Petitie: Vuurwerk in Apeldoorn

Wat een aanfluiting dit.. Er werd zelfs nog aangegeven dat er mensen waren die de enquete hadden ingevuld, dat ze dachten dat de enquete over vuurwerkvrije zone's ging ipv een verbod. Er werden zeer goede argumenten aangevoerd waarom ze nog niet aan een verbod moesten beginnen, ik werd zelfs even enthousiast en dacht dat er toch geen verbod zou komen. Je zag de voorstanders witheet werden en hoorde ze zuchten. Ze stonden totaal niet open voor maar enig weerwoord en hadden zelf helemaal geen goede argumenten om het wel te doen. Ze voerde aan: enquete 58%, landelijk durven ze niet te kiezen laten we cool zijn..

Wat je denk ik gaat zien is dat deze politieke partijen straks bij de landelijke bijeenkomst een presentatie gaan geven over hun daverende succes. Vervolgens gaan velen het dan ook in hun gemeente proberen..

De petitie van vandaag had wel degelijk gewicht in de discussie. En blijkbaar is een enquete voldoende voor een verbod. Dus laten we allen sterk staan en enquetes maar ook polls zeer serieus nemen. Dit is een manier om op te komen voor je passie. Daarnaast moeten we echt alles uit de kast gaan trekken om in de schijnwerpers te zetten wat de daadwerkelijke problemen zijn bij de jaarwisseling.

Laatst bewerkt:
Wat een aanfluiting dit.. Er werd zelfs nog aangegeven dat er mensen waren die de enquete hadden ingevuld, dat ze dachten dat de enquete over vuurwerkvrije zone's ging ipv een verbod.

Opmerkelijk punt wel

de enquete is hier na te lezen ; https://apeldoorn.raadsinformatie.nl/document/7942236/1#search="enquête vuurwerk"

Titel van enquete luid :
"Vragenlijst vuurwerk vrije zones gemeente Apeldoorn"

Vragenlijst vuurwerk en vuurwerkvrije zones
Fijn dat u mee wilt doen aan het onderzoek naar vuurwerk en vuurwerkvrije zones. Het invullen van de
vragenlijst kost u ongeveer 5 minuten.

verderop de vragenlijst kom ik nog dit tegen:

Let op: In het vervolg vragen we uw mening en ervaringen over het afsteken van vuurwerk dus niet
over uw mening en ervaringen rondom het afsteken van carbid. Daarbij gaan de volgende vragen
over vuurwerkvrije zones. Dat zijn zones waar het hele jaar, dus ook tussen 31 december 18.00u
en 1 januari 02.00u, geen vuurwerk afgestoken mag worden.

16 Het afsteken van vuurwerk door particulieren moet in de gemeente Apeldoorn helemaal worden verboden.
 Helemaal mee eens
 Grotendeels mee eens
 Grotendeels mee oneens
 Helemaal mee oneens
 Weet ik niet
17 De gemeente Apeldoorn moet tijdens de jaarwisseling vuurwerk op bepaalde plaatsen verbieden (vuurwerkvrije zones).
 Helemaal mee eens
 Grotendeels mee eens
 Grotendeels mee oneens
 Helemaal mee oneens
 Weet ik niet

Opmerkelijke enquete dus,

Wat ook opvalt is dat de beginvraag over overlast maar 2 opties geeft (ja of nee)maar de vraag over een verbod 4 opties waarvan een deel heeft gekozen voor "groten deels eens" op een vraag die maar 1 stelling doet. verbod of geen verbod.......

Gezien de onzorgvuldigheid waarmee een aantal partijen dit punt erdoor willen drukken stel ik veel vragen bij de geldigheid van deze enquete

De groep mensen die hierop "grotendeel mee eens " hebben geantwoord kunnen namelijk het alleen eens zijn met de een verbod mits het te handhaven is. Kan dat niet dan is het mogelijk dat deze groep ineens tegen een totaal verbod is.

Nogal open ter interpretatie dus waar de motie indieners totaal aan voorbij willen gaan door dit besluit er door willen te drukken zelfs wanneer het college, die de uiteindelijk beleid moet gaan vormen en uitvoeren zelf al aangeeft eerst alle vragen over uitvoering en gevolgen te willen bestuderen.

College adviseerde dan ook om de motie aan te houden (dus er later op terug komen na zorgvuldig onderzoek naar haalbaarheid en gevolgen) en niet aan te aan te nemen.

Helaas is de motie wel aangenomen.:mad:

Anderzijds is een motie niet juridisch bindend en kan het college het naast zich leggen/negeren, dit veroorzaakt alleen wel veel tumult in de raad met mogelijk motie van wantrouwen als gevolg.

Zoals eerder ook al is gezegd moet eerst het vuurwerkbesluit ook nog worden aangepast, tijdens de vergadering riep iemand van de VVD dat zij dit niet verwachten dus ben benieuwd eind dit jaar wat er gaat gebeuren.

reuze interessant allemaal en hopelijk gaan de motie indieners lekker op hun bek als ze wel hen zin krijgen maar vervolgens het onmogelijk te handhaven is. (zoals de politie zelf al aangeeft.

SGP riep ook mooi dat ze blij waren dat de VVD ook vind dat er meer geld naar de politie moet ter handhaving.... maar dat kan nu zonder een totaal verbod niet ? om bijvoorbeeld vroegtijdig overlast aan te pakken hetgeen wat het grootste overlast veroorzaakt volgens de enquete ???

Ook uitspraken als "ruim 5000" terwijl er maar 4788 respondenten waren kwamen voorbij..

wat een stel onnozele halzen zitten daar.

Democratie betekend helaas dat ook mensen met een slecht onderbouwde mening hun zin kunnen krijgen zolang ze maar met genoeg medestanders zijn.

Laatst bewerkt:
Pure nieuwsgierigheid: is er een gegronde reden om aan te nemen dat het eind november NIET door de tweede kamer komt?
‘Het kan nog twee kanten op’

De Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), die de vuurwerkbranche vertegenwoordigt, probeert om dit door overleg met het ministerie en de landelijke politiek nog af te wenden, zegt woordvoerder Teunissen. Of Apeldoorn het algehele verbod kan invoeren is afhankelijk van het Vuurwerkbesluit dat minister Grapperhaus naar verwachting volgende maand neemt. ,,Zo lang dat er nog niet is kan het twee kanten op’’, zegt Teunissen.

De BPN studeert bovendien op juridische mogelijkheden.
Enorme domper

De Vuurwerkfederatie, die consumenten vertegenwoordigt, vestigt zijn hoop daarop. ,,Anders is dit een enorme domper, zeker als andere gemeenten dit voorbeeld volgen’’, zegt woordvoerder Rob Snijder.

De gemeente Apeldoorn constateerde uit een representatieve enquête dat een meerderheid van de bevolking een afsteekverbod wil. De Vuurwerkfederatie wantrouwt ‘al die onderzoeken’. ,,Een poll van de Stentor liet bijvoorbeeld een heel ander beeld zien en zo gaat het steeds.’’ Ook dat ruim 1900 mensen in twee dagen tijd de petitie vóór vuurwerk ondertekenden die gisteravond werd ingediend, vindt hij een belangrijk signaal.

Bron: https://www.destentor.nl/apeldoorn/...-tweeen-krijgen-we-nu-grenscontrole~a72e22ef/

De BPN en Vuurwerkfederatie zijn daar dus nog mee bezig.

Kortzichtig besluit. Diegene met de grootste waffel bereiken wat ze willen bereiken en dat is niet goed:thumbsdown:. De boeren protesteren (terecht), klimaatactivisten protesteren... Misschien moeten de vuurwerkliefhebbers ook maar een gaan protesteren.
Ik neem aan dat de gemeente ook meeneemt dat inwoners naar nabij gelegen dorpen gaan om daar op bezoek te gaan en daar vuurwerk af te steken. Het gevolg: veel meer overlast meldingen uit die dorpen. Tja, zo gaat de traditie wel ten onder. Het is dan net een olievlek die zich steeds verder uitbereid.

Ze doen maar lekker, ik trek me er toch niets van aan, en als geheel Apeldoorn er zich niets van aantrekt is er toch niets aan de hand..... 2021 gaat gewoon met vuurwerk ingeluid worden. Steek €100,-- in de zak waarmee ter plekke indien nodig de boete kan aftikken,

Ze doen maar lekker, ik trek me er toch niets van aan, en als geheel Apeldoorn er zich niets van aantrekt is er toch niets aan de hand..... 2021 gaat gewoon met vuurwerk ingeluid worden. Steek €100,-- in de zak waarmee ter plekke indien nodig de boete kan aftikken,

Precies dit inderdaad. En ik denk dat de meeste Apeldoorners wel zo denken.

Precies dit inderdaad. En ik denk dat de meeste Apeldoorners wel zo denken.

Zo moeten de Apeldoorners gaan denken, wat is het volgende he?, de kerstboom, de kaarsen, de oliebollen?
zeg het maar... tot hier en niet verder stelletje jankballen, zeurveegpieten, boomschorsjankers, grijzemuizenklagers.

Vanavond zal de petitie ook in Eenvandaag voorbij komen.

Flink hameren op de uitslag van de Stentor-enquete, zou ik zeggen. En op de onbetrouwbaarheid van dat gemeentelijke onderzoek, al dan niet onder verwijzing naar wat de Vuurwerk Federatie van dat soort onderzoeken vindt.

Hoe dan ook: succes en andermaal bedankt voor je inzet.

Flink hameren op de uitslag van de Stentor-enquete, zou ik zeggen. En op de onbetrouwbaarheid van dat gemeentelijke onderzoek, al dan niet onder verwijzing naar wat de Vuurwerk Federatie van dat soort onderzoeken vindt.

Hoe dan ook: succes en andermaal bedankt voor je inzet.

Ik ben nu wel benieuwd of Rick voorbij komt bij EenVandaag of alleen de petitie...

Ik heb mevrouw de burgermeester een bericht gestuurd:

Goedendag mevrouw van Wingerden-Boers,

Met verbazing heb ik kennis genomen van de beslissing die in de gemeenteraad van Apeldoorn is genomen om de gemeente Apeldoorn vanaf 2020 vuurwerkvrij te maken. Los van dat ik me grote zorgen maak over de beheersing en handhaving van dit besluit stoot het mij enorm tegen het been dat een beslissing is genomen wat voor een grote deel gebaseerd is op emotie en een enquete die gehouden is die compleet een andere uitkomst heeft dan een enquete welke in de stentor vermeld staat waar 28% voor een verbod is en 72 tegen een verbod.

Dit kan en mag een volksvertegenwoordiger niet negeren, dit ondermijnt de democratie en verliest men haar geloofwaardigheid.

Tevens moet het vuurwerkbesluit nog aangepast worden en wordt er vanuit Den Haag nog over gesproken, hopelijk kijkt men daar wel naar de feiten en laat men de emotie buiten beschouwing.

Maar voor mij als burger - inwoner van Apeldoorn is het vertrouwen weg, en ben ik tot de conclusie gekomen dat persoonlijke belangen van een groot aantal gemeenteraadsleden ver boven het belang / wens van de burger / inwoners van Apeldoorn liggen.

Ik wilde dit even van mij af geschreven hebben en heb ik niet de illusie dat dit ook maar iets veranderd aan de huidige situatie, wel hoop ik dat u zich niet laat leiden door emotie maar bij de feiten blijft.

Met vriendelijke groeten,

Ik ben zo juist gecontacteerd door rtl4. Ze zijn een item aan het maken over vuurwerk. Ze gaan mij vandaag bellen.

Ik ben zo juist gecontacteerd door rtl4. Ze zijn een item aan het maken over vuurwerk. Ze gaan mij vandaag bellen.
Pas er mee op, eis dat je wil zien / horen wat ze uit gaan zenden.... ze verdraaien het vrij eenvoudig en plakken uitspraken in een ander context... ik zou eerder zeggen om die gasten lekker links te laten liggen.

Ik wil ook eerst weten waar het over gaat.

Pas er mee op, eis dat je wil zien / horen wat ze uit gaan zenden.... ze verdraaien het vrij eenvoudig en plakken uitspraken in een ander context... ik zou eerder zeggen om die gasten lekker links te laten liggen.

Back
Bovenaan