UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
In DL hebben vuurwerkverkopers te horen gekregen dat er dit jaar gewoon vuurwerk afgestoken mag gaan worden. O.a. vuurwerk Langenberg bevestigd dit. Hebben ze vandaag doorgekregen.

Klopt, iemand die in tussen tijd een linkje heeft van het nieuws? Mijn Duits is sehr schlecht.

[email protected]

Mijn mail werd binnen de kortste keren beantwoord.

Wie er volgt. Maar houdt het netjes a.u.b. En onderteken met je echte naam.
Geachte heer Bruls,

Vind u het ook niet raar om eerst hoog van de toren te blazen dat vuurwerk verboden moet worden, om er vervolgens achter te komen dat de mensen dit heus wel gaan doen en dan de keutel in te trekken? Is het niet tijd om uw besluit terug te trekken en de politiek hier ook van gaat overtuigen? Ik denk dat u de media onlangs wel in de gaten heeft gehouden en dat mede dankzij u, het hele land in vuur en vlam zal staan met oud en nieuw?

Desalniettemin wens ik u heel veel sterkte aankomende weken.

Mvg

Geachte heer Bruls,

Vind u het ook niet raar om eerst hoog van de toren te blazen dat vuurwerk verboden moet worden, om er vervolgens achter te komen dat de mensen dit heus wel gaan doen en dan de keutel in te trekken? Is het niet tijd om uw besluit terug te trekken en de politiek hier ook van gaat overtuigen? Ik denk dat u de media onlangs wel in de gaten heeft gehouden en dat mede dankzij u, het hele land in vuur en vlam zal staan met oud en nieuw?

Desalniettemin wens ik u heel veel sterkte aankomende weken.

Mvg

Benieuwd naar z'n antwoord.

Hier ook een mail eruit gedaan

Beste heer Bruls

Ik denk wel dat u in de gaten heeft, dat u als voorzitter van de veiligheidsraad een hoop onrust heeft veroorzaakt in heel het land.

Een vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten? U weet zelf ook dat het helemaal niet om de zorg draait, maar jullie dit wel een mooi moment vonden voor een verbod.

Denkt u nou echt dat jongeren bingo gaan spelen op straat? Vast niet neem ik aan. Laat staan dat ze gaan zingen. Deze ideen zijn complete waanzin.

En kleine feestjes, u verbied vuurwerk maar wilt wel mensen bij elkaar? En dan 14 januari weer meer mensen in de ziekenhuizen dat is niet erg dan?

En nu steeds meer mensen en partijen komen met tegen geluiden. Ik ken een aantal politiemensen, en die zijn totaal niet blij met dit verbod. Ten eerste omdat ze het niet KUNNEN handhaven en omdat het geen prio heeft.

Gaat u straks ook u verantwoordelijkheid nemen als het uit de klauwen gaat lopen?

Want geloof maar gerust dat het 1 grote bende gaat worden. Overal kan je illegaal vuurwerk kopen op elke hoek van de straat.

Laat de mensen lekker genieten van Nederlands consumenten vuurwerk, zo hou je de jeugd ook van die illegale troep af. Wat ook veel minder ongelukken zal opleveren. En gun de normale mensen ook een pleziertje eind dit jaar.

Ben het met een groot deel van de freaks eens! De kracht van ons als community zit het hem er in dat wij dingen netjes, maar sterk proberen aan te pakken. Niet afvallen, beledigen of wat dan ook, dat kost ons juist 'stemmen'.

Laatst bewerkt:
Wel afvallen toch? :D

Nee eens, we moeten ons van onze beste kant laten zien en gewoon netjes en eerlijk communiceren naar iedereen als we ons geluid willen laten horen. Daar staat tegenover dat een beetje humor hier op zijn tijd ook fijn is.

Ik heb meneer Bruls het volgende leesvoer gestuurd:

Geachte heer Bruls,

Afgelopen week heb ik uw verhaal gehoord aan tafel bij een talkshow op televisie. Hier gaf u een aantal dingen aan waar u zich zorgen om maakt, en wat voor oplossing u daarvoor heeft bedacht.

U heeft zich ingezet voor een vuurwerkverbod, om de druk op de zorg te verminderen. Nu vertelt u op televisie dat er feesten georganiseerd moeten worden voor jongeren, zodat ze een "uitlaatklep" hebben.

In werkelijkheid heeft u dus in de gaten dat door het vuurwerkverbod, de overlast en druk op de zorg nóg groter gaat worden. Omdat jongeren nu zullen gaan rellen/overlast veroorzaken, wilt u de feesten organiseren, wat nog eens extra besmettingen met zich mee zal brengen. Het sneeuwbaleffect wat dit weer creëert, zal 2 à 3 weken later weer in de zorg te merken zijn door de vele extra besmettingen.

Hierdoor kan de conclusie getrokken worden dat een vuurwerkverbod niets veranderd in positieve zin voor de zorg, maar juist een negatief effect heeft. Waarom?

- Handhaving heeft het al enorm druk met coronamaatregelen.
- Handhaving is tijdens de jaarwisseling altijd enorm druk, dat zal dit jaar niet anders zijn.
- Het neveneffect van een vuurwerkverbod, is helaas nu al aan de gang. Miljoenen extra kilo's illegaal vuurwerk komen Nederland binnen. Mensen willen toch wat af steken, vooral jongeren. Dit komt nu in handen van jongeren en vaders, welke geen idee hebben hoe gevaarlijk dit is!
- Door feesten toe te staan, zal dit ook op straat gaan gebeuren. Dit zal zorgen voor ongecontroleerde feesten, "omdat anderen het ook mogen".
- Op carbid is momenteel een run, iedereen is dit aan het kopen dus ook de mensen die dit nog nooit hebben gedaan. (Wat u al aangaf, nog vele malen gevaarlijker dan een vuurpijl afsteken als je niet weet wat je doet)

Mijn conclusie:

De kans is reëel dat er door dit vuurwerkverbod meer mensen in de ziekenhuizen belanden door het zware illegale vuurwerk en carbid. Covid-19 is misbruikt als argument voor het vuurwerkverbod. Er zijn door verschillende instanties niet goed naar de negatieve effecten gekeken, er is overhaast een beslissing genomen. Dit wilt u toch niet op uw geweten hebben? Mijn advies is dan ook om uw standpunt voor een vuurwerkverbod te overzien, waarna u dit ook kenbaar maakt in de media.

In de bijlage vindt u nog een aantal argumenten, waarom een vuurwerkverbod juist negatieve effecten heeft in plaats van positieve.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en ben benieuwd wat u hiervan vind. Graag hoor ik van u, alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Afgelopen dagen heb ik hier op het forum diverse goede initiatieven en waardevolle bijdragen langs zien komen in diverse topics. Ik ben bang dat het hier bij blijft als het zo doorgaat. Hoe zorgen we dat deze initiatieven werkelijkheid worden? Is er al een soort van ‘denktank’ die hiermee aan de gang gaat om de initiatieven in daden om te zetten? Zo niet, hoe krijgen we dat van de grond? Het helpt niet als we met z’n allen hier maar wat in het rond gaan roepen. En als ik sommige reacties lees dan zit er her en der echt wel kennis en kunde onder de leden. Als we al die krachten van diverse leden bundelen kunnen we met elkaar best nog wel wat bereiken denk ik. Hoe kijken anderen hier tegenaan?

Wel afvallen toch? :D

Nee eens, we moeten ons van onze beste kant laten zien en gewoon netjes en eerlijk communiceren naar iedereen als we ons geluid willen laten horen. Daar staat tegenover dat een beetje humor hier op zijn tijd ook fijn is.

Zou het nóóit insturen hoor, straks heeft hij een ziekte.
We moeten respectvol blijven.

En mijn bijlage:

Stimuleer de legale markt, en ga voor compound en veilig vuurwerk!

“Wat is de precieze toedracht die leidt tot het vuurwerkletsel, en in hoeverre zijn vuurwerkongevallen te wijten aan productfalen of aan het gedrag van de afsteker/omstander?
Vuurwerkongevallen ontstaan door zeer diverse oorzaken. Onveilig of onvoorzichtig gedrag blijkt bij de ongevallen met legaal vuurwerk een prominente oorzaak. In bijna een kwart van de ongevallen kon geconcludeerd worden dat ze ontstonden door het gedrag van de afsteker/omstander, zoals vuurwerk vanuit de hand afsteken of ermee gooien. Tweeëntwintig procent van de letsels ontstond volgens het slachtoffer door ondeugdelijk vuurwerk, vaak door te vroeg ontploffen. Van bijna 1 op de 3 vuurwerkongevallen was de precieze oorzaak niet te achterhalen. In de overige gevallen was er meestal sprake van stukjes (brandend) vuurwerk die op de huid of in het oog kwamen. Hiervan was de specifieke oorzaak vaak niet duidelijk, in principe mag bij vuurwerk dat de lucht in gaat (pijlen/cakeboxen) geen (brandend) stukje meer uit de lucht komen vallen, maar een dergelijk vuurwerkongeval kan ook ontstaan als bij afsteken van bijvoorbeeld knalvuurwerk onvoldoende afstand wordt aangehouden. Oorzaken van vuurwerkongevallen verschillen sterk per type vuurwerk. Letsels door vuurpijlen, grondbloemen of door Single Shots en rotjes lijken relatief vaak te ontstaan door onvoorzichtig gedrag, terwijl ongevallen met cakeboxen of compounds en sierpotten/fonteinen relatief vaak aan de kwaliteit van het vuurwerk te wijten zijn.”

(Bronvermelding: Onderzoek VNL , pagina 9 Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2019-2020)

Hieruit kan worden opgemaakt :
IL&T test elk stuk consumentenvuurwerk volgens het CE keurmerk. Als er dus een ongeluk gebeurd met een ondeugdelijk product (22%), heeft IL&T geen goede test gevoerd met deze producten. Een kleine marge met foutieve producten is nooit te vermijden, maar 22% is enorm hoog (stel u voor dat 22% van de smartphones ontploft in u zak).

Zoals u kunt lezen, is het gedrag van de mensen vaak het probleem. Hierdoor is er gekozen voor een algeheel verbod op Vuurpijlen, Single Shots en Knalvuurwerk. Dit besluit ging per 1 december 2020 in, om zo het aantal vuurwerkongevallen te verminderen.

Het alleen toestaan van siervuurwerk (lees Compounds en Sierpotten) zal het makkelijker maken voor IL&T om betere tests uit te kunnen voeren. Hierdoor verbeterd niet alleen de kwaliteit van de artikelen die in handen komen van de consument maar heeft dit ook nog eens gunstige effecten:
1. Een compound/sierpot is redelijk prijzig, hierdoor zal dit minder aantrekkelijk zijn voor de jeugd.
2. Een compound/sierpot zal niet snel op een verkeerde manier gebruikt worden, het is door de fabrikant zo gemaakt om maar 1 keer aan te hoeven steken.
3. Voldoende afstand houden is gemakkelijker, er wordt niet gegooid met deze artikelen.

“Gevaarlijk” vuurwerk reeds verboden per 1 December 2020.

(Bronvermelding: Onderzoek VNL , pagina 18 Type vuurwerk en letsel: vuurwerkongevallen 2019-2020)
“Consumenten mogen vanaf*1 december 2020*een aantal vuurwerkproducten niet meer afsteken. Dit*verbod*geldt voor vuurwerk uit de categorie F3, knalvuurwerk, knalstrengen, vuurpijlen en enkelschotsbuizen (single shots). Vanaf*1 december 2020*mogen vuurwerkverkopers deze producten niet meer op voorraad hebben.”
(Bronvermelding: www.rijksoverheid.nl)

Hieruit kan worden geconcludeerd het volgende:
De Vuurwerkbranche en Overheid hebben de stap genomen om vuurwerk nóg veiliger te maken voor de consument. Dit zou vanaf de jaarwisseling 2020-2021 effect moeten hebben. Het gewenste effect berekend uit de cijfers van voorgaande jaren:
Slachtoffers vuurpijlen: 12%
Slachtoffers knalvuurwerk( rotjes, single shots, ratelbanden): 21%
Totaal aantal = 33%
Deze 33% is dus al verboden per 1 december 2020, en zal dus niet verkocht worden aan de consument bij aankomende jaarwisseling. Dit is een enorm aantal, 1 op de 3 ongevallen kan hierdoor vermeden worden. Tevens wordt er vanuit de branche steeds meer ingezet op compound vuurwerk, wat in principe niet om kan vallen (pagina 15 onderzoek VNL: “Dit is vaak het geval met cakeboxen of compounds, die niet snel om andere redenen zullen omvallen.)
Het argument om de zorg te ontlasten, is met dit verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk al ingewilligd. Het neveneffect van het totaalverbod, is meer illegaal vuurwerk uit Polen en andere omliggende landen. Deze stukken vuurwerk zijn vele malen onveiliger dan Nederlands consumentenvuurwerk wat CE gekeurd is door de IL&T.

Tabel 1 ongevallen.jpg

Enorm bedrag illegaal vuurwerk aankomende jaarwisseling.
“De lichte daling van het aandeel letsels door illegaal vuurwerk lijkt niet overeen te komen met de gerapporteerde aankopen van illegaal vuurwerk, zoals dat blijkt uit het consumentenonderzoek. Dit is vergeleken met vorig jaar niet gedaald, 30 procent van de huishoudens gaf aan (ook) illegaal vuurwerk te hebben aangeschaft, iets meer dan voor de vorige jaarwisseling (28%).”
(bronvermelding: pagina 19 onderzoek VNL)

“Kopers die uitsluitend legaal vuurwerk kopen, besteedden daaraan gemiddeld € 69. Siervuurwerk als vuurpijlen, cakeboxen, sierpotten/fonteinen en grondbloemen zijn het populairst. Vuurwerk wordt vooral gekocht door huishoudens met kinderen. Van alle huishoudens die illegaal vuurwerk kochten, zegt 17% het bij een buitenlands bedrijf te hebben besteld en het thuis te hebben laten bezorgen. Kopers die ook illegaal vuurwerk kochten, besteedden gemiddeld € 194. “
(bronvermelding: Rapport 776 VNL ; Vuurwerkaankoop en -gebruik 2019 pag. 5)

“Op 1 januari 2018 telde Nederland 7,9 miljoen huishoudens.”
(bronvermelding: www.volksgezondheidenzorg.info)

Hieruit kan het volgende geconcludeerd worden:
Ondanks dat er legaal vuurwerk te koop is, heeft 1 op de 3 huishoudens (ook) illegaal vuurwerk uit het buitenland in huis. Doordat er nu een totaalverbod komt voor vuurwerk, zullen deze huishoudens onveranderd het vuurwerk uit het buitenland halen. Hierbij bestaat ook nog de kans dat deze huishoudens het zeer gevaarlijke illegale vuurwerk aangeboden krijgen, wat weer zorgt voor ernstigere letsels.
Stelt u zich voor, het totaalverbod gaat dit jaar door, en deze mensen blijven het illegale vuurwerk kopen zoals voorheen ( het was immers toch al verboden). Nu door het totaalverbod besluit ook nog eens 20% van de huishoudens die voorheen alleen legaal vuurwerk aanschaften, naar het buitenland te gaan en daar illegaal vuurwerk te kopen. Ik neem u mee in een berekening, waar natuurlijk enige marge op kan zitten;

Gemiddelde besteding legaal = €69,-
Gemiddelde besteding met illegaal = €194,-
1 op de 3 huishoudens steekt vuurwerk af: 7.900.000 x 0.33 = 2,6 miljoen huishoudens
30% hiervan haalt elk jaar illegaal vuurwerk: 2.600.000 x 0.3 = 780.000 huishoudens’
Nog eens 20% haalt dit jaar illegaal door het totaalverbod: 2.600.000 x 0.2 = 520.000 huishoudens
520.000 + 780.000 = 1,3 miljoen huishoudens welke illegaal vuurwerk halen uit het buitenland als gevolg van een totaalverbod.
Laten we van het gemiddelde uitgaan, 194 + 69 = 263 / 2 = €131,50 gemiddelde besteding vuurwerk. Dit kunnen we nog met €20,- verminderen, aangezien vuurwerk goedkoper is in omliggende landen. Dus gemiddeld €111,50 per huishouden.

1.300.000 x €111,50 = €144.950.00 aan illegaal vuurwerk in Nederland, hier zijn hoop ik geen woorden voor nodig om duidelijk te maken dat dit fout gaat.

Iemand enig idee hoeveel meer Carbid er dit jaar verkocht is tot nu toe?
En er zou een run zijn op Cat1 maar hoe zien er dat terug in cijfers? Zou dat heel graag willen weten. Iemand?

Iemand enig idee hoeveel meer Carbid er dit jaar verkocht is tot nu toe?
En er zou een run zijn op Cat1 maar hoe zien er dat terug in cijfers? Zou dat heel graag willen weten. Iemand?

Ik kan je een cijfer geven wat betreft cat. 1. En dat is 0.
0 dingen die je op dit moment in de schappen nog kan vinden.

Ik kan je een cijfer geven wat betreft cat. 1. En dat is 0.
0 dingen die je op dit moment in de schappen nog kan vinden.
Reden is, dat als er 50% meer carbid en Cat1 verkocht wordt dit jaar er ook 50% meer schadegevallen zullen zijn in die hoek. Hetzelfde geldt voor illegaal vuurwerk. Ik wil die cijfers afzetten tegen de besparing om te laten zien dat de belasting in de zorg gelijkwaardig of zelfs zwaarder is....

Cat 1 en Carbid staan samen voor 61 SEH opnames. Reken maar uit wat je dan over houdt bij een verdubbeling....

En dan heb ik het nog niet over illegaal vuurwerk gehad....

https://www.dehaanlaw.nl/blog/moet-...oord-afsteken-van-illegaal-vuurwerk-vergoeden

Niet gek dat mensen bang zijn dat zorgverzekeraar niet uit wil betalen bij illegaal vuurwerk en dus liegen over de toedracht van het letsel. Er zijn wel degelijk zaken geweest waarbij dit speelde en waar het slachtoffer(de sukkel die een cobra 6 in zijn hand liet afgaan) pas in hoger beroep het recht op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering (wat een scrabble woord zeg :D) kreeg toegewezen.
Maar dat geeft dus ook aan dat verzekeraars zich wel degelijk op zo'n uitzonderingsclausule beroepen en dat je naar de rechter moet om je gelijk te krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan