Bossche vuurwerkstunters zijn 32 jaar oud, eentje moet oog missen

Babiloot

VWC lid
De twee personen die gisteravond in Den Bosch ernstig gewond zijn geraakt bij het afsteken van zwaar vuurwerk in een voetbalkooi, zijn mannen van 32 jaar oud. Een van hen moet zijn oog missen.

Beiden hebben diverse botbreuken in hun gezicht, meldt de politie aan RTL Nieuws. De twee worden vandaag nog geopereerd.
'Je zou beter moeten weten'

De twee staken cobra's en mortierbommen af. De huizen van de slachtoffers zijn door de politie doorzocht, ook daar werd zwaar vuurwerk gevonden.

De politiewoordvoerder toonde zich verbaasd over de leeftijd van de slachtoffers. "Je zou beter moeten weten. We waarschuwen altijd voor vuurwerk en we zeggen erbij: bedenk wat je in huis haalt en wat je kunt aanrichten. Dat we dat tegen jongeren moeten zeggen, begrijp ik, maar dit zijn oudere mannen."
Bloedspoor naar woning

De slachtoffers staken rond 23.00 uur knalvuurwerk af in de voetbalkooi. Toen dat misging, zijn ze naar een woning gelopen om hulp te vragen.

Er liep een bloedspoor van het voetbalveldje naar de woning, waar de twee eerst zijn behandeld. De woning werd daarom door de politie tijdelijk afgezet en er werden meerdere hulpdiensten opgeroepen. Ze werden met spoed naar het Oogziekenhuis in Rotterdam gebracht.

Bron: rtlnieuws

Ik snap nog steeds niet dat mensen deze producten zo moeten gebruiken. Als je toch van mening bent dat het groter en harder moet gebruik het dan op zijn minst zoals het hoort en neem veiligheidsmaatregelen. Het is erg dat er überhaupt gewonden vallen. En wederom een slecht bericht voor ons als vuurwerkliefhebbers maar gelukkig waren het de daders zelf en niet omstanders.

Ik vind die discussie onzin. Mensen willen gewoon harder en dat gaat soms fout. Dat gebeurd ook met auto rijden. Waarom wilt men harder rijden? En toch doen er vele het met alle gevolgen van dien. Dit vuurwerk was al verboden. Zat mensen die na een ongeluk dood zijn of een ledemaat verliezen dat staat erna ook niet uitgebreid in de krant. Ik gun het ze niet maar is gewoon pech voor deze heren.

Ik ben benieuwd hoe zoiets mis kon gaan dan, die cobra's hebben met het lont en pre burner minimaal 10 seconde vertraging. Ook shells hebben gewoon visco lont + een stijglading. Het zal zo te lezen aan de verwondingen geen shell die uit de buis midden in hun snufferd is geschoten want dan mis je wel meer dan een oog ( je hele hoofd? ). Apart verhaal, maar daarom gebeuren deze ongelukken ook niet veel. In tegenstelling want de anti-vuurwerk-federatie je wijs wilt maken.

Net op het nieuws en daar zeiden ze dat het meest misgaat met cakeboxen daarna vuurpijlen daarna nitraten dus straks ook de cakeboxen weg
Vuurpijlen zoizo al nog even en we hebben alleen maar cat 1 over.

De media zit er weer bovenop! Hoe meer ik zie hoe het de opinie stuurt ten behoeve van de politiek, hoe groter mijn afschuw naar dat hele media circus is.

Even ontopic: deze man, misschien ook een forumlid?, is echt goed zuur. Die heeft echt wel (even) zijn voorkeur/passie voor (illegaal) vuurwerk verloren.

Ik las het artikel en was verbaasd dat ze een ritje van Den Bosch naar Rotterdam (107km) hebben gemaakt in de ambulance. Dan ook nog de traumahelikopter op laten stijgen, las ik in het AD. Dan nog de boete voor afsteken en in het bezit van, de kosten van een operatie en nazorg.Loopt aardig in de kosten die door geen enkele verzekering wordt vergoed.

En dat met 1 stukje illegaal vuurwerk dat, waarschijnlijk, roekeloos, aangestoken is.

Zonde...

Het zal zo te lezen aan de verwondingen geen shell die uit de buis midden in hun snufferd is geschoten want dan mis je wel meer dan een oog ( je hele hoofd? ).

Gezien de ''Beiden hebben diverse botbreuken in hun gezicht'' Denk ik juist wel dat ze met hun snuffert boven de buis gehangen hebben of iets in die trend. Allemaal aannames natuurlijk~

Gezien de ''Beiden hebben diverse botbreuken in hun gezicht'' Denk ik juist wel dat ze met hun snuffert boven de buis gehangen hebben of iets in die trend. Allemaal aannames natuurlijk~
Lijkt me niet dat ze beide boven een buisje hebben zitten gapen hoor, denk eerder dat door de knal er wat stuk gegaan is en dit in hun gezicht is beland.

Ik ben benieuwd hoe zoiets mis kon gaan dan, die cobra's hebben met het lont en pre burner minimaal 10 seconde vertraging. Ook shells hebben gewoon visco lont + een stijglading. Het zal zo te lezen aan de verwondingen geen shell die uit de buis midden in hun snufferd is geschoten want dan mis je wel meer dan een oog ( je hele hoofd? ). Apart verhaal, maar daarom gebeuren deze ongelukken ook niet veel. In tegenstelling want de anti-vuurwerk-federatie je wijs wilt maken.
Ik heb er weinig verstand van hoor, maar als je een shell op de grond afsteekt zorgt dan de stijglading niet dat het een eindje je kant op kan komen? Of blijft dat stil liggen terwijl het ontbrandt?

Lui staken het in een voetbalkooi af, dus te weinig afstand, met een net erboven, dus waarschijnlijk niet uit een buis willen lanceren. En dan; ik heb m'n vroegere buurjochie, die al jong door mijn vwpassie werd aangestoken, zoooo vaak ingepeperd dat hij de vlam van een aansteker dwars op de lont moet zetten en met gestrekte arm...hoe vaak zien we dit niet fout gaan...?

Echt fokking heftig als je dit overkomt, dit wens je niemand toe. Als je verstandig met dit spul omgaat en op een juiste plek, zoals het hoort, en kort of ondeugdelijk visco even verlengt, hoeven dit soort ongelukken niet tot nauwelijks meer te gebeuren.

Daarom miste ik in het nieuwsberichten een stuk uitleg: ze noemen wel het schietlont, maar niet wat het is en wat dan wel het veilige lont is. En zorg dat die visco gewoon los verkocht mag worden, daarmee gedoog je shells echt niet maar stimuleer je dat het illegale wat toch wel zijn weg vindt, veiliger gebruikt kan worden. Voorlichting is altijd de sleutel, doen we toch ook bij drugsgebruik?

Laatst bewerkt:
Even iets vreemds, gisteren waren er beelden op de NOS te zien, daarin liet men de locatie zien tw: een cruijf veldje die omheind is met hekken maar het meest opmerkelijke was te zien dat er ook een dak op zat van netten. Dus ik weet niet wat ze plan waren maar omhoog schieten met een buis was niet gelukt.... dan kan ik me alleen maar bedenken dat men deze op dat cruijf court zonder buis afstaken. De schade aan zo'n veldje is dan ook best aanwezig omdat het een aangepaste kunststof ondergrond is. Kortom heel vervelend voor ze, maar ik sta er ongelooflijk dubbel in.

Ik zie dat Richardus dit ook al opgemerkt had.

Ik heb er weinig verstand van hoor, maar als je een shell op de grond afsteekt zorgt dan de burstlading niet dat het een eindje je kant op kan komen? Of blijft dat stil liggen terwijl het ontbrandt?

Het kan maar gebeurd zelden,omdat de druk weg kan van de liftcharge is de verplaatsing minimaal.
De vertraging tussen de lift en explosie is meestal tussen de 3-4 seconden en dat is natuurlijk ook niet veel.Voordat je weet wat er aan de hand is ben je dan al vaak te laat helaas.

Wat je ook vaak ziet (o.a. Op youtube filmpjes) is dat het quickmatch iets gevouwen is en het visco er daardoor vlak tegenaan zit. Als je dan het visco aansteekt kan de vonk door het papier van de quickmatch heen branden en direct de shell laten afgaan. Als je er dan met je gezicht boven staat krijg je ‘m vol in je gezicht.

Maar er kan natuurlijk van alles mis gaan. Te grote buis daardoor te weinig druk waardoor de shell net boven de buis ontploft. Geen goede buis en door explosie in de buis stukken van de buis in je gezicht. De shell die in het net van de kooi blijft hangen en de effectlading in je gezicht. Etc.

Hoe dan ook, ik waag me niet aan dit spul. Het is niet voor niets professioneel vuurwerk. Als je niet weet waar je mee bezig bent is het gewoon echt heel gevaarlijk. Ik zou dit ook niet graag met open vuur ontsteken. Op een groot veld met voldoende afstand en elektrische ontsteking lijkt me de beste manier voor dit soort vuurwerk. Als ik shells wil zien zoek ik dus wel een show op.

Erg naar dat in ieder geval 1 van de 2 personen de rest van zn leven verminkt is. Ondanks dat het eigen schuld is, is dit niet een leermoment waar je weer bovenop komt. De rest van je leven draag je dit met je mee.. vreselijk

Wat je ook vaak ziet (o.a. Op youtube filmpjes) is dat het quickmatch iets gevouwen is en het visco er daardoor vlak tegenaan zit. Als je dan het visco aansteekt kan de vonk door het papier van de quickmatch heen branden en direct de shell laten afgaan. Als je er dan met je gezicht boven staat krijg je ‘m vol in je gezicht.

Klopt of de overgang van visco naar quickmatch niet afgetaped
ook levensgevaarlijk.

Ik zie ook veel liefhebbers op youtube met de handen en hoofden boven cakes.
Vaak nog ff met de camera terwijl die net klaar is met schieten.
Hebben ze geluk mee.
Vervelend dat dit soort dingen gebeuren maar mensen doen vaak domme dingen.

Tja.. als zulke heren categorie F4 in bezit hadden en dit vervolgens niet volgens juist gebruik afsteken en/of niet de juiste kennis en voorbereidingen hebben getroffen dan is de kans groot dst het mis gaat.

Helaas voor de heren maar als bovenstaande het geval was kan ik er weinig medeleven mee hebben. Gelieve alle kosten die gemaakt zijn san oa zorg ip de heren verhalen. De maatschappij hoeft niet op te draaien voor hun fouten.

Tja.. als zulke heren categorie F4 in bezit hadden en dit vervolgens niet volgens juist gebruik afsteken en/of niet de juiste kennis en voorbereidingen hebben getroffen dan is de kans groot dst het mis gaat.

Helaas voor de heren maar als bovenstaande het geval was kan ik er weinig medeleven mee hebben. Gelieve alle kosten die gemaakt zijn san oa zorg ip de heren verhalen. De maatschappij hoeft niet op te draaien voor hun fouten.

De straf die ze nu hebben gehad lijkt me wel voldoende denk je niet...

Ja, je kan er nog 'zoveel vanaf weten' en er al tientallen geschoten hebben. Helaas is het gewoon erg zwaar spul gemaakt voor professionals.

Enkele dingen die fout kunnen gaan:
- Verkeerde formaat shell in verkeerde mortier (Dus hij stijgt niet hoog genoeg)
- Op zijn kop in de buis
- Hoofd of andere delen boven de buis (Als het goed is doet NIEMAND dit, ook niet bij een cake of romeinse kaars maar enfin)
- MEERDERE KEREN SCHIETEN MET EEN BUIS, gloeiende stukjes die nog van de shell van 10 seconden geleden erin zit.
- Inderdaad het schietlont per ongeluk ontbranden, Dat Visco is vaak >3mm visco en brand echt hevig, het kan zo het quickmatch aanzetten!
- Wat dacht je van niet eens een buis gebruiken en zo een hoop peony sterren in een rondte slingeren van minimaal 75 meter

Stel dat je dit allemaal goed doet dan is er altijd nog de kans op fouten in de shell (ja, dit gebeurt OOK!). Een shell kan direct na of sterker nog tijdens lanceren ontploffen met grote gevolgen. In het beste geval krijg je een grote mijn, in een minder goed geval klapt heel je rekje uit elkaar en heb je rondom verwondingen.

Ik zeg het, vanuit eigen ervaring moet het niet mogelijk zijn om binnen 10-15 meter (of minder) van dit soort spul te staan. Mooi vanaf blijven!

Back
Bovenaan