We zijn afgelopen weken de speelbal van de politiek geweest. Om misselijk van te worden. Vertrouwen in de politiek is helemaal weg. Hoop dat de branche z’n kaarten volgende week goed gaat uitspelen. Want in deze situatie hebben ze sterke kaarten ben ik van mening. Hopelijk kunnen ze er nog enige garantie voor de toekomst uitslepen. Door zo abrupt en vlak voor de jaarwisseling als alles al in volle gang is te worden geconfronteerd met deze situatie denk ik dat je een sterke uitgangspositie hebt.
Rutte kwam op mij gisteren te laconiek over. Die ‘rommeluitspraak’ zou maar goed ook vanuit zijn frustratie zijn gekomen. Vind het te kort door de bocht om te zeggen dat deze discussie hem niet interesseert. Hij voelde zich er ongemakkelijk over. Kwam op mij over dat hij door links in een hoek is geduwd waar hij niet in wil zitten met zijn partij. Links heeft hem nu even in z’n macht. Die hebben een vies vuil spel gespeeld. Hierdoor heeft hij ook gezichtsverlies geleden met zijn partij. Denk dat de branche hier gebruik van moet maken. Denk dat er echt wel mogelijkheden zijn om als branche hoog politiek spel te gaan spelen nu, ze hebben volgende week een flinke voet tussen de deur bij het kabinet. Hopelijk gaat de branche dan niet alleen even bespreken hoe hoog de compensatie moet worden, maar slepen ze er dus ook enige garantie voor de toekomst uit of iets in die geest.
Gizmo, kom eens uit met jou visie hierover?