Vuurwerk uit de oude doos

Wow, echt heel vet!! Vooral de grijze knock out bangers!! Zou maar wat graag zo’n doosje willen hebben!

Die matjes (en de eerste versies van de Donderslag) van Wolff waren toen voor legale begrippen het best verkrijgbare op de Nederlandse markt. Kon ik maar terug in de tijd:)

Wat een pareltjes komen er hier toch keer op keer voorbij. Alleen zo'n kist van KAT al, echt schitterend. Die Get-Together ziet er echt prachtig uit, erg mooi label en dan ook nog eens in de originele kist. Wat een pareltjes. Vraag me bij dit soort dingen dan toch af hoe het kan dat dit soort schatten zo lang bewaard en onaangeroerd zijn gebleven.

Wat gaaf om deze weer eens te zien. Wat zou ik die weer een graag in handen hebben. Zou toch geweldig zijn als een importeur de Flower Charm grondbloemen weer op de markt zou brengen. Is dit toevallig de variant van Haarman?
Heb de get together zelf nog wel 1 keer over om te ruilen. De grondbloemen zijn ook wel mogelijk.

Een compilatie uit een 10 jaar oude doos/harde schijf. Wat verlang ik soms terug naar die tijd. Had graag eens met mijn huidige budget toen een collectie gehad :)

Ben aan het graven geweest in de folder historie die ik heb en kwam een mooie tegen,en onverwachts in goede staat. Een Wolff folder die (weet het niet zeker) voor de dealers bestemd was. Begin 90'er jaren.

Wolff voorpagina.jpg

Kon deze niet laten liggen, de Tiger Head rockets,waren erbij met een burst wat voor die tijd bijzonder was. De 354 en de 352.
Zal binnenkort wat meer oude plaatjes posten. Heb zo veel folders dat het mij dagen gaat kosten:)

Bijlagen

• Wolff 11.jpg
    Wolff 11.jpg
    198,4 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
Zo gaaf om te zien, zorgt hier zeker voor de nodige kriebels. Hopelijk komt er nog een importeur die een leuke lijn neerzet met die labels en producten.

Unboxing of a vintage fireworks crate found in an old storage.
It was imported from China in the early '80s by a Dutch fireworks factory named KAT Vuurwerk Leiden.

Some beautiful pieces of Chinese fireworks craftship resurfaced almost 40 years later. Surprisingly the items looked like new. As if they where produced only yesterday. Like time capsule.

Bron: Fireworks Museum

Vuurwerk in de sixties
Tekst geschreven door: Mick Boskamp

Onze kleine meid van tien is gek op vuurwerk. Vorig jaar kon ik nog 'ongevaarlijk' sierspul voor haar kopen, maar dit jaar wil ze – letterlijk en figuurlijk – knallen.

Die liefde voor vuurpijlen en rotjes heeft ze van mij. Toen ik haar leeftijd had, keek ik op 1 januari alweer uit naar 31 december. In de jaren zestig woonde ik met mijn familie in Zandvoort en tussen Kerst en Oud & Nieuw, als we schoolvakantie hadden, ging ik met mijn oma, die overal voor in was, naar speelgoedzaak Jupiter in de Haltestraat, waar de toonbank bezaaid lag met de mooiste knallers en aanverwante artikelen.

1966 was een magisch knaljaar
Vooral het jaar 1966 – ik was toen net zo oud als dochterlief nu – was een magisch knaljaar. Want toen verkochten ze voor het eerst Chinees vuurwerk; witte bommetjes, rood en groen gerand en verpakt per 5 of 10 (al naar gelang de zwaarte), in rood doorschijnend papier met een schitterend, Chinees etiket. En of dat niet genoeg was, werden er ook strijkers geïntroduceerd, rotjes die geen lont hadden, maar een zwavelkop die je langs de stenen kon halen en daarna snel moest weggooien, anders had je geen vingers meer. Maar het mooiste spul kwam toch uit Nederland, uit de vuurwerkfabrieken van Kat in Leiden en Schuurmans in Leeuwarden. Op en achter de toonbank van Jupiter lagen en hingen vuurpijlen, voetzoekers, gillende keukenmeiden en wat voor mij de absolute bom was, de ronde kanonslagen 1 t/m 5. In mijn herinnering stond de ronde kanonslag 5 gelijk aan een staaf dynamiet. Ze waren in ieder geval net zo duur. Toch zeker twee gulden per stuk.

De tijd vloog als je plezier had
Het was voor het eerst dat ik me realiseerde dat de tijd vloog als je plezier had, want voordat we 'boe of ba' hadden gezegd was het alweer Nieuwjaarsdag. Natuurlijk bewaarde ik wat knallers, maar ook die waren snel op. Op een dag bedacht ik me dat ik geen zin had om nog een jaar te wachten. Ik ging zelf mijn vuurwerk maken. Van een vriend van mijn oudere broer kreeg ik de formule voor buskruit en mijn oma was wel te porren om de ingrediënten bij een apotheker te halen (dat kon toen nog). Ze kwam terug met houtskool en zwavel, maar zonder salpeter, want daar was lastig aan te komen. Dus experimenteerde ik er lustig op los om hetzelfde effect te krijgen.

De leraar nam vriendelijk en blaffend afscheid.

In die tijd bestierden mijn ouders een pension in de badplaats, pension Berton genaamd. Op een dag kregen we gasten uit Amerika, een leraar kunstgeschiedenis en zijn mooie hippie-dochter, die maanden zouden blijven. Het was midden zomer toen ik de zoveelste poging deed om vuurwerk te maken. Net op het moment dat de Amerikaanse leraar het pension wilde betreden, kwam de zojuist door mij aangestoken lont bij het experimentele mengsel dat in de koker van een afgeplakte toiletrol zat. Die koker lag voor de deur van de ingang. Er klonk geen knal. Wel was er een enorme rookontwikkeling waardoor de leraar even niet meer te zien was. Een paar maanden later gingen ze terug naar Amerika. De leraar nam vriendelijk en blaffend afscheid. Nooit heb ik geweten of dat hoestje van hem ooit over was gegaan.

In de nacht van zondag op maandag zal ik er eentje voor hem afsteken.

p.s. In onderstaand filmpje krijg je wat mee van die sfeer van Oud & Nieuw in de sixties.

Bron: https://mannenzaken.news/actueel/vuurwerk-in-de-sixties/

Ooh man, die labels, prachtig om te zien weer hoor. Bedankt voor de film ajaxciedjuhh.

Back
Bovenaan