UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook hebben inmiddels 3 VVD kamerleden mijn mail onder de aandacht gebracht bij de heer Ziengs.

Ondertussen zijn ook een aantal van mijn mails doorverwezen naar de heer Ziengs. Wat mij het meeste verbaasd is de reactie van het CDA wat ik terug krijg.

deze reactie kreeg ik terug

Dank voor uw mail aan onze CDA-fractie waarin u uw mening uit over het potentiële vuurwerkverbod. Ik begrijp uw zorgen en opmerkingen omtrent dit onderwerp Ik heb uw brief gelezen en wil graag beginnen met zeggen dat wij proberen elke mail zo serieus mogelijk te beanwoorden. Daarom wil ik u graag de zienswijze van het CDA uitleggen omtrent deze kwestie.

Ziekenhuizen kunnen mogelijk het aantal vuurwerkslachtoffers niet aan. We willen niet doof zijn voor deze oproep vanuit de zorg. Daar staat tegenover dat een vuurwerkverbod er wel echt significant aan moet bijdragen dat er minder vuurwerkslachtoffers in het ziekenhuis belanden. Er zal mogelijk nog steeds illegaal vuurwerk afgeschoten gaan worden.

Voor ons staat echter wel vast dat een vuuwerkverbod voor dit jaar gepaard zou moeten gaan met een compensatie/schadeloosstelling voor vuurwerkondernemers.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Ik lees veel speculatie in de reactie (had ook niet heel veel anders verwacht)
ook het stukje, er zal mogelijk nog steeds illegaal worden afgeschoten. Leven ze onder een steen ?

Ik hoop dat de heer Ziengs onze mails en stemmen duidelijk laat horen tijdens het debat.

Vandaag heb ik reactie gehad van de SP:

Het stukje 'al was het alleen al om de zorgverleners te ontlasten' verbaasde mij zeer. Ik heb ook terug gereageerd, wat minder netjes dan mijn eerste bericht maar ja, je moet wat:

Alle beetjes helpen...
Ondanks "mijn niet-vertrouwen-in-de-politiek-post" hierboven, keep up the good work. Laat ze maar kleur bekennen.

Ja dat vermoeden had ik al, maar dat betekent wel dat ze het in ieder geval gezien hebben! En dat vind ik een goede zaak. Reageer terug als je er de tijd voor hebt, maak het ze lastig om jouw mening makkelijk van zich af te schuiven.

reeds gedaan al... misschien wat minder sterk dan eerst maargoed.

Beste mevrouw Bakker,

Allereerst dank voor uw snelle reactie op mijn noodkreet.

Ik snap het politieke standpunt om het verbod te steunen echter is de grootste groep vuurwerk welke slachtoffers eist al reeds verboden vanaf dit jaar, namelijk de vuurpijlen/knalvuurwerk en single shots. Deze beslissing vind ik, gezien de huidige capaciteitsbeperking op de zorg, ook geen enkel probleem. Echter komen er ook steeds meer tegengeluid vanuit de zorg zoals Dhr. Vermeulen, traumachirurg bij het brandwondencentrum in het Maasstad Ziekenhuis te Rotterdam.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...eldig-feest-daar-hoort-vuurwerk-bij~b5e6d357/

U spreekt van een rustiger oud&nieuw voor zorg en hulpverleners als er een totaalverbod komt. Politie kan de nu geldende corona-maatregelen eigenlijk al niet handhaven, dat wordt al meermaals aangegeven. Ik wil u er alleen nog aan herinneren welke rellen er zijn ontstaan toen de vreugdevuren in Den Haga/Scheveningen verboden werden. Hulpverleners werden massal bestookt met zwaar illegaal vuurwerk, het vuurwerk welke nu al in grote getalen extra in het land komt vanwege een aanstaande verbod. https://www.ad.nl/den-haag/rellen-i...ugdevuur-dertien-mensen-aangehouden~abbf598d/

Nederland snakt naar een uitlaat-klep en de illegale wereld wordt wagenwijd omarmd bij een totaal verbod en een hele branche wordt hardhandig om zeep geholpen. Het land waarin je met niet meer dan 4 personen op straat mag staan maar wel met 35 man in een sportschool samen mag sporten.

Ik kan u nogmaals mededelen dat dit landelijk zal gebeuren maar u heeft als fractie al besloten om achter het vuurwerkverbod te staan.

Dank voor uw mail.

Ondertussen zijn ook een aantal van mijn mails doorverwezen naar de heer Ziengs. Wat mij het meeste verbaasd is de reactie van het CDA wat ik terug krijg.

deze reactie kreeg ik terug

Ik lees veel speculatie in de reactie (had ook niet heel veel anders verwacht)
ook het stukje, er zal mogelijk nog steeds illegaal worden afgeschoten. Leven ze onder een steen ?

Ik hoop dat de heer Ziengs onze mails en stemmen duidelijk laat horen tijdens het debat.

Reageer terug, zeg ze wat je er van denkt! Fantastisch dat je gemaild hebt, maar laat het niet daarbij blijven, blijf actief bezig om zoveel mogelijk mensen te overtuigen.

Hoe hard we ook schreeuwen, hoe vaak we ook in de media komen en hoe vaak we ook iets positiefs willen uitdragen naar de zwevende stemmers, in mijn ogen heeft het geen nut. Hoe vaak is bewezen dat positief nieuws geen nieuws is. De tweede kamer is zo zweverig als wat, alles kan daar per dag, zelfs per uur veranderen. We moeten als liefhebbers gewoon vol tegengas geven om ook maar een kleine indruk te kunnen maken maar als het gros al tegen is en een groot deel ook nog eens niet weet hoe en wat ze dus maar meestemmen omdat ze denken dat dat is waar we in Nederland naar toe willen. Weer een regeltje, weer een verbod, weer iets wat niet te handhaven is, weer een traditie om zeep helpen. Nederland is lekker gewoon gebleven, altijd al zichzelf geweest maar dat is compleet om zeep geholpen door de regering in de afgelopen jaren.

Ik heb inmiddels ook een heel spectrum aan politici in het twijfelende deel van de kamer gemaild. Ik hou het op dit: als ze geen tegengeluid ontvangen, zullen ze denken dat het niet leeft onder de bevolking. Dus ook al ben je geen goede schrijver, laat van je horen!

Vandaag heb ik reactie gehad van de SP:

Het stukje 'al was het alleen al om de zorgverleners te ontlasten' verbaasde mij zeer. Ik heb ook terug gereageerd, wat minder netjes dan mijn eerste bericht maar ja, je moet wat:

Alle beetjes helpen...
Die reactie van de SP is ook volslagen belachelijk. Ze spreken elkaar tig keer tegen. Echt stuitend dat zulke mensen als volksvertegenwoordiger zoveel dommigheid ten toon kunnen spreiden. Eerst over zorg ontlasten beginnen en dan toegeven dat illegaal vuurwerk meer letsel geeft. :mad:

Ik voel mij ook machteloos op het moment. Ik denk dat "belang" altijd de grote drijvende kracht is.
Voor ons is dat het behoud van onze vuurwerk traditie. Voor een politieke partij is dat denk ik stemmen/zetels/groter worden/macht. Dus wat wij kunnen doen is ze bestoken met mailtjes e.d. waar we ons goed onderbouwde ongenoegen kunnen uiten en niet tevreden zijn waar ze nu als politieke partij mee bezig zijn en mijn stem niet zullen krijgen zoals het nu gaat.
Of het enigszins uitmaakt en of we als vuurwerk liefhebbers groot genoeg zijn, geen idee.
Maar niet geschoten is altijd mis.

Ik ga er nog een paar sturen.

Vwb de motie: compensatieregeling voor ondernemers lijkt hier cruciaal te worden.
Maar als kabinet zelf met besluit komt is motie niet zo relevant meer.

Enige waar ik me aan vast houdt:
Het was juni 2016. Mijn club FC Twente werd verplicht teruggezet. Zelfs een kort geding werd verloren. Totaal tegen alle verwachtingen in kwam de beroepscommissie van de KNVB toch tot een ander besluit.
Dus zelfs als alles verloren lijkt, is er ergens toch nog hoop.

Hoe vaak zijn de afgelopen maanden besluiten uitgelekt die toch niet allemaal uit kwamen of op het laatste moment toch anders bleken.

Mooi werk allen, zelf ook nog mijn zegje gedaan aan alle TK leden, voor wat het waard is:

Geachte leden van de Tweede Kamer,

Fijn dat de mogelijkheid bestaat u persoonlijk te contacteren betreffende zaken die ons aan het hart gaan als burger. Ik duik niet snel in de pen, maar in een zaak als deze waarin zoveel onjuistheden worden gebruikt als argumenten voor een tijdelijk vuurwerkverbod, kan ik het niet laten u aan te schrijven.

Graag deel ik u mijn mening over het geagendeerde debat aangaande het tijdelijke vuurwerkverbod. Laat ik vooropstellen dat ik het volkomen eens ben met alle mogelijk te treffen maatregelen die een zwaar overbelaste zorg kunnen ontlasten, het is immers al een zware tijd voor zorgverleners en extra druk is het laatste wat zij als hulpverleners (en wij als burgers) kunnen gebruiken.

In het vuurwerkdebat staan mij een aantal zaken zeer tegen. Er is een ware (media-)hype ontstaan waarin feiten worden verdraaid, deze onjuist worden geïnterpreteerd waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van ‘cherry-picking’ om eigen standpunten te onderbouwen en daarmee een (tijdelijk) vuurwerkverbod te kunnen verantwoorden. Vooral de druk op ziekenhuizen qua aantal bedden wordt hierin buitengewoon opgeblazen; van de 1.300 vuurwerk gerelateerde slachtoffers zijn 385 mensen op de SEH terechtgekomen. Voor 45 slachtoffers was helaas een opname in een ziekenhuis verplicht daar deze zwaardere verwondingen hadden dan (lichte-) brandwonden e.d. Dit betekent nog geen 2 personen per groot ziekenhuis. Als deze opnames en “te grote impact hebben op het zorgtekort” is er iets heel goed mis. Weet wel, we praten hier over 77 miljoen aan vuurwerk voor honderdduizenden huishoudens, wellicht wel miljoenen. Daarnaast loopt het aantal besmettingen flink terug, idem voor het aantal bezette bedden. Hier zit een duidelijke trend in en het lijkt mij zeer voorbarig om ruim anderhalve maand voor O&N op basis van deze cijfers al deze drastische maatregel af te vaardigen.

In bovenstaande cijfers zijn tevens de slachtoffers opgenomen van het zware illegale vuurwerk en het vuurwerk wat onveilig is geacht en daarom reeds dit jaar is verboden (vuurpijlen en F3). De effecten hiervan op het aantal slachtoffers zijn nog niet bekend en toch willen velen van jullie deze effecten blijkbaar niet afwachten.

Dit alles is een hard gelach voor honderdduizenden burgers die jaarlijks verantwoord met een leuk feestje het jaar willen uitluiden en voelt als een keiharde vuistslag voor vele liefhebbers zoals ik die dit als (letterlijk) het lichtpuntje zagen in deze zwar(t)e tijd.

Neemt u bij de te nemen beslissing alstublieft ook in overweging dat deze traditie zo ingebakken zit dat vele mensen hun heil nu gaan zoeken in buurlanden waar het vuurwerk het hele jaar vrij verkrijgbaar zijn. Hier wordt ook het zwaardere knalvuurwerk verkocht waarmee zwaardere slachtoffers vallen wanneer er onverhoopt toch iets misgaat. Laat staan het ‘opgeschoten volk’ waar het echte probleem zit en waar blijkbaar niet of niet voldoende op kan worden gehandhaafd. Die zijn vanaf dat moment vogelvrij en zijn hierin de grote katalysator, crimineel gedrag wordt maar weer eens beloond en de brave burger mag z’n boeltje inpakken. Mocht u van mening zijn dat de problemen bij een (tijdelijk) vuurwerkverbod (van legaal en daarmee uitvoerig getest siervuurwerk!) tot het verleden behoren kan ik u helaas niets anders dan uitermate naïef noemen en kent u de burger blijkbaar niet zo goed als u denkt (sorry).

In deze mediatsunami waarin feiten worden verdraaid en bijna alles vanuit negatief sentiment wordt bekeken is onderstaande opinie een openbaring. Rechtstreeks vanuit het veld eindelijk iemand met een nuchter en realistisch geluid. Deze onderschrijft precies hetgeen wat hierboven is uiteengezet. Ik zou u willen vragen deze argumenten tot u te nemen en mee te nemen in het debat van vandaag en de daarbij horende beslissing op vrijdag.

Ik wens u veel wijsheid en uiteraard een zorgeloos O&N!

Bericht uit de Volkskrant d.d. 10-11-2020:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...eldig-feest-daar-hoort-vuurwerk-bij~b5e6d357/

Met vriendelijke groet,

Deze mail heb ik zojuist ook mogen ontvangen. Ik heb ook weer persoonlijk gereageerd, en de beste man hartelijk bedankt voor zijn reactie en bovenal voor het verdedigen van de vuurwerktraditie.

Laat van je horen, laat weten dat het leeft. De reden dat ik persoonlijk reageer op de berichten is ook om aan te geven dat het echt leeft bij mij. Als er nog een persoonlijk reactie terug komt zal je naar mijn idee toch meer en beter gehoord en onthouden worden.

Het is toch ongekend deze situatie? Men schermt met het ontlasten van de zorg, en daarvoor moet legaal vuurwerk de nek om worden gedraaid. Aan de andere kant rept men al wel weer over het openstellen van dierentuinen etc. Dat rijmt toch niet met elkaar? Wat een belachelijk gedoe.

Het is toch ongekend deze situatie? Men schermt met het ontlasten van de zorg, en daarvoor moet legaal vuurwerk de nek om worden gedraaid. Aan de andere kant rept men al wel weer over het openstellen van dierentuinen etc. Dat rijmt toch niet met elkaar? Wat een belachelijk gedoe.

Zeker, ook dat is een heel vreemd punt. Hoe kun je dan voor over 1,5 maand een besluit nemen terwijl je twee weken vooruit kijkt en nu alweer over versoepelingen praat?

Schrijf het op en mail het! Laat van je horen, laat politici zien hoeveel mensen er tegen een verbod zijn en maak duidelijk waarom. Met alleen het argument wat je noemt heb je al een zeer sterk punt.

Er komen hier lange brieven voorbij, ook een paar alinea's is genoeg om te laten weten wat je vindt! Het gaat erom dat je gehoord/gelezen wordt.

En voor de duidelijkheid: De motie van vandaag zegt nog niets over de daadwerkelijke uitkomst over het besluit aankomende vrijdag/dinsdag. Kan me gewoonniet voorstellen als de besmettingen zo hard terug lopen dat dit besluit doorgezet gaat worden. Iedereen moet die politici blijven bestoken met mails die gebaseerd zijn op enkel feiten.

Kreeg dit terug als reactie namens Erik Ziengs.

Hartelijk dank voor uw mail.

"Doorgesnoven en volgezopen idioten menen rond de jaarwisseling hulpverleners te moeten bekogelen met vuurwerk, vaak zwaar knalvuurwerk, vuurpijlen en voornamelijk illegaal vuurwerk. Na de jaarwisseling werd besloten om de vuurpijlen en knalvuurwerk categorie 3 te verbieden. Kleine bedrijven zoals de fietsenmakers en andere detailhandelszaken die jaarlijks een stukje extra omzet konden maken, werden nu opgezadeld met onverkoopbare voorraden. Het gevolg van dit besluit werd als ondernemersrisico afgedaan. Reden voor de VVD om de motie-Ziengs/Zegerius in te dienen en te eisen dat er een vergoeding zou komen. Deze motie werd met steun van meerdere partijen aangenomen. Het is wrang dat ondernemers die nu legaal vuurwerk wilden verkopen, telkenmale de dupe zijn van letsel dat voornamelijk veroorzaakt wordt door het illegale spul.

Daarmee kom ik bij de meer dan 1.500 ondernemers die nu geconfronteerd worden met een verkoopverbod. Ik heb me daar in de media al over uitgelaten, waarbij de uitgesproken quotes slechts onderdeel uitmaken van mijn volledige bijdrage. Ik realiseer me ten volle dat de zorg opnieuw een hele zware tijd doormaakt en elke oplossing om overdruk te voorkomen onderschrijft. De vraag blijft of het vuurwerkverbod dan ook het verwachte resultaat heeft. Wij zijn daar niet zeker van. Het was ook voor de zorg en hulpverleners dat we het besluit hebben genomen om knalvuurwerk categorie F3 en vuurpijlen te verbieden.

Het kabinet heeft nu voor een volledig vuurwerkverbod gekozen. Hierdoor hebben meer dan 1.500 ondernemers een enorme financiële strop. Voorraden zijn ingekocht en ondernemers moeten dit nu een jaar voorfinancieren. Daarnaast zitten de importeurs ook met een enorme financiële strop. De VVD pleit dan ook voor een ruimhartiger compensatie. Mijn fractie wil niet meer horen dat dit ondernemersrisico is."

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan