[Stelling] Hoe meer geld ik uitgeef aan vuurwerk, hoe leuker mijn oud en nieuw is

Om 00:00h heb ik gemiddeld voor 20 minuten Vuurwerk, maximaal 10 lontjes aansteken. Dan vind ik het ook wel weer genoeg. Langer heeft niet veel toegevoegde waarde, en is zonde van het geld. In die tijd stook je er snel 700/800 Euro doorheen. Ik kijk naar de opbouw en verschillende effecten, soms zijn de dozen wat duurder dan de andere, soms wat goedkoper, soms steek ik producten parallel af. Ik zoek altijd naar aanbiedingen van producten die iets toevoegen. Een grote fontein hoort er zeker ook bij, heeft altijd iets gezelligs. Ik bereid het vuurwerk goed voor, zodat ik niet veel pauzes heb en het volledig veilig is, ook voor het publiek. Daarnaast heb ik om 20:00h altijd een kindershowtje, met wat kleiner spul (Fonteintjes, sterretjes etc.) en 1 500 grammer. Dit kost een paar tientjes. Persoonlijk vind ik het zonde om 2 uur door te stoken, wat veel meer geld zou kosten. Op een gegeven moment is het "nieuwe" er wel vanaf en wordt het zonde van het geld.

sterke verhalen dit,:no: geloof er niks van

Waarom zou dit een sterk verhaal zijn dan?! De hoeveelheid waar ik op reageer zou bij mij de collectie verspreid over 3-4 jaarwisselingen zijn! Dan vind ik dat ik elk jaar juist een bescheiden collectie heb! Ik juist ontzag voor zo'n grote collectie als die van MagicSjefke!

Ik vind niet dat dit opgaat, meer vuurwerk is niet per definitie meer plezier.

Maar eigenlijk wilde ik dat deze niet meer als laatste bekeken topic in het stellingen forum stond.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik persoonlijk denk ook niet meer is per definitie beter. Vroeger met een kleiner budget, was het veel leuker om een bepaalde collectie samen te stellen.

Ik ben toch altijd wel erg blij met die extra box waarmee ik over m'n budget ga. Daarnaast is het wel een verslaving dat je qua collectie niet onder wil doen voor het jaar daarvoor. Ik krijg zelfs een gevoel van spijt wanneer ik moet bezuinigen op m'n collectie.

Ik denk dus wel degelijk dat ik van meer gelukkiger wordt. Wel is het een soort afvlakkende curve (bekend begrip). Met een budget van een paar honderd euro ben je veel contenter met ieder stuk vuurwerk dan met een budget van 2000 euro waarbij je de cakes zondrler te knipperen per 4 tegelijk weg schiet en qua totaal geluk mischien iets hoger zit omdat je een mega show hebt weggegeven met juichende buren en visite tot gevolg.

Laatst bewerkt:
In principe is dit antwoord nee per definitie.
Als een miljonair zijn tiende supercar koopt is dit dan leuker dan een starter die net zijn eerste autootje kan betalen? Het antwoord is nee.

Het leven is relatief, als je 50 euro hebt te besteden aan vuurwerk dan kan je daar mega blij mee zijn omdat je verwachtingen en eisen aangepast zijn. Als je een paar honderd te spenderen hebt ga je in andere categorieën kijken.

Je leest het (hier) wel vaker. Als je alles hebt/kan hebben is het niet leuk. Als je maar enkele cakes kunt halen word je selectiever en is het een sport om net te halen wat je wilt.

Even OT voor mij. Een geslaagd oud en nieuw is een ingewikkelde optelsom met meerdere aspecten. Het eten, de sfeer, weer, vuurwerk en bovenal of iedereen veilig het nieuwe jaar in gaat. 3 jaar terug heeft vuurwerk mijn vriendin redelijk zwaar verwond en dat heeft toch wel een impact. Hoewel alles nu goed is gekomen merkten we het wel tijdens zena trophy of oud en nieuw. Afgelopen oud en nieuw was echter fantastisch samen met familie, aanhang en heel mooi vuurwerk waar ik achteraf super tevreden was.

Na dat oud en nieuw zei ik: volgend jaar méér vuurwerk want ik vond het fantastisch! Nu zijn mijn vriendin en ik echter verhuist en hebben we allebei onze eerste vaste baan, we willen in de nabije toekomst gaan kopen en willen dus ook gaan sparen voor een groter toekomst beeld. En met die gemengde gedachte stook je er zo een paar honderd euro doorheen terwijl het wellicht beter (later) geïnvesteerd kan worden.

Enfin, een hele hoop factoren dus :p

Tot op zeker hoogte eens met de stelling maar er is een break even point in mijn beleving.

Op een gegeven moment is het voor mij niet leuk meer. Dan wordt het stoken om het stoken. Andersom heb ik ook wel eens een oud & nieuw gevierd met nog geen 100,- vuurwerk. Daar vond ik echt geen reet aan. 5 minuten pjieuw pang en het was weg.

Daarom is mijn collectie al jaren binnen de perken. Ik koop niet teveel en niet te weinig. Ik denk dat de balans het leukste oud en nieuw oplevert. De juiste afweging de key is. Iedereen mag zelf bepalen waar dat break even point ligt.

Ik koop eigenlijk altijd te veel, over mijn geplande budget heen.
Maar blijf binnen de toegestaande gewichten en anders wil de buurman wel een boxje in bewaring nemen.
Wil geen gezeik en moet verantwoord wezen. Neemt de fun toe bij meer vuurwerk? Ja maar niet evenredig met de uitgaven

Mijn antwoord is deels ja. Met meer budget en dus meer vuurwerk heb ik zeker een leukere avond. Maar vorig jaar was ik echt van 18:00 - 02:00 bezig, dat was toch net wat te veel.

Ik denk het persoonlijk niet.
Voor mij is het leukste gewoon het hele jaar bezig zijn om met een beperkt budget ( max €600)een aantal toppers te kunnen kopen.

Als je alles kan kopen wat je wil is voor mij de magie van het zoeken naar pareltjes voor lage prijzen er wel vanaf. Dit maakt voor mij dit forum ook zo leuk, het zoeken naar winkels met aanbiedingen het hele land door om product x met een fikse korting te scoren.

Ik denk dat er voor mij een kantelpunt is, en de laatste jaren besef ik me op 1 januari dat ik eigenlijk net aan de verkeerde kant van die wip-wap zat.

Ik merk dat het op een gegeven moment stoken wordt om het stoken, en dan schiet je het doel voorbij. Het gekke is dat ik dit niet meer rationeel kan terughalen als het bestellen is begonnen....

Vorig jaar had ik écht heel veel, en stond de avond teveel in het teken van vuurwerk, tot ergenis van het gezin. Ikzelf beleefde dit ook zo, en heb mezelf voorgenomen dit niet meer zo in te steken.

Samengevat; nee, meer is niet altijd leuker.

Meer geld uitgeven aan vuurwerk maakt mijn oud en nieuw beleving niet per se leuker. Ik heb 4 jaar lang de jaarwisseling in de Ziggo Dome gevierd waarbij ik hooguit 150-200 euro aan vuurwerk had voor de vooravond. Hartstikke leuke tijd beleefd. Ook weleens in minder welvarend jaar veel lol beleefd met enkel een karton Big 19, wat fonteintjes en wat single shots.

Maar, ik moet wel toegeven dat meer vuurwerk wel leuker is. Alleen vind ik wel dat het niet ten koste moet gaan van de beleving an sich. 2 jaar geleden bereikte ik ook dat moment van stoken om het op te maken. Had veel los geschoten, soms 2-3 cakes achter elkaar, maar het was wel redelijk constant.

Maar vorig jaar had ik dat dus niet. Terwijl ik toch zeker 4 x meer vuurwerk had. Maar toen had ik slechts 2 losse boxen, wat stookvoer en een showtje van 18 minuten.

Denk dat met 'grotere' hoeveelheden vuurwerk juist het aantal stookmomenten (dat je daadwerkelijk een lontje aansteekt) wel bepalend is voor mijn beleving.

Idd net zoals zovelen al zeggen, is het voor mij niet altijd goed om een groter budget te hebben.
Ik heb nu al jaren op rij zelfs vuurwerk over. Ik ben er dan ook echt weer een half jaartje klaar mee, in de zomervakantie komt het dan weer terug, en dan neem ik weer structureel deel aan dit forum.
En dan.. ga ik weer kopen. Maar dit jaar doe ik toch wat rustiger aan... :no:
Ik vind het het leukste de laatste dagen van het jaar de foldertjes / websites te bezoeken en hier en daar nog wat mee te pikken uit die Duitse winkeltjes.

Lastig te zeggen. Ik heb nu een groter budget dan voorheen. Eigenlijk heb ik al te veel uitgegeven. De magie van budgettoppertjes zoeken is wel weg en dat is jammer, ik koop nu wat ik wil ipv wat ik kan en dat vind ik inmiddels als freak toch wel gevaarlijk (in de zin van te veel kopen). Vorig jaar had ik eigenlijk precies genoeg.

Of ik een leuker oudjaar beleef door een hoger budget? Nee.

Back
Bovenaan