UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Informeer jezelf... Onderzoek zelf...Wees sceptisch, ook over wat jezelf denkt. Heb ik gezegd dat ik het eens ben met alles wat daar gezegd wordt?

Ah daar komt het bekende 'onderzoek zelf'. 'Onderzoeken' doe je niet op Facebook en/of Youtube. We hebben eigenlijk geen wetenschappers meer nodig, alles staat namelijk al op Facebook en Youtube ;) Hou toch op met dit soort onzin op een vuurwerkforum.

en daar komt alweer een youtube link... "da heb op joetjoep gestaan en de msm is per definitie tegen "ons"!"

Was het maar zo simpel...

Ik zal later op je uitgebreidere bericht reageren. Maar heb je de video's en/of het kanaal überhaupt bekeken? Je wordt tegenwoordig al als complotdenker, of in jouw woorden als: "woowoo" wegezet, als je gewoon kritisch bent en zelf nadenkt. Zelf geef je aan dat we niet niet te veel op social media moeten zitten, waar haal jij jouw informatie betrekkende deze crisis dan vandaan? Waarschijnlijk dan van dezelfde kanalen als die jij in bovenstaande bericht social media propaganda noemt.

Daarnaast "miep" ik niet om 50cm, maar zie je in wat die 50cm minder zou kunnen betekenen voor het bedrijfsleven en andere branches? Scheelt toch een hoop oppervlakte.

Ah daar komt het bekende 'onderzoek zelf'. 'Onderzoeken' doe je niet op Facebook en/of Youtube. We hebben eigenlijk geen wetenschappers meer nodig, alles staat namelijk al op Facebook en Youtube ;) Hou toch op met dit soort onzin op een vuurwerkforum.
Heerlijk simpel het leven als je zo snel kan oordelen :) Lijkt alsof ik tegen een Groenlinkser praat over het vuurwerkverbod. Inhoudelijke discussie onmogelijk omdat men graag in eigen waarheid wil blijven zitten. Succes ermee.

Erg schrikbarend! Helemaal toen het nog een advies was liep 70% altrots met zo'n ding. Gadverdamme!!!
Massal weigeren die zooi.

Jup de politie wilden dat het cat1 ook verboden werdt. Alleen kwamen ze er achter dat dat niet zo heel makkelijk ging als dat ze zelf gehoopt hadden.

Jaaa, maar.... Laat hen deze feiten niet zien hoor.
Ja en dat zijn alleen nog maar de ruiters. Even googlen levert een enorme lijst op met ongelukken en gewonden, waaronder veel kinderen, veroorzaakt door op hol geslagen paarden. De rode draad: paarden schrikken van heel veel dingen!

Jaarlijks belanden 9900 ruiters en amazones op de spoedeisende hulp na een val van een paard. Hiervan lopen 70 personen zelfs ernstig hersenletsel op.

Dankje! Idd je hebt gelijk, Dit is dus waar ik me zo aan kan ergeren. Vuurwerk moet verboden want corona en de overbelaste zorg, maar paardrijden en bijvoorbeeld het bezit van honden daar hoor je niemand over. 9.900 paardenliefhebbers op de spoedeisende hulp, 45.000 kinderen zwaar gewond door hondenbeten, zijn cijfers die vuurwerk in het niets laten vallen, en laten we maar niet naar de cijfertjes van alcohol gaan kijken want dan schrikken we helemaal!

Er word een smerig spelletje gespeeld door partijen die vuurwerk niet leuk vinden en door middel van propaganda en symboolpolitiek hebben ze het er door gekregen, dat word meteen duidelijk als je naar de belasting in de zorg gaat kijken door andere zaken die niet nodig zijn om de maatschappij draaiende te houden...

Nu we afstevenen op een kerst en jaarwisseling met alleen maar zwaarder wordende beperkingen heb ik steeds meer vrede met het vuurwerkverbod. Het is niet het enige (meer) wat het moet ontgelden. Het wordt in een breder perspectief geplaatst. Ook ben ik blij met de uitspraak van de rechter gisteren. Ik moet er niet aan denken dat de verkoop van vuurwerk over een kleine twee weken ineens weer doorgang zou gaan vinden. Dat richt meer schade aan het imago van vuurwerk aan dan dat het goed doet. Klinkt misschien gek, willen sommigen wellicht niet horen, maar het is m.i. wel zo.

En ja, ik ben het ermee eens dat het tot stand komen van het verbod slaat als een tang op een varken. Twee partijen hebben Corona misbruikt om dit verbod er door heen te krijgen door het spelen van een vies spelletje.

Maar laten we eerlijk zijn. Als we kerst straks praktisch per huishouden moeten gaan doorkomen, moeten we dan de illusie hebben dat we de jaarwisseling dan wel als vanouds zouden kunnen gaan vieren? Het is een rare tijd, en helaas heeft onze hobby daar ook erg onder te lijden. Net als zoveel andere hobby’s. Dat moeten we ook kunnen accepteren, hoe moeilijk soms ook. Ook ik zie niet altijd het nut in van alle opgelegde maatregelen, maar ik realiseer me ook dat het immense dilemma’s zijn die het kabinet nu moet overwegen waarvan we achteraf pas echt zullen kunnen zeggen of het daadwerkelijk geholpen heeft. Zaak is om de belasting op de zorg nu niet verder op te laten lopen, zoals o.a. heho dit ook al aangegeven heeft.

Op het forum zie ik geregeld reacties dat we niet in complottheorieën moeten verzanden. Maar als ik andere reacties, ook in dit topic lees, moet ik zeggen dat sommige reacties ook aardig onderweg zijn om in een complottheorie te passen. Wij focussen ons enorm op vuurwerk. Begrijpelijk, het is voor velen van ons een passie. Maar dat zorgt ook dat er een tunnelvisie ontstaat. Dat zorgt er ook voor dat wij politieke partijen nu als onze vuurwerkvijand gaan zien. Dat zorgt er ook voor dat we gaan denken dat heel Den Haag zich nu met het enige vraagstuk bezig houdt: hoe krijgen we vuurwerk uit de samenleving gebannen. Neem bijvoorbeeld de avondklok. Sommigen beweren dat de avondklok gebruikt wordt om de jaarwisseling zodanig te sturen dat een permanent vuurwerkverbod beter te motiveren is. Ik vind dat echt behoorlijk richting complotdenken gaan. Ik geloof niet dat de politiek deze vermeende verborgen agenda voert. Ik zie het meer als het (misschien hopeloos) grijpen naar noodmaatregelen om te bewerkstelligen dat de stijging in besmettingen gestopt wordt en niet verder oploopt met extra druk op de zorg als gevolg. De avondklok in verband brengen met een permanent vuurwerkverbod gaat mij dan ook echt veel te ver. We moeten ons er bewust van blijven dat het gevaar groot is dat we wat vuurwerk betreft in een tunnelvisie terecht komen. En we moeten ervoor zorgen dat we een realistische blik op de werkelijkheid blijven houden. We moeten blijven bij de feiten en ons niet gek laten maken door vermoedens die het gevolg zijn van een tunnelvisie. Voor het grootste deel van politiek Den Haag is het vuurwerk maar een van de vele zaken waar ze zo af en toe eens mee te maken krijgen omdat dat nu eenmaal onderdeel van hun werk is. Slechts enkele partijen/personen zien het als missie om vuurwerk uit de samenleving te bannen. Dit laatste is ijdele hoop, vuurwerk valt niet meer te bannen uit de samenleving. Bij een permanent verbod wordt vuurwerk een andere versie van drugs. Dat is ook niet uit de samenleving te bannen met alle ellende waar we nu mee te dealen hebben. Overigens zeg ik niet dat drugs gelegaliseerd moet worden, begrijp me goed :wink:

Ik ben er van overtuigd dat er partijen zijn die oprecht denken dat een vuurwerkverbod gaat helpen om de zorg te ontlasten tijdens de jaarwisseling. Dat een vuurwerkverbod gaat helpen om de handhaving makkelijker te maken. En wij weten allemaal dat een vuurwerkverbod ook averechtse resultaten oplevert. Dat de genomen maatregelen met betrekking tot vuurwerk niet altijd en overal de gewenste resultaten op zal leveren. Dat zien we zelfs in de praktijk op het gebied van handhaving al volop gebeuren. Het feit dat er partijen zijn die in een vuurwerkverbod de oplossing zien voor de komende jaarwisseling biedt hoop. Zolang er partijen zijn die dat denken, en dat zijn niet de minste partijen in de kamer, zolang zijn die partijen niet per definitie tegen vuurwerk.

Het is dus zaak om die partijen te laten geloven in de koppeling corona-vuurwerkverbod. Dat de gewenste uitwerking in de praktijk anders uit zal/kan pakken, daar komen we vanaf 1 januari wel op terug. Daar ligt voor de branche, maar ook voor ons een taak.

Het is ook zaak om de politiek te blijven voorzien van juiste informatie. Na corona gaat de vuurwerkdiscussie verder daar waar het gebleven is. Corona kan er wel voor gezorgd hebben dat de kaarten intussen wat anders op tafel liggen. Maar ik heb niet de illusie dat het inmiddels een hamerstuk is geworden.

Het is ook zaak om de media actiever te gaan confronteren met het hoge gehalte aan fakenews dat nu de wereld in geslingerd wordt. En met de media ook de voedingsbronnen van de media zoals burgemeesters, politiewoordvoerders en ‘explosievenexperts’. En uiteraard, misschien wel de belangrijkste doelgroep: de medeburger.

Kortom, de strijd is nog niet gestreden. Het is wel vijf voor twaalf. Maar laten we de moed niet in de schoenen zinken met z’n allen. Er lopen mooie (extra) initiatieven om de traditie te redden. Met alleen schreeuwen of actievoeren komen we niet verder. Met negativiteit en het opgeven van hoop en moed boeren we alleen maar verder achteruit. Met het (blijven) wijzen naar elkaar en andere partijen vormen we geen front. Laten we de dialoog meer op gaan zoeken. Zowel intern in de vuurwerkwereld als extern. Daar geloof ik in als het op vuurwerk aankomt.

Laatst bewerkt:
Ik kan maar 1 conclusie maken, na invoering van de mondkapjesplicht zijn de besmettingen enorm opgelopen.

Mondkapjes zorgen voor schijnveiligheid. We leven compleet in schijnveiligheid die juist zorgt voor onveiligheid.

Dan kan een conclusie zijn, maar je weet niet hoe het was geweest zonder die mondkapjes ...
Kortom: koffiedik kijken.

Ik kan maar 1 conclusie maken, na invoering van de mondkapjesplicht zijn de besmettingen enorm opgelopen.

Mondkapjes zorgen voor schijnveiligheid. We leven compleet in schijnveiligheid die juist zorgt voor onveiligheid.
Wat samenviel met Black Friday, dus is selectief interpreteren. Niet uit elkaar te houden die twee (wat men wel doet ten koste van BF, ook niet goed)

Je leest kennelijk wat je wil lezen.

Het gaat mij om het schijnveiligheids gevoel wat gecreëerd word.

Dat mensen daardoor denken veilig te kunnen gaan winkelen houd wel verband ja.

Voor oud en nieuw word die schijnveiligheid nu ook gecreëerd en ook daar bereikt men het tegenovergestelde.

Laten we de vele en dikke onderzoeksrapporten die na alle corona-ellende ongetwijfeld gaan verschijnen afwachten. Hier in dit topic (overigens volledig off-topic) in enkele zinnen conclusies gaan trekken zet geen zoden aan de dijk.

Heb je, of werk je bij een gerenommeerd onderzoeksbureau, dan kun je nu al in je handjes gaan wrijven. Er zullen bergen A4’tjes volgeschreven worden om achteraf te kunnen zeggen wat goed ging en wat een volgende keer beter had gekund. Wat wel en wat niet heeft geholpen. Wat (meegenomen) gewenste en wat ongewenste effecten van deze crisis zijn geweest.

Laten we het hier houden bij de (politieke) vuurwerkdiscussie.

Het vuurwerkverbod is er. Dat zal niet veranderen. Ik hoop van harte dat het enige verlichting geeft voor de zorg, maar ik heb er een hard hoofd in en zou het een onnodig verbod blijken te zijn.
Uiteindelijk moeten we dit terug kunnen zien in de cijfers van het aantal vuurwerkslachtoffers.
We weten nu al, met deze cijfers, dat de ziekenhuizen in januari weer gaan vol stromen met Corana patiënten. Het is wel duidelijk wat het echte probleem is voor de zorg. Daar moet op worden ingezet en niet dat ik met mijn huishouden wat vuurwerk sta af te steken. Of dat nou Cat1 of Cat2 is. Maar ik denk dat ze dat in Den Haag ook wel weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan