Het weer op 31 december en 1 januari.

het liefst geef ik dit op maar...wishful thinking:
31 december avond: Kraakhelder met -2 graden en een luchtvochtigheid van 30%. Lokaal een kleine sneeuwbui. Rond middernacht lokaal -4 en een beetje wind uit het oosten, 2-3 Bft. In de ochtend volgen forse sneeuwbuien..

Ik zal dit even aanvullen uit mijn weerdagboek van januari 1985 (ik was 6 maanden ervoor begonnen met dagelijks bijhouden van mijn weerdagboek) en we doen alsof alles drie dagen eerder komt. De volgende ochtend forse sneeuwbuien. Het minimum van de dag ervoor (-3,5 C) is het maximum van vandaag). Sneeuwdek bouwt op naar 10, lokaal 15 cm verse droge sneeuw. In de avond opklaringen in de heldere, continentaal arctische lucht lage mistbanken en het kwik zakt weg naar -14 C.
de dagen erna zet de koude door! Overdag maxima rond -5, op enkele dagen tegen -10 C. Tijdens heldere nachten op daarvoor gevoelige plaatsen tot bijna -25 C, amateurs nemen zelfs -27,3 waar met een geijkte thermometer en weerhut en blijven alweer 0,1 C boven het nationale record steken.
Maar de zware sneeuwval heeft het ijs om zeep geholpen en van een Elfstedentocht komt het niet. Maar februari blijkt nog heel wat in petto te hebben...

het liefst geef ik dit op maar...wishful thinking:
31 december avond: Kraakhelder met -2 graden en een luchtvochtigheid van 30%. Lokaal een kleine sneeuwbui. Rond middernacht lokaal -4 en een beetje wind uit het oosten, 2-3 Bft. In de ochtend volgen forse sneeuwbuien..
Klinkt als cAL, zeer welkom tijdens oudejaarsavond. Liefst geen maritieme luchtsoorten zoals bijna iedere jaarwisseling het geval is.

Voor Kerstmis ook duidelijk niet als het aan CFS ligt. Eens wat anders dan de standaard kerstdepressie. Bekijk bijlage 1814320

Wel een puike wintersetting natuurlijk. Kans dat dit zo uitkomt is natuurlijk < 1%. Maar ooit gebeurt het wel weer. Vroeger, in mijn jeugd, hadden we nog wel eens dagen met een Tx rond -10 C. Dat zal dan nu eerder -5 C zijn (want de extreme waarden warmen nog sneller op dan de gemiddelden). In de nachten bij helder weer en een vers pak sneeuw kan zelfs -20 C nog wel eens bereikt worden her en der. Maar wanneer.....

Wel een puike wintersetting natuurlijk. Kans dat dit zo uitkomt is natuurlijk < 1%. Maar ooit gebeurt het wel weer. Vroeger, in mijn jeugd, hadden we nog wel eens dagen met een Tx rond -10 C. Dat zal dan nu eerder -5 C zijn (want de extreme waarden warmen nog sneller op dan de gemiddelden). In de nachten bij helder weer en een vers pak sneeuw kan zelfs -20 C nog wel eens bereikt worden her en der. Maar wanneer.....
Zelfs dat heb ik niet eens ooit mee mogen maken. Laagste Tx uit mijn leven (januari 1997, niet meegeteld want 9 maanden jong) is maar -6,4 op 2 december 2010. Toen wel vier winters op rij een Tx beneden -5 en dezelfde vier winters achtereen ook zeer strenge vorst. Maar 1 dag dat is sindsdien zelfs te veel gevraagd. Als afscheid van een traditie graag een 'Sebastiaantje' op oudjaarsdag. (Tx beneden -10)

Ieder jaar moet ik me weer even inlezen in hoe je die kaarten moet lezen en hoeveel m/s een bepaalde windkracht is enz..😬
Een goede voorbereiding is het halve werk. Nu heb je nog genoeg tijd om het uit je hoofd te leren. 😜

ik ben bang voor depressies en storm fronten die zich snel ontwikkelen ergens....

maar hoop echt in november al koud weer te hebben en te voelen :D sfeertje hooorrrrr lekkeerrrr

Zelfs dat heb ik niet eens ooit mee mogen maken. Laagste Tx uit mijn leven (januari 1997, niet meegeteld want 9 maanden jong) is maar -6,4 op 2 december 2010. Toen wel vier winters op rij een Tx beneden -5 en dezelfde vier winters achtereen ook zeer strenge vorst. Maar 1 dag dat is sindsdien zelfs te veel gevraagd. Als afscheid van een traditie graag een 'Sebastiaantje' op oudjaarsdag. (Tx beneden -10)

Je hebt echt wat gemist. In mijn weerdagboeken zitten ook de waarnemingsberichten, de weerkaartjes uit de krant toen etc. Maar die dag die ik hier beschrijf staat mij nog heel helder voorogen. Het de hele dacht stevig aan het sneeuwen. KNMI was toen heel goed in het verwachten van dooi, met name voor het zuidwesten en dat zou die avond ook wel gebeuren. Nou verre verre verre van. Die avond (rond 17 uur) moest ik voetballen en we hadden al even een kunstgrasveld. Ik eerst langs mijn maat. Echt diep diep donkerblauwe blauwe lucht en het kwik schoot naar beneden. Windstil, op de landerijen naast Middelburg laaghangende mist en toen rond 19 uur al -12 C. We fietsen hard door, de heel droge sneeuw zo wisten was niet glad. Heerlijk gevoetbald, dan naar huis en de sterren waren echt aan het flonkeren. De volgende ochtend was het niet veel kouder geworden door een wat opstekende wind. Op 5/6 januari in de nacht 18 a 19 graden onder nul op het Zeeuwse platteland. Overdag -8 C met stralende zon. Ik kreeg mijn schaatsen niet aan omdat mijn handen te koud waren. Een maat was het wel gelukt, had zich warm geschaatst en deed mijn veters vast. De 6e was er een vliegende sneeuwstorm geweest bij overdag -6 C en in de avond was het weer opgeklaard en steenkoud. Er lagen golvende sneeuwpakketten op de landerijen. Magisch!
Een onverwachte dooi op de ik dacht de 12e in de ochtend met forse ijzel en +2 a +3 C maar rond 17 uur weer invallende vorst en het sneeuwdek was gered maar verijsd. De dagen erna 10 dagen lang somber en zeer koud winter weer met op enkele dagen -9 C midden op de dag. De dooi op de 21/22 januari verliep veel te soepel. Geen ijzel. Die maandag na een schitterende schaatszondag niet eens smeltende sneeuw gezien, gewoon warmwaterregen bij +4 C. Maar de dagen erna werd hetniet erg zacht en dat weekeinde alweer sneeuwval en lokaal -8 C. Vervolgens begin februari een dag +8 C (vond ik toen echt belachelijk warm) maar op vrijdag ik denk de 8e februari een heel klassieke winterinval. De dag begon somber grijs met een een aantrekkende noordoostenwind en kwik +2 C maar in de loop van de ochtend bij wat motregen dalend naar net boven nul. Rond 12 uur regen, rond 13 uur getik en +0,5 C kort erop overgang van regen naar lichte, later matige sneeuw. Kwik daalde door naar -2 C. Uiteindelijk rond de 10 cm sneeuwdek, maar noord van haarlem Achterhoek viel er vrij niks. Ook toen verwachtte het KNMI de volgende dag al +1 C voor Zeeland en zondag zou het wel +3 C worden. Het werd de volgende dag -3 bij vrijwel steeds sneeuwval. voetballen op het strand op die zaterdag. Ik herinner me alles overigens nog goed. De dag erop na -12 C in de nacht overdag een dikke ijsdag en al schaatsen op de sloten!
Dat sneeuwdek hield het zuiden duidelijk kouder dan het noorden, veel uitstraling ook overdag. Te zien in de maxima van Vlissingen KNMI: veel ijsdagen daar. Bij ons in Middelburg daarbij veel nachten met strenge en soms zeer strenge vorst. Sneeuwdek hield makkelijk 14 dagen stand weer. Soms ook echt lekker zonnig schaatsweer, prachtig ijs.
In 1986 was februari ook al zo ongelooflijk koud na een erg koude en zeer sneeuwrijke november (85). Da januari 1987 weer zeer koud en zelfs maxima van -11 tot -12 C. 1978/79 herinner ik me ook, was ook een spektakel dat jij nooit hebt beleefd helaas. Dat gaat in Nederland ook niet meer gebeuren in jouw leven vrees ik...

De eerste voorspelling voor een koude winter.

Back
Bovenaan