Vuurwerkverbod Apeldoorn is nog geen gelopen koers, zegt VVD

Fegefeuer

VWC lid
De strijd over een vuurwerkverbod in Apeldoorn is nog niet gestreden. Hoewel een meerderheid in de gemeenteraad vastbesloten is om vanaf volgend jaar een algeheel verbod in te voeren, wil de VVD proberen om dat nog af te zwakken. De collegepartij voelt zich gesterkt door publicaties in deze krant.

Gep Leeflang 27-10-19, 13:01

Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit, noemde het in de Stentor ‘een recept voor ellende’ als Apeldoorn als eerste gemeente een afsteekverbod instelt. Verder werd een poll van de Stentor met de vraag ‘ga jij je aan dat afsteekverbod houden?’ inmiddels door bijna vijfduizend mensen ingevuld, waarbij 77 procent zegt ondanks een gemeentelijk verbod toch vuurwerk te zullen afsteken. Onder een petitie waarin Apeldoornse vuurwerkliefhebbers de gemeente oproepen om het zelf afsteken van consumentenvuurwerk te blijven toestaan, zetten inmiddels bijna 3800 mensen hun handtekening.

Dat sterkt de VVD in de overtuiging dat een verkeerde koers wordt ingezet, zegt gemeenteraadslid Tim Kamphuis. ,,Mijn gevoel is dat dit er is doorgedrukt en dat we hier nog wat tegen moeten doen.’’

In de gemeenteraad heeft de meerderheid het voor het zeggen, beseft hij, maar desondanks wil hij proberen om te bereiken dat de soep minder heet wordt gegeten dan die door een raadsmeerderheid onder aanvoering van het CDA is opgediend. ,,Het college van burgemeester en wethouders gaat nu een voorstel uitwerken. Zodra dat plan wordt gepresenteerd, gaan we kijken hoe we dat kunnen downsizen en proberen een algeheel verbod van tafel te krijgen.’’

Financiële zorgen
Geld kan weleens een cruciale rol daarin spelen, denkt Kamphuis. Als Apeldoorn een afsteekverbod invoert, moet er ook worden ‘gehandhaafd’. Daar moet geld voor worden vrijgemaakt en de gemeente kampt op dit moment met grote financiële zorgen. ,,In dit verhaal moeten we ook de kostenafweging maken en daarna de vraag stellen: willen wij dit wel? Misschien dat het dan toch verstandiger blijkt om in te zetten op de bestrijding van illegaal vuurwerk en het handhaven van afsteektijden.’’

Samen met SP
De VVD wil daarbij samen optrekken met de SP, zegt Kamphuis. Die partij gaf ook aan er niets in te zien dat Apeldoorn als eerste gemeente van Nederland een algeheel afsteekverbod invoert. Net als Kamphuis wees SP-raadslid Sunita Biharie op de kosten. Als Apeldoorn dit lokaal wil regelen, zal dat veel vragen van de politie en eventuele andere handhavers en dat gaat dus geld kosten, stelde ze.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/...-is-nog-geen-gelopen-koers-zegt-vvd~a28ede0d/

Mooi, het politieke spel is op de wagen. VVD samen met SP, wat een wereld. En een vrouwelijke politicus die de traditie verdedigt, zie je ook niet vaak.

Overigens: mijn inziens zou het zeer nuttig zijn als Tim Kamphuis veel positieve reacties krijgt. Dus laat de goede man even weten dat je zijn houding zeer waardeert: [email protected]

Een bericht sturen naar Sunita Biharie doe je via [email protected]

Ik heb het tweetal inmiddels al een mailtje gestuurd.

Goed bezig fegefeuer :thumbup:

Ik zal de beste man vandaag nog een email sturen.

Uitstekend idee.

Ik heb inmiddels al een antwoord binnen. Kamphuis laat weten dat hij mijn reactie zeer waardeert en dat hij zich zeer wil inzetten voor waar het werkelijk om draait: Handhaven op wat wel haalbaar is,
namelijk op illegaal vuurwerk en op het afsteken buiten de afsteektijden.

Tenslotte vraagt hij nog om input

Kortom: de man is van zeer goede wil. Hij verdient een lawine aan mails. Het helpt, echt waar.

Heb ze inmiddels ook een mail gestuurd. Als we dat met z'n allen even doen? Het is een kleine moeite:wink:

Het is simpel. Gemeenteraadsleden krijgen zelden een reactie. Als er in een bepaalde kwestie heel veel reacties komen, weet een politicus dat er iets heel sterk leeft. En wat denkt de politicus dan: hé, ik ruik zetelwinst. Dus: hoe meer reacties Kamphuis en de SP krijgen, des te sterker ze zich zullen maken om dat verbod van tafel te krijgen. Ik heb overigens mijn woonplaats onvermeld gelaten in de beide mails.

Ik heb ze ook even een email gestuurd! Ben blij dat deze partijen wel nadenken. Welke partijen zitten in de gemeente raad in apeldoorn? Geen FVD of PVV?

Het is simpel. Gemeenteraadsleden krijgen zelden een reactie. Als er in een bepaalde kwestie heel veel reacties komen, weet een politicus dat er iets heel sterk leeft. En wat denkt de politicus dan: hé, ik ruik zetelwinst. Dus: hoe meer reacties Kamphuis en de SP krijgen, des te sterker ze zich zullen maken om dat verbod van tafel te krijgen. Ik heb overigens mijn woonplaats onvermeld gelaten in de beide mails.

Ik denk zelfs dat als de VVD in Apeldoorn overstelpt wordt met reacties, dat dat doorsijpelt naar de VVD-fractie in de Tweede Kamer. En dat ze daar worden bevestigd in de gedachte dat er veel zetels te winnen zijn met een pro-vuurwerkhouding (lees anti-totaalverbod).

Zat een beetje op twitter rond te neuzen bij biharie, zie ik dit staan wat zij geretweet heeft

Deel gemeenteraad Apeldoorn wil vuurwerkverbod. Dit brengt verdeeldheid bij de inwoners. Er zijn zelfs mensen die in groepjes het verbod willen handhaven! Een soort 'knokploegen' maar dan anders. Elkaar aangeven dat soort 'verdraagzaamheid'... bah!

Zat een beetje op twitter rond te neuzen bij biharie, zie ik dit staan wat zij geretweet heeft

Deel gemeenteraad Apeldoorn wil vuurwerkverbod. Dit brengt verdeeldheid bij de inwoners. Er zijn zelfs mensen die in groepjes het verbod willen handhaven! Een soort 'knokploegen' maar dan anders. Elkaar aangeven dat soort 'verdraagzaamheid'... bah!
Walgelijk zeg dit soort mensen . Ga je druk maken om echte criminaliteit ow nee wacht dan zie je ze niet op straat..

Logische gevolg van het tegen elkaar opzetten van burgers. Ik las vorige week op FB de Stentor ook al iets over geruchten over een project X in Apeldoorn op de 31e.

Ik neem aan dat mevrouw Biharie hier nog wel iets mee gaat doen. Ik verwacht binnenkort een berichtje in de Stentor waarin zij wordt opgevoerd. Lekker hoor, worden de anti-vuurwerkpartijen in Apeldoorn in één klap gigantisch onder druk gezet.

Back
Bovenaan