Besluit deels f2 vuurwerk verbieden

Stemmingen Tweede Kamer
Morgen, dinsdag 11-02, vinden vanaf 15.00u de stemmingen in de Tweede Kamer plaats. Ook de bij het Debat over de Jaarwisseling en Vuurwerk ingediende moties zullen ter stemming worden gebracht. Het gaat om het volgende:

Moties ingediend bij het debat over het verloop van de jaarwisseling
28684-599 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.J.L. van Dam, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Van Dam c.s. over preventief fouilleren mogelijk maken

28684-600 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.J.L. van Dam, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Van Dam c.s. over garanderen dat een beperking van vuurwerk niet ten koste gaat van carbidschieten

28684-601 Motie d.d. 5 februari 2020 - L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Helder over het beperken van de verkooptijd van vuurwerk tot één dag

28684-602 Motie d.d. 5 februari 2020 - L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Helder over een deugdelijke compensatieregeling voor vuurwerkondernemers

28684-603 Motie d.d. 5 februari 2020 - L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Helder over de groepsaansprakelijkheid bij openlijke geweldpleging verruimen

28684-604 Motie d.d. 5 februari 2020 - D. Yesilgöz-Zegerius, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Yesilgöz-Zegerius over versterkte handhaving en inzet van bestuurlijke bevoegdheden

28684-605 Motie d.d. 5 februari 2020 - D. Yesilgöz-Zegerius, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Yesilgöz-Zegerius en Ziengs over schadeloosstelling van vuurwerkondernemers

28684-606 Motie d.d. 5 februari 2020 - S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Graaf en Van der Staaij over de mogelijkheden voor gemeenten om het afsteken van vuurwerk enkel in georganiseerd verband toe te staan

28684-607 Motie d.d. 5 februari 2020 - S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Graaf en Van der Staaij over een algeheel verbod op het kopen en afsteken van consumentenvuurwerk

28684-608 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.G. van der Staaij, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Staaij en Krol over het verbieden van siervuurwerk dat een gevaar vormt voor de veiligheid van hulpverleners

28684-609 Motie d.d. 5 februari 2020 - H.C.M. Krol, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Krol en Azarkan over een scholingstraject voor vuurwerkverkopers

Als voor een motie in meerderheid wordt gestemd dan wordt deze aangenomen en wordt het Kabinet gedwongen om daar serieus mee aan de slag te gaan.

Let op: er worden een hele berg moties van allerlei debatten ter stemming gebracht. Over het algemeen gaat het vrij snel maar als ze de gepubliceerde volgorde aanhouden dan zullen er eerst andere moties over andere onderwerpen ter stemming worden gebracht.

Je kunt de stemmingen hier vanaf 15.00u live volgen: https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp en is dat ook beter, maar ik zie in bovenstaande moties niks staan over F2 en F3 producten, of bedoelen ze dat met:

"28684-608 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.G. van der Staaij, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Staaij en Krol over het verbieden van siervuurwerk dat een gevaar vormt voor de veiligheid van hulpverleners?
"

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp en is dat ook beter, maar ik zie in bovenstaande moties niks staan over F2 en F3 producten, of bedoelen ze dat met:

"28684-608 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.G. van der Staaij, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Staaij en Krol over het verbieden van siervuurwerk dat een gevaar vormt voor de veiligheid van hulpverleners?
"

Nee zeker niet, SGP en 50Plus bedoelen daarmee óók een verbod voor al het werpbare siervuurwerk naar hulpverleners dus ook Grondbloemen, Jumping Jacks, kleine fonteinen, luchthuilers, enz. Die willen nog veel verder gaan dus!

De moties zijn aanvullingen/aanpassingen op de voorgenomen wetsaanpassingen van het Kabinet wat qua vuurwerk samengevat neerkomt op een verbod op F3 en op alle F2 vuurpijlen, single shots en knalvuurwerk aangevuld met een uitgebreidere vorm van opsporing en handhaving. De Tweede Kamer heeft zich in meerderheid uitgesproken vóór deze aanpassingen te zijn.

Ik heb de VVD gister horen zeggen dat hun absoluut niet verder gaan verbieden de komende jaren. Ook hun weten dat een GroenLinks enz volgend jaar weer gaan roepen dit heeft niet gewerkt dus we moeten verder beperken. VVD geeft duidelijk aan dat dit niet zo werkt.

Dus gelukkig zijn er wat partijen die het wel snappen.

Waarom gaat de vvd dan wel met dit (niet helpend) verbod wel akkoord?

De stemmingen over de Jaarwisseling en Vuurwerk zijn op het allerlaatste moment tot nader order uitgesteld:

De Voorzitter: de fractie van de VVD verzoekt om uitstel van de stemmingen bij punt 19 (= 19. Stemmingen over: moties ingediend bij het debat over het verloop van de jaarwisseling)

De stemmingen over de Jaarwisseling en Vuurwerk zijn op het allerlaatste moment tot nader order uitgesteld:

De Voorzitter: de fractie van de VVD verzoekt om uitstel van de stemmingen bij punt 19 (= 19. Stemmingen over: moties ingediend bij het debat over het verloop van de jaarwisseling)

Wat houd punt 19 in dan ?

Weet je toevallig ook wanneer deze onderwerpen dan weer worden behandeld?

Nieuwsgierig wat er allemaal achter de schermen gebeurt in Politiek Den Haag! Bedankt Gizmo voor het bijhouden en het hier voor ons samenvatten van alle politieke ontwikkelingen omtrent vuurwerk!

Dit maakt het wel erg lastig voor de importeurs en de winkeliers. Je moet op een bepaald moment wel weten waar je aan toe bent. Wat laat je uitlopen met het risico dat je iets juist wel had kunnen gebruiken aan het eind van het jaar omdat er iets verboden is. Of juist andersom.

Anderzijds denk ik dat de branche ook wel druk aan het werk is. Dat de Malieveld demo misschien toch mensen aan het denken heeft gezet. Het naar voren schuiven lijkt de kans op enigszins positief nieuws groter te maken.

Dit maakt het wel erg lastig voor de importeurs en de winkeliers. Je moet op een bepaald moment wel weten waar je aan toe bent. Wat laat je uitlopen met het risico dat je iets juist wel had kunnen gebruiken aan het eind van het jaar omdat er iets verboden is. Of juist andersom.

Anderzijds denk ik dat de branche ook wel druk aan het werk is. Dat de Malieveld demo misschien toch mensen aan het denken heeft gezet. Het naar voren schuiven lijkt de kans op enigszins positief nieuws groter te maken.

Sorry dat ik je positieve opmerking de grond in ga boren:biertje:, maar ga er maar vanuit dat we van geluk mogen spreken als de compounds en potten overblijven.
Dan zijn we er nog niet want wat de traditie echt kapot gaat maken zijn de gemeenten die dit jaar massaal vuurwerk vrij willen worden.
Dat betekend dat er meer overlast komt (niemand gaat zich eraan houden) en dan begint het hele politieke geneuzel weer opnieuw.
Zoals een wijs man ooit zei: "Toen pissen plassen werd, was het gezeik begonnen".

Dan zijn we er nog niet want wat de traditie echt kapot gaat maken zijn de gemeenten die dit jaar massaal vuurwerk vrij willen worden..

Begrijp me niet verkeerd, elke gemeente die dit als voornemen heeft is er natuurlijk 1 teveel, maar het woord "massaal" dat jij gebruikt suggereert dat een heel groot deel van de gemeentes dit gaat doen. Er zijn op dit moment 355 gemeentes in NL dus vertel: welke gemeentes zijn dat dan allemaal?

Ik kom niet verder dan 2 die er officieel stappen in hebben gezet (maar waar het nog niet officieel bekrachtigd is) en een paar die het serieus overwegen. Dat zijn er geen tientallen, laat staan honderden. Laten we vooral niet doen waar wijzelf zo'n hekel aan hebben bij de media en ons wel aan de feiten houden! Voor je het weet gaat iedereen roepen dat dit massaal gebeurd en dat moeten we niet willen!!

Begrijp me niet verkeerd, elke gemeente die dit als voornemen heeft is er natuurlijk 1 teveel, maar het woord "massaal" dat jij gebruikt suggereert dat een heel groot deel van de gemeentes dit gaat doen. Er zijn op dit moment 355 gemeentes in NL dus vertel: welke gemeentes zijn dat dan allemaal?

Ik kom niet verder dan 2 die er officieel stappen in hebben gezet (maar waar het nog niet officieel bekrachtigd is) en een paar die het serieus overwegen. Dat zijn er geen tientallen, laat staan honderden. Laten we vooral niet doen waar wijzelf zo'n hekel aan hebben bij de media en ons wel aan de feiten houden! Voor je het weet gaat iedereen roepen dat dit massaal gebeurd en dat moeten we niet willen!!

Klopt dat ik het idd wat dramatischer maak dan de feitelijke cijfers, echter is het jaar net begonnen en ik denk (hoop het niet natuurlijk) als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer.
Maar wat ik vooral bedoel te zeggen is dat ik daar vooral de problemen zie, dat er landelijk besloten word dat rotjes en pijlen verboden worden is al vervelend maar ik vrees meer de gemeentes die de traditie omzeep willen helpen.

Is overigens niet m'n bedoeling stemming te maken, ik hoop zelfs dat ik ernaast zit.

Back
Bovenaan