Hoe kom jij aan je hobby ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit in mijn bloed. Zolang ik mij kan herinneren ben ik gek van vuurwerk. En het wordt niet minder maar juist erger!😂

Inderdaad, mooie verhalen om te lezen. Iedereen weet goed waar het vandaan komt.

Zoals bij meerderen hierboven zat het van jongs af aan al in kleine Guusje. Mijn ouders hadden er niks mee. Ik spaarde er zelf het hele jaar mijn zakcentjes voor. Mijn broer is het later (door mij) gaan waarderen. In de buurt wel wat gasten met wie ik op oudejaarsdag de wijk door trok, maar de meeste vrienden hadden er weinig mee.

Nu eigenlijk nog steeds geen vrienden of familie met wie ik deze hobby deel. Mijn vrouw ook niet. Maar gelukkig heb ik nu 2 mensen in de buurt die ook met het vuurwerkvirus besmet zijn. Namelijk mijn 2 kids. Hopelijk kunnen zij er nog lang van genieten.

Voor mij heeft het iets magisch. Al van jongs af aan vind ik het een product wat mij naar zich toe trekt. Vroeger als klein mannetje kocht mijn vader elk jaar zo’n sierpakket (meterpakket/dikke bertha) en wij staken dit meestal rond 20:00 uur af. Wij woonden in een flat in Leidschendam en keken zo de Veldhuizerlaan in. In onze eigen straat hadden we altijd een kerstbomen verbranding, wat ookvoor mij het oud en nieuw gevoel vergroot. Namelijk na Kerst de kerstbomen jacht, de kelderboxen onder de flats werden dan ook helemaal volgestampt met kerstbomen, om deze 31 december om 23:00/23:30 naar buiten te trekken en te stapelen voor het vreugde vuur (Heerlijke tijd!!!)

Mijn ouders vonden het daarna mooi geweest, en ik mocht de rest van de nacht op 4 hoog achter het raam naar buiten kijken naar al het moois dat werd afgestoken.

Zoals bij de meeste hier is dat er in de rest van de jaren niet meer minder om geworden

In het kort, familie van vaders kant zijn van origine Indo, dus daar wordt vuurwerk afgestoken en o.a. Carbid door mijn opa en dat is via mijn vader bij mij uit gekomen.

Lange verhaal: Mijn vader hield ook van vuurwerk (voornamelijk door zijn vader en ooms). Dus als kleine jongen begon het al, ALTIJD om 12 uur werd een chinese rol aan de ladder opgehangen waar mijn broer, zus en ik naar keken. Ik fascineerde mij als kind zo enorm van die mat aan de ladder. Voor mijn gevoel gaf de ladder allemaal knalletjes af maar wist totaal niet dat dit door een soort mat gebeurde. Ik werd natuurlijk om 23:45 uit bed gehaald en stond/hing met slaperige ogen daar naar te kijken en zag gewoon in het donker allemaal lichtflitsen van papa's ladder af komen.

Mijn fascinatie was er in ieder geval, op oudjaarsavond zelf stond papa altijd met sterretjes voor het raam en keek ik met mijn broer en zus mijn ogen uit. Zelf ben ik 30 december jarig dus op mijn verjaardag kreeg ik toen ik heeeel jong was een vuurwerkpakket, het waren gele verpakkingen met voornamelijk kindervuurwerk maar ook wat fonteintjes. Ik mocht, omdat ik jarig was, op mijn verjaardag al een afsteken en was helemaal door het dolle heen. Hierop volgend mochten wij telkens wat vuurwerk uitzoeken, voornamelijk hielden mijn broer en ik (logisch) van grondbloemen en rotjes... sloffen en sloffen aan rotjes. Waar wij uuren lang buiten konden staan, overdag, 's avonds, verse oliebollen erbij door moeders gebakken!

De opa aan moeders kant had absoluut een hekel aan vuurwerk maar hij hield meer van ons dan dat hij vuurwerk haatte. Op oudjaarsdag gingen we altijd langs hem in het bejaardentehuis waar we een schaal verse oliebollen brachten. En ieder jaar vanaf dat ik me kan heugen had hij een 'zak' vuurwerk gehaald bij de vuurwerkboer bij hem om de hoek, speciaal voor ons. Hij vertelde enkel hoe oud wij waren en de vuurwerkboer gaf opa dan van alles mee. Ik kan me een keer herinneren dat wij dus om 19:00 's avonds gewoon 8 sloffen rotjes kregen.... STOKEN voor ons leven mijn broer en ik. Het waren zwarte kanonslagen met witte vuurwerklogootjes erop (gemaakt uit stipjes?).
De jaren erop werden we ouder en kreeg ik wat fonteinen tot zelfs een sierpakket en enkele cakes op den duur.

Door de jaren heen reden we naar België, want mijn vader- (en opa en oma van die kant) vonden dat kwalitatief beter en goedkoper. We kregen een paar tientjes budget wat altijd werd verdeeld over wat knallers, pijlenpakket, 1 grote cake en een flinke mat voor om 00:00. Ook hoopte ik iedere verjaardag op vuurwerk cadeau, wat door de jaren heen geregeld gebeurde. Enkele malen een 30K tot zelfs 100K klapper van mijn opa en oma gekregen, maar bijvoorbeeld ook ooit de 'straatbaas' van Lesli van mijn oom en tante.

En zo ging het, van de ratelband aan de ladder tot cat. 1, fonteintjes en toen rotjes, toen groter knalvuurwerk tot op den duur de cakes interessanter werden. Tot nu, waar er honderden euro's doorheen vliegen. De deal vroeger was wel altijd met mijn ouders dat wij niet over straat gingen zwerven maar bij huis bleven. Zo konden zij uiteraard ook een oogje in het zeil houden gezien je 2 kiddo's/tieners rond hebt vliegen met knallertjes en grondbloemen.

Ik heb altijd al heel mijn leven vuurwerk afgestoken, het begon natuurlijk met een sterretje en wat was ik blij dat ik het toen een keertje zelf mocht vasthouden, de magie dat daarvan af spatte. Daarna kreeg ik 5 gulden en mocht ik van mijn ouders lady crackers, sterretjes, trekbommetjes kopen, ik maakte de matjes lady crackers los en stak deze los af en soms knalde deze in mijn hand maar deed niet pijn, want was maar een lady cracker. Toen ik weer iets ouder was kocht ik rotjes, astro's, grotere matjes om los te peuteren en weer wat later, tegen de tijd dat ik naar de middelbare school ging, kocht ik atoombommen, strijkers etc. ook altijd via via een meterpakket, want dat was mijn eerste kennismaking met het siervuurwerk, al stelde het natuurlijk niet heel veel voor. Toen ik in dienst zat en wat geld verdiende, kocht ik wat meer siervuurwerk, maar nog steeds eigenlijk alleen maar kleine potjes en fonteinen. Ik kon niet geloven dat men zo even 30 gulden voor 1 pot neer zou leggen. Toen ik 25 was begon ik de wat duurdere pakketten te kopen, dat vond ik althans. Ik kocht toen mijn eerste duurdere pakket waarin 4 cakes zaten voor 99 gulden, Beatles in the Sky was één van de cakes en wat vond ik die gaaf. Ik had er weinig verstand van en wilde dat pakket het jaar daarop weer, alleen verkocht de fietsenzaak niets meer. Ik ging naar de kapperszaak en daar stond toen een 19 shots 1,2" pot van Broekhoff, een oranje label weet ik nog, de naam is mij ontgaan. Ik kocht deze en betaalde toen 50 gulden, de helft van mijn budget. Ik was meteen verliefd op Broekhoff, terwijl het slechts een 200 grams pot was. Toen ging het snel en wilde ik ieder jaar meer en groter, dit inmiddels 28 jaar geleden. Echter de laatste 2 jaar is het minder aan het worden, inkomen minder en prijzen duurder maakt het dat mijn collectie minder aan het worden is. Zelfs dit jaar is het mij eigenlijk niet echt gegund, want moet een deel verkopen om de dure maand te kunnen financieren. Maar zo is het dus gegaan en wat er ook gebeurd, ik zal ieder jaar blijven afsteken, no matter what.

Bij mij begon het als klein jongetje thuis. We woonden in een klein dorpje en mijn vader nam altijd een meterpakket mee naar huis voor de kerstvakantie, via zijn werk. Ik heb het dan over de eind jaren tachtig en begin jaren negentig, en via via kon je die red lantern, flower basket en/of horse brand pakketten overal krijgen via de illegale handel. Ik was toen een mannetje van 9, 10, 11 jaar, en het vuurwerkpakket lag dagen lang boven op de kast. Ik heb het wel honderden keren bekeken en in mijn handen gehad. En toen het tijdens de jaarwisseling afgestoken werd, vond ik het magisch om te zien. Eerst vanachter het raam, een aantal jaren daarna mee naar buiten. Wat een indruk maakte dat op mij, ook al waren het maar kleine fonteintjes, kleine vuurwerkjes en zwermpotten zoals we dat nu niet meer kunnen voorstellen.
De jaren erna, toen ik 16 werd en een brommer had, zelf richting de vuurwerkwinkel. Wondertollen, babypijlen, astronauten, shishing crackers, romeinse kaarsen, lady crackers en jumping jacks halen, voor zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Want in die tijd, werden alle vuurwerkfolders natuurlijk 300 keer doorgebladerd om zoveel mogelijk vuurwerk te bemachtigen, voor zo goedkoop mogelijk.
Daarna als tiener de 200 grams potten, voor het eerst richting België met vrienden, en als kers op de taart tijdens het millennium een 100.000 klapper.
Daarna werd het ietsje minder, want als 20 jarige zit je liever in de kroeg tijdens een feestje. Maar daarna kwamen de 500 grams cakes, niet veel later kwamen de compounds (die je eerst nog zelf moest doorlussen). En toen ontdekte ik de freakactie's (mede door dit forum) en heb ik er jarenlang gebruik van gemaakt. Bij deze nogmaals bedankt aan alle winkels met een freakactie.
Ook dit jaar ga ik de winkels voor een paar mooie compounds, die ik in het voorjaar al heb besteld voor een mooie prijs.

Via m'n vader, als kleine jongen gingen we vaak naar Bex en naar Baarle.
Ik kom uit een gemeenschap waar oud en nieuw altijd intens gevierd werd, die indrukken van toen zijn diep in m'n ziel ingebed.

Ik was er al gek van als klein drommeltje. Mijn broer had toen vuurwerk boven op de kast liggen. Dan wees ik er na en zei dan Attie pooi (kon zijn naam nog niet uitspreken en bedoelde mooi). Dus ging hij weer wat afsteken en als hij dan weer binnen was begon het weer: Attie pooi, het zat er dus al vroeg in

In het kort, familie van vaders kant zijn van origine Indo, dus daar wordt vuurwerk afgestoken en o.a. Carbid door mijn opa en dat is via mijn vader bij mij uit gekomen.

Lange verhaal: Mijn vader hield ook van vuurwerk (voornamelijk door zijn vader en ooms). Dus als kleine jongen begon het al, ALTIJD om 12 uur werd een chinese rol aan de ladder opgehangen waar mijn broer, zus en ik naar keken. Ik fascineerde mij als kind zo enorm van die mat aan de ladder. Voor mijn gevoel gaf de ladder allemaal knalletjes af maar wist totaal niet dat dit door een soort mat gebeurde. Ik werd natuurlijk om 23:45 uit bed gehaald en stond/hing met slaperige ogen daar naar te kijken en zag gewoon in het donker allemaal lichtflitsen van papa's ladder af komen.

Mijn fascinatie was er in ieder geval, op oudjaarsavond zelf stond papa altijd met sterretjes voor het raam en keek ik met mijn broer en zus mijn ogen uit. Zelf ben ik 30 december jarig dus op mijn verjaardag kreeg ik toen ik heeeel jong was een vuurwerkpakket, het waren gele verpakkingen met voornamelijk kindervuurwerk maar ook wat fonteintjes. Ik mocht, omdat ik jarig was, op mijn verjaardag al een afsteken en was helemaal door het dolle heen. Hierop volgend mochten wij telkens wat vuurwerk uitzoeken, voornamelijk hielden mijn broer en ik (logisch) van grondbloemen en rotjes... sloffen en sloffen aan rotjes. Waar wij uuren lang buiten konden staan, overdag, 's avonds, verse oliebollen erbij door moeders gebakken!

De opa aan moeders kant had absoluut een hekel aan vuurwerk maar hij hield meer van ons dan dat hij vuurwerk haatte. Op oudjaarsdag gingen we altijd langs hem in het bejaardentehuis waar we een schaal verse oliebollen brachten. En ieder jaar vanaf dat ik me kan heugen had hij een 'zak' vuurwerk gehaald bij de vuurwerkboer bij hem om de hoek, speciaal voor ons. Hij vertelde enkel hoe oud wij waren en de vuurwerkboer gaf opa dan van alles mee. Ik kan me een keer herinneren dat wij dus om 19:00 's avonds gewoon 8 sloffen rotjes kregen.... STOKEN voor ons leven mijn broer en ik. Het waren zwarte kanonslagen met witte vuurwerklogootjes erop (gemaakt uit stipjes?).
De jaren erop werden we ouder en kreeg ik wat fonteinen tot zelfs een sierpakket en enkele cakes op den duur.

Door de jaren heen reden we naar België, want mijn vader- (en opa en oma van die kant) vonden dat kwalitatief beter en goedkoper. We kregen een paar tientjes budget wat altijd werd verdeeld over wat knallers, pijlenpakket, 1 grote cake en een flinke mat voor om 00:00. Ook hoopte ik iedere verjaardag op vuurwerk cadeau, wat door de jaren heen geregeld gebeurde. Enkele malen een 30K tot zelfs 100K klapper van mijn opa en oma gekregen, maar bijvoorbeeld ook ooit de 'straatbaas' van Lesli van mijn oom en tante.

En zo ging het, van de ratelband aan de ladder tot cat. 1, fonteintjes en toen rotjes, toen groter knalvuurwerk tot op den duur de cakes interessanter werden. Tot nu, waar er honderden euro's doorheen vliegen. De deal vroeger was wel altijd met mijn ouders dat wij niet over straat gingen zwerven maar bij huis bleven. Zo konden zij uiteraard ook een oogje in het zeil houden gezien je 2 kiddo's/tieners rond hebt vliegen met knallertjes en grondbloemen.
Heerlijk verhaal zeg, erg leuk om te lezen. Bedoel je toevallig deze kanonslagen?

1733714533423.png

De sterke afkeur van mijn ouders heeft de interesse en passie ervoor er eigenlijk alleen maar dieper in gewerkt.
Sowieso vind ik het de laatste jaren voornamelijk vanwege mijn studie en vrije toegang tot het internet steeds interessanter omdat je op een gegeven moment ook alle principes en mechanismes achter de knallen en kleuren leert kennen.

Oud topic, maar misschien toch leuk. Ik ben er mee opgegroeid. Mijn ouders hadden meestal een pakket van Crown (de dealer in het dorp) voor 12 uur. En ik toen ik iets ouder werd een hele hoop astronauten, grondbloemen, babypijltjes etc. Hebben we het over de jaren 90. Het vuurwerk ophalen was altijd magisch, als kind vond ik het echt spannend. En als het vuurwerk opgehaald was, dan werd het elke dag op zijn minst nog een keer teruggehaald om 'te bekijken'. Ouderjaarsdag was vervolgens prachtig. Speciale benoeming voor de Super 4 van Broekhoff, was echt heel erg goed voor die tijd. Herinner mij het als een zeer drukbezocht topic op AVP.

@martin
Bij mij begon het als klein jongetje thuis. We woonden in een klein dorpje en mijn vader nam altijd een meterpakket mee naar huis voor de kerstvakantie, via zijn werk. Ik heb het dan over de eind jaren tachtig en begin jaren negentig, en via via kon je die red lantern, flower basket en/of horse brand pakketten overal krijgen via de illegale handel. Ik was toen een mannetje van 9, 10, 11 jaar, en het vuurwerkpakket lag dagen lang boven op de kast. Ik heb het wel honderden keren bekeken en in mijn handen gehad. En toen het tijdens de jaarwisseling afgestoken werd, vond ik het magisch om te zien. Eerst vanachter het raam, een aantal jaren daarna mee naar buiten. Wat een indruk maakte dat op mij, ook al waren het maar kleine fonteintjes, kleine vuurwerkjes en zwermpotten zoals we dat nu niet meer kunnen voorstellen.
De jaren erna, toen ik 16 werd en een brommer had, zelf richting de vuurwerkwinkel. Wondertollen, babypijlen, astronauten, shishing crackers, romeinse kaarsen, lady crackers en jumping jacks halen, voor zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Want in die tijd, werden alle vuurwerkfolders natuurlijk 300 keer doorgebladerd om zoveel mogelijk vuurwerk te bemachtigen, voor zo goedkoop mogelijk.
Daarna als tiener de 200 grams potten, voor het eerst richting België met vrienden, en als kers op de taart tijdens het millennium een 100.000 klapper.
Daarna werd het ietsje minder, want als 20 jarige zit je liever in de kroeg tijdens een feestje. Maar daarna kwamen de 500 grams cakes, niet veel later kwamen de compounds (die je eerst nog zelf moest doorlussen). En toen ontdekte ik de freakactie's (mede door dit forum) en heb ik er jarenlang gebruik van gemaakt. Bij deze nogmaals bedankt aan alle winkels met een freakactie.
Ook dit jaar ga ik de winkels voor een paar mooie compounds, die ik in het voorjaar al heb besteld voor een mooie prijs.
Ik ben zelf van een decennium later maar bij mij hetzelfde verhaal. Die via via meterpakketten van mijn vader kan ik me nog goed herinneren. Bij hetzelfde adres werd er dan vaak ook nog een grote Chinese rol geregeld die vaak als eerste ging om 00:00. Ben zelf geen groot fan van knalvuurwerk maar die mis ik echt wel. In het prille begin in de jaren 90 ging het nog niet om de cakes. Mooie draaizonnen, een zak vuurpijlen, jumping jacks en misschien een paar cakes voor na 12u en deze kleine pyro en zijn vader waren helemaal tevreden.

Op een gegeven moment is het steeds meer uit de hand gaan lopen. We vierden O&N vaak met een andere familie en samen met hun zoon bouwden we elk jaar een steeds spectaculairdere show. Dat hij bij een winkel ging werken waar vuurwerk verkocht werd heeft zeker niet geholpen haha. De fooitjes van mijn krantenwijk bleef weinig van over.
Samen met mijn vader reed ik op een gegeven moment het halve land door om alle zorgvuldig bij elkaar gezochte bestellingen bij elkaar te schrapen en om dan thuis alles uit te stallen en het muurtje te metselen.

Dankzij dit topic ook nog even door het archief gestruind. Ergens mis ik toch wel de tijd dat je achter op een foldertje je keuzes aankruiste en eigenlijk geen idee had wat je precies in handen had 🥹. Elke bestelling natuurlijk wel precies afgemeten voor de grootste hoeveelheid extra gratis vuurwerk.

sinds kleins af aan al een bewondering voor vuur of alles wat er mee te maken heeft. Werd ook wel redelijk vaak een vuurkorf aangestoken, en de kinderen gezamelijk spelen op het plein. Was een beetje een volksbuurtje zoals ze dat soms noemen. Daarna kwam ook het vuurwerk, hele dag bezig met rotjes en grondbloemen. Savonds was het vaak een meterpakket en wat andere dingen. En dat is de jaren daarna alleen maar intressanter geworden, ook in de vrije tijd met lucifers spelen, kranten in de fik zetten met een vergrootglas of haarlak en aanstekers.

Tegenwoordig nog steeds erg onder de indruk van vuur, vuurwerk zelf ben ik wel echt een beetje klaar met klein spul.
Wat ik wel erg jammer vind is dat ik de goede tijden van vuurwerk niet echt heb meegekregen qua producten in nederland en belgie. Ik ben van 1995 dus voordat ik het geld had of vuurwerk mocht kopen zit je al snel op het jaar 2010.

Bij mij is het begonnen doordat mijn ouders een winkel hadden en daar vuurwerk verkochten. Begon voor ons altijd net na de kerst dat wij mee ging helpen. Eerst alleen karton en kooien opruimen, alleen maar zo dat de "mannen" de bunker snel konden inpakken. Vaak stonden wij dan vol verbazing te kijken naar al die grote bestelling (250 euro was toen voor ons heel groot)

De 31e werd dan altijd wat aangestoken voor het personeel en keken wij altijd. Vervolgens nam mijn vader ook nog wat mee voor thuis en toen wij heel klein waren werd dit na het eten al afgestoken, zodat wij door konden slapen en niet om middernacht wakker werden gemaakt (Lees tot 3 a 4 jaar)
Alleen ik werd altijd wakker van het vuurwerk Dus mijn ouders waren maar gestopt met mij door laten slapen.

Toen ik 16 werd in 2013 was voor mij natuurlijk het jaar dat ik ook echt het vuurwerk mocht afgeven.
Nouja vanaf de dag dat de webshop open ging alle filmpjes zovaak bekijken dat ik elke product kende.
Meestal rekende ik voor die tijd uit hoeveel uur ik zou maken zodat ik wist wat ik verdiende en dan wist ik ook mijn budget.
Helaas was 2019 het laatste jaar dat wij verkochten. (Welkoop stopte en corona kwam)
Ik ben alleen de enorme liefde voor vuurwerk niet kwijt geraakt.
Dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt van de freakacties en mijn grootste bestelling geplaatst. Wat ik vroeger al een grote bestelling vond is nu 10 procent van mijn totale budget.

Mijn vader snapt dat ik het mooi vind maar vind zoveel geld wel zonde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan