Het weer op 31 december en 1 januari.

Ah kijk. Het meest stressvolle topic van 2025 is er weer. Ik zal alvast wat hout op het vuur gooien.
Aangezien er nog geen fatsoenlijke voorspelling te doen is. Dan maar ChatGPT vragen. Die kan uiteraard ook geen goede voorspelling doen maar geeft wel een gemiddelde voorspelling voor 31-12:

🌤 Gemiddeld weer rond 31 december in Nederland (o.a. De Bilt)

WeerparameterGemiddelde waarde
Gem. temperatuur2 tot 5 °C
Min. temperatuur-2 tot 1 °C
Max. temperatuur4 tot 7 °C
Kans op vorstRedelijk (vooral 's nachts)
Kans op sneeuw5 – 15%
Neerslagkans60 – 70%
Gem. neerslaghoeveelheid1 – 3 mm
ZonneschijnWeinig (gem. 1 uur/dag)
WindMatig (3–5 Bft), vaak west tot zuidwest

📌 Opmerkingen:​

• De kans op een witte oudejaarsdag (sneeuw op de grond) is erg klein, zeker in het westen van het land.
  • December is vaak een grijze, natte maand met veel bewolking.
  • Er kan af en toe mist of dichte bewolking zijn, vooral bij weinig wind.
  • Tijdens zachtere winters zijn temperaturen van 10 °C eind december ook niet uitzonderlijk.
Ik weet dat we hier echt helemaal niks aan hebben maar je kan natuurlijk niet vroeg genoeg beginnen met wat kruitstress.
Sterkte allemaal weer!

Ik kan me altijd kostelijk amuseren met de voorspellingen van alle weermannen die vanaf 1 december uit de grond schieten als paddenstoelen met hun "waves, pluimen, jicht in de grote teen en de wichelroede van tante Greet" en weet ik veel niet wat ze verzinnen en er dan alsnog stuk voor stuk kilometers naast zitten :thumbsup:

Ik houd me net als ieder jaar aan de beproefde methode van m'n kop naar buiten steken de 31e om 08:00 uur en dan buienradar openen.
Niet dat het uitmaakt want gestookt wordt er toch zelfs bij windkracht 5, mist en regen tegelijk.

Back
Bovenaan