Mooi werk allen, zelf ook nog mijn zegje gedaan aan alle TK leden, voor wat het waard is:
Geachte leden van de Tweede Kamer,
Fijn dat de mogelijkheid bestaat u persoonlijk te contacteren betreffende zaken die ons aan het hart gaan als burger. Ik duik niet snel in de pen, maar in een zaak als deze waarin zoveel onjuistheden worden gebruikt als argumenten voor een tijdelijk vuurwerkverbod, kan ik het niet laten u aan te schrijven.
Graag deel ik u mijn mening over het geagendeerde debat aangaande het tijdelijke vuurwerkverbod. Laat ik vooropstellen dat ik het volkomen eens ben met alle mogelijk te treffen maatregelen die een zwaar overbelaste zorg kunnen ontlasten, het is immers al een zware tijd voor zorgverleners en extra druk is het laatste wat zij als hulpverleners (en wij als burgers) kunnen gebruiken.
In het vuurwerkdebat staan mij een aantal zaken zeer tegen. Er is een ware (media-)hype ontstaan waarin feiten worden verdraaid, deze onjuist worden geïnterpreteerd waarbij veelvuldig gebruik gemaakt wordt van ‘cherry-picking’ om eigen standpunten te onderbouwen en daarmee een (tijdelijk) vuurwerkverbod te kunnen verantwoorden. Vooral de druk op ziekenhuizen qua aantal bedden wordt hierin buitengewoon opgeblazen; van de 1.300 vuurwerk gerelateerde slachtoffers zijn 385 mensen op de SEH terechtgekomen. Voor 45 slachtoffers was helaas een opname in een ziekenhuis verplicht daar deze zwaardere verwondingen hadden dan (lichte-) brandwonden e.d. Dit betekent nog geen 2 personen per groot ziekenhuis. Als deze opnames en “te grote impact hebben op het zorgtekort” is er iets heel goed mis. Weet wel, we praten hier over 77 miljoen aan vuurwerk voor honderdduizenden huishoudens, wellicht wel miljoenen. Daarnaast loopt het aantal besmettingen flink terug, idem voor het aantal bezette bedden. Hier zit een duidelijke trend in en het lijkt mij zeer voorbarig om ruim anderhalve maand voor O&N op basis van deze cijfers al deze drastische maatregel af te vaardigen.
In bovenstaande cijfers zijn tevens de slachtoffers opgenomen van het zware illegale vuurwerk en het vuurwerk wat onveilig is geacht en daarom reeds dit jaar is verboden (vuurpijlen en F3). De effecten hiervan op het aantal slachtoffers zijn nog niet bekend en toch willen velen van jullie deze effecten blijkbaar niet afwachten.
Dit alles is een hard gelach voor honderdduizenden burgers die jaarlijks verantwoord met een leuk feestje het jaar willen uitluiden en voelt als een keiharde vuistslag voor vele liefhebbers zoals ik die dit als (letterlijk) het lichtpuntje zagen in deze zwar(t)e tijd.
Neemt u bij de te nemen beslissing alstublieft ook in overweging dat deze traditie zo ingebakken zit dat vele mensen hun heil nu gaan zoeken in buurlanden waar het vuurwerk het hele jaar vrij verkrijgbaar zijn. Hier wordt ook het zwaardere knalvuurwerk verkocht waarmee zwaardere slachtoffers vallen wanneer er onverhoopt toch iets misgaat. Laat staan het ‘opgeschoten volk’ waar het echte probleem zit en waar blijkbaar niet of niet voldoende op kan worden gehandhaafd. Die zijn vanaf dat moment vogelvrij en zijn hierin de grote katalysator, crimineel gedrag wordt maar weer eens beloond en de brave burger mag z’n boeltje inpakken. Mocht u van mening zijn dat de problemen bij een (tijdelijk) vuurwerkverbod (van legaal en daarmee uitvoerig getest siervuurwerk!) tot het verleden behoren kan ik u helaas niets anders dan uitermate naïef noemen en kent u de burger blijkbaar niet zo goed als u denkt (sorry).
In deze mediatsunami waarin feiten worden verdraaid en bijna alles vanuit negatief sentiment wordt bekeken is onderstaande opinie een openbaring. Rechtstreeks vanuit het veld eindelijk iemand met een nuchter en realistisch geluid. Deze onderschrijft precies hetgeen wat hierboven is uiteengezet. Ik zou u willen vragen deze argumenten tot u te nemen en mee te nemen in het debat van vandaag en de daarbij horende beslissing op vrijdag.
Ik wens u veel wijsheid en uiteraard een zorgeloos O&N!
Bericht uit de Volkskrant d.d. 10-11-2020:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...eldig-feest-daar-hoort-vuurwerk-bij~b5e6d357/
Met vriendelijke groet,