Het weer op 31 december en 1 januari.

Klopt. Hieronder de ensemble means van GFS EC, beiden 12z runs. Opvallende gelijkenissen, met op de 31 vanuit het noord(west)en toenemende cyclonale invloeden over onze omgeving.

Bekijk bijlage 1821911Bekijk bijlage 1821912
GFS12 links, EC12 rechts. Ensemble mean.

Pluim toont niet voor niets toenemende neerslagkansen en, afhankelijk van de timing van de trog, ook een mogelijke windpiek. Mistkans is met deze setting verwaarloosbaar trouwens.

Bekijk bijlage 1821914Bekijk bijlage 1821917

Eh...de pluim toont juist kleinere neerslagkansen tov van de vorige pluim.

Tov de dagen ervoor. Niet tov de runs hiervoor. Signaal is qua amplitude niet veel anders inderdaad, maar blijft wel standvastig toenemen richting de nieuwjaarsnacht. Dit is al enkele runs gaande.

Ik wil niet steeds "nietes" zeggen op een forum, dat wordt vervelend. Maar dat gezegd hebbende...het tegenovergestelde is toch waar? Waar kijk ik nou verkeerd volgens jou?
Juist deze run zien we de neerslag die er voor de 30e ook al (niet prominent) in stond, helemaal uitgaan. We zien de neerslag voor 1 januari, die in gisteravond zelfs in het eerste tijdvak na 0.00 uur sterk toenam, ook echt afgebouwd worden.
Het enige consistente is dat er nog steeds neerslag wordt ingetekend op oudjaarsdag maar timingsverschillen zijn nu veel minder van belang. In de hele run zijn de neerslaghoeveelheden uiterst gering, de mediane waarde zit voor 6 uur tijdvakken op 0,1 of 0,2 mm. Puur op basis van het gemiddelde de mediaan en de kans op neerslag > 1,0 mm per 6 uur (5-10% kans) kun je niet veel beter wensen. Laat ik eens egoistisch naar mijn regio, zuidwest, kijken: vn de 52 members gaan er 2 boven de 2 mm per/6uur. De rest zit er ver onder. Dat is ook de droogste regio, maar veel verschil is er niet op over het land.

Heren, wat een spanning geeft deze discussie! Heerlijk om het op de voet te volgen. Mooi hoe iedereen zijn eigen interpretatie geeft aan alle kaarten en pluimen. Uiteraard hoop ik op het beste weer. Respect voor jullie! Maar aan het einde doet het weer toch wat ie zelf wil.

Ach mensen, maak je niet druk. Er zijn een paar mensen die er verstand van hebben en veel mensen die denken dat ze er verstand van hebben. Iedereen mag zijn mening geven en het hoeft echt geen wellus nietus te worden hoor. Iedereen kent de pro’s wel. Heerlijk toch, wat zeuren met elkaar! De conclusie is gewoon dat het lastig is en we het nog niet weten.. spannend hoor!

Tis net alsof dit prijsvraag 17 is. Winnaar wordt na oud en nieuw bekend gemaakt 🫣

Ik wil niet steeds "nietes" zeggen op een forum, dat wordt vervelend. Maar dat gezegd hebbende...het tegenovergestelde is toch waar? Waar kijk ik nou verkeerd volgens jou?
Juist deze run zien we de neerslag die er voor de 30e ook al (niet prominent) in stond, helemaal uitgaan. We zien de neerslag voor 1 januari, die in gisteravond zelfs in het eerste tijdvak na 0.00 uur sterk toenam, ook echt afgebouwd worden.
Het enige consistente is dat er nog steeds neerslag wordt ingetekend op oudjaarsdag maar timingsverschillen zijn nu veel minder van belang. In de hele run zijn de neerslaghoeveelheden uiterst gering, de mediane waarde zit voor 6 uur tijdvakken op 0,1 of 0,2 mm. Puur op basis van het gemiddelde de mediaan en de kans op neerslag > 1,0 mm per 6 uur (5-10% kans) kun je niet veel beter wensen. Laat ik eens egoistisch naar mijn regio, zuidwest, kijken: vn de 52 members gaan er 2 boven de 2 mm per/6uur. De rest zit er ver onder. Dat is ook de droogste regio, maar veel verschil is er niet op over het land.
Laat ik voorop stellen dat de post waarnaar je verwijst niet als reactie op jouw eerdere berichtgeving gepost is. Denk ook dat we hetzelfde zien. Dus je conclusie is in de basis niet heel afwijkend ten opzichte van die van mij. Verschil is louter dat ik vwb neerslagkans de dagen voor de jaarwisseling als referentie heb gepakt, en jij de vorige runs. In de basis zien we echter hetzelfde; een toenemend neerslagsignaal richting de 31e.

Enige wat ik toelicht is de trend naar langzaam toenemende cyclonaliteit aan de oostflank van de Atlantische rug richting oudjaarsavond en de nieuwjaarsnacht. In beide modellen met behoorlijke eensgezindheid. Dat daaraan een verhoogde neerslagkans en een mogelijke windpiek verbonden zit is imo niets meer dan logisch. Verdere details zijn niet te geven, en de tijd zal uit moeten wijzen hoe de timing zal gaan zijn. Puur trendwatchen, meer doen we nu niet. De rest volgt later. Zo ver zitten we niet van elkaar af ;).

Nieuwe ECWMF GFS output gebaseerd op de uitdraai van vannacht/vanochtend van deze modellen.

Kort samengevat: gunstig.

Algemene trend kerst tot en met 5 januari:
kerstdagen verlopen deels zonnig, koud en droog met op eerste kerstdag de laagste maxima (meest iets boven nul) en 3-4 Bft. Tweede kerstdag met name zuid van de grote rivieren al verzachting naar 3-4 graden boven nul. Elders 1-2 graden lager. Daarna stijgt het kwik geleidelijk naar waarden rond of zelfs boven de norm.
Vanaf de 4e januari lijkt een lichte daling zich weer in te zetten.
De hele periode lijkt rustig te verlopen met landelijk steeds 2 a 3 Bft gemiddeld. Zonnig wordt het na de 27e niet meer, er is maar spaarzaam ruimte voor wat zon maar de bewolking overheerst. Ondanks de vele bewolking is er weliswaar kans op neerslag vanaf met name de 31e, maar veel regen staat absoluut niet op het programma. Elke dag is er wel wat regen mogelijk maar meer dan een dag met enkele mm's zit er niet in.
Kortom: na vrij koude en zonnige kerstdagen wordt het somber, vochtig weer vleesch noch visch weer. Een terugkeer van het kerstweer zit er voorlopig niet in.

Details voor oud en nieuw:

Windrichting (31 dec):
80% kans op een windrichting tussen tussen ZW-W-NW en N. Alle andere richting hebben < 20% kans. We zien hier een verdere bundeling die wijst op een maritieme aanvoer. Windrichting op zich voor vuurwerk niet zo belangrijk.

Windkracht:
weinig veranderingen tov eerdere output. Minste wind in de drie zuidelijke provincies (meest 2 bft), middelste deel van het land en noordoost: grens 2/3 Bft en NW en Wadden 3 Bft.
Spreiding is wat groter geworden omdat de 1 Bft (nou: grens 1/2 Bft) er vrijwel overal nu in is gekomen (in het 80% interval). Aan de onderkant zijn er net iets meer kansen gekomen. De kans op meer dan 3 Bft is vrijwel overal gering, alleen op de Wadden en in de regio Noordwest komt voor het 80% deel van de oplossingen een klein snippertje net in de 4 Bft terecht. Algemeen beeld: hoe goed wil je het hebben op deze termijn?

Windstoten:
mediaan voor windstoten zit in heel het zuiden op 6 m/s. Elders 7 m/s en regio Wadden en noordwest 9 m/s.
Als dit echt uit zou komen dan heb je, zoals ik al eerder meldde, zo'n beetje de laagste waarden van deze eeuw voor de 31e december te pakken!
Maar...de spreiding is groot nog. In het hele zuiden, ja ook Zeeland, 2-14 m/s. Eigenlijk overal wel rond die waarden. Alleen regio west zit op 2-18 m/s en Wadden en Noordwest 2-22 m/s. Mooie mediaan, maar grote spreiding en dus onzeker.

Neerslagkans:
waar ik vanochtend nog schreef dat de timing wel wat uitmaakte, omdat 1 jan (toen overigens ook nog steeds wel oke) duidelijk grotere kansen op meetbare neerslag gaf, daar is dat vandaag eruit. Er is maar 10-15% kans (landelijk zo'n beetje) op een hoeveelheid van 1,0 mm/6 uur zowel op de 31e als de 1e. De neerslag die er voor de 30e ingetekend stond (was een beetje vergelijkbaar met de 31e) is er zo goed als helemaal uit. Je ziet op de 31e de kans van vrijwel nul naar een nog steed schamele 10% toenemen ten teken dat de patronen die neerslag geven er echt later inkomen.
De mediane hoeeelheid voor de 31e in de laatst 6 uur van 2025 op een schamele 0,1 tot 0,2 mm/6 uur! Daar merk je echt niks van. Spreiding is er wel, het uiterste is iets van 2 mm/6uur. Voor deze termijn kun je toch niet veel beter verwachten.

Temperatuur:
als gisteren. Onder de -3 of -4 zit er vrijwel nergens in. We zien ook echt meer een bundeling maar wel op twee lijnen. Een zit in een groot deel van het land een bundeling richting toch nipt lichte vorst en een tweede bundeling van de output die er 3 graden boven zit.
De mediaan zit overal duidelijk boven nul! 2-3 graden landinwaarts en 4 C aan zee. Toch zijn er met uitzondering van het noordwesten nog een behoorlijk aantal lijntjes overal die wel richting nul gaan. Dus onzekerheid blijft.

Dauwpunt:
vrij kort op de droge bol dus duidelijk indicatie voor vochtige lucht. De spreiding is aan het minderen. Grofweg tussen 0 en 5 C. Duidelijk vochtige lucht. Mediaan wat boven nul. Grappig is te zien in het dauwpunt hoe de vochtige lucht er op de 27e in het noordwesten heel duidelijk en snel inkomt (forse stijging DP op die dag) maar elders en zeker in het zuidoosten het veel geleidelijk vochtiger wordt, dat duurt dagen! Mistkans blijft onveranderd aandachtspunt.

Bewolking:
ik ga uit van somber en bewolkt weer. Kleine kans op opklaringen, overal 30%, zuidoost 20%. Het is zwaar of zelfs geheel bewolkt waarschijnlijk. Dit is ook alweer heel consistent: kleine kans op (wat) opklaringen.

Samenvattend:

Het lijkt erop dat de 31e een saaie, sombere, voornamelijk droge en rustige dag te worden. Kwik zit rond en aan de kust waarschijnlijk wat boven de norm. Mist is nog steeds een optie met hoge dauwpunten maar met veel bewolking en weinig kans op opklaringen lijkt deze toch gedempt te worden. Voor nu nog steeds een gunstig beeld, maar op heel wat punten nog een behoorlijke spreiding en daarmee ook onzekerheden. De gemiddelde uitkomst is echter zeer consistent.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan