Schouten: landelijk siervuurwerkverbod nodig om explosies tegen te gaan

Dom egohypoasso narcistisch onmens eist een verbod omdat iets wat al verboden is misbruikt word door een stel randdebielen die zij niet wilt/kan aanpakken, zou een betere titel zijn. Kan iemand die vrouw niet eindelijk der mond snoeren, er komt echt alleen maar onzin uit der mond. Er zijn zoveel vrouwen die gewoon beter dan haar zijn.

Dus door de 8 uurtjes waarin legaal vuurwerk af gestoken mag worden ook maar te verbieden wordt het optreden tegen illegaal vuurwerk 75% effectiever? Wat doen ze daar bij de politie die andere 8758 uur? Wat een achterlijk verhaal. Bij alles wordt juist het tegenovergestelde gedaan om de illegale markt minder aantrekkelijk te maken, maar bij vuurwerk gaan we juist de illegale markt interessanter maken? Ik snap er niks van.

Vind het eigenlijk wel een goed plan. Volgende suggestie: waterpistolen verbieden om dodelijke schietincidenten tegen te gaan! /s

Politie slaat alarm: handel illegaal vuurwerk loopt spuigaten uit, één oplossing​

CRIME
Vandaag, 07:11 - Update: 6 minuten geleden

De politie slaat alarm. De handel in illegaal vuurwerk en vooral de opslag ervan loopt de spuigaten uit. Het is zelfs wachten op een ramp, aldus meerdere politiechefs in NRC. Illegaal vuurwerk zoals cobra’s en mortierbommen zijn zo makkelijk verkrijgbaar via Telegram dat de politie er nauwelijks grip op krijgt.
Er zijn grote zorgen over jongeren die bijvoorbeeld cobra's verstoppen op hun kamer. Het kan flink misgaan met dit illegale vuurwerk. "Cobra's komen het land in via busjes. Als zo'n voertuig ontploft, is een halve woonwijk weg", aldus de Rotterdamse politiechef Tolga Koklu tegen de krant.

...

Oplossing​

Om de aanslagen te voorkomen, zit er volgens de politiechefs maar één ding op: een landelijk vuurwerkverbod. Pas dan kan de politie echt ingrijpen. Opsporing alleen is niet genoeg, zegt politiechef Jos van der Stap: "Zonder verbod is de politie 75 procent minder effectief."

Nu is illegaal vuurwerk ook buiten het crimineel milieu zeer makkelijk te verkrijgen, aldus NRC. Zo wordt via chatdiensten als Telegram zeer actief gehandeld in illegaal vuurwerk.

...

Voor een landelijk vuurwerkverbod is op dit moment geen meerderheid in de Tweede Kamer. Over enkele weken wordt het debat hierover hervat.

Heldere onderbouwing dit! Wanneer er een vuurwerkverbod komt op legaal vuurwerk, zal dat direct leiden tot:
- Geen Telegram handel in illegaal vuurwerk
- Geen opslag daarvan op NL bodem
- Geen vervoer daarvan met busjes op NL bodem
- Direct veilige wijken
- Productiestop van Cobra's en ander zwaar vuurwerk in o.a. Italië, Tsjechië, Polen, Slowakije
- Een 100% effectieve politie

Nice! Ik ben volledig voor!

De ChristenUnie en politievakbond hebben geen onderbouwing (hoe een siervuurwerkverbod de cobra handel op telegram stopt) nodig om zo’n bericht te misbruiken voor hun anti campagne…

IMG_1264.jpeg

IMG_1263.jpeg

Handel in Cobra’s explodeert in Overijssel: politie luidt noodklok​

Vandaag, 11:30 •2 minuten leestijd
Voorbeeld ter illustratie van zwaar illegaal vuurwerk.

Voorbeeld ter illustratie van zwaar illegaal vuurwerk.© ANP

Overijssel was in januari 2025 koploper in de handel in illegaal vuurwerk via Telegram, met de meeste aanvragers in Nederland. Onder meer in Tubbergen, Enschede en Slagharen werd gehandeld. De politie vreest een ramp met het extreem zware illegale vuurwerk en pleit voor een landelijk vuurwerkverbod.

Dat blijkt uit onderzoek van NRC, dat meekeek in vijftien Telegram-groepen waar illegaal vuurwerk werd verhandeld. In januari werden in Overijssel 43 aanvragen voor illegaal vuurwerk geteld, het hoogste aantal van alle provincies. Ter vergelijking: Zuid-Holland had er 29. Ook stond Overijssel op de derde plek qua aanbieders, na Limburg en Zuid-Holland.

De politie maakt zich grote zorgen over de toename van explosies door illegaal vuurwerk, waaronder Cobra’s, die makkelijk online te verkrijgen zijn. In heel Nederland is het aantal aanslagen met explosieven gestegen van 212 in 2021 naar ruim 1.400 in 2024. Volgens politiechefs wordt vuurwerk nu ook steeds vaker gebruikt bij conflicten die niets met de georganiseerde misdaad te maken hebben, zoals ruzies over geld of relaties.

Vuurwerkverbod​

Politiechef Tolga Koklu waarschuwt in het NRC-krantenartikel dat Nederland dagelijks aan een ramp ontsnapt. "De Cobra’s worden opgeslagen in woningen, onder bedden en in schuren. Eén vonk of zelfs statische elektriciteit kan een reeks explosies veroorzaken." Daarom pleiten politiechefs voor een landelijk vuurwerkverbod. Dat zou de handel en vraag naar Cobra’s moeten verminderen, waardoor de politie effectiever kan optreden tegen illegaal vuurwerk.

Ondanks deze oproep is er nog geen politieke meerderheid voor een verbod. Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) liet weten dat een vuurwerkverbod het probleem niet volledig zou oplossen. De Tweede Kamer debatteert binnenkort verder over de kwestie.

De ChristenUnie en politievakbond hebben geen onderbouwing (hoe een siervuurwerkverbod de cobra handel op telegram stopt) nodig om zo’n bericht te misbruiken voor hun anti campagne…

Bekijk bijlage 1809048

Bekijk bijlage 1809049
Ik doe niet aan sociale media. Maar als ik dit lees dan vraag ik me toch echt af of de persoon die dit schrijft wel snapt wat hij zegt? Zou er haast een account voor aanmaken. Cobras worden hele jaar va telegram verkocht. Conclusie: we verbieden vuurwerk op 31 december. Nee droeftoeter, je pakt dan toch telegram aan? Of je zorgt dat dat spul de grenzen niet binnenkomt? Hoe kun je zoiets op Twitter gooien. Zo moe van dit soort berichten.

Ik doe niet aan sociale media. Maar als ik dit lees dan vraag ik me toch echt af of de persoon die dit schrijft wel snapt wat hij zegt? Zou er haast een account voor aanmaken. Cobras worden hele jaar va telegram verkocht. Conclusie: we verbieden vuurwerk op 31 december. Nee droeftoeter, je pakt dan toch telegram aan? Of je zorgt dat dat spul de grenzen niet binnenkomt? Hoe kun je zoiets op Twitter gooien. Zo moe van dit soort berichten.
Precies dit. Ik doe ook niet aan al die social media, maar met zulke idioten jeuken mijn handen om ze een reply te geven. Maar daar heb je een dagtaak aan, dus doe ik het maar niet.

Daarom pleiten politiechefs voor een landelijk vuurwerkverbod. Dat zou de handel en vraag naar Cobra’s moeten verminderen, waardoor de politie effectiever kan optreden tegen illegaal vuurwerk.
Hoe dafuq kan je deze conclusie trekken?
Daarom pleiten politiechefs voor een landelijk lepelverbod. Dat zou de handel en vraag naar heroïne moeten verminderen, waardoor de politie effectiever kan optreden tegen illegaal drugs.

Daarom pleiten politiechefs voor een landelijk eierverbod. Dat zou de handel en vraag naar hanen moeten verminderen, waardoor de politie effectiever kan optreden tegen illegale hanengevechten.

Daarom pleiten politiechefs voor een landelijk voortplantverbod. Dat zou de handel en vraag naar vrouwen moeten verminderen, waardoor de politie effectiever kan optreden tegen illegale prostitutie.

Daarom pleiten politiechefs voor een landelijk autoverbod. Dat zou de handel en vraag naar Honda Civic's moeten verminderen, waardoor de politie effectiever kan optreden tegen illegale straatraces.

Politie slaat alarm: handel illegaal vuurwerk loopt spuigaten uit, één oplossing​

CRIME
Vandaag, 07:11 - Update: 6 minuten geleden

De politie slaat alarm. De handel in illegaal vuurwerk en vooral de opslag ervan loopt de spuigaten uit. Het is zelfs wachten op een ramp, aldus meerdere politiechefs in NRC. Illegaal vuurwerk zoals cobra’s en mortierbommen zijn zo makkelijk verkrijgbaar via Telegram dat de politie er nauwelijks grip op krijgt.
Er zijn grote zorgen over jongeren die bijvoorbeeld cobra's verstoppen op hun kamer. Het kan flink misgaan met dit illegale vuurwerk. "Cobra's komen het land in via busjes. Als zo'n voertuig ontploft, is een halve woonwijk weg", aldus de Rotterdamse politiechef Tolga Koklu tegen de krant.

Het aantal aanslagen met zwaar vuurwerk is in drie jaar tijd meer dan verzesvoudigd: van 212 in 2021 naar 1.413 in 2024. Ruim 1.000 daarvan vonden plaats bij woningen, soms met dodelijke afloop. In december kwamen zes mensen om bij een explosie in een Haagse portiekflat aan de Tarwekamp.

Veel meer explosieven afgegaan in 2024, vaak zwaar professioneel vuurwerk

Oplossing​

Om de aanslagen te voorkomen, zit er volgens de politiechefs maar één ding op: een landelijk vuurwerkverbod. Pas dan kan de politie echt ingrijpen. Opsporing alleen is niet genoeg, zegt politiechef Jos van der Stap: "Zonder verbod is de politie 75 procent minder effectief."

Nu is illegaal vuurwerk ook buiten het crimineel milieu zeer makkelijk te verkrijgen, aldus NRC. Zo wordt via chatdiensten als Telegram zeer actief gehandeld in illegaal vuurwerk. Ook worden in Telegram-groepen aanslagen met explosies besteld. Een explosie laten uitvoeren, kost tussen de 400 en 1.000 euro, aldus de politiechefs tegen de krant.

Voor een landelijk vuurwerkverbod is op dit moment geen meerderheid in de Tweede Kamer. Over enkele weken wordt het debat hierover hervat.

Bij een vuurwerkverbod blijft dit zware illegale vuurwerk gewoon voorhanden en anders zijn er tig andere manieren om een explosief te maken en een huis op te blazen, daar gaat een vuurwerkverbod echt geen verandering in brengen.

Heldere onderbouwing dit! Wanneer er een vuurwerkverbod komt op legaal vuurwerk, zal dat direct leiden tot:
- Geen Telegram handel in illegaal vuurwerk
- Geen opslag daarvan op NL bodem
- Geen vervoer daarvan met busjes op NL bodem
- Direct veilige wijken
- Productiestop van Cobra's en ander zwaar vuurwerk in o.a. Italië, Tsjechië, Polen, Slowakije
- Een 100% effectieve politie

Nice! Ik ben volledig voor!

En de paashaas bestaat echt ......

Back
Bovenaan