Hoe het vuurwerkverbod tot stand kwam

Ik merk dat ik nog erg in de ontkenningsfase zit, probeer me af te sluiten van al die linkse propaganda en de 'overwinningsspeech' rondom het aankomende verbod. Dat afsluiten lukt redelijk.

Jammergenoeg wordt die kleine van ons nog wel eens wakker in de nacht en dan check ik toch even het nieuws, beter niet kunnen doen..dit bericht voorbij zien komen en toen toch echt een uur wakker gelegen, zo'n nachtelijk frustratie piekermoment.

Walgelijk, schandalig en een totaal gebrek aan realiteitsbesef. 'Wat activisten hiervan kunnen leren'...jazeker, ga het ook nog eens stimuleren, dit soort strategische haatcampagnes, ben er maar trots op daar aan de linkerkant. Plak jezelf vast aan het beton, klaag als er een plantenspuit gebruikt wordt om je weg te jagen en eis gevulde koeken en warme vegan linksdraaiende chocomelk ter compensatie voor de kou die je hebt geleden.

Ondertussen rijden hier de 13 jarigen in de avond op de fatbikes door de straat, vernielen, bedreigen en mishandelen. Spreken een half woord Nederlands, zijn ontevreden op alles wat Nederland hen biedt, 'claimen parken en parkeerplaatsen als hun territorium' maar houden wel hun hand omhoog om te profiteren.
En dan wordt er gesproken over wat aanloopproblemen rondom integratie, een extra buurthuis wat knuffelberen en vooral heel veel begrip zal vast helpen.

Gefeliciteerd met deze geweldige marketingcampagne, beweeg maar mee en verkoop je ziel aan de treurigheid van het populisme en maak zo weer een stukje cultureel erfgoed kapot.
herken dit. Zat dit ook vannacht te lezen en meteen woedend...het is gewoon duidelijk dat ze middels manipulatie en framing dit verbod er gewoon heel slinks hebben doorgedrukt, ik walg ervan.

oud en nieuw is een hele belangrijke dag voor mij , als sinds ik 7 ben. Ik vier dat elk jaar heel intens en ik geniet daar ook heel intens van. Ik voel me op geen enkele manier verantwoordelijk voor wat derden in grote steden uitvreten en mijn ervaring met vuurwerk is er een van gezelligheid, plezier en saamhorigheid. Ze hebben sinterklaas al de nek omgedraaid, next stop kerstmis en dan is de hele december feestmaand om zeep geholpen.

oud en nieuw is een hele belangrijke dag voor mij , als sinds ik 7 ben. Ik vier dat elk jaar heel intens en ik geniet daar ook heel intens van.
Is van toepassing op iedereen hier..... maar dat boeit hun niet in Den Haag.

Deze hobby vervang je niet met iets anders. Zo eenvoudig is dat.
Jaarwisseling zal bij een permanent verbod een zwarte dag worden.

Het aansteken van een compound, de bombettes die opstijgen, de boeketten en de knallen....
Daar is geen tegenhanger voor.
Zelfs seks niet.

Ik zag hem gister ook, mn bloed kookte. Het is duidelijk dat ze gewoon onzin argumenten hebben aangevoerd. En ook die trots op dat ze dat erdoor geramd hebben.

Ik vind het verbod echt verschrikkelijk, de leukste dag van het jaar wordt me afgepakt terwijl ik in 43 jaar 0.0 problemen heb ervaren of veroorzaakt. Me altijd met afsteken aan de tijden hield..
Precies dit, ik heb de tijden gelukkig ook nog meegemaakt dat we officieel vanaf 10.00 uur 's ochtends mochten stoken en we gewoon de hele dag konden stoken met een groepje vrienden en tijdens het rondlopen door de wijk ook andere groepjes zien stoken, wat een mooie tijd was dat !

Het beperken van de afsteektijden snap ik nogsteeds niet wat ze daarmee dachten te bereiken, die ene dag in het jaar dat we vanaf 10 uur in de ochtend mochten stoken zal echt niet voor de overlast hebben gezorgd waarvoor ze nu deze onzin argumenten op tafel gooien .

Voor mij is het na dit jaar wel klaar, de voorpret en sfeer rond deze dagen zal nooit meer hetzelfde zijn en dat maakte het juist zo mooi:cry:

Met die 62 valse meldingen van vuurwerkoverlast halverwege de Afsluitdijk of 600 meldingen van vuurwerkoverlast vanaf 1 IP-adres, hahaha.
Wat denk je, na een totaalverbod: zou het misschien ook (semi-)valse meldingen kunnen gaan regenen bij Meld misdaad anoniem?

Zo zag ik vorige week dat hier in de buurt bij een links gemeenteraadslid een grote kartonnen doos naar binnen werd gedragen. Weet ik zeker dat er GEEN vuurwerk in zat? Nee. Dus misschien het zekere voor het onzekere nemen, liever geen risico op een tweede Enschede in mijn wijk.

Of wat te denken qua (semi-)valse meldingen bij gemeente en politie mbt overlast? Tot ze er schijtziek van worden en nergens meer komen opdraven? Dat alles in het kader van kaatsen en het verwachten van de bal.

Het beperken van de afsteektijden snap ik nogsteeds niet wat ze daarmee dachten te bereiken
Dit was het begin van het afschaffen van het zelf afsteken van consumentenvuurwerk. Niet in 1 keer afschaffen want dan komt er teveel verzet. Nee, stukje bij beetje de boel in de ban doen en als er bijna niets meer over is dan de genadeklap geven.

• Like
Waarderingen: Kees
Dat Goedemorgen Nederland is overigens toch ook een vreselijk links propaganda apparaat..my god wat zitten daar een stel vreselijk slecht geinformeerde sukkels bij elkaar die langs elkaar afglijden als het weer eens over een aankomend verbod gaat.

Shit, ja toch weer in de valkuil getrapt, ik moet toch echt weer alles gaan negeren qua berichtgeving..

• Like
Waarderingen: Kees
Shit, ja toch weer in de valkuil getrapt, ik moet toch echt weer alles gaan negeren qua berichtgeving..
Ja man, ik kijk al bijna een jaar géén reguliere tv meer! Ik heb echt geen idee wat er speelt in de wereld! Ik haal hier wel eens het eea uit de chat of topics qua nieuws maar voor de rest echt geen idee! Enerzijds, kan ik nooit meepraten over actualiteiten en maakt mij dat mss een dumpy, anderzijds, ik heb mijn gemoedstoestand afgelopen jaar in het positieve zien opbloeien als nooit tevoren! Ik laat die blazers gewoon letterlijk links liggen! Iedereen kan me wat en ze kunnen me gestolen worden!

Dat Goedemorgen Nederland is overigens toch ook een vreselijk links propaganda apparaat..my god wat zitten daar een stel vreselijk slecht geinformeerde sukkels bij elkaar die langs elkaar afglijden als het weer eens over een aankomend verbod gaat.

Links......ik vraag me af of mensen wel weten wat links is en wat rechts is....WNL is heel rechts. Niet zomaar rechts maar dat terzijde.

Links - rechts maakt niet veel uit wat betreft een vuurwerkverbod, heb ik de indruk.....
Ja, links roept veel luider, maar rechts wil het helemaal niet tegenhouden.

Links - rechts maakt niet veel uit wat betreft een vuurwerkverbod, heb ik de indruk.....

Ik denk het ook niet. Het is naar het schijnt echt een hobby van de arbeidersklasse en die was traditioneel links. Doordat links zo is verrechtst en deze klasse heeft verwaarloosd is die klasse inmiddels toch echt wel (erg) rechts gaan stemmen. De aanjagers van dit al zijn partijen geweest die traditioneel links waren, zoals Groenlinks en PvdA maar die zijn allemaal erg naar rechts opgeschoven. Gewoon neoliberale besluiten daar. Maar SP, dat echt traditioneel links programma heeft was nooit voor een verbod.
Het is volgens mij zoals Hetzeberger schreef het: zaken van het volk en de onderlaag die pakken ze af, maar wat de bovenlaag doet (alcohol en skieen en dat soort zaken) daar wordt geen aandacht aan gegeven. Verder is het denk ik vooral de oudere groep. In mijn familie zijn mijn naaste familieleden radicaal tot extreem rechts en al jaren antivuurwerk (PVV en JA21). Die noemen ook steeds de knallen, de rotjes waarvan de kalveren van honden schrikken Die zijn overigens lief, maar wel enorm. Als iemand een keer heel erg van die honden schrikt (ze zijn ook erg wild) dan is die persoon ernstig geirriteerd "mijn hond doet niks!" terwijl in dit geval de vrouw op het strand lag en de honden daar losliepen en op haar afgestormd kwamen....Geen begrip voor de vrouw, geen nadenken dat die honden van haar er wel erg vervaarlijk uitzien (en met ze tweeen en zelfs drieeen zijn). Nee: het is gezeur.....etc. Als je wijst op talloze hondenbeten per jaar, met name bij kleine kinderen en vaak in het gezicht dan komt er ineens een verhaal over diverse soorten (lees categorien) honden....Sure...

Ik denk het ook niet. Het is naar het schijnt echt een hobby van de arbeidersklasse en die was traditioneel links. Doordat links zo is verrechtst en deze klasse heeft verwaarloosd is die klasse inmiddels toch echt wel (erg) rechts gaan stemmen. De aanjagers van dit al zijn partijen geweest die traditioneel links waren, zoals Groenlinks en PvdA maar die zijn allemaal erg naar rechts opgeschoven. Gewoon neoliberale besluiten daar. Maar SP, dat echt traditioneel links programma heeft was nooit voor een verbod.
Het is volgens mij zoals Hetzeberger schreef het: zaken van het volk en de onderlaag die pakken ze af, maar wat de bovenlaag doet (alcohol en skieen en dat soort zaken) daar wordt geen aandacht aan gegeven. Verder is het denk ik vooral de oudere groep. In mijn familie zijn mijn naaste familieleden radicaal tot extreem rechts en al jaren antivuurwerk (PVV en JA21). Die noemen ook steeds de knallen, de rotjes waarvan de kalveren van honden schrikken Die zijn overigens lief, maar wel enorm. Als iemand een keer heel erg van die honden schrikt (ze zijn ook erg wild) dan is die persoon ernstig geirriteerd "mijn hond doet niks!" terwijl in dit geval de vrouw op het strand lag en de honden daar losliepen en op haar afgestormd kwamen....Geen begrip voor de vrouw, geen nadenken dat die honden van haar er wel erg vervaarlijk uitzien (en met ze tweeen en zelfs drieeen zijn). Nee: het is gezeur.....etc. Als je wijst op talloze hondenbeten per jaar, met name bij kleine kinderen en vaak in het gezicht dan komt er ineens een verhaal over diverse soorten (lees categorien) honden....Sure...
Jaarlijks 150.000 bijtincidenten met honden waarbij soms halve gezichten eraf gebeten worden, paar jaar geleden 40.000 gewonden door ijspret waaronder ook ernstige botbreuken en 74300 fietsongevallen waarbij 246 fietsers om het leven kwamen daar hoor je de vuurwerkhaters niet over.

Valt weinig tegen te houden als er een meerderheid voor een verbod in de tweede kamer is dan werkt democratie zo. Verbod is vooral tot stand gekomen door negatieve framing van vuurwerk, hard roepende burgemeester, lokale politici, hulpverleners, oogartsen enzovoort. Helaas zijn veel landelijke partijen daar in mee gegaan. Ik miste vaak wel een sterk tegengeluid in media. Is ook maar net wat bepaalde media willen berichten natuurlijk.

Links......ik vraag me af of mensen wel weten wat links is en wat rechts is....WNL is heel rechts. Niet zomaar rechts maar dat terzijde.
Is van origine een zijtak van de Telegraaf, maar daar hebben ze 'niks meer mee te maken.'
Maar de anti vuurwerk berichten vliegen je om de oren in de Telegraaf.
En die voorzitter van WNL (Rick Nieman) is ook anti vuurwerk.

DPG is sowieso van origine een rechts georienteerd mediabedrijf(/familie) en laat die nou net met Achmea de grote aanjagers van het verbod geweest zijn. Nee, behalve de duidelijke stokpaardjes van GL/PvdD zegt politieke oriëntatie verder vrijwel niks.

Je zou er maar trots op zijn, dat het Nederlandse consumentenvuurwerk verboden wordt waardoor een gezinnetje geen Oud en Nieuw meer met vuurwerk mag vieren. Terwijl het overlast veroorzakende vuurwerk gewoon doorgaat, als niet dat probleem nu juist groter wordt.

DPG is sowieso van origine een rechts georienteerd mediabedrijf(/familie) en laat die nou net met Achmea de grote aanjagers van het verbod geweest zijn. Nee, behalve de duidelijke stokpaardjes van GL/PvdD zegt politieke oriëntatie verder vrijwel niks.
De Telegraaf is onderdeel van het Mediahuis.
Valt Veronica radio, 100% NL, Slam!, Metro en Dumpert ook onder.

Is van origine een zijtak van de Telegraaf, maar daar hebben ze 'niks meer mee te maken.'
Maar de anti vuurwerk berichten vliegen je om de oren in de Telegraaf.
En die voorzitter van WNL (Rick Nieman) is ook anti vuurwerk.

Ja...allemaal elite, allemaal bovenlaag. Sorry dat ik in herhaling val, maar dat is voor mij wel de rode draad in het verhaal. De echte elite, de rijken, die met de onderlaag speelt die ze een rad voor ogen draait en die vooral wil dat de onderlaag (die we hier zeer ruim mogen opvatten) rollebollend over straat gaat zolang de elite maar kan heersen, zolang die zo min mogelijk in de weg gelegd wordt.

Jaarlijks 150.000 bijtincidenten met honden waarbij soms halve gezichten eraf gebeten worden, paar jaar geleden 40.000 gewonden door ijspret waaronder ook ernstige botbreuken en 74300 fietsongevallen waarbij 246 fietsers om het leven kwamen daar hoor je de vuurwerkhaters niet over.

Nou kun je zeggen dat de gewonden die je noemt voornamelijk gewonden zijn die dit zichzelf aandoen, terwijl het argument van vele haters (niet de arts natuurlijk) is dat hen iets aangedaan wordt.
De hond is echter een terecht punt natuurlijk, je gebruikt precies het argument dat ik al jaren gebruik. Maar die pakken we niet aan want die is over alle linies populair. Maar als er iets in gang wordt gezet, waarbij we keer op keer de gevolgen van hondenbezit en kapotgebeten kindergezichtjes laten zien, dan zitten we in 5-10 jaar richting een verbod op honden.
Dan alcohol dat zoveel kosten, materiele en immatriele schade met zich meebrengt dat vuurwerk totaal in het niet valt...en dat zeg ik als geheel onthouder, maar dat is het in een tolerante samenleving, daar accepteer je dat andere mensen er een andere levensstijl op nahouden ook als die risico's met zich meebrengt. Voorlichten prima trouwens. Maar in de ban doen niet.
Dan zelf autorijden als blijkt dat een zelfrijdende auto (zoals altijd, het stokpaardje) veiliger is en veel minder ongelukken veroorzaakt (bijvoorbeeld omdat een auto niet dronken kan zijn) en je mag zelf niet meer rijden. Dus we mogen dan wel in een auto zitten, maar niet meer sturen.
Dan klussen in huis: mag alleen door pro's want veiliger, mensen weten vaak niet wat ze doen en dat levert levensgevaarlijke omstandigheden op. Om de arts te parafraseren: "een cirkelzaag is superhandig, maar is alleen veilig in de handen van een professional!"

Alles kun je bereiken door wat in dit stuk geloof ik marketing wordt genoemd maar wat gewoon heel simpel terug te voeren is op constante, eenzijdige berichtgeving met een duidelijk ondertoon. Wat hij "marketing" noemt, noemt een normaal mens "propaganda" maar dat woord heeft een heel vieze bijsmaak.....en dat is terecht!

Back
Bovenaan