Einde van producten in kooi.

Klopt dat het legale siervuurwerk veel groter is dan vroeger. Geef mij het vuurwerk terug van 45 jaar geleden en ik klaag nergens meer over. 😊 Babyvuurpijltjes met zilverkruit, astronauten, kanonslagen, starballs, goede happiness, luchthuilers enz. enz. Als 'oude' man speel ik daar nog net zo graag mee. 😎
Moet ik je ook gelijk in geven, het was magisch. 2 jaar geleden samen met mijn zoon tot 02:00 grondbloemen afgestoken.helemaal geweldig maar een slof astronauten was ook welkom geweest.

Daarom mag uitgepakt vuurwerk (zonder kooi ) dus alleen in de buffer bewaarplaats of de verkoop ruimte aanwezig zijn. Overigens is uitgepakt vuurwerk altijd ongeclassificeerd. Classificatie geldt alleen voor producten in de originele transport verpakking, en vervalt dus automatisch bij het verwijderen van de doos en/of kooi.
Ik meende ooit gelezen te hebben dat het anders zit in de buffer, maar daar kom ik nog wel op terug. Ik ben op de achtergrond heel wat uitzoek werk aan het verrichten hoe het nou zit. Helaas ben ik net met een nieuwe baan begonnen, ik hoop er dit weekend weer mee verder te kunnen. Ik zit zeker al op een dikke 2-3 A4 alleen al aan bronnen. Heel wat lees- en schrijfwerk te gaan.

Ik meende ooit gelezen te hebben dat het anders zit in de buffer, maar daar kom ik nog wel op terug. Ik ben op de achtergrond heel wat uitzoek werk aan het verrichten hoe het nou zit. Helaas ben ik net met een nieuwe baan begonnen, ik hoop er dit weekend weer mee verder te kunnen. Ik zit zeker al op een dikke 2-3 A4 alleen al aan bronnen. Heel wat lees- en schrijfwerk te gaan.
Puur uit interesse:
Wat ga je er mee doen /wat is je doel?

Het is echt zo dat vuurwerk wat uitgepakt is geen classificatie meer heeft, de buffer bewaarplaats is na Enschede uitgevonden als veilige opvolger van de ompak ruimte om ongeclassificeerd vuurwerk te kunnen bewaren buiten de verkoopruimte en tegelijk is er toen een regeling gekomen dat het “pyropack” mogelijk maakte. Daarin mag meer dan 25 kg onverpakt vuurwerk worden getransporteerd, met als uitzondering dat er geen kooiproducten (zoals vuurpijlen en cakes met een hoger flash gehalte) in verpakt mogen worden. Zonder dat pyropack is het voor iedereen hetzelfde (zowel importeurs, consumenten of pyrotechnici) maximaal 25 kilo onverpakt consumenten vuurwerk per voertuig of huis/inrichting zolang het een niet publiek toegankelijke plaats is.

Overigens is uitgepakt vuurwerk altijd ongeclassificeerd. Classificatie geldt alleen voor producten in de originele transport verpakking, en vervalt dus automatisch bij het verwijderen van de doos en/of kooi.
Dit is (zeer) onjuist. Zolang het product is zoals geproduceerd (product wordt namelijk niet met kooi geboren), krijgt het na het verwijderen van de transportverpakking zijn originele classificatie terug. Dus een 1.4G product blijft 1.4G, een 1.3G product dat vanwege de gaasverpakking 1.4G geclassificeerd was tijdens transport en opslag, wordt na het verwijderen van de kooi gewoon weer 1.3G.

Het is ten strengste verboden om ongeclassificeerd vuurwerk te bezitten, op te slaan en te vervoeren. Een doorlont project bijvoorbeeld is wettelijk gezien ongeclassificeerd, daar het een samenstelling van explosieven is geworden, anders dan zoals geproduceerd. We snappen dat het niet ineens massa-explosief enzo gaat worden, maar volgens de wet is zoiets gewoon ongeclassificeerd en daar staan heftige straffen op, als je de verkeerde rechter krijgt.

Dit is (zeer) onjuist. Zolang het product is zoals geproduceerd (product wordt namelijk niet met kooi geboren), krijgt het na het verwijderen van de transportverpakking zijn originele classificatie terug. Dus een 1.4G product blijft 1.4G, een 1.3G product dat vanwege de gaasverpakking 1.4G geclassificeerd was tijdens transport en opslag, wordt na het verwijderen van de kooi gewoon weer 1.3G.

Het is ten strengste verboden om ongeclassificeerd vuurwerk te bezitten, op te slaan en te vervoeren. Een doorlont project bijvoorbeeld is wettelijk gezien ongeclassificeerd, daar het een samenstelling van explosieven is geworden, anders dan zoals geproduceerd. We snappen dat het niet ineens massa-explosief enzo gaat worden, maar volgens de wet is zoiets gewoon ongeclassificeerd en daar staan heftige straffen op, als je de verkeerde rechter krijgt.
En waar staat de classificatie dan op onverpakt vuurwerk? De classificatie word gegeven t.b.v. het vervoer en opslag. Anders zou je dus ook onverpakt vuurwerk mogen opslaan in de bewaarplaats, en zelfs onverpakt mogen vervoeren.

Nou als je al die kostenstijgingen ziet......
Leg eens uit?

Het komt de importeurs 'wel lekker uit' want dan hieven ze geen kosten meer te maken voor kooien? Is dat wat je bedoelt?
Dit zal misschien een randeffect zijn.

Dat hele einde kooien verhaal is niets anders dan stuivertje wisselen om het gezeik van 'gevaarlijke opslagen in woongebied' de kop in te drukken.

En waar staat de classificatie dan op onverpakt vuurwerk? De classificatie word gegeven t.b.v. het vervoer en opslag. Anders zou je dus ook onverpakt vuurwerk mogen opslaan
vuurwerk dat uit de verpakking is gehaald, blijft geclassificeerd volgens de oorspronkelijke klasse op basis van de inhoud en het type vuurwerk. De classificatie van vuurwerk wordt bepaald door de aard en de chemische samenstelling, en niet door de verpakking.

vuurwerk dat uit de verpakking is gehaald, blijft geclassificeerd volgens de oorspronkelijke klasse op basis van de inhoud en het type vuurwerk. De classificatie van vuurwerk wordt bepaald door de aard en de chemische samenstelling, en niet door
Als de chemische samenstelling de classificatie bepaald en dat bepalend is dat er een kooi omheen moet, dan is het dus niet de kooi die verboden wordt maar de classificatie. Wat automatisch betekent dat kooiloos inhoudt dat je een andere chemische samenstelling zult moeten hebben wat weer een andere kwaliteit oplevert (ik zeg niet per definitie slechtere kwaliteit maar verschil is er dus wel degelijk)
Een producent/importeur die er zelf voor kiest kooiloos te gaan is wat anders dan dat (opgelegde) regelgeving dat eist.
De smoes dat kooien het probleem zouden zijn wordt dan dus gebruikt om af te dwingen een volledige classificatie af te schaffen. 1000% Politiek dus!
En op zich zal een producent er niet teveel over tegensputteren want de productie kosten dalen maar ‘jouw’ mooiste producten zijn sowieso kooiloos en kopen doet de gemiddelde consument toch wel.
Het gaat vuurwerk niet goedkoper maken, wel minder aantrekkelijk voor de freaks.
Het wordt een kwestie van kritisch op zoek naar de beste kooiloze producten en/of uitwijken naar het buitenland (om daar betere kwaliteit te kopen en af te steken, ik wil niemand adviseren iets illegaals te doen 😬)

Wordt er niet adr classificatie (1.3/1.4g) en die andere classificatie van het spul zelf (f2/f3) door elkaar gehaald? Iemand van een winkel weet toch prima hoe het zit, want krijgt ook te maken met de instanties die er op toezien?

Als de chemische samenstelling de classificatie bepaald en dat bepalend is dat er een kooi omheen moet, dan is het dus niet de kooi die verboden wordt maar de classificatie. Wat automatisch betekent dat kooiloos inhoudt dat je een andere chemische samenstelling zult moeten hebben wat weer een andere kwaliteit oplevert (ik zeg niet per definitie slechtere kwaliteit maar verschil is er dus wel degelijk)
Een producent/importeur die er zelf voor kiest kooiloos te gaan is wat anders dan dat (opgelegde) regelgeving dat eist.
De smoes dat kooien het probleem zouden zijn wordt dan dus gebruikt om af te dwingen een volledige classificatie af te schaffen. 1000% Politiek dus!
En op zich zal een producent er niet teveel over tegensputteren want de productie kosten dalen maar ‘jouw’ mooiste producten zijn sowieso kooiloos en kopen doet de gemiddelde consument toch wel.
Het gaat vuurwerk niet goedkoper maken, wel minder aantrekkelijk voor de freaks.
Het wordt een kwestie van kritisch op zoek naar de beste kooiloze producten en/of uitwijken naar het buitenland (om daar betere kwaliteit te kopen en af te steken, ik wil niemand adviseren iets illegaals te doen 😬)
De kooi veranderd de classificatie ook niet, enkel de voorwaarden voor transport. Onverpakt betekend in de regel, het product inclusief verkoop verpakking (het label e.d.) op het label staat de initiële classificatie.

En waar staat de classificatie dan op onverpakt vuurwerk? De classificatie word gegeven t.b.v. het vervoer en opslag. Anders zou je dus ook onverpakt vuurwerk mogen opslaan in de bewaarplaats, en zelfs onverpakt mogen vervoeren.
Dat staat op het label, de verkoopverpakking. Onverpakt vuurwerk is tot aan het label/de omdoos. Daar staat de initiële classificatie. Onverpakt vuurwerk vervoeren is niet interessant vanwege de arbeidsintensiteit, maar dat mag prima, zolang de classificatie tijdens transport maar 1.4G is en daar is voor sommige producten een gaasverpakking voor nodig.

Het is echt zo dat vuurwerk wat uitgepakt is geen classificatie meer heeft, de buffer bewaarplaats is na Enschede uitgevonden als veilige opvolger van de ompak ruimte om ongeclassificeerd vuurwerk te kunnen bewaren buiten de verkoopruimte en tegelijk is er toen een regeling gekomen dat het “pyropack” mogelijk maakte. Daarin mag meer dan 25 kg onverpakt vuurwerk worden getransporteerd, met als uitzondering dat er geen kooiproducten (zoals vuurpijlen en cakes met een hoger flash gehalte) in verpakt mogen worden. Zonder dat pyropack is het voor iedereen hetzelfde (zowel importeurs, consumenten of pyrotechnici) maximaal 25 kilo onverpakt consumenten vuurwerk per voertuig of huis/inrichting zolang het een niet publiek toegankelijke plaats is.
Mag je als consument met pyropack meer dan?

en ook hier op het forum blijkt helaas de verloedering van normen en waarden en ontbreekt enig fatsoen.
Onbekenden aanspreken met 'pik'......
Om vervolgens niet op m’n oorspronkelijke reactie te reageren. Minder leuk leven als je je aan deze dingen stoort lijkt me.

Om vervolgens niet op m’n oorspronkelijke reactie te reageren. Minder leuk leven als je je aan deze dingen stoort lijkt me.
Waarop zou ik reageren. Dat jij een aanname doet dat mijn tekst een aanname was? Feit is dat er achter de schermen genoeeg speelt.
Laat degenen die er over gaan het maar verder oplossen, we horen het wel wat er besloten wordt

Ik zag zojuist het filmpje van AVP op de beurs in Duitsland. Wat mij opviel is dat Magnum aangaf dat 95% van hun producten (op de pijlen en wat kleine dingen zoals de Mega Mine na) voor de Nederlandse en Duitse markt hetzelfde zijn, terwijl Wolff aangaf dat de Elite Mark-kooi producten in 2025 voor de Duitse markt zijn. Wellicht doe ik een verkeerde aanname nu, maar het lijkt er dus op dat Wolff kooiloos gaat en Magnum (nog) niet?

Het verbod is natuurlijk ook nog niet officieel, dus voor de importeurs wordt dit ook een risico. Of je zit met een bulk producten die je niet in Nederland mag verkopen of je gaat misschien wel onnodig volledig kooiloos.

Back
Bovenaan