
  • missen regionaal niveau. Voor convectief weer (onweer, windstoten, hagel) is dit een groot nadeel.
  • onderschatting van impactweer.
  • Bij convectie kan het weer binnen 15 minuten kantelen.

• Mensen nemen beslissingen op iets dat statistisch is, niet situatie-afhankelijk.

En ik kan nog wel even doorgaan met nadelen

Maar als er mist komt waar we niet vanuit gaan

Jo sleept je er doorheen met wat handige tips.

Vreemd dat die combi leidt tot iets waar in de ensembles 10% kans op is.
Nog knapper vind ik dit. Via google weer een verwachting voor dezelfde stad opzoeken, de ene via Google met de Chrome browser, de ander via Google met de MS Edge browser.

Via Edge (donkere modus) is qua wind nog gunstiger, ook komt de verwachting dan met opklaringen in tegenstelling tot Google Weer via Chrome.

Schermopname_25-12-2025_124746_www.google.com.jpeg Google weer Oss.png

We kunnen er wel vanuit gaan dat de wind dus niet echt een spelbreker gaat zijn.

Nu hopelijk valt de neerslag overal mee. Maar klopt het dat de kaarten van GFS allemaal met (natte) sneeuw komen?

Allemaal leuk en aardig dat AI spul en weet ik veel allemaal wat. Maar die nemen ervaringen niet mee, die pakken zelfs straks nog gewoon dat gemiddelde mee ook kort ervoor en op de dag zelf. Handig voor globaal even een bericht, maar zonder enig verdere nuance

Nadelen:

• herkent niet wanneer een situatie net afwijkt van normaal
  • Lokale effecten (mist, intensiteit sneeuw, type onweersbui, zeewind, buienlijnen) worden vaak gemist
  • missen regionaal niveau. Voor convectief weer (onweer, windstoten, hagel) is dit een groot nadeel.
  • onderschatting van impactweer.
  • Bij convectie kan het weer binnen 15 minuten kantelen.

• Mensen nemen beslissingen op iets dat statistisch is, niet situatie-afhankelijk.

En ik kan nog wel even doorgaan met nadelen

Maar als er mist komt waar we niet vanuit gaan

Jo sleept je er doorheen met wat handige tips.

Haha Jo Bonten! Das gvd lang geleden! 😂

We kunnen er wel vanuit gaan dat de wind dus niet echt een spelbreker gaat zijn.

Nu hopelijk valt de neerslag overal mee. Maar klopt het dat de kaarten van GFS allemaal met (natte) sneeuw komen?
De jongste oper van GFS in elk geval opnieuw ja. Individuele leden niet langsgegaan. Deze oper komt in elk geval met zeiknatte sneeuw, misschien meer regen dan sneeuw te noemen want in grote delen ligt ook het dauwpunt tijdens sneeuwval boven 0.

De jongste oper van GFS in elk geval opnieuw ja. Individuele leden niet langsgegaan. Deze oper komt in elk geval met zeiknatte sneeuw, misschien meer regen dan sneeuw te noemen want in grote delen ligt ook het dauwpunt tijdens sneeuwval boven 0.
Blijft wel heel zuur dat precies weer de 31ste een omslag plaatsvindt. Deze dagen gewoon kraakhelder, geen neerslag. Wind nog redelijk en dan 31ste straks weer zeiknat om 00:00.

Mwah een beetje gespetter is niet zo erg desnoods een paraplu mee of wat regenkleding. Wel is mijn ervaring dat het vaak heel erg mee valt als ze het over wat miezer hebben.

Back
Bovenaan