Johan (73) woont tussen twee vuurwerkwinkels in: 'Het is beangstigend'

Guusje

VWC lid

Johan (73) woont tussen twee vuurwerkwinkels in: 'Het is beangstigend'​

Vandaag om 09:12 • Aangepast vandaag om 11:06
Johan Pelkmans woont tussen twee vuurwerkwinkels in (foto: Ronald Sträter).

Johan Pelkmans woont tussen twee vuurwerkwinkels in (foto: Ronald Sträter).

Voor kapper Johan Pelkmans (73) uit Baarle-Hertog voelt zijn huis niet meer als een veilige plek. In de Klokkenstraat, midden in de Belgische enclave in Baarle-Nassau, woont hij op korte afstand tussen twee vuurwerkwinkels. In beide ligt 150 kilo kruit opgeslagen. "Het is alsof ik elke nacht tussen twee tikkende tijdbommen slaap."

Geschreven door
Ronald Sträter
Johan is geboren en getogen in Baarle-Hertog, het unieke grensdorp waar België en Nederland door elkaar heen lopen. Zijn woning staat er al decennia, maar de vuurwerkwinkels (Loots en Zena) kwamen later. "Aan de voorkant van mijn huis, op ongeveer veertig meter, zit een vuurwerkbunker. En aan de achterkant, op nog geen twintig meter, ligt er nog één. Ik zit er letterlijk tussenin."

Volgens de vergunningen mag in elke winkel maximaal 150 kilo kruit opgeslagen worden. "Dat lijkt weinig", zegt Johan die de Nederlandse nationaliteit heeft, "maar als je ziet wat er in jaren geleden in Enschede is gebeurd, weet je dat er niet veel nodig is om hier alles weg te blazen."
"Wie wil er nou een huis kopen tussen twee vuurwerkbunkers?"
Johan maakte zich jarenlang niet zo druk. Tot hij het rapport ‘Leren van twee vuurwerkrampen’van de Universiteit Twente las. "Toen besefte ik pas echt wat hier kan gebeuren. In dat rapport staat dat zelfs beperkte hoeveelheden vuurwerk, onder de verkeerde omstandigheden, enorme schade kunnen aanrichten. Sindsdien slaap ik onrustig. Het laat je niet meer los."

Verhuizen lijkt geen optie. "Ik ben hier in dit dorp geboren en ik heb hier mijn kapperszaak opgebouwd", vertelt Johan. "Maar wie wil er nou een huis kopen tussen twee vuurwerkbunkers? Niemand! Het is onverkoopbaar. En eerlijk gezegd, ik wil eigenlijk ook niet weg. Waarom moet ik vertrekken? Zij horen hier niet in een woonwijk."

Johan is eigenlijk met pensioen, maar knipt nog altijd elke dag wel een paar klanten. Zijn zaak lijdt volgens hem onder de vuurwerkverkoop bij hem in de buurt. "In december, als het juist druk zou moeten zijn, verlies ik klanten. De straat staat dan vol met auto’s van vuurwerkklanten. Er is geen parkeerplek, overal ligt afval en is er rook. Mensen komen liever niet en de maand waarin ik normaal het meeste verdien, is nu de rustigste."
"Je merkt dat mensen in het dorp er ruzie over krijgen."
Niet alleen Johan maakt zich zorgen. "Steeds meer bewoners vinden dat het niet meer van deze tijd is om vuurwerkopslag in een woonwijk toe te staan. Dat hoort op een industrieterrein", zegt hij beslist.

De gemeente probeert al jaren iets te doen, maar de winkels blijven open zolang de procedures over hun vergunningen lopen. "Dat zorgt voor frustratie en verdeeldheid", merkt Johan. "Vroeger had alleen onze straat er last van, maar nu breidt het uit. Je merkt dat mensen in het dorp er ruzie over krijgen."

Johan kan best met de vuurwerkhandelaren opschieten, maar hij hoopt toch dat ze stoppen met hun handel bij zijn huis. "Ik wil hier oud worden, maar het idee dat één vonk genoeg is om alles te laten ontploffen", zet hij stil. "Het is mijn thuis. Maar wel tussen twee tikkende tijdbommen."

Volgens de vergunningen mag in elke winkel maximaal 150 kilo kruit opgeslagen worden. "Dat lijkt weinig", zegt Johan die de Nederlandse nationaliteit heeft, "maar als je ziet wat er in jaren geleden in Enschede is gebeurd, weet je dat er niet veel nodig is om hier alles weg te blazen."
Hahahaha, doe ff normaal zeg. 150 kilo kruit vergelijken met 177.000 kg vuurwerk

Wat een riooljournalistiek, pure bangmakerij

En zo zie je maar dat de bangmakerij goed werkt.
Een kapperszaak heeft allerlei elektronische middelen met batterijen en accu's. Ik zou mijn leven niet meer zeker zijn als ik er naast zou wonen.

En zo zie je maar dat de bangmakerij goed werkt.
Een kapperszaak heeft allerlei elektronische middelen met batterijen en accu's. Ik zou mijn leven niet meer zeker zijn als ik er naast zou wonen.
En wat te denken aan de haardrogers gebeurt ook nog wel eens dat deze dingen vlam vatten.

Johan is eigenlijk met pensioen, maar knipt nog altijd elke dag wel een paar klanten. Zijn zaak lijdt volgens hem onder de vuurwerkverkoop bij hem in de buurt. "In december, als het juist druk zou moeten zijn, verlies ik klanten. De straat staat dan vol met auto’s van vuurwerkklanten. Er is geen parkeerplek, overal ligt afval en is er rook. Mensen komen liever niet en de maand waarin ik normaal het meeste verdien, is nu de rustigste."

Laten we die beste man helpen als Nederland en vuurwerk weer terug halen. 🤣

Back
Bovenaan