[Stelling] Hoe meer geld ik uitgeef aan vuurwerk, hoe leuker mijn oud en nieuw is

Tussen de 12 en 18 waren de mooiste jaren. Veel minder budget maar meer lol. Andere tijdsgeest ook.
Tegenwoordig veel mooier spul maar ik vind het er niet leuker op geworden.

Een groot budget vind ik heerlijk, koop niet veel dubbele producten van 18:00 tot 02:00 allemaal verschillend spul stoken..opbouwend naar groter en harder vind ik het beste!!
Maar minder hebben als voorgaande jaren vind ik moeilijk.

Tussen de 12 en 18 waren de mooiste jaren. Veel minder budget maar meer lol. Andere tijdsgeest ook.
Tegenwoordig veel mooier spul maar ik vind het er niet leuker op geworden.
Terugkijkend waren de eerste jaren sowieso het mooiste ja. Sneller tevreden ook, klein budget, dikke prima (al wilde je wel meer natuurlijk). Wekenlang vergapen aan vitrines en folders en de 31e vanaf zonsopkomst zo'n beetje buiten, onderweg, knallen.
Maar moet zeggen dat de laatste jaren ook top zijn, meer budget dus groter uitpakken, verschuiving naar het sier i.p.v. knal (knallen overdag wel, maar met name carbid) en sowieso dikkere kwaliteit aan sier tegenwoordig.
Maar méér budget is idd niet per se beter. Wel lekker om ruim te kunnen kopen, maar als je echt te veel hebt dan wordt het op een gegeven moment stoken om er maar vanaf te zijn. Doodzonde natuurlijk... 1 of 2 keer gehad nu, dan ben ik de grens van meer = beter dus wel voorbij. Dat doen we niet nog eens.

Grotendeels wel,omdat bepaalde keuze's maken makkelijker zijn. Ook kan je dan bij meerdere winkels,een leuke bestelling doen . Omdat ze dan net het product hebben,wat een andere winkel niet heeft. kan je toch een soort ideale collectie samenstellen. En sowieso een leuk aantal toppers,is altijd fijn.

Aan de andere kant. Ook wel eens gehad,dat je 7 kruiwagens aan cakes er door heen jaagt. En dat er dan nog wat staat. Nou dan is het echt,omdat het op moet. Dan is het plezier wel weg. Geef dit jaar een stuk minder uit,dan voorheen. Vorig jaar 350 euro,dit jaar honderd euro minder. Wat opzich een mooi bedrag is. Maar moet wel eerlijk zeggen,bepaalde keuze's niet kunnen maken. Daar kan ik toch flink van balen. Maar de uitdaging is daarom wel groter. Het maximale uit een budget halen,is een hele sport voor mij. En moet zeggen,het plezier is daardoor wel gegroeid.

500 euro aan compounds en cakes, dan ben je wel rustig een half uur-uur bezig met middernacht en daarbij 200 euro aan klein spul door de dag heen om te stoken, met name met kleine nichtje en met vrienden harde knallers.

Ik zou zeggen over het algemeen minimaal 350 en maximaal 750 euro in totaliteit heb ik de beste tijd. Minder dan 200 zou ook weer beetje onvervolmaakt aanvoelen, dan koop ik liever niets en geniet ik wel van andermans vuurwerk en koop het jaar erop weer.

Toen ik jonger was, was 100-200 MEER dan genoeg, als je wat ouder bent wil je gewoon wat meer van compounds genieten, en als je een compound of 5-6 stookt ben je al gauw 300 euro kwijt minimaal.

er ligt ergens een grens en die heb ik voor mezelf wel gevonden. Ik kan nu wel meer uitgeven aan vuurwerk maar de lol word er niet groter op. Ik kan de grens wel verleggen door hele shows te gaan maken en dikke bouw projecten te gaan maken maar dat red ik niet met 100 of 200 extra. Die extra investering ga ik niet doen omdat het einde dan zoek is en dat moeten we ook weer niet willen.

En het grote bewijs is denk ik wel op youtube te vinden mensen sporen niet en slaan door en de lol is echt niet groter ondanks dat het wel zo gespeeld wordt en iedereen er wild op reageert.

100 dezelfde cakes tegelijk afsteken... lachen man... denk dat je met 50 net zoveel lol had gehad en denk met 20 ook.

er ligt ergens een grens en die heb ik voor mezelf wel gevonden. Ik kan nu wel meer uitgeven aan vuurwerk maar de lol word er niet groter op. Ik kan de grens wel verleggen door hele shows te gaan maken en dikke bouw projecten te gaan maken maar dat red ik niet met 100 of 200 extra. Die extra investering ga ik niet doen omdat het einde dan zoek is en dat moeten we ook weer niet willen.

En het grote bewijs is denk ik wel op youtube te vinden mensen sporen niet en slaan door en de lol is echt niet groter ondanks dat het wel zo gespeeld wordt en iedereen er wild op reageert.

100 dezelfde cakes tegelijk afsteken... lachen man... denk dat je met 50 net zoveel lol had gehad en denk met 20 ook.
Waar heb je die grens nu liggen?

Ik denk dat tot een bepaalde hoogte het er wel beter op wordt, maar dat je moet stoppen als je erdoor een gejaagd gevoel krijgt. Dingen als 'stoken omdat het opmoet' en 'niet meer kijken naar de cakes' is echt zonde, maar heeft in mijn ogen niet per se iets met het budget te maken. Ik heb afgelopen oud&nieuw bizar veel ingeslagen, kleine 6000 euro uitgegeven. Beste oud&nieuw ooit gehad, maar heb ongeveer de helft maar weggestookt. Ik had heel bewust van te voren tijdsloten gemaakt, en als de tijd om was die producten weer binnen gezet. En vooraf besloten dat het prima was om dingen over te houden, ook vooraf opslaglocaties geregeld.

Ik heb hierdoor heerlijk kunnen genieten van de sfeer om me heen, mensen die rond het 00:00u moment naar buiten zijn gekomen en genoten van mijn enthousiasme. Iedereen wist van mijn systeem, hielp met het opslaan en ophalen en ging mee in de grotere opbouw van producten. Had ik met 2000 euro net zo'n toffe avond gehad, ja zeker weten. Maar met 1000 euro, nee denk ik niet. Dan had je misschien bewustere keuzes gemaakt, maar elk product wat het dan nét niet was is veel zuurder. Immers had je voor datzelfde geld iets anders kunnen kopen wat misschien wel mooi is geweest. Nu dacht ik, hé jammer, ik had het goed uitgezocht maar deze valt tegen, gelukkig heb ik nog voldoende ander mooi spul staan. Ik heb door dit budget minimale compromissen hoeven maken, en daardoor de creativiteit de vrije loop gelaten.

Daarnaast ben ik het eens met de ervaringen dat je toen je jong was met 50 of 100 euro heel de dag aan het stoken was, maar dat zou je nu niet meer zo tof vinden. Ik kan mij goed de momenten herinneren dat ik met mijn rugzakje bezig was, maar precies datzelfde gevoel had ik nu vanaf de 28e met alles ophalen. Was net weer een kind van 12, en nu met de bestellingen komt er net zo'n geluksgevoel naar boven. Alleen nu kun je vaker en meer bestellen, en veel nadenken of schietvolgordes of kleine projecten. Als ik geen klein kind meer zou zijn met het aansteken zou ik überhaupt niet echt meer genieten van het vuurwerk.

Dit jaar weer een goed schema gemaakt van hoeveel producten in elk tijdslot kunnen, en nu zeker minder inkopen maar kan nu ook al zeggen dat er vast weer overblijft.

Nope.
Ik ben al een aantal jaren aan het minderen.
Het verkorten van de afsteektijden, vond ik vervelend maar nu eerder een zegen.
Sorry.
Ik heb afgelopen oud en nieuw sinds jaren genoten.
Geen gestress meer of ik alles wel weg kreeg.
Ik was 22:30 uur klaar met mijn avond spul, die 1,5 uur wachten waren gewoon heel fijn.

Ik had ongeveer 15 cakes en 3 doorlont units.
Ik denk dat ik voor aankomend oud en nieuw naar 20 cakes en 2 doorlont/compound units ga.

Ik denk dat tot een bepaalde hoogte het er wel beter op wordt, maar dat je moet stoppen als je erdoor een gejaagd gevoel krijgt. Dingen als 'stoken omdat het opmoet' en 'niet meer kijken naar de cakes' is echt zonde, maar heeft in mijn ogen niet per se iets met het budget te maken. Ik heb afgelopen oud&nieuw bizar veel ingeslagen, kleine 6000 euro uitgegeven. Beste oud&nieuw ooit gehad, maar heb ongeveer de helft maar weggestookt. Ik had heel bewust van te voren tijdsloten gemaakt, en als de tijd om was die producten weer binnen gezet. En vooraf besloten dat het prima was om dingen over te houden, ook vooraf opslaglocaties geregeld.

Ik heb hierdoor heerlijk kunnen genieten van de sfeer om me heen, mensen die rond het 00:00u moment naar buiten zijn gekomen en genoten van mijn enthousiasme. Iedereen wist van mijn systeem, hielp met het opslaan en ophalen en ging mee in de grotere opbouw van producten. Had ik met 2000 euro net zo'n toffe avond gehad, ja zeker weten. Maar met 1000 euro, nee denk ik niet. Dan had je misschien bewustere keuzes gemaakt, maar elk product wat het dan nét niet was is veel zuurder. Immers had je voor datzelfde geld iets anders kunnen kopen wat misschien wel mooi is geweest. Nu dacht ik, hé jammer, ik had het goed uitgezocht maar deze valt tegen, gelukkig heb ik nog voldoende ander mooi spul staan. Ik heb door dit budget minimale compromissen hoeven maken, en daardoor de creativiteit de vrije loop gelaten.

Daarnaast ben ik het eens met de ervaringen dat je toen je jong was met 50 of 100 euro heel de dag aan het stoken was, maar dat zou je nu niet meer zo tof vinden. Ik kan mij goed de momenten herinneren dat ik met mijn rugzakje bezig was, maar precies datzelfde gevoel had ik nu vanaf de 28e met alles ophalen. Was net weer een kind van 12, en nu met de bestellingen komt er net zo'n geluksgevoel naar boven. Alleen nu kun je vaker en meer bestellen, en veel nadenken of schietvolgordes of kleine projecten. Als ik geen klein kind meer zou zijn met het aansteken zou ik überhaupt niet echt meer genieten van het vuurwerk.

Dit jaar weer een goed schema gemaakt van hoeveel producten in elk tijdslot kunnen, en nu zeker minder inkopen maar kan nu ook al zeggen dat er vast weer overblijft.

Waarom zelf iets typen als iemand anders jou gevoel perfect kan verwoorden..
Dankje Flutsjah:wink:

Het budget zegt denk ik niet zoveel. Je kunt veel of weinig besteden: het is de manier hoe je het afsteekt.

Vorig jaar was mijn budget 130€. En ik heb ervan genoten. Dit jaar kwam ik met diverse tussentijdse verhogingen op 390€. En ik heb toch minder genoten naar mijn gevoel. Er zaten enkele producten tussen die ik niet weer zou nemen, kwalitatief niet echt goed, maar dankzij dit forum gaat mij dit niet weer overkomen. Daarnaast heb ik alles in een ‘showtje’ weg willen schieten waardoor ik teveel en te gestrest met afsteken bezig was. Komend jaar wil ik alles rustiger, relaxter en verspreid over de avond/nacht schieten. Budget zegt dus niet alleen iets over het plezier, ook de manier van afsteken kan ervoor zorgen dat je, wat voor budget je ook hebt, niet optimaal geniet van wat je afsteekt.

Komend jaar heb ik een budget vastgesteld van 600€, dat is 50€ per maand en dat voelt voor mij nu goed. Je kunt een leuk assortiment kopen aan losse cakes, aan losse cakes voor een projectje en aan een aantal compounds (stuk of 5-6). Bij een budget van enkele duizenden €’s kun je kopen wat los en vast zit. Het redelijk beperkte budget dwingt je meer bepaalde keuzes te maken en ik vind het een sport om zo veel mogelijk kwaliteit in het budget te stoppen. Richtlijn voor mij is max. 100€ per artikel en ik probeer rond de 0,50-0,75€ per shot. En als je even zoekt kun je voor die bedragen heel veel leuk spul kopen. Enig nadeel is dat een goede 300-400 of meer shotsbak als de Tournament box buiten bereik ligt.

Ik ben benieuwd hoe het nieuwe budget bevalt. Ik denk dat ik voor dit budget prima kan genieten, zolang ik het rustig en relaxt afsteek. En misschien komt er volgend jaar nog iets bij, misschien hou ik het zo. Als ik eens een bakbeest wil schieten zal er iets bij het budget moeten komen, maar voor dit jaar ben ik dat niet van plan. Een ding staat voor mij in elk geval vast: dankzij dit forum wordt de komende jaarwisseling op vuurwerkgebied absoluut de meest geslaagde ten opzichte van de vorige edities!

Ik snap je niet zo, met name vanwege je laatste zinnen. Je hebt voor 6k gekocht en nog de helft over, met name omdat je het binnen de tijd niet op kreeg. Dus 3k afgestoken en nog 3k over. Daarnaast geef je aan dat je voor 2k eenzelfde avond gehad zou hebben. Waarom ga je voor dit jaar dan weer opnieuw inkopen? Waarom moet die resterende 3k dan weer (bijvoorbeeld) 5k worden?

In het algemeen, mijn grens ligt rond de 1k. Daarboven heb ik er eerder nadeel dan voordeel van. jaaaren geleden ben ik ook een aantal keer over die grens heen gegaan. Maar ik betrapte me er telkens op dat het destijds een soort van verslaving (of gebrek aan zelfdiscipline) was met de mooie dekmantel ‘bang dat je niet genoeg hebt’ terwijl je vreemdgenoeg ieder jaar weer verbaasd was over de hoeveelheid als het voor je neus stond. Ook het argument ‘ja maar het is moeilijk in te schatten en niet tastbaar’ gaat na jaren niet meer op. Te makkelijk om je eerdere ervaringen te vergeten.

Vuurwerk is geen 1e levensbehoefte, je koopt dus niet meer dan je kan kopen. Ik snap het argument 'teveel' niet zo. Wanneer je tegen een mooie aanbieding aanloopt dan kun je dit ook prima voor de komende jaren kopen. Waarom toch die focus op de komende oud en nieuw.

Vuurwerk is geen 1e levensbehoefte, je koopt dus niet meer dan je kan kopen. Ik snap het argument 'teveel' niet zo. Wanneer je tegen een mooie aanbieding aanloopt dan kun je dit ook prima voor de komende jaren kopen. Waarom toch die focus op de komende oud en nieuw.

Denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat Sirens.
Meer vuurwerk kopen betekent voor mij ook langer verspreid vuurwerk kopen. Vuurwerk betekent voor mij meer dan alleen maar 31 December 00:00, vuurwerk is voor mij het hele jaar kijken wat ik mooi vind en proberen die producten zo goedkoop mogelijk te krijgen, een spelletje zeg maar..

En wat je zegt over dat focussen op een oud en nieuw, als de aanbieding zo mooi is dat je hem niet kunt laten lopen koop ik misschien al wel voor 2022 in.

Ik koop altijd per oud en nieuw in en steek ook alles af, tenzij het weer zo slecht is dat afsteken zonde is. Ik heb een bepaald budget voor ogen en steek in de avond ff uurtje, anderhalf uur af met vrienden en dan pas weer rond 00.15/00.30. en dan ben ik er na een half uurtje ook wel weer klaar mee.

Voor mij is oud en nieuw tegenwoordig meer een totaal beleving. Genieten van samen zijn met vrienden/familie, lekker eten en daarbij is vuurwerk ook een (belangrijk) onderdeel van.

Niet mee eens. Er is een omslagpunt tussen veel vuurwerk en te veel vuurwerk. In het verleden wel gehad dat ik echt haast kreeg om alles er door heen te jagen omdat ik anders in tijdnood kwam. Koop de afgelopen jaren wat minder en dat bevalt me uitstekend....

Niet mee eens. Er is een omslagpunt tussen veel vuurwerk en te veel vuurwerk. In het verleden wel gehad dat ik echt haast kreeg om alles er door heen te jagen omdat ik anders in tijdnood kwam. Koop de afgelopen jaren wat minder en dat bevalt me uitstekend....
Hoeveel kocht je toen en hoeveel nu (ongeveer)

Moeilijke stelling, want ik heb 15 jaar een opbouwend budget gehad waarbij ik ieder jaar meer plezier had van de hoeveelheid, de projecten die je kunt maken en het uitzoeken van je collectie zonder echt na te hoeven denken over budget.
Ja, dat is leuk, het is makkelijk en je hebt de dikste projecten, maar vervolgens ben ik ook eens gaan kijken hoe is het is om bewust te minderen, want het is m.i. ook gewoon een soort verslaving en je hebt nooit genoeg.

Daarom afgelopen jaar bewust meer dan gehalveerd en dat is meer dan goed bevallen. Werd gedwongen tot keuzes, koos vooral op kwaliteit nu en daarom heb ik prachtig vuurwerk gezien. Ook bewust wat producten gekozen die ik dan echt wil zien in de straat, had wat meer rust met afsteken dus ook daar wat meer van genoten.
En wat ik vooral leuk vind, is het feit dat ik veel meer bezig ben geweest met het bekijken van alle producttopics. Meer plezier om te zien hoe de bestelde items presteerden op de winkeldemo's en in januari kijken wat de toppers waren in de straat, zeker waar ik budget technisch de keuze heb gemaakt om hem niet erbij te nemen.

Al met al is het mij in ieder geval prima bevallen om bewust flink te minderen, heb meer plezier gehad in het uitzoeken, bestellen en afsteken dan de vele jaren ervoor.
De stelling is dus moeilijk, meer budget is absoluut een toevoeging aan het plezier, maar wat mij betreft is er een kantelpunt voor hoeveelheid en plezier. Wanneer je staat te stoken om het op te krijgen en je er niet meer de rust voor neemt om ook naar te kijken, dan is het té, en dat lees ik hier in het topic ook wel terug.

Back
Bovenaan