Vuurwerkbedrijf Ano baalt van ongelukken na vuurwerkshow, maar voelt zich niet verant

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
“We vinden het supererg wat er is gebeurd. Bij ons staat veiligheid voorop en als je dan hoort dat er ongelukken in de buurt zijn gebeurd, dan schrik je daar wel van.” Nicole Nooijen van Ano Vuurwerk in Milheeze is begaan met het lot van de automobilisten die zaterdagavond door heel slecht zicht van de weg raakten en tegen een boom of in een sloot belandden. Dit gebeurde bij Milheeze.

De bestuurders konden zo weinig zien, omdat het mistig was, het amper waaide én omdat er veel kruitdampen hingen. Die avond verzorgde de groothandel zijn jaarlijkse vuurwerkshow. Dat was in de buurt van de Oldert, de weg tussen Bakel en Deurne waar die avond zeker vier wagens van de weg raakten.

'Alles op orde'
Volgens de woordvoerster van Ano waren alle vergunningen van haar bedrijf op orde. “Er waren de hele dag mensen van handhaving aanwezig om in de gaten te houden of alles door mocht gaan. Van het begin van de opbouw tot het eind van de demonstratie”, aldus Nooijen. “Alles was de hele tijd in orde en er was geen reden om de show af te blazen.”

De mist ontstond dan ook ná de vuurwerkshow, beweert ze. “De show duurde van acht uur tot kwart voor negen. En volgens mij kwamen de eerste berichten van ongelukken rond half tien. Dat was dus ruim drie kwartier na afloop.” Toch zit Nooijen er wel mee. Ze benadrukt dat ze het heel erg vindt wat er is gebeurd. “Het is gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden.”

'Dikke rooksluiers'
Een van de automobilisten die van de weg raakten, denkt er anders over. “Dit was geen mist, zoiets voel je aankomen. Ik had direct in de gaten dat het om dikke rooksluiers ging”, klonk het resoluut uit de mond van de man, die anoniem wil blijven.

“Je kon echt helemaal niks zien. Pas toen ik op die boom botste, had ik in de gaten dat ik van de weg was geraakt. En ik was niet de enige. Het was één grote chaos”, zegt de gedupeerde, die het er niet bij wil laten zitten.

Geen gewonden, alleen materiële schade
De politie heeft vooralsnog geen aangiften gekregen. Wel waren er zaterdagavond een stuk of vijf meldingen van ongelukken op de Oldert. Er is volgens een woordvoerder van de politie niemand gewond geraakt. Voor zover bekend was er alleen materiële schade.

De zegsman laat verder weten dat er zaterdagavond nog contact is geweest met de organisatie van de vuurwerkshow. Hieruit bleek dat er inderdaad een vergunning is afgegeven. “Of het bedrijf zich aan de regels heeft gehouden? Hiervoor zul je bij de gemeente moeten aankloppen”, verklaart de politie.

De gemeente Gemert-Bakel, waar Milheeze onder valt, laat weten dat ze een vergunning heeft verleend voor het evenement, maar dat de provincie een vergunning heeft verstrekt voor de vuurwerkshow.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...erkshow-maar-voelt-zich-niet-verantwoordelijk

Tuurlijk zullen de kruitdampen best het een en ander hebben bijgedragen aan de mist op de parkeerplaats, zonder meer. Maar ook ver buiten het stookterrein was het erg mistig, op diverse N-wegen heb ik ook met 30/40 km/h moeten rijden in plaats van de toegestane 80 km/h. Om nou het vuurwerk de schuld te geven is wat overdreven, eerder de samenloop van omstandigheden.

Djaimy,daarnaast was er sowieso al die avond een waarschuwing afgegeven voor mist,mogelijk zelfs dichte mist,is dus ook gebeurd,
En wat die beste man betreft,succes als je een rechtzaak wilt starten hierom,je maakt waarschijnlijk geen schijn van kans..

Misschien een rare reactie: maar als het mist is, en je bent er van overtuigd dat dat (deels) kruitdampen zijn, dan ben je toch nog steeds zelf verantwoordelijk voor het intrappen van het gaspedaal?

Ik ben er niet bij geweest, maar als vuurwerk een oorzaak is naar jouw mening, had je ook even kunnen wachten tot de dampen weer wat verdwenen waren (dus los van de dichte mis). Ik vind het op het eerste oog wel makkelijk om de schuld volledig van je af te schuiven.

Als het zicht zodanig is dat ik echt bijna niks meer zie gaat die auto aan de kant. Doorrijden is eigen verantwoordelijkheid. Sterkte met de schade maar is verder gewoon helaas pindakaas.

Als ik die auto zo zie is hij met een aardige snelheid tegen die boom geknald. Dus denk dat hij niet ver zou komen als hij er een zaak van maakt.

Ik ben gister avond vanuit Utrecht naar Enschede gereden en ook daar was het op veel plekken erg mistig. Om dit op vuurwerk te betrekken gaat dan ook wel wat ver.

Dit was geen mist, zoiets voel je aankomen. Ik had direct in de gaten dat het om dikke rooksluiers ging”

Nooit geweten en ook nooit iets van gemerkt :bonk:

die het er niet bij wil laten zitten.

Je zal wel moeten, want je hebt te hard gereden, en dus ben je zelf verantwoordelijk voor je schade. Erg om iets wat je eigen schuld is proberen te verhalen op iets wat je in je schoot geworpen krijgt ( de rook van het vuurwerk )

Ik ben gister avond vanuit Utrecht naar Enschede gereden en ook daar was het op veel plekken erg mistig. Om dit op vuurwerk te betrekken gaat dan ook wel wat ver.

Het doet me een beetje denken aan de killer fog van 2007 toen werd heel Nederland om 12 uur ineens super mistig.

Ik heb wel vaker op mistige dagen gezien dat het bij vuurwerk veel erger werd. Dus het zal er zeker mee te maken kunnen hebben dat de mist daar een stuk dikker was dan verwacht door bestuurders.
Maar dan nog is het de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Als je niks ziet ga je stapvoets verder of stop je. Veiligheid voor alles dat leer je als je je rijbewijs krijgt toch?

Over 2007 ging ik zelf hier nog even teruglezen: https://www.onweer-online.nl/forum/topic/6474/ontstaat-er-vuurwerkmist/

Om dit artikel wat kracht bij te zetten, hier nog een afbeelding van de mist op het parkeerterrein:

Mist.jpg

Ik was erbij, dus kan wel een beetje vertellen hoe het was gegaan. Er was idd voor de show al een beetje mist in de omgeving. Tijdens de demo was er al veel rook ontstaan, maar die trok ver weg. Tijdens de eindshow ontstond zeer veel rook die bleef hangen. Al die deeltjes die door vuurwerk in de lucht komen zorgen voor extreme condensatiekernen waardoor mist kan onstaan.

Dus er was al mist, maar deze is door de vuurwerkshow veel erger geworden. Er was weinig wind, daardoor bleef de mist hangen. Het opvallende was dus dat deze extreem dichte mist, pas een half uur na de show was ontstaan, het duurt even voordat mist ontstaat.

Bij het teruglopen van de winkel naar de parkeerplaats zag ik ook geen hand voor ogen en kon maar moeilijk mijn auto vinden. Het wegrijden was uiteindelijk gelukt toen ik mijn voorganger volgende. Ook opvallend was dat 100 meter verder het zicht veel beter was. De vuurwerkmist is dus van oosten naar west getrokken met dat kleine beetje wind mee. Die mist dus over een N-weg getrokken. En als je dan 80 km/u rijdt , kom je echt opeens in een muur terecht waar je niks ziet. Ik kan deze ongelukken dan ook wel begrijpen.

Het is gewoon een samenloop van omstandigheden geweest. Hier kan niemand wat aan doen. Ano is hier zeker niet schuldig aan. Het gebeurt nu eenmaal, zeer spijtig van de ongelukken. Bij deze nog een filmpje van hoe het gisteren was na afloop van de show:

Wij hadden hetzelfde, we konden mijn auto niet meer terugvinden.
Na een kwartier ronddolen op het weiland trok de mist op en hebben we de auto kunnen terugvinden.
Dit was wel nadat vw koning was vertrokken, ik heb vw koning nog gesproken in de winkel, maar later zag ik hem niet meer.

Ik denk dat de meneer in het bericht een nestje wil uithalen.

Ik heb 1.5 uur naar huis gereden er was letterlijk door heel Nederland zéér dichte mist. Echt een groot gel*l om de rook de schuld te geven, dat verhaal kan bijna niet opgaan. Ben ook benieuwd naar de precieze tijd van het ongeluk, zo kan je dat ook beter verdedigen als Ano zijnde.

De mist was er ook al voor, dat had ik nog in dit topic gemeld. Jammer dat de 'beste man' anoniem wilt blijven anders kon je er op reageren. Nu gaat dit eenzijdige verhaal een eigen leven lijden wat weer erg triest is voor een mooie winkel die dit organiseert en weer een stukje negativiteit voor vuurwerk.

Tsja, dit zijn weer lokale fenomenen die opspelen maar vuurwerk rook kan mist veel dichter maken. Normale mist is vaak 100 meter zicht of meer maar idd zoals Fabian al aangaf rij je ineens een muur binnen met amper 50 meter zicht of minder. Het zij zo inderdaad. De eindshow geeft altijd de meeste rook en als het dan amper waait blijft dat wel even hangen, zeker in combinatie met een zeer lage inversie...(warme deksel op nog geen 50 meter hoogte...) verwaaien kon dus niet. Windkracht 6 is meen ik de limiet om shows te stoppen....deze mist is wel redelijk te voorzien maar dan alleen pas vlak voor de show en ja, dan staan er al 100 en zoniet 1000en mensen...
In de jaren 90 ook een keer vuurwerkmist gehad, dat ging nergens meer over...1-2 meter zicht en mensen verdwaalden in eigen straat waar ze al 30 jaar woonden...zoiets nooit meer meegemaakt maar vergeten doe ik het ook nooit meer...zo bizar..

In de jaren 90 ook een keer vuurwerkmist gehad, dat ging nergens meer over...1-2 meter zicht en mensen verdwaalden in eigen straat waar ze al 30 jaar woonden...zoiets nooit meer meegemaakt maar vergeten doe ik het ook nooit meer...zo bizar..

jaren 90 ?:P ik kan mij nog een paar jaar terug herinneren dat het ook zoiets was, 2 meter zicht al het geluid gedempt,autos die stapsvoets rijden met iemand lopend ervoor , heel bizar.

Was echt niet normaal meer, na afloop uur over gedaan om van de parkeerplaats af te komen, plus de tijd die ik nog op de provinciale weg hebt gestaan, was letterlijk niks te zien mijn maatjes moesten heel kort voor de auto gaan lopen om te zien waar ik reedt en toen verder op waren er inderdaad een aantal van de weggeraakt

laat dit een les zijn, en mede een signaal zijn voor de wens om centrale shows te stoken ipv particuliere stook. Als het hier al mis gaat, dan is de kans vrij groot dat het over het gehele land op oudejaarsavond ook mis gaat.

Wat betreft de bestuurder, ik kan het niet inschatten maar ik kan me voorstellen dat je het ziet wanneer je in een mistbank rijd en je dan snelheid mindert, gezien de schade is meneer full pull doorgereden.

Tsja, dit zijn weer lokale fenomenen die opspelen maar vuurwerk rook kan mist veel dichter maken. Normale mist is vaak 100 meter zicht of meer maar idd zoals Fabian al aangaf rij je ineens een muur binnen met amper 50 meter zicht of minder. Het zij zo inderdaad. De eindshow geeft altijd de meeste rook en als het dan amper waait blijft dat wel even hangen, zeker in combinatie met een zeer lage inversie...(warme deksel op nog geen 50 meter hoogte...) verwaaien kon dus niet. Windkracht 6 is meen ik de limiet om shows te stoppen....deze mist is wel redelijk te voorzien maar dan alleen pas vlak voor de show en ja, dan staan er al 100 en zoniet 1000en mensen...

Die mist in 1992/93 was idd echt heel bizar, zelf de brandende auto wrakken (toen nog traditie) kon je vanaf een paar meter niet zien branden en die rare doffe "stilte" staat mij ook nog bij.

Back
Bovenaan