Schouten: landelijk siervuurwerkverbod nodig om explosies tegen te gaan

Dat wijf spoort niet hoor...
Wist niet dat ze die aanslagen plegen met een full assault of caïro?

Oké, we hebben een vuurwerkcultuur en dat is prima. Maar oprecht consumentenvuurwerk verbieden om explosies tegen te gaan. Mij is geleerd wat leefbaar Rotterdam zegt waarom iets verbieden? Wat al decennia lang verboden is. En dan heb je dat verbod explosies blijven echt wel doorgaan. Schouten is op dreef, eerst dat ongeluk, nu weer explosies, wat is het volgende?

Volgens Schouten is de Nederlandse vuurwerkcultuur één van de verklaringen voor het enorme aantal explosies in ons land, iets wat in omringende landen veel minder gebeurt. ,,Het is hier heel gebruikelijk dat je vuurwerk kunt krijgen. Dat is een van de verklaringen van de politie waarom dit hier zo'n breed fenomeen is geworden. Het is te makkelijk om aan vuurwerk te komen.” Ze deed een oproep aan raadsleden van onder meer de VVD om bij hun landelijke collega's aan te dringen op een landelijk vuurwerkverbod.

Maar zegt ze hier nou? Oké, we hebben een vuurwerkcultuur, prima. Mogen we trots op zijn.

Maar “Het is hier heel gebruikelijk dat je vuurwerk kunt krijgen.” en “Het is te makkelijk om aan vuurwerk te komen.” In vergelijking met België, Frankrijk, Tsjechië, Polen, Spanje, Italië (hele jaar en veel meer soorten) en Duitsland (qua tijden gelijk, maar veel meer) is vuurwerk hier juist moeilijker te krijgen. Of bedoelt ze illegaal spul? maar zou dat juist niet komen omdat hier zoveel spullen verboden zijn? En helpt het dan om nog meer te verbieden?

Ik word narrig van deze domme uitspraken! Als 2 kinderen in de klas stout zijn en de leraar krijgt dat niet onder controle laat je alle 30 kinderen maar nakomen?
Pak aan eikels, dat krijgen jullie ervan!

Falend beleid wat je probeert te verschuilen achter domme maatregelen om te laten zien hoe daadkrachtig je wel niet bent. De uitwerking zal keihard falen.
Manmanman, domheid ten top!

De trein stopt niet meer omdat ns bang is. We moeten stoppen met vuurwerk omdat mensen geweld plegen. Terreur zaaien en de oplossing is stoppen met consumenten vuurwerk? Heeft er wel een burgemeester op school gezeten? Is de oplossing zo simpel? Weg consumenten vuurwerk weg alle problemen. De bloemen gaan weer bloeien iedereen is aardig. De burgemeester op schouders door de stad.

Ik probeer dit soort threads steevast te mijden, maar ik krijg van deze uitspraken echt ontzettend de kriebels. Het is echt niet te geloven dat er een directe relatie wordt gelegd tussen explosieven en consumentenvuurwerk dat 3 dagen in het jaar verkocht mag worden en in een tijdbestek van 6 uur opgestookt worden. Het gros staat binnen een kwartiertje zelfs weer binnen! Dan wil je je gewoon de realiteit niet onder ogen zien en snel punten scoren, zonder de consequenties te overzien. Want echt regeren, dat is vooruit zien. En wij weten allemaal dat de ellende alleen maar groter gaat worden.

De aangedragen 'oplossing' is pure symptoombestrijding en gaat volkomen voorbij aan de kern van het echte probleem. Iets wat niet de politie moet oplossen, maar de politiek met alle belanghebbenden. Dus ook de vuurwerkbranche en een vertegenwoordiging van vuurwerkliefhebbers, zoals de HVLV.

Ik hoor trouwens iets heel anders van "de politie". Die vertelt mij op oudejaarsavond dat we goed bezig zijn, oog hebben voor elkaar en omstanders en lekker moeten genieten....nadat ze heel eventjes de show en het feestje hebben gadegeslagen. De taskforce mag hier best een werkbezoekje komen brengen op Oudejaarsavond om te aanschouwen hoe de vuurwerktraditie wordt uitgedragen. Keurig binnen de lijntjes, voor, op en na 31 december.

Ik heb vanavond nog een bestelling de deur uit gedaan. Herinneringen maken met elkaar, zo lang het nog kan.

Back
Bovenaan