Meerderheid Tweede Kamer wil riskant vuurwerk verbieden

Als het niet uitvoerbaar is, wil de PvdA een totaalverbod op al het consumentenvuurwerk.

Niet uitvoerbaar, wat is dat nu weer? De verkoop van pijlen en rotjes verbieden, wat is daar moeilijk uitvoerbaar aan?

ze snappen het totaal niet he... wat heb zin om vuurpijlen en knaller te verbieden? ze gooie egt geen rotje naar een agent toe hoor volgens mijn zien ze het verschill niet tussen rotje of een cobra? nitraat ofzo blinde paarden daar in den haag

Even een gekke gedachte: stel mensen mogen alleen nog maar cakes, compounds en fonteinen afsteken. Dit zou voor de meesten hier de beste oplossing zijn.

Ik ben er van overtuigd dat het bekogelen en lastigvallen van hulpverleners door zal blijven gaan. Echter, ze kunnen in geen enkele mogelijkheid meer legaal vuurwerk hiervan de schuld geven. Het enige wat je nog zou kunnen hebben is: iemand die met een cake gooit, OF iemand die zonder bril met zn hoofd erboven een cake aansteekt. Dan is de vraag in hoeverre je hier legaal vuurwerk nog de schuld van kan geven. Kortom, misschien helemaal geen verkeerde oplossing. Ik blijf er wel bij: 25kg regeling minimaal verviervoudigen.

Even een gekke gedachte: stel mensen mogen alleen nog maar cakes, compounds en fonteinen afsteken. Dit zou voor de meesten hier de beste oplossing zijn.

Ik ben er van overtuigd dat het bekogelen en lastigvallen van hulpverleners door zal blijven gaan. Echter, ze kunnen in geen enkele mogelijkheid meer legaal vuurwerk hiervan de schuld geven. Het enige wat je nog zou kunnen hebben is: iemand die met een cake gooit, OF iemand die zonder bril met zn hoofd erboven een cake aansteekt. Dan is de vraag in hoeverre je hier legaal vuurwerk nog de schuld van kan geven. Kortom, misschien helemaal geen verkeerde oplossing. Ik blijf er wel bij: 25kg regeling minimaal verviervoudigen.

Je kunt de nederlandse knallers ook niet de schuld geven van de harde dreunen, doen ze ook. Nogmaals, het antikamp wil geen oplossing die beide partijen tevreden stemt. Ze willen een totaal verbod. Flatbrand --> consumentenvuurwerk. Hulpverleners belagen --> consumentenvuurwerk. Dingen vernielen --> consumentenvuurwerk. Harde knallen in november --> consumentenvuurwerk. Doden met oud en nieuw --> consumentenvuurwerk.

Ze gaan ook de cakes, compounds en fonteinen ergens de schuld van geven, het is zo voorspelbaar.

bij mij gaat de lol van de vuurwerk hobby er wel van af met al dit gezeik de hele tijd. ik merk al dat de vuurwerk hobby steeds minder word nu ik ouder word, maar het gevoel lijkt steeds verder de grond in te gaan met dat gezeur de hele tijd. ik denk trouwens dat dat ook de bedoeling is, net zo lang door zeuren tot menig mens het niet veel meer boeit of het verboden word. of dat menig mens zelfs zegt van maak het nu maar verboden want ik ben dit gezeur nu wel meer dan zat.

Wat zijn het toch ook een stelletje achterbakse leugenaars hè die politici. Een uitgebreide brief geschreven naar bijna alle genoemde partijen en dan als PvdA aangeven tegen een algeheel vuurwerkverbod te zijn en nu opeens 180 graden draaien. Wat een vuile leugenaars.

Blij dat ik vorig jaar nog 'een pakje' pijlen extra heb gekocht voor volgende jaren. Cakes en boxen vind ik mooi, maar het afsteken van het kleine spul, grondbloemen, single shots, pijlen en pijltjes tussendoor maakt het voor compleet. Dan kun je echt de hele avond buiten staan en constant afsteken. Met enkel cakes en boxen wordt dat (voor mij in ieder geval) gewoon echt te duur dan.

Als we single shots en pijlen moeten opgeven om cakes en compounds te behouden, vind ik dat persoonlijk geen heel groot probleem...

Aan de andere kant, eerst F3, nu pijlen en knallers, wat word de volgende stap...

Wat wil je daarna opgeven om cakes te behouden?

Iemand die nu eens wil schrijven naar zoveel mogelijk politieke partijen en politici of politie korpsen? Dit voorbeeld kun je gebruiken en dan vervolgens aanpassen.

Vooral de PvdA confronteren met dat ze eerst beweerden tegen een vuurwerkverbod te zijn en nu 180 graden draaien. De basterds!

Geachte...... ,

Als liefhebber, kenner en als kennis van leden van het Nederlands Vuurwerk Museum,
voel ik mij genoodzaakt om politeke partijen een brief te schrijven over foutieve nieuwsartikelen omtrent het legale en goedgekeurde Nederlandse consumentenvuurwerk. Tot mijn grote spijt, lees ik tegenwoordig steeds vaker foutieve artikelen omtrent legaal en goedgekeurd consumentenvuurwerk.

Gisteren publiceerde omroep Flevoland een artikel over een vuurwerk gerelateerd incident ivm een beschadigde woning. In dit artikel beschreef de omroep helaas niet nadrukkelijk dat het om illegaal vuurwerk ging. Pas in de laatste alinea noemden zij de term ''vuurwerkbom'' Goedgekeurd Nederlands vuurwerk heeft namelijk niet de kracht en de lading om een woning dusdanig te beschadigen of erger. Zie; https://www.omroepflevoland.nl/nieuw...-door-vuurwerk

Twéé dagen geleden publiceerde RTL nieuws ook een artikel over een dodelijk ongeval met vuurwerk. Hierbij zou het gaan om een ‘’vuurpijl’’ .
Nogmaals heeft een goedgekeurd stuk Nederlands vuurwerk, niet de kracht en de lading om voor een dodelijk slachtoffer te zorgen. Uit bronnen weet ik dat de zoon van het dodelijk slachtoffer ook al heeft aangegeven dat het om zwaar professioneel vuurwerk ging. Het betrof een zogehete siershell met een doorsnede van 3 of 4 inch. Daar zit een behoorlijke lading in en is alleen geschikt voor professioneel gebruik. Niet geschikt voor alledaagse consumenten. Zie;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...erd-hem-fataal

Vele liefhebbers, de vuurwerkbranche en winkeliers zouden het erg jammer vinden wanneer een tientallen jaren oude traditie met mooi en veilig consumentenvuurwerk geheel onterecht verloren zal gaan. Dit, mede door foutieve berichtgeving en door individuen / partijen die eigenlijk geen verstand hebben van vuurwerk en toch vóór een vuurwerkverbod zijn. Bovendien zouden de goedwillende partijen als liefhebbers, de vuurwerkbranche en winkeliers lijden onder de mensen die zich ernstig misdragen in combinatie met zwaar illegaal vuurwerk en bijvoorbeeld vernielingen aanrichten of zelfs illegaal vuurwerk naar mensen of andere levende wezens gooien. Dit zou in een rechtvaardig Nederland toch nooit het geval mogen zijn ?

Met een vuurwerkverbod zouden de goedwillenden geraakt zijn, waarbij de mensen die besluiten om zwaar illegaal vuurwerk aan te schaffen en zich te misdragen, zich toch al niet aan de wet houden eigenlijk vrijuit gaan en dat met een vuurwerkverbod óók niet doen. Als goedwillenden en liefhebbers van vuurwerk hebben we naar mijn mening al te veel en onterecht moeten inleveren. Denk hierbij aan de beperking van de afsteektijden, verbieden van geheel ongevaarlijke romeinse kaarsen en baby pijtljes ( mits mensen een vuurwerkbril dragen ) en nu het verbieden van categorie F2 en F3 goedgekeurd consumentenvuurwerk.

Hier in de wijk vieren we met alle buren al bijna 12 jaar achtereenvolgend met z'n allen oud & nieuw. Hierbij vinden we het geweldig om zelf mooi en goedgekeurd siervuurwerk af te steken met z'n allen. In die 12 jaar is hier nog nóóit iets fout gegaan, mede omdat we onze verantwoordelijkheid nemen. Iedere buurtbewoner draagt hierbij een vuurwerkbril en zogeheten cakes of cakeboxen zetten we als extra veiligheid altijd tussen 4 zware klinkers zodat deze nooit om kunnen vallen. Ook steken wij al 12 jaar lang op een veilige manier vuurpijlen af. Dit met een goede en stevige pijlenstandaard en voorheen met een stevige buis in de grond. Nogmaals is hier nog nóóit iets fout gegaan.

Met deze brief wil ik politici graag informeren en oproepen om eerst goed en gedegen onderzoek te doen naar misbruik van illegaal vuurwerk. Vooral het zware illegale vuurwerk zorgt logischerwijs voor overlast en dit is ook het soort vuurwerk wat ver voor oud & nieuw vaak wordt afgestoken. Een vuurwerkverbod op welke categorie Nederlands vuurwerk dan ook, zal het zware illegale vuurwerk en de daarbij gepaarde incidenten niet doen laten verdwijnen en de goedwillenden die zich keurig gedragen benadelen. Dit lijkt mij niet de bedoeling en onrechtvaardig tegenover de mensen die zich wel gedragen en hun verantwoordelijkheid nemen. In Nederland is er logischerwijs nog nóóit een dode gevallen door goedgekeurd Nederlands consumentenvuurwerk.

Ik hoor graag van jullie.

Fijne avond en vriendelijke groet,

bij mij gaat de lol van de vuurwerk hobby er wel van af met al dit gezeik de hele tijd. ik merk al dat de vuurwerk hobby steeds minder word nu ik ouder word, maar het gevoel lijkt steeds verder de grond in te gaan met dat gezeur de hele tijd. ik denk trouwens dat dat ook de bedoeling is, net zo lang door zeuren tot menig mens het niet veel meer boeit of het verboden word. of dat menig mens zelfs zegt van maak het nu maar verboden want ik ben dit gezeur nu wel meer dan zat.

Je geeft zelf dus toe aan hetgene wat ze willen bereiken....

Denken ze in Den Haag nu echt dat met een (deel)verbod op consu-vuurwerk de onrustige jaarwisselingen tot het verleden gaan behoren? Wat een mafklappers zeg. Bij een gedeeltelijk vuurwerkverbod, dus alleen de cakes en boxen/compounds die overblijven, zal de rest in de illegaliteit gaan. Pijlen en singleshots worden straks ook illegaal aangeboden net als nu met de nitraten en de cobra's het geval is. Nadat justitie 2 jaar geleden de grote Poolse webshops op zwart had gekregen en zo de toestroom kon minderen kwam het illegale spul vorig jaar net als in de jaren 80/90/00 met busladingen vol weer de grens over ons land binnen. Hele generaties zijn met knalvuurwerk en pijlen tijdens oud en nieuw groot geworden. Als ik hoor hoe de handel in illegale knallers hoogtij viert op middelbare scholen en via social media dan weet ik wel welke richting het verder op zal gaan na een (deel)verbod op consu-vuurwerk. De onrustige jaarwisselingen zullen er in ieder geval niet door verdwijnen.

Wat wil je daarna opgeven om cakes te behouden?

klein potjes die snel omvallen.

Ik ben er inmiddels ook wel weer klaar mee, met zowel het tegen kamp welke niet rationeel kunnen denken maar ook met de grote kliek voorstanders met oogkleppen op die wel tegen een verbod zijn maar zodra je hier geen medelijden toont met iemand die gepakt is met prof/illegaal schofferen ze je, of het adoreren van kanaaltjes die schijt hebben aan de regels... tja wat voor signaal wil je afgeven dan....

Politiek is tegenwoordig een poppenkast, waardoor het ook onvoorspelbaar wordt.

Een niet handhaafbaar totaal verbod kan dus zomaar realiteit worden. Anderzijds kan het ook tot een knalvuurwerk en pijlen verbod komen en dat het daarbij blijft. We zullen het zien.

nou, daar zou ik niet op rekenen. want dan krijg je de volgende situatie: mensen gaan gaan roepen dat er nog steeds veel illegaal vuurwerk is omdat de stap om illegaal vuurwerk te kopen erg klein is vanwege de beschikbaarheid van legaal siervuurwerk.

kortom, juist omdat er vuurwerk afgestoken word zal er altijd een groep zijn die zwaarder vuurwerk wil hebben, zo werkt dat nu eenmaal (men wil altijd iets groters of beters dan de buurman).

conclusie zal dus zijn dat het illegale vuurwerk pas zal verdwijnen bij een totaalverbod van al het vuurwerk. daarbij zullen ze aangeven dat het voor instanties ook veel makkelijker te controleren is op die manier. en natuurlijk duurt het dan een aantal jaar, maar net als bij het rookverbod zal de toekostige genratie het simpelweg niet meer missen omdat ze de vuurwerktraditie niet meegekregen hebben.

dus, ja het word een kwestie van tijd ben ik bang voordat alles verboden gaat worden.

Tja, dit zat er natuurlijk dik in. Ik denk zelf dat 'kanonslagen', knalmatjes, knal single shots (of alle single shots) en vuurpijlen er uit zullen gaan.

En wellicht zal het vast wel iets uithalen. Niet zozeer qua overlast, wel qua minder 'gewonden' door legaal vuurwerk. Veel van de verwondingen komen immers door ondeugdelijk gebruik. Denk aan pijlen en single shots die over de grond gaan. Maar het is ook hypocriet om te roepen dat ongelukken met dergelijk vuurwerk louter komen door ondeugdelijk gebruik. Pijlen kunnen zich onvoorspelbaar gedragen, een single shot is het type vuurwerk dat het snelst omvalt. Vuurwerk blijft een product waar altijd een 'gevaar' aan zit. Het probleem is dat mensen zich daar niet naar gedragen.

Gaat een eventueel verbod iets opleveren tegen de overlast? Absoluut helemaal niet. Kanonslagen kopen jongeren hooguit voor 'erbij', onder het bed liggen al jaren de nitraten en cobra's. En komend seizoen bij meer koters dan ooit tevoren. Ook het tuig dat hulpverleners belaagd doet dat al jaren met flash knallers en niet met een suffe kanonslag of knalmat. En als het geen (illegaal) vuurwerk is, dan zijn het wel stenen, molotov cocktails of de inboedel van een plaatselijke cafetaria.

Het gaat de komende jaren alleen maar meer en meer knallen. De afgelopen 10 jaar laat perfect zien dat de vervelio zich liet laat leiden door wat mag en wat niet mag. Waarom zou dat gaan veranderen bij een verbod? Het is allemaal zo kortzichtig.

Op gelderlander.nl lees ik een uiterst zorgwekkende aanvulling op een eerder bericht:

Prominente VVD’ers, zoals burgemeester Johan Remkes van Den Haag, roepen inmiddels wel op tot een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) eerder heeft bepleit. Uit een steekproef onder de 600 leden van het netwerk binnen de VVD dat zich actief bezighoudt met vraagstukken op gebied van justitie en veiligheid, blijkt een grote meerderheid (87 procent) voor een verbod op het afsteken van knalvuurwerk en vuurpijlen te zijn. Een meerderheid (51 procent) van de ondervraagde leden is voor een landelijk totaalverbod. De peiling wordt aan de VVD-fractie aangeboden ‘zodat zij deze kan meewegen in het bepalen van haar standpunt’.

Nou branche (belangen) vereniging, makkelijker als dit, krijgen jullie het niet weer voorgeschoteld!

Gewoon het duidelijke en realistische voorlichting-filmpje wat jullie gemaakt hebben wbt illegaal vuurwerk vs legaal vuurwerk, naar de media en politiek sturen met daarbij het grafiekje
‘rotjes vs nitraten/Cobra's, naar hulpdiensten gooien’ en wat cijfers wbt hoeveel er gesloopt wordt met ‘legale vuurpijlen vs shells-en zwaar illegaal vuurwerk’...en de roep om een verbod staat voorlopig weer op losse schroeven...

Die filmpjes niet gemaakt?!

Even bij jullie niet-leden vragen, die hebben ze wél.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan