Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar Windy...valt dat niet helemaal in het niet bij alles wat de weermannen hier gebruiken? Daar kun je nu toch nog helemaal niks mee...
Ik zie met windy echt een dikke storm boven Engeland en aan de kust, jij maakt je daar kennelijk minder zorgen om dan dat ik dat doe. Dat is dan met ECMWF. GFS geeft m niet weer op de 31ste. Hoe is jouw visie hierop?

Laat dat "wat dieper" maar weg. KNMI interesseert het vuurwerk geen bal, KNMI laat zich ook niet sturen voor dit soort zaken. Ik ken een aantal KNMI-ers, ja ook die de verwachtingen opstellen, en die nemen acuut ontslag als iemand zoiets zou voorstellen.
Fijn ik zou ook hopen dat dat zo is… het valt mij simpelweg op dat er vaak een groot verschil zit tussen veel weersites en de modellen die hier gedeeld worden… ik ben veder ook geen meteoroloog maar ja het was even een gevoel wat ik wilde uiten

Als we naar ECMWF en GFS kijken zien we bij beide dat er tot en met de 28e sprake is van welhaast ideale situatie met 2 B. Bij beide modellen zien we ook dat daarna de wind gemiddeld aantrekt en uitkomt op 3 en een enkele keer 4 B. Ook zien we dat dat gemiddelde in regio noord en noordwest wat hoger ligt dan het hele zuiden. Ook dat is met een hoog dat vaak ten zuiden van ons wordt uitgetekend en soms vlak ten zuiden van ons, niet zo vreemd. Dit zit ook wel vrij consistent in de modellen.
De spreiding is nog behoorlijk maar vrijwel alle output zit tussen 1 en 4B. Zowel in GFS als ECMWF. Dus slecht is het vooralsnog zeker niet.
Alleen als je dus in Friesland woont zoals ik. 😅😩

Maar Windy...valt dat niet helemaal in het niet bij alles wat de weermannen hier gebruiken? Daar kun je nu toch nog helemaal niks mee...
Windy gebruikt diezelfde weermodellen (ECMWF en GFS, standaard geeft die volgens mij ECMWF weer), maar gebruikt alleen de hoofdberekening (oper).
@Jorginho en de andere weermannen hier kijken ook naar het "ensemble", oftewel alle berekeningen en waar de grootste clusters in die berekeningen zitten.

Eddy.

Ik zie met windy echt een dikke storm boven Engeland en aan de kust, jij maakt je daar kennelijk minder zorgen om dan dat ik dat doe. Dat is dan met ECMWF. GFS geeft m niet weer op de 31ste. Hoe is jouw visie hierop?
Heel veel van dit soort apps gaan uit van een uitvoer: de oper. Dat zegt meestal zeer weinig op deze termijn. Je moet naar de ensembles kijken, dus de 30-50 berekeningen. Gaan die in grote lijnen mee met de oper dan is die betrouwbaar, gaan die alle kanten uit dan is de oper niet zo betrouwbaar. In de winter waar de straalstroom in de regel heel wat krachtiger is en het weer dus dynamischer dan in de zomer heeft de oper op deze termijn (nog) minder waarde.
Ik zie gewoon weinig steun voor deze uitkomst in de ensembles. We zitten twee weken voor de dag der dagen voor vuurwerkminnend Nederlad. 14 lange dagen. Wat er nu nodig is, is consistentie en de uitschieters die er zijn moeten eruit gaan. Voor nu is het indicatief: modellen lijken niet voor veel wind te gaan. Maar de uitkomst is allerminst zeker.

Heel veel van dit soort apps gaan uit van een uitvoer: de oper. Dat zegt meestal zeer weinig op deze termijn. Je moet naar de ensembles kijken, dus de 30-50 berekeningen. Gaan die in grote lijnen mee met de oper dan is die betrouwbaar, gaan die alle kanten uit dan is de oper niet zo betrouwbaar. In de winter waar de straalstroom in de regel heel wat krachtiger is en het weer dus dynamischer dan in de zomer heeft de oper op deze termijn (nog) minder waarde.
Ik zie gewoon weinig steun voor deze uitkomst in de ensembles. We zitten twee weken voor de dag der dagen voor vuurwerkminnend Nederlad. 14 lange dagen. Wat er nu nodig is, is consistentie en de uitschieters die er zijn moeten eruit gaan. Voor nu is het indicatief: modellen lijken niet voor veel wind te gaan. Maar de uitkomst is allerminst zeker.
Thanks! Brengt weer wat meer duidelijkheid.

Thanks! Brengt weer wat meer duidelijkheid.
Ik wil wel toevoegen dat ik de bandbreedte voor wat betreft de wind zeker tot en met 29 december, maar daarna ook nog wel redelijk beperkt vind. Als ik over uitschieters praat dan heb ik het echt over een beperkte uitschieter (6B) en ook maar heel weinig. Een of twee. Dan hebben we het over 2-3%. De rest zit allemaal binnen 1-4 B. Ik zie het in de winter wel eens anders....

oei oei oie ik zie het kwa timing al misgaan hopelijk valt het hogedruk gebied wat later weg en houd het stand tot en met oud en nieuw. We gaan het zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan